Thuisbatterij

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
quovadis
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 15 feb 2016, 12:19
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 43 keer

Hier precies een lager piekverbruik dan de anderen in dit topic
Screenshot 2021-05-05 at 09.12.20.png
Maar veel te weinig kennis van dit alles om te weten of een batterij een goeie investering is om dit verder uit te vlakken.

Ook verder mijn verbruik van de afgelopen maanden (Dit alles met een Sunnyboy 3,6 kWP omvormer).
Screenshot 2021-05-05 at 09.14.14.png
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

MClaeys schreef:De Huawei offerte die ik heb liggen is zonder premie 7460 Euro voor 10kWh, met hybride omvormer.

Ik zie precies niet staan of die prijzen van de groepsaankoop voor of na premie zijn, als ik er vanuit ga voor premie dan is het eens een groepsaankoop waar de prijs wel voordeliger is (is wel zonder omvormer maar dan nog).
Op onze offerte is de premie er nog niet vanaf getrokken.
Op de site van de installateur staat de omvormer (SUN2000-3KTL-L1) aan 825 EUR 21% BTW in. In ons geval wordt die aan 6% btw geplaatst.
CyberThijs
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 18 jan 2011, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 15 keer

heist_175 schreef: Welk merk van batterij/omvormer bieden ze aan?
Al beantwoord hierboven, maar uitgebreide info staat in deze brochure: https://ichoosrcms.blob.core.windows.ne ... aanbod.pdf

Door recente verbouwingen al de gelukkige bezitter van een digitale meter, dus ik kan volgende grafiek uit mijn.fluvius.be trekken (2 volwassenen, allebei thuiswerk, verwarmen op gas, koken op inductiefornuis met aansluitwaarde van 7.4kW, (nog) geen airco of andere grote energieslurpers):

Afbeelding

Voor ons verbruik lijkt een 5kWh batterij dus ook afdoende, in hoeverre het sop de kolen al waard is natuurlijk.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De groepsaankoop firma was toch een pak duurder in de offerte voor puur batterij helaas. Zonder premie er af:
- 8172 Euro voor Huawei 10kWh met vervangen omvormer door hybride. (Omvormer 1000 Euro)
- 8657 Euro voor ByD 10.24kWh met omvormer die naast de bestaande omvormer zou komen. (Omvormer 2000 Euro)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb - zonder premie - €6K voor 12,5kWh (€5989 om precies te zijn).
De (hybride) omvormer zit bij de PV bijgerekend.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ja, dat is blijkbaar gangbaar. Op zich ook geen probleem mee, maar 2K voor een omvormer vind ik toch veel. Ik ben nu vooral men pieken en eigen verbruik aan het opvolgen om te zien of het genoeg gaat opbrengen. Dat is momenteel zelfs met de premie helaas niet het geval.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb nog steeds geen beslissing genomen over welke installatie ik nu precies ga nemen.

Struikelpunten waar ik nog mee zit:

- van welke omvormer kan je nu eenvoudig de beschikbare stroom (opgeslagen in de batterij) uitlezen met een API of andere weg (maar niet de bijhorende App), om dit gegeven te kunnen gebruiken in (bvb) Home Assistant. Geen enkele verkoper kon hier een positief antwoord op geven.

- ik heb 2 PV installaties (2x SMA 4kw omvormer) en zou het liefst AC gekoppeld aansluiten, ik hoor tegenstrijdige informatie over het al dan niet mogen aansluiten van een omvormer voor de batterij (bvb 5kw), want dan zit je boven 10kw aan omvormers wat je thuis mag hebben. De ene installateur zegt dat het geen probleem is, de andere zegt dat het niet mag, en zegt dat het vervangen van 1 van de omvormers die ik heb door een hybride de enige oplossing is

- in de veronderstelling dat ik toch DC wil aansluiten, dan mag mijn nieuwe hybride omvormer maximaal 4kw zijn, en niet 4,4kw (10%) want de SMA 4000-TL21 (de omvormer die ik heb) heeft nog een vervanger van SMA zelf van 4kw (mocht die niet bestaan, dan mocht ik wel 4,4kw). Ik zou uiteindelijk graag een omvormer over de 3 fases aangesloten, en liefst 4,4kw. 2 voordelen: op piekmomenten meer opbrengst; bij afname meer vermogen beschikbaar. Vooral om deze laatste reden zou ik liever naar AC gaan, met bvb en 5kw omvormer (zie beperking hoger)

En zo loop ik dus in een rondje. Een logische keuze (zwaardere omvormer voor meer gelijktijdig beschikbaar vermogen) mag/kan dus niet.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor zover mijn parate kennis het toelaat

1) kijk even naar http://www.openWB.de, is een slimme sturing voor oorspronkelijk BEV's ondertussen uitgebreid met slimme sturingen én thuisbatterijsystemen. Daar zal je wel kunnen lezen welke systemen ondervraagbaar zijn en hoe.

2) ik meen me te herinneren dat er AC gekoppelde systemen toegelaten zijn zonder productie (indien je boven de 10kW uitkomt)

3) laatst kwam ik een systeem tegen dat tussen je PV's en je bestaande om omvormer zet en die DC je thuisbatterij kan opladen en via de omvormer vanuit de batterij huisstroom kan voorzien, heb spijtig genoeg de link niet bewaard gezien te duur (en werkend op een oude omvormer)
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1233
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Collega had een LG laten plaatsen van 10 kWh voor €4524
Prijs inclusief levering, installatie, keuring en 6% btw. Premies zijn reeds verrekend in de weergegeven prijs.
https://www.solar-batteries.be/product/ ... j-resu-10/
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

karine schreef:Collega had een LG laten plaatsen van 10 kWh voor €4524
Prijs inclusief levering, installatie, keuring en 6% btw. Premies zijn reeds verrekend in de weergegeven prijs.
https://www.solar-batteries.be/product/ ... j-resu-10/
Ten opzichte van welke elektriciteitsfactuur?
Dit lijken me toch serieuze bedragen om terug te verdienen ervan uitgaande dat je nog steeds niet onafhankelijk bent.

Niet vergeten... De vaste kost van het net moet altijd betaald worden, ongeacht lager of 0 verbruik.
De zonnepanelen hebben dat reeds bewezen en dat zal zeker niet anders zijn.

Ja we moeten investeren in groene energie, maar helaas zal de elektriciteitsprijs enkel volatieler worden en tot speculatie vatbaar zijn.
Zo werkt onze economie helaas.

We gaan nog gekke dingen zien hoor, dat we plots warmte gaan opwekken als de prijs goedkoper is dan aardgas of zelfs negatief wordt. Laten we hopen dat op zulke momenten helemaal geen fossiele brandstoffen gebruikt worden om elektriciteit te maken want dan is het ecologisch een dikke flop.

Ik vergeet nooit de tomatenteler die zegt:
Ik verdien mijn boterham met mijn WKK te laten draaien als de elektriciteitsprijs hoog is, mijn tomaten is een bijproduct voor de veiling.
(Restwarmte van gasmotor om te stoken is bijkomend WKK subsidie, ja als de verluchting in de winter open staat weet je wel waarom ja)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
karine
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1233
Lid geworden op: 04 aug 2006, 09:44
Locatie: Geel (Antwerpen)
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 22 keer

Ik weet nu niet wat zijn factuur is.
Blijkbaar ook wat geld teveel en een jacuzzi laten plaatsen met daarbij zonnepanelen en de batterij.
De redenering is ook naar volgend jaar gericht. Verbruik naargelang het moment. Door de dag zal hij een nulverbruik hebben en 's avonds ook want dan neemt de batterij het over.
Redenering gaat volgens mij niet helemaal op want door de dag wekt hij in de zonnige maanden 30kWh op, 10 gaan naar de batterij en de andere 20 zal hij goedkoop moeten verkopen. Of hij moet net als al de anderen wanneer de zon schijnt max gaan verbruiken op de zonnige momenten. Jacuzzi laten opwarmen enz.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 10:56, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tim.Bracquez schreef:
honda4life schreef: Niet vergeten... De vaste kost van het net moet altijd betaald worden, ongeacht lager of 0 verbruik.
De enige vaste kost die je moet betalen bij eco power is (indien er iemand woont) : Bijdrage Energiefonds in euro per jaar 5,16 €
Of zie ik het fout? https://www.ecopower.be/groene-stroom/prijs
Dat kan goed zijn... Maar blijft dat zo?
We worden jaren zuiniger maar daar de factuur blijft hetzelfde.
Een kWh produceren op zich kost 2x niks.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Tim.Bracquez schreef:
honda4life schreef: Niet vergeten... De vaste kost van het net moet altijd betaald worden, ongeacht lager of 0 verbruik.
De enige vaste kost die je moet betalen bij eco power is (indien er iemand woont) : Bijdrage Energiefonds in euro per jaar 5,16 €
Of zie ik het fout? https://www.ecopower.be/groene-stroom/prijs
Ik neem 0kWh af bij hen maar betaal toch €44,70/maand.
Vergeet de netvergoeding niet.
Laatst gewijzigd door cadsite 10 jun 2021, 07:50, in totaal 1 gewijzigd.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

honda4life schreef:
Tim.Bracquez schreef:
honda4life schreef: Niet vergeten... De vaste kost van het net moet altijd betaald worden, ongeacht lager of 0 verbruik.
De enige vaste kost die je moet betalen bij eco power is (indien er iemand woont) : Bijdrage Energiefonds in euro per jaar 5,16 €
Of zie ik het fout? https://www.ecopower.be/groene-stroom/prijs
Dat kan goed zijn... Maar blijft dat zo?
We worden jaren zuiniger maar daar de factuur blijft hetzelfde.
Een kWh produceren op zich kost 2x niks.
Volgend jaar roñd die tijd zal je zelfs met één nul verbruik de vaste (variabele) kost van het Capaciteitstarief moeten betalen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik denk eerder dat de defintie van 'nulverbruik' zal veranderen... 't is maar hoe je het bekijkt.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Ik heb alleen maar kosten die doorgestort worden want verbruik is 0kWh
Prijs.: 473€ voor 1,05 jaar. Of 450€ / jaar
Inclusief btw
Screenshot_20210610_082017.jpg
Bij simulatie ecopower : identiek hetzelfde bedrag
Bijlagen
Screenshot_20210610_082236.jpg
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

fvhbrugge schreef:verbruik is 0kWh
Achter die "0" zit natuurlijk een groot netto verbruik en een grote netto levering. De vergoeding die je betaalt is het dat gebruik van het net.
Mocht je effectief nooit iets van het net halen én een digitale meter hebben, zou je enkel de abonnementskost aan uw energieleverancier moeten betalen (if any).
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 11:01, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
TheCeet
Premium Member
Premium Member
Berichten: 536
Lid geworden op: 03 apr 2018, 12:16
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 69 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ikea is nu ook begonnen met aanbieden van thuisbatterijen:
https://press.ikea.be/ikea-belgie-biedt ... handbereik#
iPhone 13 Pro: Proximus Business Unlimited
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 2TB
ISP: Afbeelding Hey!
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Wat als je na montage nog 3 schroeven over hebt? :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

ofwel werkt het dan niet of wel zaten er teveel in als reserve.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 78 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat lijkt precies eigenlijk nog niet zo duur voor een 10kWh via Ikea? Volgens tweakers kost die 5946 EUR en de korting van de overheid moet er nog af. Zeker als je vergelijkt met prijzen van Huawei die MClaeys al heeft gepost.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Ik kan enkel een combi maken met panelen en een batterij. Batterij en omvormer alleen gaat niet. Ik behoor dus niet tot de doelgroep.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

ik heb nog geen panelen, maar wil er in de toekomst wel.
als ik dan kijk valt de prijs bij svea solar voor panelen + batterij op zich best mee (het is nog steeds veel, en de terugverdiend tijd is ook nog best een heel tijdje),
maar ik vraag me vooral af....

goed, ik ikea "werkt ermee samen" maar dat hoeft niets te zeggen, het is niet ikea maar een ander bedrijf.
en ik heb zo het gevoel dat die svea solar wel een prijs uitlijnt die vrij ok is, maar vervolgens eigenlijk niet meer is dan een doorgeefluik,
en een of andere random installateur uit je buurt, die "wat werk wil krijgen zonder zelf te zoeken" aansturen om alles te doen.
iemand die daar meer info over heeft?

want als dat het geval is, stel ik me natuurlijk vragen wat de situatie zou zijn in geval van problemen tijdens of na de installatie...
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9746
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

Er is nog een ander "voordeel" bij een lokale installateur, je kan hem in het zwart betalen en dat zal bij Ikea moeilijker zijn :lol:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Dizzy schreef:Er is nog een ander "voordeel" bij een lokale installateur, je kan hem in het zwart betalen en dat zal bij Ikea moeilijker zijn :lol:
ik zag hem aankomen, maar zonnepanelen zijn aan 6%, dat valt wel mee :lol:
ikea betaal je natuurlijk gewoon met papier en inkt, en de briefjes moeten ze dan zelf in elkaar steken he :)

ff serieus though:

een lokale installateur heeft in theorie wel voordelen, zoals "het dichterbij" zijn en het meer geengageerd zijn met de klanten,
maar dan zou de voorwaarde zijn dat je kiest voor een lokale installateur.

moest ik morgen ingaan op een voorstel via ikea, dan is voor mij dus ikea het aanspreekpunt, en zou ik verwachten dat zij verantwoordelijk zijn,
want zij zetten hun naam erachter en zij zijn eigenlijk waardoor je daar koopt.
in realiteit is dat echter vaak dus anders, en ik vraag me af of dat hier dus ook zo is:

klant => ikea => svea solar => lokale installateur

stel die lokale installateur maakt een fout, maar jij hebt natuurlijk via ikea besteld en geeft dat door aan ikea.
ikea zegt "niet ons probleem" en verwijst je door naar svea, die hetzelfde doen en je doorverwijzen naar die lokale installateur.
lokale installateur verdwijnt met de noorderzon, en niemand is aansprakelijk voor jouw probleem...

je loopt datzelfde risico natuurlijk op veel plaatsen, maar ik vraag me dus af of het effectief zo is, of dat ikea/svea toch de verantwoordelijken zullen zijn.
anders kan je natuurlijk evengoed rechtstreeks bij een lokale installateur gaan aankloppen, toch ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Splitter schreef:klant => ikea => svea solar => lokale installateur
Elk pijltje wil zijn deel van de koek, dus waarom zou je ook nog marge afstaan aan IKEA en Svea Solar als het uiteindelijk toch de lokale installateur is?
Contacteer die meteen en laat wat offertes maken. Zo weet jij zeker dat jij gekozen hebt voor mensen/bedrijven die u liggen en niet voor een of andere oelewapper die snel wil cashen onder de vleugels van IKEA.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

heist_175 schreef:Elk pijltje wil zijn deel van de koek, dus waarom zou je ook nog marge afstaan aan IKEA en Svea Solar als het uiteindelijk toch de lokale installateur is?
IKEA kan via volume kortingen betere prijzen krijgen dan jij op je eentje... het pijltje heeft ook z'n voordelen (daarom zijn er ook dingen zoals groepsaankopen).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DarkV schreef:
heist_175 schreef:Elk pijltje wil zijn deel van de koek, dus waarom zou je ook nog marge afstaan aan IKEA en Svea Solar als het uiteindelijk toch de lokale installateur is?
IKEA kan via volume kortingen betere prijzen krijgen dan jij op je eentje... het pijltje heeft ook z'n voordelen (daarom zijn er ook dingen zoals groepsaankopen).
Het is een zekerheid dat elk pijltje een stukje van de koek wil.
Hoeveel efficiënter IKEA kan inkopen vs de groothandel, dat moet nog blijken. Want ik koop die batterij natuurlijk niet, mijn installateur koopt die bij de invoerder/groothandel.
Ik ben fan van professionalisme, maar soms is het te groot om goed te zijn. IKEA besteed het toch uit, aan "eender welke bvba" en daar zit ik niet op te wachten. One size fits all werkt maar heel zelden.
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Wij hebben voor ons installatie (14 395wp panelen + 10kw Huawei batterij) 11400 betaald. Daar zijn de premies nog niet vanaf getrokken. Door snel een simulatie via Ikea Solar te doen kwamen we op +- 9500 EUR uit. Ikea kennende komt dat voor iets of wat aanpassing nog een lap bij.

Hier natuurlijk dezelfde vraag als Splitter, wat bij problemen?

De installatie is bij ons zeer vlot verlopen, ook al is een oud huis.
Een paar dagen na installatie stond de keuring hier al, door installateur georganiseerd en zat mee in totaalkost.
Helaas afgekeurd, iets met een differentieel en aarding dat in zelfde kabel naar zekeringskast lopen.
Er moest na de hoofdschakelaar een differentieel staan en was niet het geval (diff op kop noemde de keurder dat, heeft dat verschillende keren herhaalt door aanwezigheid beginnende stagair). Dat differentieel had er al moeten staan voor de panelen werden geplaatst. De vorige eigenaar van ons huis had het differentieel in de zekeringskast laten plaatsen. Onze elek was al jaren niet in orde en maar destijds wel goedgekeurd... in t zwart zeker.... :lol:

Soit, de dag na de keuring stond de installateur al bij ons om het zonder meerkost in orde te brengen. Het differentieel hebben we natuurlijk wel moeten betalen. Eens herkeurd kregen we direct de benodigde attesten voor aangifte etc....

De keurder zei ook dat onze installateur zijn werk altijd netjes in orde is en ze bij andere installaties regelmatig de wenkbrauwen fronsen en voor serieuze inbreuken moeten afkeuren. De keurder is natuurlijk wel in opdracht van de installateur gestuurd, maar dan nog. Aan de hand van de realisaties op hun site was af te leiden dat ze proper werk afleverden en voor ons meteen ook de keuze om met hen in zee te gaan. We hadden nergens anders een offerte gevraagd. De telefonische contacten zijn steeds correct verlopen, een half uur voor aankomst kregen we een sms om te melden dat ze er bijna waren. Zowel bij de het eerste plaatsbezoek, als installatie en de laatste aanpassingen. Enfin een deftige opvolging van A tot Z.

Na de aankoop van ons IKEA-keuken 11 jaar geleden (nog steeds tevreden over btw) gingen ze die bv op 10 september leveren en op 13 september kwam er een andere ploeg ze plaatsen. 10 september 7h ging de bel 'hoi, we komen u keuken plaatsen', mja mannekes, die is er pas om 10h dus dat wordt nog ff wachten... :lol: Uiteindelijk was ze er redelijk snel (8h30 of zo) en hadden ze ondertussen al wat ander voorbereidende taken uitgevoerd, de communicatie kon er toch iets beter.
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1755
Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
Locatie: Rivierenland
Uitgedeelde bedankjes: 176 keer
Bedankt: 83 keer

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/12 ... kan-je-nu/

Nog een reden voor zonnepanelen + thuisbatterij?
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 576
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

splinterbyte schreef:https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07/12 ... kan-je-nu/

Nog een reden voor zonnepanelen + thuisbatterij?
Ik stel me daar toch serieuze vragen bij.
Mijn situatie:
- 12000 kw verbruik
- 8000 kw wordt opgewekt met de panelen
Hiervan is ongeveer 5000 kw zelfverbruik (voornamelijk elektrische auto en pomp zwembad)
Rest dus nog 7000 kw zelf te betalen aan pakweg 25 cent = 1750 euro
3000 KW geef ik terug aan het net aan 5 cent = 150 euro.

Ik kan dus 3000 kw die worden opgewekt niet onmiddellijk kwijt.
Aangezien mijn zomerverbruik niet mee naar de winter kan genomen worden (daar is de batterij altijd te klein voor) zal ik dus een batterij moeten kopen die een 10 kw per dag moet kunnen opsparen in de zomerperiode voor de nacht. Hiermee kan ik dan pakweg 1500 kw zelf verbruiken.
Die 1500 kw kost mij anders 20 cent (25 cent van wat ik moet betalen en 5 cent van wat ik terugkrijg voor mijn injectie).
Aan 300 euro per jaar besparing ben ik wel eens benieuwd waar ik een batterij + omvormer ga vinden met een aanvaardbare terugverdientijd. Aan 6000 euro voor batterij + omvormer alleen al is mijn terugverdientijd 20 jaar.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Zeker nu je straks ook elektriciteit kan verkopen aan buren/familie, lijkt me de terugverdientijd van een batterij NOG langer: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210709_96502882
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

devastator schreef:Zeker nu je straks ook elektriciteit kan verkopen aan buren/familie, lijkt me de terugverdientijd van een batterij NOG langer: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210709_96502882
We zien wel hoeveel "administratieve" kost erbij komt... Maar ik geef het nog liever gratis weg aan iemand die ik ken als gratis op het net te steken op uiteindelijk voor de volle pot te worden afgerekend.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je moet wel denken dat enkel het deel energie vergoed kan worden of gratis. Maar je zult wel mss alle 2 nettarieven, BTW, capaciteitstarief en mss meer moeten betalen. dus er zullen nog wel addertjes onder het gras zitten waardoor je niet echt winst gaat kunnen maken. En het deel energie zoals nu is ongerveer 5cKWh en transport,btw is ongeveer 20cKWh dus die 20 cent zal dan toch iemand moeten betalen of alle 2.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ik vraag me inderdaad ook af hoeveel je dan voor je injectie (die je doorverkoopt) gaat krijgen.
De transportkost gaat volgens mij nooit vergoed worden.

Maar wat Steven7 schrijft is idd ook mijn bezorgdheid.
Ik heb nog steeds niet beslist om zo'n batterij nu wel of niet te kopen. Ik kom er niet uit.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Data technicus schreef:Je moet wel denken dat enkel het deel energie vergoed kan worden of gratis. Maar je zult wel mss alle 2 nettarieven, BTW, capaciteitstarief en mss meer moeten betalen. dus er zullen nog wel addertjes onder het gras zitten waardoor je niet echt winst gaat kunnen maken. En het deel energie zoals nu is ongerveer 5cKWh en transport,btw is ongeveer 20cKWh dus die 20 cent zal dan toch iemand moeten betalen of alle 2.
Is het niet motiverend dat jouw eigen opgewekte "groene" stroom die over is kan besteed worden zoals jij het wil?
Moet toch de toekomst openen om op wijkniveau (laten we zeggen achter de transformator) energie uit te wisselen met de buren met nadere oriëntatie aan een faire administratieve kost.
Wie zegt er dat het niet beter is om batterijen door netbeheerders op wijkniveau te laten beheren en te participeren in de kosten/winst.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

honda4life schreef:
Is het niet motiverend dat jouw eigen opgewekte "groene" stroom die over is kan besteed worden zoals jij het wil?
Moet toch de toekomst openen om op wijkniveau (laten we zeggen achter de transformator) energie uit te wisselen met de buren met nadere oriëntatie aan een faire administratieve kost.
Wie zegt er dat het niet beter is om batterijen door netbeheerders op wijkniveau te laten beheren en te participeren in de kosten/winst.
Het zou inderdaad motiverender zijn dat je overtollige stroom besteed kan worden zoals jij het wil.

Maar ik vind het nog steeds enorm demotiverend dat ondertussen de (r)overheid nog steeds 15-20c€ gaat heffen op het transport van die stroom +taxen, terwijl ik die bij wijze van spreke aan mijn buur 10m verder kan verkopen en daar amper kosten aan gelinkt zijn.

Het klinkt voor de politiek leuk en populair om te kunnen zeggen: je kan zelf beslissen wat je met je elektriciteit kan doen (zonder bewust details te geven). Maar in de praktijk is het een lege doos, blijft het niet rendabel en verandert er niets.

Ik probeer de overtollige energie zoveel mogelijk zelf te gebruiken. Nuttig waar mogelijk, maar regelmatig ook bijna nutteloos omdat het kan. Maar aangezien die elektriciteit toch quasi niets opbrengt, kost het mij ook bijna niets ...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

devastator schreef:Zeker nu je straks ook elektriciteit kan verkopen aan buren/familie, lijkt me de terugverdientijd van een batterij NOG langer: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210709_96502882
?
Dat heeft er toch effect op?
Mijn PV's moeten eerst mijn eigen (momentaan) verbruik dekken, dan mijn batterij opladen en pas als er dan nog overschot is wil ik die wel aan buren/familie/vrienden geven. Het weggeven van de stroom heeft toch geen nadelig gevolg voor de TVT van de batterij?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”