Energie prijzen worden sneller dan verwacht duurder

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Splitter schreef:dat is het ook vaak, maar voor te kopen (of opnieuw / iets anders te kopen) moet je ook een bepaald budget hebben.
het gemiddelde in vlaanderen is 260k voor een huis (halfopen)
uitgaande van 0 euro intrest en 0 euro voorschot, moet je een lening op 30 jaar nemen aan +/- 720 euro / maand.
je hebt dan ook nog herstellingen, gas, water, elektra, grondbelasting, etc etc.
Hoe je het ook draait of keert, wonen moet je toch ergens.
De €260.000 is gemiddeld, er is dus duurder, maar ook goedkoper.
Als je alleen bent kan je perfect iets vinden voor een €170.000. Echt groot zal het niet zijn, maar je betaalt dan evenveel af als je zou betalen aan huur. Hou dit enkele jaren vol en je hebt je eerste spaarpot om verder te gaan. Dan betaal je een kleine €700 af op 25 jaar.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

cadsite schreef:Als je alleen bent kan je perfect iets vinden voor een €170.000.
ik ging uit van een vrij goede situatie.
je hebt idd wel wat voor 170k, maar ik bijvoorbeeld, kon als ik alleen was maar voor max 100k lenen een paar jaar terug, dus dan moet ik nog steeds 70k ergens vandaan toveren.

maar zoals DarkV zegt gaat dit wel een beetje offtopic van de energieprijzen, hoewel het ene wel in het verlengde van het andere ligt natuurlijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Splitter schreef:
DarkV schreef: en wat die bankrekening betreft, ik zie maar al te vaak mensen men enorme schulden welke wel een dure auto hebben, de nieuwste iPhone en een luxe telecom abonnement.
klopt, en dat zijn vaak degene die dus ook in de schuldbemiddeling terechtkomen.
maar je hebt het dan over mensen, die zelfs zonder die auto en iphone waarschijnlijk nooit zouden kunnen veroorloven om te renoveren of te verhuizen,
waarmee je mijn punt dus nog duidelijker maakt.
Net wel. Met een gematigder uitgavenpatroon zouden die zonder moeite een dikke renovatie kunnen betalen.
heist_175 schreef: Het argument van de arme mensen wordt vooral gebruikt om de status-quo te prediken.
Minister van Energie VanDerStraeten heeft net voor 1miljoen gezinnen het sociale tarief geregeld.
Geloof je echt dat 20-25% van de bevolking arm is?
in percentages geen idee
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210914_97834398
Het sociale energietarief, dat in 2003 werd ingevoerd, is een voordelig tarief voor elektriciteit en aardgas dat oorspronkelijk werd toegekend aan energieverbruikers die recht hebben op een tegemoetkoming of een leefloon. Sinds begin dit jaar is dat uitgebreid tot alle gezinnen met een laag inkomen. Dat komt neer op zo’n 1 miljoen gezinnen.
Hoeveel huishoudens zijn er in BE?
1 miljoen huishoudens zal wel +/- 20-25% zijn zeker?
heist_175 schreef: En je hebt ongetwijfeld gemist dat ik stelde dat Vlaanderen meer moet inzetten op degelijke sociale woningen? Dan hoef je geen sociaal tarief te geven, want de energiefactuur zal sowieso beter beheersbaar zijn.
maar dat is iets dat ook niet haalbaar is: er is niet genoeg ruimte om te blijven bouwen, en ook dat kost aardig wat geld, dat iemand moet ophoesten.
Er is ruimte zat om te bouwen. In zowat elke centrumstad staat 20-30% van de winkelstraten leeg en staan sowieso heel wat krotten, beide in het beste geval maar beperkt verloederd. Breek die af en zet er hoogbouw. Kwalitatieve hoogbouw: zowel naar duurzaamheid als naar leefbaarheid.
Dat is geen bodemloze put zoals energiesubsidies dat wel zijn.

Overigens is de reden van de prijsstijging dus te vinden in Azië: daar is een rush op gas bezig, onder impuls van het beperken van CO2 uitstoot (tov kolen stoot gas minder CO2 uit)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef: Net wel. Met een gematigder uitgavenpatroon zouden die zonder moeite een dikke renovatie kunnen betalen.
even een matig rekensommetje, als alleenstaande (laten we kinderen en eventueel kindergeld/alimentatie/... er even uithouden)
en met matig bedoel ik vooral conservatief.

netto / maand: 1500 euro
- 500 euro aan lening
- 100 euro aan internet/gsm/gas/water/elektra (laten we stellen dat elk van die zaken maar 20 euro per maand is, ahem)
- 400 euro aan eten
- 100 euro aan verzekeringen (groeps/hospitalisatie/brand/...)

laat dus nog 400 euro op een maand om te leven, te genieten, te sparen, EN opzij te houden voor die renovatie.
als je daar nog een auto zou moeten bijnemen is er al eigenlijk niets meer over.
maar laten we uitgaan dat de jef aan een treinstation woont en aan een ander treinstation werkt... 62 euro / maand erbij voor de trein.
en iedereen wil graag eens een keertje gaan eten of iets gaan drinken of eens ietsje meer uitgeven, dus laten we er nog 38 bijdoen, heel schappelijk.

dan heb je nu nog 300 euro.

laten we goedkope isolatie aanbrengen, 20 euro / vierkante meter, op een gemiddeld dak van 50 vierkante:
50*20 = 1000 euro = een goede 3 maanden sparen

het KAN dus inderdaad zoals jij zegt wel, maar voeg er een paar variabele aan toe, onthou dat er mensen zijn die minder als 1500 net hebben,
die meer kosten hebben, en het feit dat je voor 1000 euro geen geisoleerd dak gaat hebben...

stel nu dat onze jef in dit fictief voorbeeldje zegt "goed, ik ga sparen om beter te isoleren", maar ze doen ineens de gasprijs x2,
want sja "co2 meneer"... dan gaat hij ineens nog eens 20 euro / maand meer moeten betalen, en nog langer sparen alvorens hij kan renoveren.
met als resultaat dat het nog langer duurt alvorens dat kan, de prijs weer gestegen is in de tussentijd, en er nog langer gespaard moet worden.
heist_175 schreef: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210914_97834398
Het sociale energietarief, dat in 2003 werd ingevoerd, is een voordelig tarief voor elektriciteit en aardgas dat oorspronkelijk werd toegekend aan energieverbruikers die recht hebben op een tegemoetkoming of een leefloon. Sinds begin dit jaar is dat uitgebreid tot alle gezinnen met een laag inkomen. Dat komt neer op zo’n 1 miljoen gezinnen.
Hoeveel huishoudens zijn er in BE?
1 miljoen huishoudens zal wel +/- 20-25% zijn zeker?
ja, samengeteld nu dus wel (dus een half miljoen had het, en een half miljoen heeft het nu tijdelijk)
als je met een lichtje aanpassing gelijk een half miljoen extra gezinnen bereikt, dan zitten er toch vrij veel gezinnen al kort bij de probleemgrens.
heist_175 schreef: Er is ruimte zat om te bouwen. In zowat elke centrumstad staat 20-30% van de winkelstraten leeg en staan sowieso heel wat krotten, beide in het beste geval maar beperkt verloederd. Breek die af en zet er hoogbouw.
daar heb je goed een punt inderdaad. maar sociale appartementen in het centrum... sja, die politiekers willen altijd een mooi centrummetje he.
hier komen er appartementen met een prijs van maar liefst een half miljoen in het centrum :roll:
heist_175 schreef: Overigens is de reden van de prijsstijging dus te vinden in Azië: daar is een rush op gas bezig
weer wat geleerd vandaag :)
technicus
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 10 maa 2021, 17:16

wat zou er met de prijzen van elektriciteit gaan gebeuren als de gascentrales gaan komen ipv de kerncentrales, heeft daar al iemand bij stilgestaan.
Dan zullen de elektriciteits prijzen nog verder omhoog gaan dan nu.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8271
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

heist_175 schreef:daar is een rush op gas bezig, onder impuls van het beperken van CO2 uitstoot (tov kolen stoot gas minder CO2 uit)
Maar nog altijd veel te veel toch, zeker op de schaal van die grote bevolking. Zucht, de "opwarming te veel" zal er gegarandeerd komen.

Dat gezegd zijnde, analyse in De Tijd stipte wel meer oorzaken aan dan dit.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

technicus schreef:wat zou er met de prijzen van elektriciteit gaan gebeuren als de gascentrales gaan komen ipv de kerncentrales, heeft daar al iemand bij stilgestaan.
Dan zullen de elektriciteits prijzen nog verder omhoog gaan dan nu.
Ik betwijfel of de prijs zo veel anders zal zijn dan nu. De prijs wordt bepaald door de Europese groothandelprijs. Als het goedkoper is om lokaal te produceren zullen de centrales aangaan. Is het goedkoper om elektriciteit aan te kopen dan zal de elektriciteit gewoon geïmporteerd worden. Dat gebeurt nu ook al. De echte elektriciteitsprijs maakt maar 1/5 ofzo uit van de kwh prijs, dus een verdubbeling van de echte elektriciteitsprijs zorgt niet voor een verdubbeling van je eindfactuur.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn neef heeft iets voor die ik nie goe begrijp dat dit kan. 06/2020 gaat hij bij de vlaamse energiemaatschappij contract vast aan 150€ (volle corona goedkoop zijn vriendin kapster enzo thuis na de uren) voor 3 jaar 06/2021 krijgen ze geld terug.doch laat weten dat maandtarie niet naar beneden moet ny na corona meer thuis zal gekapt worden. Vandaag krijgt hij mail door stijgende prijzen nu 305€voorschot. Hij belt vol overtuiging dat dit verkeerd moet zijn want ze hebben vast contract. Leuke dame zegt dat ze eenzijdig hebben gewijzigd 07/2021 en dat ze dat mogen volgens hun algemene voorwaarden. Nog iemand weet van zo een ganstet praktijken.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Der klopt iets niet bij Vlaamse Energiemaatschappij, bij mij stijging van 150% maar ik kan via mijn voorschotten maximaal met 10% verminderen. De stijging van 150% komt er omdat ze verwachten dat het sociaal tarief niet zal verlengd worden. Amai, dat wordt een serieus verschil :roll:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef:daar is een rush op gas bezig, onder impuls van het beperken van CO2 uitstoot (tov kolen stoot gas minder CO2 uit)
Dat gezegd zijnde, analyse in De Tijd stipte wel meer oorzaken aan dan dit.
Het is telkens gelinkt aan de klimaatopwarming:
- meer vraag naar gas in Azië, omdat gas minder CO2 uitstoot dan kolen etc
- minder investeringen in gas-exploratie (zowel installaties als de zoektocht zelf), omdat veel investeerders & bedrijven vrezen dat investeringen in gasexploratie veel risico hebben om "stranded assets" te worden

Maar opnieuw: ik vind de paniek precies overdreven, als je ziet over welke % prijsstijgingen we spreken.
Toen de eind prijs naar beneden ging, hoorde ik niemand zo hard feesten navenant er nu paniek is?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gisteren namiddag reed ik richting Limburg en ter hoogte van het sportmerk stonden 75% van de windmolens gewoon stil.

"Gratis" stroom was dus blijkbaar niet nodig op dat moment...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef:Gisteren namiddag reed ik richting Limburg en ter hoogte van het sportmerk stonden 75% van de windmolens gewoon stil.
Geen idee wat er op die locatie & op dat moment aan de hand was.
We weten wél zeker dat windenergie bewust gesaboteerd wordt.


https://www.standaard.be/cnt/dmf20200428_04937850
Electrabel beslist of Norther al dan niet draait
‘Het stilleggen van windmolens ten voordele van “grijze”’ stroomproductie is niet alleen een inbreuk op het voorrangsprincipe voor hernieuw­bare energie, maar het staat vooral haaks op het ­beleid van de energietransitie’
Het artikel heeft het enkel over windenergie op zee (offshore), geen idee of het ook van toepassing is om windenergie aan land.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

heist_175 schreef:
DarkV schreef:Gisteren namiddag reed ik richting Limburg en ter hoogte van het sportmerk stonden 75% van de windmolens gewoon stil.
Geen idee wat er op die locatie & op dat moment aan de hand was.
We weten wél zeker dat windenergie bewust gesaboteerd wordt.


https://www.standaard.be/cnt/dmf20200428_04937850
Electrabel beslist of Norther al dan niet draait
‘Het stilleggen van windmolens ten voordele van “grijze”’ stroomproductie is niet alleen een inbreuk op het voorrangsprincipe voor hernieuw­bare energie, maar het staat vooral haaks op het ­beleid van de energietransitie’
Het artikel heeft het enkel over windenergie op zee (offshore), geen idee of het ook van toepassing is om windenergie aan land.
In theorie op alle windenergie, er is een prioriteit qua flexibiliteit / regelbaarheid. En kern wordt gezien als zeer traag / niet regelbaar dus heeft altijd prioriteit.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

DarkV schreef:Gisteren namiddag reed ik richting Limburg en ter hoogte van het sportmerk stonden 75% van de windmolens gewoon stil.

"Gratis" stroom was dus blijkbaar niet nodig op dat moment...
De Nike-site heeft inderdaad zijn eigen molens. Vrij speciale trouwens. Ze staan op "hoogspanningsmasten" ipv op "buizen".
Streetview linkje
en volgens mij staan die dikwijls stil. ik denk dat ze enkel draaien bij "eigen gebruik".
Misschien zo simpel als "geen teruglevercontract getekend met infrax"?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

profke schreef:De Nike-site heeft inderdaad zijn eigen molens. Vrij speciale trouwens. Ze staan op "hoogspanningsmasten" ipv op "buizen".
Streetview linkje
en volgens mij staan die dikwijls stil. ik denk dat ze enkel draaien bij "eigen gebruik".
Misschien zo simpel als "geen teruglevercontract getekend met infrax"?
Ik had het niet specifiek over deze op de Nike site (deze zijn voor zover ik weet trouwens niet van Nike maar van een Duits bedrijf) maar over deze in de omgeving (die staat trouwens redelijk vol met diverse windmolens, recht over de nieuwe Nike site is men trouwens momenteel bezig een nieuwe windmolen te bouwen).
Tomsworld schreef:In theorie op alle windenergie, er is een prioriteit qua flexibiliteit / regelbaarheid. En kern wordt gezien als zeer traag / niet regelbaar dus heeft altijd prioriteit.
Mede doordat windenergie totaal onbetrouwbaar is... ieder moment kan de wind gaan liggen en zit je met een enorm dip die je niet meteen kan opvangen (dit was trouwens de reden dat men onlangs in Duitsland bijna een enorm black-out had) met kerncentrales (of zelfs gascentrales). We gaan dus nog eens goed moeten nadenken met ons afhankelijk te maken van iets dat totaal onvoorspelbaar is.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Inderdaad ik zeg niet dat wind energie het mirakel is zeker niet. Maar wind, zon, de hernieuwbare energie inzetten met een efficiënte manier van opslag, zoals bv het stuwmeer wat er is, misschien moeten zo een dingen op grotere schaal onderzocht worden. Ik dacht dat er in Frankrijk ook zo een paar zijn van EDF.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Naar verwachting worden de gasprijzen en dito energieprijzen nog veel hoger. Een vast energiecontract is dus wel een aanrader om nu te nemen. Als de prijzen terug zakken kan je alsnog snel weg.

Die schakelbaarheid van de kerncentrales kan eigenlijk makkelijk hoger maar dit wordt niet gedaan omdat de variabele kosten van meer/minder productie verwaarloosbaar zijn, maar de vaste runkosten zijn gigantisch. Men schakelt liever met gas of zelfs trage kolen in het buitenland.
Het dubbel stuwmeer van Coo is inderdaad als pompcentrale/batterij een grote uitkomst voor de stabiliteit van ons net (P >1GW) daarnaast is er ook nog het kleine Platte Taille (P >100MW). Dat energie atol dat men voor de kust wou leggen zou een gelijkaardige functionaliteit hebben en eveneens rond een gigawatt liggen.
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

DarkV schreef:Gisteren namiddag reed ik richting Limburg en ter hoogte van het sportmerk stonden 75% van de windmolens gewoon stil.

"Gratis" stroom was dus blijkbaar niet nodig op dat moment...
Hier hebben we ook een dertigtal molens staan en stonden vorig weekend ook allemaal zo goed als stil. De reden was volgens mij wel gewoon een gebrek aan wind....
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7191
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 374 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb in juni 2020 bij mega aan een supper voordelig tarief zen 5 jaar genomen.
Iets in mij zei me dat dit niet zo goedkoop kon blijven !!! Ben wel benieuwd als de prijzen zo hard blijven stijgen of mega nie zal proberen er vanonder te muizen.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Let maar op met de algemene voorwaarden.
Ik ben ook al op FB tegenkomen dat eenzijdige wijzigen bij Engergieleveranciers zomaar kunnen.
Zeer vreemd, maar ja, niemand leest die kleine lettertjes.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Meer dan 1,5 miljoen Britse huishoudens hebben inmiddels een andere energieleverancier moeten zoeken. Woensdag gingen weer twee kleinere Britse energiebedrijven failliet door de hoge prijzen van energie en gas. Daarmee komt het totaal sinds begin augustus op zeven. Avro Energy, dat woensdag failliet ging, had alleen al bijna 600.000 klanten.
In Engeland kunnen ze er blijkbaar niet onderuit. Ben benieuwd wat er ga gebeuren.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

proximusboyke schreef:Ik heb in juni 2020 bij mega aan een supper voordelig tarief zen 5 jaar genomen.
Iets in mij zei me dat dit niet zo goedkoop kon blijven !!! Ben wel benieuwd als de prijzen zo hard blijven stijgen of mega nie zal proberen er vanonder te muizen.
Dit staat er in de voorwaarden bij mega:

Wijziging van de voorwaarden en van de prijzen
6.1.1. Voor de Klanten Consumenten met een Contract van bepaalde duur, worden
de (contractuele en tarief) voorwaarden voor de duur van het Contract vastgelegd,
onder voorbehoud van wijzigingen die veroorzaakt worden door elementen die
niet enkel van de wil van Mega afhangen en met naleving van de voorwaarden die
artikel 6.3 voorziet. Dat geldt ook voor:
- wetgevende, regelgevende of administratieve wijzigingen, met inbegrip van die
welke betrekking hebben op de prijzen, de mogelijke wijzigingen van de trans-
port- en distributietarieven die kunnen worden gewijzigd door de Netbeheerd-
ers en de heffingen voor rekening van de gewestelijke en federale overheden
(taksen, belastingen, openbaredienstverplichtingen, enz.). Die wijzigingen zullen
automatisch in de tarieven en in de facturen worden opgenomen zodra ze in
werking treden.
- wijzigingen aan de variabele tarieven die noodzakelijk zouden zijn door veran-
deringen van de prijsindex die niet langer bekend zouden worden gemaakt door
de overheden, de federaties, de energiemarkt.
- tariefwijzigingen die noodzakelijk zouden zijn doordat partners van Mega (m.a.w.
elke natuurlijke of rechtspersoon die niet in naam en voor rekening van Mega op-
treedt, zoals een distributeur, een transporteur, een leverancier of producent van
energie) in gebreke blijven of hun contractuele verplichtingen niet nakomen, het-
geen Mega zou beletten om haar tariefvoorwaarden te handhaven.
6.1.2. Voor Klanten met een Contract van onbepaalde duur mag Mega de voor-
waarden van het Contract en/of de prijzen wijzigen, met naleving van de voor-
waarden voorzien in artikel 6.3.
6.2. Voor Klanten Niet-Consumenten mag Mega de voorwaarden van het Contract
en/of de prijzen wijzigen, met naleving van de voorwaarden voorzien in artikel 6.3.
6.3. Mega mag de in de artikelen 6.1.1, 6.1.2 en 6.2 voorziene wijzigingen doorvo-
eren op voorwaarde dat ze ten minste 2 maanden op voorhand de Klant daarvan
in kennis stelt per brief, op de factuur of per e-mail. Die wijzigingen gaan in twee
maanden na de dag van kennisgeving aan de Klant, tenzij vermeld is dat ze pas later
ingaan of dat de wijzigingen rechtstreeks of onrechtstreeks uit beslissingen van de
overheden voortvloeien.
6.4. Als de wijzigingen niet het resultaat zijn van een maatregel die door de open-
bare overheden worden opgelegd, moet de Klant die niet akkoord gaat met de
nieuwe voorwaarden en/of de nieuwe prijzen, dat schriftelijk aan Mega meedelen
binnen de maand vanaf de dag waarop hij de melding van de wijziging heeft ont-
vangen.
6.5. Als de Klant tijdig aan Mega meedeelt dat hij de nieuwe voorwaarden en/of
de nieuwe prijzen niet aanvaardt, heeft die weigering tot gevolg dat het Contract
automatisch wordt beëindigd op de dag waarop de nieuwe voorwaarden en/of de
nieuwe prijzen zouden moeten ingaan.
6.6. Als er binnen de voormelde termijnen geen melding is dat de Klant de nieuwe
voorwaarden en/of de nieuwe prijzen weigert, geldt de afwezigheid van melding
als een aanvaarding van de nieuwe voorwaarden en/of de nieuwe prijzen.
6.7. De voorgaande bepalingen zijn enkel van toepassing als de wijzigingen betrek-
king hebben op de essentiële bestanddelen van het Leveringscontract (bij voor-
beeld de prijs of de duur van het Contract); ze zijn niet van toepassing als het gaat
om wetgevende, reglementaire of administratieve wijzigingen.
6.8. Elke wijziging m.b.t. het Aansluitpunt van de Klant kan aanleiding geven tot een
aanpassing van het Contract en van de toepasbare tarieven.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Ook de mail gehad van Vlaamse Energieleverancier. Voorschot van 39 euro naar 127 euro hahaha. Als ik hun formule neem en een gokje doe voor de ZTP-S41 waarde van september (nog niet bekend nu) dan kom ik aan 95 euro per maand. Toch lekker 35 euro extra marge die ze als gratis lening weer nemen. Op naar een vast contract om dit even uit te zitten!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik zie dus geen gigantisch stijgende prijzen in de consumentenprijs van nieuwe contracten (zie hoger in dit topic), maar blijkbaar is het probleem toch zo erg dat Europa zich gaat moeien.

Er wordt nu - voorlopig zonder echt spijkerharde bewijzen, maar wel met indicaties - naar Rusland & Gazprom gekeken. De Russen zouden te weinig gas exporteren, om Duitsland onder druk te zetten om NordStream2 sneller dan voorzien in gebruik te nemen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210922_97605237
De Europarlementsleden vrezen dat Gazprom met opzet beschikbaar gas van de markt houdt om de prijs op te drijven. Daardoor zou het Europa onder druk zetten om snel het licht op groen te zetten voor Nord Stream 2, de splinternieuwe aanvoerlijn die van Rusland via de Baltische Zee naar Duitsland loopt. Ze verwijzen ­onder meer naar aardgashandelaren die de acties van Gazprom bestempelen als de belangrijkste oorzaak van de sterk gestegen gasprijs. Het concern zou weigeren gas te vervoeren langs bestaande pijpleidingen die onder meer via Oekraïne gaan en Gazprom wilde niet ingegaan op vragen om tijdens de zomer ondergrondse opslagplaatsen in Europa bij te vullen.
Europarlementslid Johan Van Overtveldt (N-VA) ondertekende de brief en erkent dat er tot nog toe geen keiharde bewijzen zijn dat Gazprom zijn marktmacht misbruikt. ‘Maar uit gesprekken in industriële en diplomatieke kringen leid ik af dat er iets aan de hand is met het Russische gasaanbod.’
Het is me altijd een raadsel geweest waarom een socialistische burgemeester (Daniël Termont, Gent) per sé in de Raad van Bestuur van Fluxys wilde zetelen, maar door zijn demarches hebben we nu in Zeebrugge een mega terminal voor aardgas.
Onvoldoende om Europa te voorzien, maar wel voldoende om 54% van het jaargasverbruik van BE te dekken.
De opslag is 566.000m³, de doorvoercapaciteit 104TWh en we verbruiken in BE op een gans jaar 190TWh.
Groot deel van het aangevoerde aardgas is van Qatar en een deel ook van Rusland (Gazprom).
https://www.fluxys.com/nl/company/fluxy ... astructure
https://www.febeg.be/statistieken-gas

Al meende ik begrepen te hebben dat Noorwegen (het land met de EV's) genoeg gas klaar heeft om naar "het continent" te verschepen.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210920_98045231
De aardgasreserves zijn groot genoeg om de wereld van aardgas te voorzien, maar de vraag is of al het gas dat we deze winter nodig zullen hebben op tijd bij de verbruikers zal geraken, legt Thijs Van de Graaf uit. Hij is expert energiebeleid en ­internationale politiek aan de UGent.
Volgens Erwin Van Bruysel, gasexpert en een oud-topman van het voormalige Belgische aardgasbedrijf Distrigas, mogen we niet vergeten dat aardgas ­jarenlang spotgoedkoop is ­geweest door een heel sterke ­toename van de gasproductie in ­onder meer de Verenigde Staten en Qatar. ‘We zijn de lage gasprijs de afgelopen jaren als ­normaal gaan beschouwen, terwijl dat misschien niet zo vanzelfsprekend was. Want wat is een nor­male gasprijs, de zeer lage uit het verleden of de huidige hogere gasprijs?’, vraagt hij zich af.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Ook mail gekregen van Vlaamse Energieleverancier : voorschot van €54 naar €145.
Kan het voorschot zelf max. laten dalen tot €131.
Wordt dus even bellen met.hun klantendienst.

Normaal ga ik dit contract dus stopzetten, maar dan, naar waar?
Op de V-test lees ik dat alle vaste contracten toch een prijswijziging, mits voorafgaandelijke melding aan klant, kunnen ondergaan.

En gaat er nog een prijsstijging volgen, of is dit nu de grote sprong geweest?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ook hier van de vlaamse energieleverancier een verhoging van het voorschot mogen ontvangen.
dus dan kijken we weer even rond naar gasprijzen (ben enkel voor gas bij hen) en 1 van de dingen die je dan doet is de tariefkaarten vergelijken.

... om vervolgens tot de conclusie te komen dat ik gewoon geen flauw benul heb van wat het voordeligst is:

mijn contract:
formule: 1,1 x ZTP-S41 + 4,5 (€/MWh)
ZTP-S41 = de SLP S41 gewogen dagprijs van ZTP Day Ahead (Pegas)


gas variabel:
formule : 1,1 x ZTP-S41 + 1 (€/MWh)
ZTP-S41 = de SLP S41 dagprijs van ZTP Day Ahead (Pegas) van het kwartaal.

gas gerust:
formule: 1,1 x ZTP-S41 + 4 (€/MWh)
ZTP-S41 = de SLP S41 dagprijs van ZTP Day Ahead (Pegas).

en dat is enkel bij de vlaamse... als je bv energie.be neemt, hebben zij het over de TTF-day-ahead prijzen :roll:
dus hoe moet je daar als normaal mens nog aanuit kunnen om te weten welke de meest interessante tarieven hanteren
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

lukadad schreef:Ook mail gekregen van Vlaamse Energieleverancier : voorschot van €54 naar €145.
Kan het voorschot zelf max. laten dalen tot €131.
Wordt dus even bellen met.hun klantendienst.

Normaal ga ik dit contract dus stopzetten, maar dan, naar waar?
Op de V-test lees ik dat alle vaste contracten toch een prijswijziging, mits voorafgaandelijke melding aan klant, kunnen ondergaan.

En gaat er nog een prijsstijging volgen, of is dit nu de grote sprong geweest?
Ecopower past voorlopig maar één keer per jaar hun tarieven aan. Nu met die stijging weet ik niet wat ze gaan doen. In theorie produceren ze hun energie zelf.
marcoo
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 28 dec 2008, 10:22
Bedankt: 2 keer

Splitter schreef: ... om vervolgens tot de conclusie te komen dat ik gewoon geen flauw benul heb van wat het voordeligst is:

mijn contract:
formule: 1,1 x ZTP-S41 + 4,5 (€/MWh)
ZTP-S41 = de SLP S41 gewogen dagprijs van ZTP Day Ahead (Pegas)


gas variabel:
formule : 1,1 x ZTP-S41 + 1 (€/MWh)
ZTP-S41 = de SLP S41 dagprijs van ZTP Day Ahead (Pegas) van het kwartaal.

gas gerust:
formule: 1,1 x ZTP-S41 + 4 (€/MWh)
ZTP-S41 = de SLP S41 dagprijs van ZTP Day Ahead (Pegas).

en dat is enkel bij de vlaamse... als je bv energie.be neemt, hebben zij het over de TTF-day-ahead prijzen :roll:
dus hoe moet je daar als normaal mens nog aanuit kunnen om te weten welke de meest interessante tarieven hanteren
is toch eenvoudig, de middenste (gas variabel) is de goedkoopste, de multiplicator is dezelfde overal 1,1 en bij gas variabel komt er de kleinste markup bij

ztp, ttf is allemaal wat hetzelfde, je kiest voor een variabel contract dus gaat mee met de stijgingen
ik zou nu echt geen variabel kiezen, volgende maand zal variabel pas echt duur worden, check maar eens wat de prijzen gedaan hebben op een maand, is ongeveer +50% duurder
beter nog in september intekenen op een vast, want ook dat gaat in oktober verder omhoog gaan. Als de prijzen ooit omlaag gaan kan je nog altijd veranderen

beter ook eens kijken op mijnenergie.be zodat je een promo kan meepakken
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

marcoo schreef:
Splitter schreef: ... om vervolgens tot de conclusie te komen dat ik gewoon geen flauw benul heb van wat het voordeligst is:

mijn contract:
formule: 1,1 x ZTP-S41 + 4,5 (€/MWh)
ZTP-S41 = de SLP S41 gewogen dagprijs van ZTP Day Ahead (Pegas)


gas variabel:
formule : 1,1 x ZTP-S41 + 1 (€/MWh)
ZTP-S41 = de SLP S41 dagprijs van ZTP Day Ahead (Pegas) van het kwartaal.

gas gerust:
formule: 1,1 x ZTP-S41 + 4 (€/MWh)
ZTP-S41 = de SLP S41 dagprijs van ZTP Day Ahead (Pegas).

en dat is enkel bij de vlaamse... als je bv energie.be neemt, hebben zij het over de TTF-day-ahead prijzen :roll:
dus hoe moet je daar als normaal mens nog aanuit kunnen om te weten welke de meest interessante tarieven hanteren
is toch eenvoudig, de middenste (gas variabel) is de goedkoopste, de multiplicator is dezelfde overal 1,1 en bij gas variabel komt er de kleinste markup bij
nochtans is er volgens mij wel degelijk een verschil tussen "gewogen dagprijs", "dagprijs van het kwartaal" en "dagprijs".
een gewogen dagprijs zou het gemiddelde moeten zijn (het gemiddelde van de prijzen die dag dan?), terwijl dagprijs van het kwartaal me doet denken aan hoogste prijs van het kwartaal, en dagprijs gewoon dagprijs is.

nu is het over het algemeen zo dat een verouderd contract (1+ jaar) vaak minder interessant is, maar met deze informatie is het moeilijk concrete rekensommen te maken.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Hier ook die bewuste mail van vlaamse energie leverancier en ook voorschot maal 3. Is dit een normale werkwijze? Of zien we weer een faillissement aankomen? Ik zit er in principe niet zo veel mee in om een bedrijf een renteloze lening aan te bieden, maar effectief geld kwijtspelen (ex klant-gedupeerde van Belpower en Energy People) is mij er teveel aan. Begrijp ook niet dat ze dit niet beter kunnen reglementeren.
Ik ging sowieso na 1 jaar (zit nu aan bijna 9 maanden) weg aangezien ze het contract omzetten na 1 jaar. Dan maar wat eerder...

formule nu (0€ vaste kosten)
1,1 x ZTP-S41 + 1 (€/MWh) --> geeft met de laatste cijfers (kwartaal 2) 3.09 cent /kwh

Ben aan het denken aan eneco flex (60€ vaste kosten, forfaitair eerste jaar en daarna pro rata- korting via aanbieders 120€ , pro rata op eerste afrekening, in mij geval maart (dus ong -60€ aangezien een half jaar) de rest pas bij volledig jaar.
formule =
(0,1 X TTFDAW-S41 + 0,550) X 1,21 ---> geeft met de laatste cijfers(kwartaal 2) 3.41 cent/kwh

Ik vrees dat we inderdaad nog meer prijsstijgingen gaan krijgen, welke parameter is dan het beste? ZTP-S41 of TTFDAW-S41
En 1,1x of 0.1x, bij 1.1 komt er in principe meer bij bij een prijsstijgging?

Iemand die goeie raad kan geven?
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Net gisteren brief ivm goepsaankoop gas/elec in de bus gehad. Iemand daar ervaring mee?
Gebruikersavatar
Zorba
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 875
Lid geworden op: 08 nov 2010, 18:29
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 66 keer

Groepsaankoop was bij mij zelden goedkoper dan zelf een contract aangaan via bijvoorbeeld aanbieders.be.
Gebruikersavatar
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 833
Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer

Wat ik me afvraag: ik ben ooit klant geweest bij provider A en heb daar een promo gehad.
Na een jaar ben ik overgestapt naar provider B met weer een promo.
Een jaar later zie ik dat provider A het voordeligst is voor nieuwe klanten. Ben ik nog steeds klant bij provider A of kan ik nog gebruik maken van de promo?
Victory Not Vengeance
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 27 keer

testertje schreef:…. Ben ik nog steeds klant bij provider A of kan ik nog gebruik maken van de promo?
Je bedoelt of er een soort afkoelperiode is waarbij je geen geniet kunt van nieuwe klant promo’s?

Bij telenet dacht ik dat je 1 jaar geen klant meer hoefde te zijn om terug te genieten hiervan. Ik zou gewoon informeren. Meestal willen ze u maar al te graag terug ( tenzij er nog wat openstaande facturen open waren toen u klant was :lol: )
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Fluppeke schreef:Ik zit er in principe niet zo veel mee in om een bedrijf een renteloze lening aan te bieden, maar effectief geld kwijtspelen (ex klant-gedupeerde van Belpower en Energy People) is mij er teveel aan.
er was normaal toch niemand geld kwijt bij de stopzetting van Energy People?
ze waren het faillisement te vroeg af, en hebben alles stopgezet ervoor, voor zover ik weet.
(ik heb mijn geld in ieder geval netjes teruggekregen, maar dat heeft wel een 7tal maanden geduurd)
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Zoals je zelf aanhaalt bleven de afrekeningen lang uit, voor mensen die tot 31 december klant bleven wat het kalf verdronken , gaat bij mij maar over enkele euro's, maar r gaat om het principe. Ik vind niet dat consumenten een risico moeten nemen , is een gat in de regelgeving.
Ikzelf ben tot op laatste klant gebleven en daarna heeft Eandis de levering 'ambtshalve' enkele maanden overgenomen. Enerzijds omdat de vermeende overname door mega geen overname was en ik verwachte dat de regulator ging ingrijpen ( o.a. wegens zware misleiding) en anderzijds de prijzen die Eandis mag hanteren half jaarlijks aangepast worden ( markt-gemiddelde) en daardoor op die moment goedkoop was. Ware het niet dat het faillissement eind december was en Eandis de prijzen voor begin van het jaar pas half januari publiceerde en ik dus eigenlijk op geen enkel moment een gefundeerde keuze kon maken. Dus ja er zijn mensen die geld hebben verloren.

Vandaar ik me afvraag of de voorschotverhogingen van Vlaamse energieleverancier normaal zijn in de energiemarkt momenteel, ik voel dat ze precies willen cashen omdat ze aan het ' crashen' zijn....
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

vind ik beetje je eigen fout dan, het is niet dat je niet genoeg tijd heb gehad om zelf de markt te controleren e.d., maar soit.
de prijzen in de markt kan je bekijken door gewoon even de vtest of de test via de creg hun site te doen.
de vlaamse komt er in ieder geval met de verhoogde voorschotbedragen niet meer als goedkoopste uit de bus, maar ik denk eerder dat ze zichzelf indekken tegen:
1) wanbetaling
2) dat de prijzen nog gaan vehogen
3) ontevreden klanten die enorm moeten bijbetalen.

"cashen voor ze crashen" zal op de energiemarkt wel niet onmiddelijk van toepassing zijn volgens mij, gezien de voorwaardes en controles.
(remember: EP heeft dat ook niet gedaan, en heeft zelf tijdig klanten verwittigd dat de stekker eruitging)

de vlaamse had echter wel VEEL beter kunnen communiceren hierover, zoals bv een bericht "indien u niet antwoord, zal vanaf datum x uw voorschotbedrag verhoogd worden naar bedrag y om de stijgende energieprijzen en eventuele verrassingen op uw eindfactuur te voorkomen",
en de aanpassing dan pas doorvoeren als de klant daar effectief geen protest tegen aantekent, ipv eenzijdig te verhogen.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 921
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

De gradatie van de verhoging maakt me ook wantrouwig.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

bollegijs schreef:De gradatie van de verhoging maakt me ook wantrouwig.
speciaal eens gaan kijken naar de jaarrekeningen bij de NBB...
lang geleden dat ik nog jaarrekeningen heb gestudeerd, maar een handelsschuld op minder als 1 jaar van rond de 22 miljoen euro bij de laatste neerlegging lijkt idd niet heel erg geweldig.

maargoed, wil nog altijd niet alles zeggen (engie en luminus draaien ook met belachelijke schulden)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Splitter schreef:lang geleden dat ik nog jaarrekeningen heb gestudeerd, maar een handelsschuld op minder als 1 jaar van rond de 22 miljoen euro bij de laatste neerlegging lijkt idd niet heel erg geweldig.
Daar kan je weinig of niets uit afleiden... Het kan zeer problematisch zijn of totaal niet :)
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”