Aan de EV rijders ...

Vragen, suggesties, reviews, discussies over elektrische voertuigen en opladen doe je hier!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Mijn werkgever betaalt nu ook niet enkel de "brandstof-component" aan de pomp, maar wel de gereguleerde prijs.
Op dezelfde manier zal ie mij niet vergoeden voor de energie-component van elektriciteit, maar voor de totale factuur. Dat zal gaan met een gemiddelde kost per kWh en niet voor die "sessie".
Ondanks het feit dat het thuisladen terugbetaald zal worden door de WG, zal ik er nog steeds alle belang bij hebben de (dwaze) regel rond capaciteitstarief rigoreus toe te passen om mezelf niet blauw te betalen.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 522
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:Mijn werkgever betaalt nu ook niet enkel de "brandstof-component" aan de pomp, maar wel de gereguleerde prijs.
Op dezelfde manier zal ie mij niet vergoeden voor de energie-component van elektriciteit, maar voor de totale factuur. Dat zal gaan met een gemiddelde kost per kWh en niet voor die "sessie".
Ondanks het feit dat het thuisladen terugbetaald zal worden door de WG, zal ik er nog steeds alle belang bij hebben de (dwaze) regel rond capaciteitstarief rigoreus toe te passen om mezelf niet blauw te betalen.

En hoe denk je dat je werkgever die extra kost van het #capaciteitstarief gaat kunnen vergoeden. Het is onmogelijk voor hem om te bepalen wat jij al dan niet nog extra aan het verbruiken bent en dat bepaalt je kost. Daarnaast is dat capaciteitstarief een gemiddelde van maximum pieken over 12 maanden maw de vorige 11 maanden hebben ook impact. De energiecomponent in de nieuwe factuur zal lager komen te liggen en de vaste kost meer variabel.. Dit beleid staat haaks op de elektrificatie van auto's of misschien net niet als het de bedoeling is de factuur op te drijven.
Moest je twijfelen, ik heb ook een plug in hybride waarvan de laadsessesie thuis wordt terug betaald maar als die met een laadstroom van 2.5a gaat opladen weet ik dat ik het vlaggen heb met dat capaciteitstarief dus dan is het simpel ofwel aan een laadpaal in de buurt ofwel niet meer thuis opladen..
De gemeente gaat hier de straat heraanleggen en heb ze gevraagd laadpalen te voorzien maar dat zijn kosten en ze verwachten dat iemand met een laadpaal de auto thuis gaat opladen... Ik denk het niet met het capaciteitstarief van VREG...



Tom
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ofwel een forfait per kWh, algemeen voor iedereen in het bedrijf.
Ofwel een prijs per elektriciteitsfactuur: dien de factuur in en zeg hoeveel kWh voor de auto was.

Ik kijk al uit naar een EV, nooit meer moeten tanken :).
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Wel met kabel sleuren.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Abusimbal schreef:Wel met kabel sleuren.
En in plaats van wekelijks enkele minuten tanken,
Dagelijks kabel in pluggen als je geluk hebt thuis.
Rij je wat verder dan een half uur aan een snellaadpaal met zeer hoge kWh prijs enzovoort.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 522
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

Denk je echt dat de werkgever de meerkost voor het capaciteitstarief gaat betalen.. Dat tarief is het gevolg van uw gedrag.. Als je naast de wagen opladen ook nog de vaatwasser of droogkast opzet of gaat koken gaat dat vast gedeelte alleen maar verder omhoog.. Je denkt toch niet dat je alle maanden je elektriciteitsfactuue gaat mogen binnen brengen en dat ze voor elke bedrijfswagen dan procentueel gaan narekenen hoeveel ze u moeten betalen... Dat capaciteitstarief komt niet in de kwh prijs maar is een variabel vast recht zoals huur vd meter..
Wat dat alle dagen inpluggen betreft.. Dat maakt niks uit.. Mijn lader kan snel of traag gaan maar minstens ik dacht 6u voor 10kw..dus reken maar uit zoveel extra mag je der niet bijsteken of je gaat over de grens waar je meer gaat moeten betalen.. En dan heb ik nog mr een hybride... Met een ev die elke dag 60km rijd ga je minstens 15kw moeten opladen als je dat tegen 1.5kwh doet ben je 10hrs onderweg en zit je al op 65% ongeveer van die beruchte 2.5kwh piek.. Dus vergeet mr dat je die auto kan opladen want bv je vaatwasser of droogkast of wasmachine ga je ook snachts moeten laten werken om te vermijden dat je verbruik te hood wordt..

Tom
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Abusimbal schreef:Wel met kabel sleuren.
Goh, sleuren.
Ik plan een laadpaal in de garage te voorzien, naast de auto
en eentje op de oprit, waar de auto in de "zomermaanden" geparkeerd staat. Ik verwacht niet dat er veel gesleur bij zal komen kijken.
tom35 schreef:Denk je echt dat de werkgever de meerkost voor het capaciteitstarief gaat betalen.
De WG zal betalen wat mijn elektriciteit mij kost. Capaciteitstarief is een onderdeel van mijn energiefactuur, dus veel moeilijker zal het niet worden.
Als ik elke maand een forfait krijg en 1 keer per jaar een soort "afrekening" gebaseerd op de echte factuur, zijn we wel ongeveer rond hé :)?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

tom35 schreef:Denk je echt dat de werkgever de meerkost voor het capaciteitstarief gaat betalen..
Denkt ge echt dat als dat waar is, een werknemer gaat accepteren dat de werkgever vereist dat die zijn werkvoertuig thuis zal laden? Haaa.
Hakki
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 12 dec 2011, 15:33
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 25 keer

heist_175 schreef:
tom35 schreef:Denk je echt dat de werkgever de meerkost voor het capaciteitstarief gaat betalen.
De WG zal betalen wat mijn elektriciteit mij kost. Capaciteitstarief is een onderdeel van mijn energiefactuur, dus veel moeilijker zal het niet worden.
Als ik elke maand een forfait krijg en 1 keer per jaar een soort "afrekening" gebaseerd op de echte factuur, zijn we wel ongeveer rond hé :)?
Wel, om heel juist te zijn kan de impact ervan nog 12maanden later gevoeld worden, aangezien er met een gemiddelde gewerkt wordt.
Dus stel je vertrekt bij je huidige werkgever en uw volgende heeft een andere regeling waardoor je niet meer thuis moet/mag laden of geen auto of whatever, dan kan uw energieprijs de resterende 12maanden nog 'te hoog' liggen door je auto die vroeger het gemiddelde omhoog gehaald heeft.
Eerste jaar is wss ook goedkoper voor je werkgever, aangezien je auto nog geen volledig jaar gekoppeld is/was en het gemiddelde dus lager blijft.
Maar goed, zo kan je bezig blijven natuurlijk..
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

JamesEarlGray schreef:
tom35 schreef:Denk je echt dat de werkgever de meerkost voor het capaciteitstarief gaat betalen..
Denkt ge echt dat als dat waar is, een werknemer gaat accepteren dat de werkgever vereist dat die zijn werkvoertuig thuis zal laden? Haaa.
De wg kan ook zeggen dat je dan maar je eigen wagen moet kopen, zoals in alle andere landen. Niet vergeten dat de wg al serieus bijdraagt aan de kosten van een salariswagen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Dizzy schreef:
JamesEarlGray schreef:
tom35 schreef:Denk je echt dat de werkgever de meerkost voor het capaciteitstarief gaat betalen..
Denkt ge echt dat als dat waar is, een werknemer gaat accepteren dat de werkgever vereist dat die zijn werkvoertuig thuis zal laden? Haaa.
De wg kan ook zeggen dat je dan maar je eigen wagen moet kopen, zoals in alle andere landen. Niet vergeten dat de wg al serieus bijdraagt aan de kosten van een salariswagen.
Omdat dat voordeliger is voor zowel hem als de werknemer...

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Abusimbal schreef:Wel met kabel sleuren.
Hoe kom je daar bij?
Laatst gewijzigd door krisken 31 jul 2021, 15:09, in totaal 1 gewijzigd.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1990
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

krisken schreef:
Abusimbal schreef:Wel met kabel sleuren.
Hoe kom je daar bij?
Ik bedoel, telkens kabel aansluiten en afkoppelen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Goh, en waar zit hem de moeite?

Bij een ICE moet je omrijden tot het tankstation, je kaart door de bancontact halen, tankdop openen, pistool er in steken, pistool terug doen, tankdop sluiten. Bij een EV is dit hetzelfde, voor thuisladers kan je zelfs kiezen voor een kabel die verbonden is met je laadpaal, je moet dus alleen je wagen aansluiten.

Veel snellaadpalen werken op die manier : gewoon de kabel in de wagen steken, badgen, klaar. Enkel als je wilt traagladen (tot 22kW pakweg) op publieke plaatsen heb je een laadkabel nodig. En die heb je in alle maten, van 2m tot 10m en meer.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Er bestaan al wireless matten om te laden.. Niets meer fringelen, gewoon de auto over parkeren en het laden begint..
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dat bestaat inderdaad maar dat vermogen is echt te klein.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 522
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:Voordeliger niet enkel in €, maar ook in tijd/comfort.
Je komt thuis en klaar. Anders moet je naar de laadpaal rijden, naar huis, nadien van thuis terug naar de laadpaal om uw auto alsnog voor de nacht ergens te parkeren.
Je hebt gelijk maar zodra het capaciteitstarief wordt ingevoerd zal dat gedaan zijn. Als die wagen tegen een tempo van 2.5kwh oplaad zit je al aan de grens waar je hetzelfde moet betalen als vandaag, daar boven ga je (veel) meer mogen gaan betalen...
er gaan nog veel mensen schrikken..;

Ik heb trouwens van 1 van de fabrikanten vernomen dat het theoretische rijbereik met vlot 50-70% daalt de moment dat je er 120 mee gaat rijden, wat ben je dan in hemelsnaam met dergelijke wagen...

offtopic:

ik lees hierboven weer het aloude riedeltje dat anderen moeten bij betalen voor een bedrijfswagen.
Wel ik heb er eentje sinds 10 jaar. De afspraak was dat mijn loon x zou verlaagd worden met leasekosten Y .
in mijn geval laat ik 600e brutto loon vallen voor een wagen met tankkaart (elektrisch en benzine) waar ik 30K km mag mee rijden, alleen binnen belgie. Het klopt dat de staat dus geen belasting of sz krijgt op die 600€.
Ik rijd wel met een van de minst vervuilende wagens, 70% rij ik elektrisch, ik doe geen toertjes rond de kerktoren omdat ik die tankaart heb integendeel, ik rij max 18K km
Dit maakt dat indien ik ziek wordt ik echter op dat stuk loon ook geen ziektevergoeding krijg, als ik op pensioen ga ik op dat stuk ook geen pensioen krijg, dat als ik moet gaan stempelen als bediende (maar dat geldt ook voor onze arbeiders) dat we daar geen stempelgeld op krijgen.
Ik betaal voor die wagen 150€ VAA wat betekent dat dat dus van die 600€ nog 450 over blijft waar de staat geen inkomsten op heeft terwijl zoals gezegd er 600 niet meegerekend worden voor ziekte, pensioen enz.. Nu moet mij is iemand uitleggen waar die ook maar 1 euro bijleggen bij mijn wagen...
nu is dat heel simpel, als men me morgen een elektrische wagen door de strot ramt die 600km rijbereik heeft, waarvan er met geluk 300 overblijven als ik op de autostrade 120 rij dan komt er binnen 3j geen bedrijfswagen meer en koop ik een tweedehands diesel of zelfs een goedkope vervuilendere nieuwe diesel of benzine, wie heeft er dan gewonnen denk je, de staat omdat ze op 350€ extra belasting hebben, die met dat aloude riedeltje, ik, of zijn er alleen maar verliezers...
Ik hoop trouwens dat diegene die dit beweren ook geen hypotheek inbrengen, aan pensioensparen doen, geen eco cheques of maaltijdcheques hebben of gebruik maken van dienstencheques of geen groepsverzekering, of geen hospitalisatieverzekering of aan de staat weken met oneindig veel ziektedagen...want dat is allemaal hetzelfde principe.. daarnaast als die persoon in kwestie zou gebruik maken van het openbaar vervoer dan hoop ik dat hij het dubbele betaald voor zijn abonnement van wat de lijn of de nmbs vraagt want de staat legt daar ook geld op toe, maar dat past dan waarschijnlijk niet in hun kraam..


Tom
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

tom35 schreef:Ik heb trouwens van 1 van de fabrikanten vernomen dat het theoretische rijbereik met vlot 50-70% daalt de moment dat je er 120 mee gaat rijden, wat ben je dan in hemelsnaam met dergelijke wagen...
Dat is met iedere wagen zo.
Alleen... met dino-wagens merk je dit minder omdat het rijbereik toch al vele malen groter is.

Met mijn brandstofwagen haalde ik uit 1 tank zo'n 500km aan 120.
Ging ik naar 90, haalde ik makkelijk 800km.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Even een kleine zijstap.
In chargemap zie ik een laadpaal staan met groen bolletje, maar als je naar de connectors kijkt zijn beide bezet.
Enig idee hoe dat komt.
Als ik naar een andere site kijk, en staat het daar wel goed.

Welke andere apps met overzicht van de palen gebruiken jullie en welke laad passen?
Heb je ook een pas nodig om aan een gratis laadpaal op te laden?
Bijlagen
87109F70-BBED-443B-A41E-92207798254B.png
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

De discussie over firmawagens is compleet off topic hier. Daar zijn ooit al tientallen pagina's over gediscuteerd.

Graag opkuis, modteam!
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik ben op zoek naar een stopcontact voor buiten om later eventueel EV of hybride op te laden. Maar zijn er mooiere of grappigere oplossingen dan een lelijke legrand grijze doos tegen de gevel te hangen?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Stopcontact ? Je gaat je Hybride of EV toch niet opladen via een stopcontact ? Das een 'nood' oplossing hé ...
Ik zou een laadpaal laten plaatsen dan - Zo duur is dat niet, en bij nieuwe Hybride's of EV's krijg je dat meestal met grote korting of zelfs gratis.

Stopcontact is opladen met maximaal 2,3kW (in de praktijk eerder 1,5 - 2 kW), dan gaat het laden toch wel héél lang duren hoor. Maar als het echt 'moet' dan zou ik een vierkant uitslijpen en je opbouw doosje in de muur steken ... mooier dan eender welk buiten/opbouw stopcontact dan.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Mja klopt zeker, ik kreeg eigenlijk de Zappy lader voorgesteld, maar dat is wel een lelijk ding. Om dat nu naast de voordeur te hangen…. Misschien kan de lader binnen hangen in de kelder en een aansluitpunt naast de voordeur? Als je begrijpt wat ik bedoel.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Block schreef:Mja klopt zeker, ik kreeg eigenlijk de Zappy lader voorgesteld, maar dat is wel een lelijk ding. Om dat nu naast de voordeur te hangen…. Misschien kan de lader binnen hangen in de kelder en een aansluitpunt naast de voordeur? Als je begrijpt wat ik bedoel.
Dat kan zeker ... je kan ook een lange kabel voorzien met een haspel bvb. Ik zou het eens aan je elektricien vragen of die geen socket kan voorzien.
Je hebt ook een zappi met socket ipv vaste kabel, of een zeer kleine charger zoals de Wallbox Pulsar:
https://www.evservice.eu/wallbox-pulsar ... -9137-8474
Dizzy schreef:Alé, in het buitenland raakt blijkbaar niemand op zijn werk :roll: Hoe raken mensen zonder salariswagen op hun werk? Deze beter verdienende werknemers zouden daar niet meer in slagen, yeah right.
In het buitenland hebben ze ofwel een veel kleinere loonlast, dus meer over, ofwel een vééééél beter openbaar vervoer (e.g. NL). Het grappige is wél dat wij in België, statistisch gezien, verder van huis werken dan in andere, grotere, landen. Misschien ligt daar wel (een deel van het) probleem hé, dat werkgevers, zeker de grotere, eens wat meer buiten antwerpen, gent of brussel gaan ? Of moeten we naast de burgers met salariswagens straffen, ook nog eens de burgers op de vingers tikken om dat ze zelf hebben gekozen niet in Antwerpen, Brussel of Gent te gaan wonen ? (e.g. ik heb bewust gekozen om in Peer te gaan wonen en kom uit Antwerpen. Als ik met het OV van thuis uit naar Antwerpen of Brussel wil, dan is dat 2,5-3,5u enkel, Gent is onmogelijk, dan ben ik langer onderweg dan een werkdag ! (Met de auto 1u naar BXL of Antwerpen, 1.5u naar Gent)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 522
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sasuke schreef:Stopcontact ? Je gaat je Hybride of EV toch niet opladen via een stopcontact ? Das een 'nood' oplossing hé ...
Ik zou een laadpaal laten plaatsen dan - Zo duur is dat niet, en bij nieuwe Hybride's of EV's krijg je dat meestal met grote korting of zelfs gratis.

Stopcontact is opladen met maximaal 2,3kW (in de praktijk eerder 1,5 - 2 kW), dan gaat het laden toch wel héél lang duren hoor. Maar als het echt 'moet' dan zou ik een vierkant uitslijpen en je opbouw doosje in de muur steken ... mooier dan eender welk buiten/opbouw stopcontact dan.
Jij hebt nog nooit gehoord van het capaciteitstarief zeker..
Installer zo een stopcontact maar en uw energierekening verdubbeld volgend jaar niet omdat je meer verbruikt maar omdat de vaste kost dankzij vreg zoveel duurder zal worden..
Daarnaast is de installatie van zo een stopcontact toch snel 2500_2500€ niet echt klein geld dus..

Voor diegene die denken dat er minder wagens gaan rijden als de salariswagen verdwijnt vergeet het maar snel.. Laat diezelfde dan ook geen maaltijdcheques, groepsverzekering, hospitaisatieverzekering, abonnement op openbaar vervoer of iets dergelijks hebben via het bedrijf want dat is net hetzelfde principe..

Tom
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

tom35 schreef: Jij hebt nog nooit gehoord van het capaciteitstarief zeker..
Installer zo een stopcontact maar en uw energierekening verdubbeld volgend jaar niet omdat je meer verbruikt maar omdat de vaste kost dankzij vreg zoveel duurder zal worden..
Daarnaast is de installatie van zo een stopcontact toch snel 2500_2500€ niet echt klein geld dus..

Voor diegene die denken dat er minder wagens gaan rijden als de salariswagen verdwijnt vergeet het maar snel.. Laat diezelfde dan ook geen maaltijdcheques, groepsverzekering, hospitaisatieverzekering, abonnement op openbaar vervoer of iets dergelijks hebben via het bedrijf want dat is net hetzelfde principe..

Tom
Tja, dat capaciteitstarief raakt mij inderdaad niet zoveel, niettegenstaande is laden aan een snellader nog altijd een pak duurder dan thuis laden mét capaciteitstarief. Een stopcontact voor een Hybdride met 8-12kW batterij zou nog wel gaan, voor een full BEV is dat toch al niet meer zo evident of je moet al minder dan 100km/dag rijden en elke dag laden.

Gemiddelde BEV met 70kW batterij:
Stopcontact 2.3kW ==> 30u laden
Laadpaal 1-Fase 32A ==> 12u laden
Laadpaal 3-Fase 32A ==> 6,5u laden

Kostprijs laadpaal + installatie is rond de 1500 EUR, en bij de betere merken krijg je de laadpaal gratis (soms zelfs mét installatie). Kost dus zeker geen 2000-2500 EUR ...
Laatst gewijzigd door Sasuke 06 aug 2021, 16:17, in totaal 1 gewijzigd.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Misschien moet iedereen eens voor zijn eigen deur vegen ipv de rekening van iemand anders te willen maken.
We leven nog steeds in een vrij land waar ieder individu nog steeds zelf mag beslissen hoe hij zich verplaatst, met of zonder salariswagen.

Terug ontopic:

Ik heb gisteren de volkswagen EV Check app geïnstalleerd, daar kan je ingeven met welke wagen je nu rijdt, je kan dan kiezen uit de e-up, id3 of id4.
Voor je vertrekt kan je de app de starten en dan bekijkt die wat voor resultaat je huidige rijstijl heeft op de betreffende EV auto.

Je krijgt dan een simulatie van je elektrisch verbruik en resterende batterij en een vergelijking met je geschat verbruik van je verbrandingsauto.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb het topic een beetje opgekuisd. Mijn excuses als mensen hun berichten (indien ze zowel info over EV als bedrijfswagens bevatte) in dit of het andere topic zijn beland, maar dat allemaal opsplitsen zou iets te veel werk zijn.

Imo kan in dit topic wel de discussie gevoerd worden m.b.t. tarief en hoe de afrekening met de werkgever kan gebeuren, maar niet over het al dan niet bestaansrecht van een salaris-/bedrijfswagen.
De discussie m.b.t. salaris-/bedrijfswagens kan dus verder gaan op onderstaande link:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... &start=960
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

tom35 schreef:
Sasuke schreef:Stopcontact ? Je gaat je Hybride of EV toch niet opladen via een stopcontact ? Das een 'nood' oplossing hé ...
Ik zou een laadpaal laten plaatsen dan - Zo duur is dat niet, en bij nieuwe Hybride's of EV's krijg je dat meestal met grote korting of zelfs gratis.

Stopcontact is opladen met maximaal 2,3kW (in de praktijk eerder 1,5 - 2 kW), dan gaat het laden toch wel héél lang duren hoor. Maar als het echt 'moet' dan zou ik een vierkant uitslijpen en je opbouw doosje in de muur steken ... mooier dan eender welk buiten/opbouw stopcontact dan.
Jij hebt nog nooit gehoord van het capaciteitstarief zeker..
Installer zo een stopcontact maar en uw energierekening verdubbeld volgend jaar niet omdat je meer verbruikt maar omdat de vaste kost dankzij vreg zoveel duurder zal worden..
Daarnaast is de installatie van zo een stopcontact toch snel 2500_2500€ niet echt klein geld dus..

Voor diegene die denken dat er minder wagens gaan rijden als de salariswagen verdwijnt vergeet het maar snel.. Laat diezelfde dan ook geen maaltijdcheques, groepsverzekering, hospitaisatieverzekering, abonnement op openbaar vervoer of iets dergelijks hebben via het bedrijf want dat is net hetzelfde principe..

Tom
En jij hebt waarschijnlijk nog nooit gehoord dat mensen zonnepanelen op hun dak leggen?
Als die meer opbrengen dan wat je uit een gewoon stopcontact kunt halen dan heb je een Wallbox (ollanders spreken enkel over een laadpaal ook al hangt die aan hun muur) nodig om alle stroom in de wagen te krijgen zonder te injecteren.
Je hebt wel een wallbox versie nodig met load-balancing. In de beter aangestuurde kan je zelfs de capaciteitslimiet, weliswaar enkel voor het EV verbruik, instellen. Begrijp, het is niet de EV die zal zorgen voor het overschrijden van de limiet maar de Wallbox kan uw huisverbruik niet controleren noch beperken.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Voor we massaal overschakelen naar EV’s moet er toch eens nagedacht worden over de laadinfrastructuur.

Omdat ik de EV simulatie app op mijn telefoon heb geïnstalleerd, boots ik een EV na met mijn auto en moet ik die dus ook af en toe laden. Hierdoor volg ik nu de laatste 2 weken de laadpalen hier aan zee wat meer op.
Er staat hier op 2 locaties een laadpaal die dus constant bezet zijn. En bij de EV rijders heb je dus 2 soorten. Zij die sneller zijn dan mij en er dus wel inslagen om op te laden en zij die de laadplaats en laadpaal als langparkeerder gebruiken.

Het is me dus nog niet gelukt om effectief een vrije moment te vinden om te laden op het moment dat het mij paste.

Hier staat momenteel een buitenlander reeds 2 dagen op de laadplaats aangesloten op de laadpaal.

Vermits de laadkabel gelocked is kan dus niemand anders die aansluiting gebruiken.

De prijs is per kWh, dus of die daar 8u staat of 48h, maakt voor hem dus weinig uit.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Is het een Allego 'og bluecorner paal? Zo ja : de betreffende firma even bellen. Die unlocken hun kant. Als jij een kabel hebt die lang genoeg is... Ofwel via politie.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

bruma schreef: En jij hebt waarschijnlijk nog nooit gehoord dat mensen zonnepanelen op hun dak leggen?
Als die meer opbrengen dan wat je uit een gewoon stopcontact kunt halen dan heb je een Wallbox (ollanders spreken enkel over een laadpaal ook al hangt die aan hun muur) nodig om alle stroom in de wagen te krijgen zonder te injecteren.
Je hebt wel een wallbox versie nodig met load-balancing. In de beter aangestuurde kan je zelfs de capaciteitslimiet, weliswaar enkel voor het EV verbruik, instellen. Begrijp, het is niet de EV die zal zorgen voor het overschrijden van de limiet maar de Wallbox kan uw huisverbruik niet controleren noch beperken.
En dan toevallig 1 nacht volop moeten bijladen (avond thuiskomen met een lege auto en de dag erna opnieuw verre verplaatsing te doen) en je ganse maand is meteen om zeep door 1 keer bijladen ... Helpt dus helemaal niets bij het capaciteitstarief ...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

pfuhu schreef: En dan toevallig 1 nacht volop moeten bijladen (avond thuiskomen met een lege auto en de dag erna opnieuw verre verplaatsing te doen) en je ganse maand is meteen om zeep door 1 keer bijladen ... Helpt dus helemaal niets bij het capaciteitstarief ...
Ik begin dit land meer en meer te haten, we worden op alle vlakken uitgeperst zoals een citroen.

Enerzijds als bedrijfswagen zijn enkel nog electrische wagens toegelaten (en die zijn veel duurder dus kassa kassa), anderzijds om die dingen op te laden ben je genaaid door het capaciteitstarief, en omdat het een bedrijfswagen is, staat die overdag niet bij jou thuis dus even aan een zonnepaneel hangen om het capaciteitstarief te omzeilen gaat ook niet lukken.

Ook de terugdraaiende teller werd afgeschaft dus zonnepaneel eigenaars zijn genaaid want snachts laden met de stroom die je overdag hebt teruggeven lukt ook niet meer. Dus je zou al overdag met je zonnepanelen een thuisbatterij moeten laden, om die batterij dan weer over te pompen naar je EV .... alweer electrische verliezen. Het capaciteitstarief is een grote saboteur voor EV's en getuigt dat ze niet willen investeren in een net die laden van EV's gaat aankunnen.

En dan nog de LEZ zever om zoveel mogelijk verbrandingsmoters te weren. Heel dit plan is eigenlijk gewoon een aanslag op uw mobilteit, men wil de mensen minder mobiel maken.


Onder de huidige politiek zijn EV's een geforceerde en zeer slechte deal voor de bevolking, allemaal op basis van de CO2 leugen, want die uitstoot verschuift gewoon naar een andere plaats. Eigenlijk zijn de meest recente Diesels veel properder dan zelfs EV's, als we de globale end-to-end uitstoot bekijken voor de levenscyclus.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb de VW EV check app deze week ook eens gebruikt, maar twijfel of het wel correct werkt.

ID4 geconfigureerd met 530km autonomie.

1ste dag: heen en terug telkens 115km (230 totaal dus) en ik had nog (maar) 25% over.
2de dag: heen en terug telkens 140km (280 totaal dus) en in theorie op 10 km van mijn deur stilgevallen met een lege batterij.

Is dus maar de helft van de opgegeven autonomie.
Normale rijstijl, mijn gemiddeld dieselverbruik was 5,2l/100km, dus echt wel zuinig.

Wat me wel opvalt op de autostrade: aan een constante snelheid zou ik een constant verbruik verwachten. Dit toont de app echter niet. Ik krijg een curve met de vorm van een hartslag waarbij hij continue tussen 90kW en -30kW schommelt. Hebben anderen dit ook?

Of wordt de autosnelweg (130km/u) zo hard afgestraft?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ja je wordt zo hard afgestraft als je 130km/u blijft rijden.
En nee je kan geen constante snelheid aanhouden, noch manueel noch met een ACC, vandaar dat je ook negatieve waarden ziet (vertragen en regenereren)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

ub4b schreef:Het capaciteitstarief is een grote saboteur voor EV's en getuigt dat ze niet willen investeren in een net die laden van EV's gaat aankunnen.
Ons elektriciteitsnet is dan ook totaal verouderd... en de winsten zijn alle jaren naar de gemeentes gegaan.

Er komen nog spannende tijden aan als iedereen elektrisch moet gaan rijden (en we ook nog eens de kerncentrales sluiten).
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

DarkV schreef:
ub4b schreef:Het capaciteitstarief is een grote saboteur voor EV's en getuigt dat ze niet willen investeren in een net die laden van EV's gaat aankunnen.
Ons elektriciteitsnet is dan ook totaal verouderd... en de winsten zijn alle jaren naar de gemeentes gegaan.

Er komen nog spannende tijden aan als iedereen elektrisch moet gaan rijden (en we ook nog eens de kerncentrales sluiten).
Maar een capaciteitstarief gaat dat net natuurlijk niet fixen. Ik eet mijn schoen op als dat geld daadwerkelijk gebruikt gaat worden voor grote investeringen te doen in het net.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

pfuhu schreef: Of wordt de autosnelweg (130km/u) zo hard afgestraft?
Dat heb ik ook gemerkt.
Vraag me af wat geeft aan 130km/u bij vriesweer naar de Alpen.
Misschien nog eens een experiment voor Krisken ;-)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

sky schreef:Vraag me af wat geeft aan 130km/u bij vriesweer naar de Alpen.
M'n laatste rit naar de Alpen verleden maand ging toch iets vlotter dan 130km/u ... lang leve de Duitse autosnelweg 8)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

pfuhu schreef:Ik heb de VW EV check app deze week ook eens gebruikt, maar twijfel of het wel correct werkt.

ID4 geconfigureerd met 530km autonomie.

1ste dag: heen en terug telkens 115km (230 totaal dus) en ik had nog (maar) 25% over.
2de dag: heen en terug telkens 140km (280 totaal dus) en in theorie op 10 km van mijn deur stilgevallen met een lege batterij.

Is dus maar de helft van de opgegeven autonomie.
Range creep is echt wel een probleem dus.
pfuhu schreef: Normale rijstijl, mijn gemiddeld dieselverbruik was 5,2l/100km, dus echt wel zuinig.
Ik zat daar met de oude Volvo nog flink onder. De nieuwe Transit Connect Sport zou 4.5L doen, maar ben nog in afwachting of het verbruik zakt, eerste honderden km"s rond de 6L/100

Beat this, 50L tank, 1600 driv-e 110PK en custom luchtfilter met eigen vinding die ik momenteel niet op de markt ga brengen, en K waarde bij de keuring 0.02 je moest ze raar zijn kijken bij die meting LOL. Ondertussen ingeleverd.
volvo_co2.jpg
Toen ik hem in 2010 kocht had deze bij de laagste CO2 op de markt, ik kreeg er nog 15% overheidskorting bij.
Als je gelijk een bompa rijdt dan is onder de 4L mogelijk met de tweak.

Als hij in het rood gaat nog 200km range
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische voertuigen en opladen”