Retroactieve investeringspremie voor 2e installatie

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
bobbah
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 dec 2007, 15:55

Dag iedereen,

In 2009 heb ik een installatie gelegd van 30 panelen 7,5Wp. Toen nog terugdraaiende teller met certificaten.
In 2019 16 panelen bijgelegd aan 5,2Wp.
Retroactieve premie aangevraagd voor de 16 panelen.
Antwoord van Fluvius:
Jouw zonnepanelen werden in dienst genomen tussen 2007 en 2012. Dit betekent dat het rendement van 5% - zonder retroactieve investeringspremie - behaald werd. Van daar 0€ terugbetaald.

Mij lijkt dit niet te kloppen. Ik heb toch evenveel recht op het rendement op de tweede installatie?

Iemand enig idee?

Thanks
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Geven ze ook niet als uitleg dat je beide installaties op eenzelfde EAN geregistreerd staan, en dat je rendement daardoor al bereikt is?
bobbah
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 dec 2007, 15:55

lukadad schreef:Geven ze ook niet als uitleg dat je beide installaties op eenzelfde EAN geregistreerd staan, en dat je rendement daardoor al bereikt is?
Klopt, maar dat klopt toch niet. Het rendement slaat toch enkel op de eerste installatie?
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Voor retroactieve premie zonnepanelen kijken ze altijd naar eerste installatie. Staat zo ook in de teksten.

Dit staat er op de Vlaamse overheid:
De eenmalige premie wordt niet voor elke individuele installatie afzonderlijk berekend, maar wordt op basis van een referentie-installatie bepaald en houdt rekening met:

het jaar van ingebruikname van de installatie
het jaar dat de digitale meter wordt geplaatst
het vermogen van de installatie
alle overheidssteun (waaronder groenestroomcertificaten, federale belastingaftrek) die de eigenaar al heeft ontvangen, het voordeel van de terugdraaiende teller sinds het jaar van in dienst name en het toekomstig capaciteitstarief.
Link: "Retroactieve investeringspremie voor eigenaars van zonnepanelen na afschaffing van terugdraaiende teller | Vlaanderen.be" https://www.vlaanderen.be/retroactieve- ... nde-teller
bobbah
Starter
Starter
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 dec 2007, 15:55

Data technicus schreef:Voor retroactieve premie zonnepanelen kijken ze altijd naar eerste installatie. Staat zo ook in de teksten.

Dit staat er op de Vlaamse overheid:
De eenmalige premie wordt niet voor elke individuele installatie afzonderlijk berekend, maar wordt op basis van een referentie-installatie bepaald en houdt rekening met:

het jaar van ingebruikname van de installatie
het jaar dat de digitale meter wordt geplaatst
het vermogen van de installatie
alle overheidssteun (waaronder groenestroomcertificaten, federale belastingaftrek) die de eigenaar al heeft ontvangen, het voordeel van de terugdraaiende teller sinds het jaar van in dienst name en het toekomstig capaciteitstarief.
Link: "Retroactieve investeringspremie voor eigenaars van zonnepanelen na afschaffing van terugdraaiende teller | Vlaanderen.be" https://www.vlaanderen.be/retroactieve- ... nde-teller
Ok duidelijk...
Jammer en niet helemaal logisch, maar het is wat het is :-)

Bedankt!
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat moet je trouwens doen als je kan aantonen dat je die 5% rendement niet gehaald hebt..
Als ik mijn investering bekijk, met belastingaftrek en gsc haal ik max 3-4% op een installatie van 2008.
Ik hoor het graag zeggen allemaal dat het een goudmijn is geweest maar ik vraag me echt af of iedereen wel weet wat een investering en een rendement van 5% betekent want dit houd voor bv een investering van 40.000euro in dat je bij een afschrijving van 20j al 2000e afschrijving hebt + 2000e rendement(die 5%) dat je moet verdienen per jaar. Reken dus even dat ik 40k weg zet aan 5% rendement dan heb ik na 20j 101k euro op de rekening staan.. Daar mag je de kost vd elektriciteit nog aftrekken, reken gemiddeld 1600e per jaar doorsnee en je zou in weze dus een 70k terug op je rekening moeten staan hebben na die investering.. Ik zeker niet..

Tom
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”