Aan de EV rijders ...

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 675 keer
Recent bedankt: 12 keer
Uitgedeelde bedankjes: 327 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor Jack Daniels » 23 Okt 2020, 20:12

ddd schreef:Er zijn idd nadelen, maar op zich is een elektrische motor meer geschikt om een voertuig aan te drijven. Veel minder verliezen... komt de volgende vraag, hoe opwekken. 8)

Yep, het grootste nadeel voor mij is de trekhaak
MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: fusabe
Bedankt: 430 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer

Berichtdoor Tim.Bracquez » 23 Okt 2020, 21:29

flupke19 schreef:Uiteraard is de prijs van de elektriciteit (https://infogram.com/hoeveel-kost-1-kwh ... qj8ovd54gz) = 0,25€/kWh

Ook bij groot verbruikers zakt de prijs enorm, hier veel laden op nacht tarief en hebben een gemiddelde van 0.19 euro incl btw per kWh (dag + nacht over 1 jaar tijd). Met een verbruik van 10 000kWh+ ben je geen gemiddeld gezin en maakt het ook goedkoper
Tim Bracquez, [email protected], https://www.fusa.be
Dedicated Servers & Promoties - https://fusa.be/nl/hosting/offer
MikroTik Routerboards - https://fusa.be/shop

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 700 keer
Recent bedankt: 15 keer
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer

Berichtdoor heist_175 » 24 Okt 2020, 14:34

Dizzy schreef:Ook niet vergeten dat time=money. Je zou inderdaad meer energie uit een Kwh kunnen halen maar het gebeurt niet. Praktijk is dat je na een paar 100 km je aan de kant staat om op te laden en dus tijd staat te verliezen. Mensen rijden sneller dan toegelaten om enkele seconden te winnen maar dan zouden ze wel ineens aan de kant gaan staan wachten op een vrije laadpaal?

Ik heb het hier al eerder geschreven.
Ik zou tijd winnen met een EV, aangezien ik
- thuis kan laden en dus geen tijd verlies in een tankstation
- bijna nooit 400+km op een dag doe en dus een volle batterij in 1 rit leeg zou rijden
- meestal veel tijd heb tussen 2 ritten

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 189 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer

Berichtdoor Dizzy » 24 Okt 2020, 15:23

heist_175 schreef:
Dizzy schreef:Ook niet vergeten dat time=money. Je zou inderdaad meer energie uit een Kwh kunnen halen maar het gebeurt niet. Praktijk is dat je na een paar 100 km je aan de kant staat om op te laden en dus tijd staat te verliezen. Mensen rijden sneller dan toegelaten om enkele seconden te winnen maar dan zouden ze wel ineens aan de kant gaan staan wachten op een vrije laadpaal?

Ik heb het hier al eerder geschreven.
Ik zou tijd winnen met een EV, aangezien ik
- bijna nooit 400+km op een dag doe en dus een volle batterij in 1 rit leeg zou rijden

Goed voor u maar het blijft gelden voor wie niet in uw situatie zit en de kostprijs voor de lader heb je ook. Je bent beperkt in vrijheid door de actieradius en beperkt in tijd door laadmomenten waarbij "momenten" een eufemisme is.

Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 140 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer

Berichtdoor Ramaht » 24 Okt 2020, 16:38

Eerlijk, op lange afstanden tanken kost ook tijd...
Je staat daar 5 min in de kou en de stank - met diesel ook af en toe een lekker sompige pomp.
Voor de natuurlijke pitstop moet je je auto verzetten tenzij je een eikel bent die hem aan de pomp laat staan.

Ben je toch ook al snel een kwartier kwijt, en zeker als ik na een bezoek aan de andere kant van land nog 2u naar huis moet stop ik ook voor iets te drinken en te knabbelen - want meestal is dat dan van het middageten geleden.

Dus op dat vlak, en met snel laden, maak ik mij weinig zorgen om het eventuele tijdverlies.
Nieuwe lease zal elektrisch zijn van moeten cfr co2 targets van’t hoofdkantoor...
Resistance is futile...

Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 189 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer

Berichtdoor Dizzy » 24 Okt 2020, 18:08

We zullen eens zien hoe ver iemand met 5 minuten laden raakt. Ik weet het niet maar zijn die laadpalen dan oorden van pure luxe en met geurverfrissers uitgebouwd?

Punt is dat je ZELF kiest OF en WAAR je stopt. Bij een EV MOET je stoppen omdat het anders vanzelf gedaan is.

Zoals ik al zei, mensen die het niet moeten betalen kunnen met die nadelen beter leven, voor anderen is het een beetje gek zijn.

CeeSsss
Member
Member
Bedankt: 15 keer

Berichtdoor CeeSsss » 25 Okt 2020, 02:02

Mijn vriendin is zelfstandige en kan volgende week haar nieuwe Volvo XC40 T5 Recharge gaan ophalen, een plug-in hybride dus. Ze heeft deze wagen gekozen omdat ze van Volvo houdt en natuurlijk omwille van de gunstige fiscaliteit. Onder de lijn kost een full option plug-in hybride haar minder dan het instapmodel in benzine- of dieselversie. Bovendien vond ze de aandrijflijn zeer aangenaam, met 262 pk gecombineerd vermogen en een reëel elektrisch rijbereik van 40 km.

Maar... wij wonen in het centrum van een kleine stad en hebben geen eigen garage of parkeerplaats. Dat betekent dat mijn vriendin de keuze heeft tussen:
- de wagen opladen aan de publieke laadpalen op 350 en 400 meter van onze deur
- op benzine rijden.

Ik heb wat onderzoek gedaan, en nu blijkt dat de kostprijs van deze publieke laadpalen, inclusief kosten van de laadpas, € 0,429 / kWh bedraagt. Ik ga ervan uit dat de XC40 puur op elektriciteit 22 kWh / 100 km zou verbruiken. Dan zou het laden aan een publieke laadpaal uitkomen op € 9,44 / 100 km.
Aan de huidige benzineprijs van € 1,25 per liter doe je dan geen voordeel ten opzichte van op benzine te rijden. Uitgaande van een verbruik van 7 liter per 100 km kost dat € 8,75 / 100 km. Dan zwijg ik nog van het feit dat je dan niet alle dagen 350 of 400 meter moet stappen naar die laadpaal, de kabel uit de koffer moet nemen en insteken, ... .

Ik denk dus dat mijn vriendin de plug-in hybride XC40 gewoon als benzinewagen zal rijden. Jammer van de technologie en jammer van de fiscale subsidies die hierdoor weinig effect hebben.

Kenniey
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 50 keer
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Berichtdoor Kenniey » 25 Okt 2020, 07:21

Goed uitkijken welke laadpas te gebruiken bij welke laadpaal. Dat spaart ook al heel wat eurocenten per kWh uit. De meeste Allego laadpalen bv kosten 0,34 euro, zo zit je weer goedkoper dan benzine.

NuKeM
Content Editor
Content Editor
Bedankt: 99 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Berichtdoor NuKeM » 25 Okt 2020, 07:34

Oei, ik wil niet bemoederend klinken, maar daar had je toch best even eerder naar gekeken :P
Bovendien kwam die Volvo (waarvan ik trouwens geen fan ben, zeker niet van dat model) echt niet als primus uit meerdere tests.
Na zelf meerdere plug-in hybrides gereden te hebben, heb ik ondertussen wat het gevoel dat ze overbodig aan het worden zijn (en vooral een fiscale bestaansreden hebben). Onze volgende wagen zal waarschijnlijk een full EV worden, ik heb sinds kort een Corolla hybride voor de langere ritten met voldoende koffer en dan zou een kleine EV voor de kleine verplaatsingen niet slecht zijn.
Vele plug-ins zijn eigenlijk ook niet ideaal ontworpen imo. Zo rij je veel elektrisch maar als je wat vermogen nodig heb mag die koude verbrandingsmotor alles geven... dat lijkt me niet gezond.

Goztow
Erelid
Erelid
Bedankt: 807 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 1315 keer

Berichtdoor Goztow » 25 Okt 2020, 07:37

Kan ze niet op haar werk opladen?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Overstappen van vaste lijn naar voip? Lees hier hoe
Afbeelding Waze user

Bababa
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 23 keer
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Berichtdoor Bababa » 25 Okt 2020, 08:31

CeeSsss schreef: Ze heeft deze wagen gekozen omdat ze van Volvo houdt en natuurlijk omwille van de gunstige fiscaliteit. Onder de lijn kost een full option plug-in hybride haar minder dan het instapmodel in benzine- of dieselversie. Bovendien vond ze de aandrijflijn zeer aangenaam, met 262 pk gecombineerd vermogen en een reëel elektrisch rijbereik van 40 km.

Dit is onmogelijk, je rekent jezelf rijk.
Telenet Basic Internet + Telenet Digicorder + Telenet CI+-module
Mobile Vikings prepaid sinds 6 jaar
Netflix via Chromecast - Eweka nieuwsgroepen

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 323 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 346 keer

Berichtdoor MClaeys » 25 Okt 2020, 09:01

NuKeM schreef:Oei, ik wil niet bemoederend klinken, maar daar had je toch best even eerder naar gekeken

Gezien het blijkbaar puur voor fiscale redenen is denk ik niet dat het verschil gemaakt had.

Een collega van t zelfde, laad zijn X5 nooit op tenzij bij klanten want dan staat hij vaak dichter.
Xbox Live: MClaeys

CeeSsss
Member
Member
Bedankt: 15 keer

Berichtdoor CeeSsss » 25 Okt 2020, 14:57

Fiscaliteit heeft inderdaad als gevolg dat mensen hun keuzes erop gaan afstemmen, ook al is het globaal genomen niet de beste oplossing. Vergelijk maar met krotten van huizen die werden gerenoveerd i.p.v. afgebroken en heropgebouwd omwille van de 6% BTW.

Wat betreft de keuze voor deze wagen, dat is natuurlijk een mens zijn goesting. Zij is haar eigen baas, zij wil graag een Volvo XC40, en haar boekhouder heeft de offertes voor verschillende brandstoffen uitgerekend en de plug-in hybride kwam volgens hem als goedkoopste optie uit de bus. Bij de testrit bleek de plug-in hybride haar qua rijgedrag dan nog eens het best te bevallen, dus die keuze is gemaakt.

Qua opladen weet je natuurlijk niet wat de toekomst brengt. Achter ons huis zijn er 20 garageboxen, misschien kunnen we daar eentje van kopen of huren in de toekomst. Bij haar klanten (ze doet HR consultancy, projecten van enkele maanden) zullen wellicht ook wel laadpalen verschijnen. Misschien worden er dichter bij onze deur nog laadpalen bijgeplaatst. Onze buren hebben ook een plug-in hybride zonder laadmogelijkheden, misschien kunnen we een gezamenlijke aanvraag doen voor een laadpaal.

Kunnen jullie me helpen met de voordeligste laadpas te vinden voor Allego laadpalen? :-)

spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Berichtdoor spacekiek » 25 Okt 2020, 17:42

heist_175 schreef:Ik zou tijd winnen met een EV, aangezien ik

Hier ook bijna een EV gekocht, maar toch maar niet gedaan voor die paar keer per jaar dat we op vakantie gaan en dus 1000+km moeten rijden. I know, dat zou gaan met een EV, maar ja, ik rij toch graag door op de autobahn en het aantal IONITY laadpunten zijn nog beperkt beschikbaar.
Helaas had de garage geen optie om een klassieke ICE auto te krijgen voor die paar keer verlof. Dat had me nog kunnen overtuigen!

Enfin mijn vrouw neemt binnenkort sowieso een EV en anders hebben we 2EV's ... da's mss ook niet interessant met het aankomende capaciteitstarief. :lol:

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer

Re: RE: Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor bruma » 26 Okt 2020, 17:53

Als je met een dieselwagen nergens nog binnen mag (LEZ, EUROx-belasting, ...) dan is de herverkoopwaarde wel véél lager. Hetzelfde lot staat de benzine-auto's te wachten.

https://www.hln.be/auto/afrika-wil-onze ... ~a2d07a40/

Zegt al genoeg ze willen onze brol niet meer.
Want inderdaad wanneer is het een tweede handse en wanneer is het schroot, vermoedelijk kunnen ze ook niet zo gemakkelijk overweg met de elektronica.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 675 keer
Uitgedeelde bedankjes: 327 keer

Berichtdoor Jack Daniels » 27 Okt 2020, 12:07

MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

Terug naar “Energie”