Aan de EV rijders ...

DaNi0
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 21 keer
Uitgedeelde bedankjes: 295 keer

Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor DaNi0 » 3 weken 3 dagen 23 uur geleden (11 Mar 2020, 15:23)

Dizzy schreef:Helaas bevestigt het enkel mijn punt, de goedkoopste wagens zijn ongeveer de helft duurder dan mijn huidige wagen en zijn een pak kleiner, naast al de andere nadelen.

Elektrische wagens zijn inderdaad een stuk duurder in aankoop dan hun ICE varianten. Doorheen hun levenscyclus maken ze dit wel grotendeels goed door de veel lagere brandstof- en onderhoudskosten, alsook voorlopig geen belastingen/inschrijvingskosten.
Er komen ook steeds meer modellen uit die inzetten op lagere prijzen: VW MEB platform (VW ID3), PSA (Peugeot e208, Opel eCorsa), MG ZS EV.

Qua ruimte: een elektrische motor neem minder plaats in -> sommige auto's hebben bagageruimte vooraan ("frunk") / kortere neus.
Geen transmissietunnel meer nodig -> meer ruimte bij de versnellingspook, extra compartimentjes, geen verhoging bij de passagiers achteraan.
De Volkswagen ID3 bv. heeft de afmetingen van een Golf, maar intern heeft 'ie meer weg van een Passat. https://insideevs.com/news/369859/volks ... utogefuhl/

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 618 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer

Berichtdoor Jack Daniels » 3 weken 3 dagen 22 uur geleden (11 Mar 2020, 15:40)

DaNi0 schreef:Qua ruimte: een elektrische motor neem minder plaats in -> sommige auto's hebben bagageruimte vooraan ("frunk") / kortere neus.
Geen transmissietunnel meer nodig -> meer ruimte bij de versnellingspook, extra compartimentjes, geen verhoging bij de passagiers achteraan.

Wat jij hier nu komt vertellen bestaat al tientallen jaren. Zo heeft een VW Kever altijd al de motor achteraan gehad en kofferruimte vooraan.
De eerste Mercedes A klasse had ook geen 'brug" achteraan van de transmissie.
MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 43 keer
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer

Berichtdoor TimoLimo » 3 weken 3 dagen 22 uur geleden (11 Mar 2020, 15:51)

heist_175 schreef:De TCO van EV ligt veel lager dan bij een ICE.

(EDIT3: total f*ckup, onderstaande is van 2018, heb de verkeerde cijfers genomen :lol:)

Denk dat dit nogal rooskleurig is (zoals marketingpraat van terugverdientijden van zonnepanelen? :-D )
Maar: de EV TCO is elk jaar beter en beter en het kantelpunt is niet ver weg meer. But we're not there yet, denk ik.

Edit 4: cijfers van sept 2019:

- Benzine: €632
- Diesel: €691
- EV: €959

Ergens staat er in die PDF volgende disclaimer:
Please be aware that a like for like comparison is not possible between EV and Diesel/Petrol since range, horsepower, and comfort levels are different for EVs than for diesel/petrol vehicles.

Maw: useless. Laat deze cijfers van 2019 maar links liggen, heeft niet veel waarde. My apologies :lol:

Oude cijfers van 2018 zijn dan wel iets beter, als het waar is dat het over hetzelfde voortuig gaat met verschillende aandrijvingen (mijn originele, out-dated post):

Ik heb de LeasePlan Car Cost Index van 2018 er even bijgehaald:
Op basis van de spreiding van de kosten over vier jaar en 30.000km per jaar, is de TCO per maand in België (pagina 6) voor hetzelfde model (spijtig dat ze niet zeggen welk) in verschillende aandrijvingen:

- Diesel: €688 (op 4 jaar: €33 024)
- Benzine: €780 (op 4 jaar: €37 440)
- EV: €857 (op 4 jaar: €41 136)

EV dus een goeie €8000 duurder op 4 jaar tov benzine.

Disclaimer 1: berekening was aan de benzine/diesel/electriciteitsprijzen/taksen van 2019
Disclaimer 2: de waardedaling (deprication) van een EV weegt het zwaarste door in bovenstaande cijfers, en kunnen wat misleidend zijn imho. Langs de andere kant denk ik dan voor mezelf: wil ik na 4 jaar nog veel geld geven aan een batterij/EV met 120.000km op de teller?
Disclaimer 3: De cijfers van LeasePlan zijn eigenlijk niet geverifiëerd maar ik breng ze enkel aan als discussiebasis en niet als feit. Ik sta altijd open voor non-biased statistieken (geen verborgen groene of oliesector of autoindustrie of ... agenda's)

(Edit: Typo)
(Edit2: link naar PDF die ik tegenkwam gecorrigeerd)
Laatst gewijzigd door TimoLimo op 11 Mar 2020, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 601 keer
Recent bedankt: 21 keer
Uitgedeelde bedankjes: 350 keer

Berichtdoor heist_175 » 3 weken 3 dagen 22 uur geleden (11 Mar 2020, 16:02)

DeStandaard Economie - 09/03/2020 - VERANDERDE FISCALITEIT GEEFT DUW IN DE RUG - De elektrische bedrijfswagen maakt snelheid - https://www.standaard.be/cnt/dmf20200308_04881093
Steeds meer bedrijven bieden hun werknemers elektrische bedrijfswagens aan, en pushen hen weg van de verbrandingsmotor. Een kantelpunt, zeggen leasemaatschappijen. ‘Het is aan het gebeuren.’ ­

Elektrische auto’s zijn nog steeds een stuk duurder dan hun traditionele tegenhangers, maar dat argument zou almaar minder spelen. Bedrijven kijken tegenwoordig niet alleen naar de leasekosten, maar naar het totale kostenplaatje over de hele looptijd. De lagere brandstofkosten – elektriciteit is niet zo duur als benzine – en hogere aftrekbaarheid doen het beeld kantelen. ‘Stel dat de maandelijkse leasekosten van een wagen 500 euro bedragen’, zegt Larosse. ‘Als we brandstofkosten en de aftrekbaarheid meetellen, kan die best zakken naar 420 euro.’ Volgens haar kunnen die elementen een meerprijs tot 10.000 euro voor een elektrische auto of plug-inhybride compenseren.

DaNi0
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 21 keer
Uitgedeelde bedankjes: 295 keer

Berichtdoor DaNi0 » 3 weken 3 dagen 22 uur geleden (11 Mar 2020, 16:25)

Jack Daniels schreef:Wat jij hier nu komt vertellen bestaat al tientallen jaren. Zo heeft een VW Kever altijd al de motor achteraan gehad en kofferruimte vooraan.

Ter verduidelijking, bij een frunk heb je extra ruimte vooraan, dus bovenop de gewoonlijke kofferruimte achteraan.

MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 57 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

Berichtdoor MichelJ » 3 weken 3 dagen 21 uur geleden (11 Mar 2020, 17:04)

heist_175 schreef:DeStandaard Economie - 09/03/2020 - VERANDERDE FISCALITEIT GEEFT DUW IN DE RUG - De elektrische bedrijfswagen maakt snelheid - ...

Zal het zien volgend jaar :lol:

sky
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 79 keer
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer

Berichtdoor sky » 3 weken 3 dagen 18 uur geleden (11 Mar 2020, 20:16)

En als je een auto koopt van 200K gaan je verbruikskosten ng lager zijn.
Je moet ze wel nog altijd neerleggen.

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 312 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 333 keer

Berichtdoor MClaeys » 3 weken 3 dagen 17 uur geleden (11 Mar 2020, 20:44)

DaNi0 schreef:Opel eCorsa

Toevallig voor de eCorsa gaan kijken met datzelfde gedacht misschien betaalbaar. Maar een gewone Corsa is in aankoop de helft (afhankelijk van versie), de inschrijving en taks is nihil, gezien men vrouw weinig km doet was elektrisch ideaal, maar qua TCO zou ze al heel lang met die gewone kunnen rijden voor ze nog maar in de buurt komt van de e-versie.
Die berekening hebben we voor haar huidige wagen ook gedaan, op al die jaren heeft hij geen 10K gekost, dan leg je geen 30K neer voor een nieuwe denk ik dan. Jammer, want ik had heel graag voor elektrisch gegaan, de vokgende dan misschien.
Ook leasing bekeken. 400+ per maand voor zo een wagentje dat is het hem toch niet, en dan mag je er maar 10K km mee rijden.
Xbox Live: MClaeys

Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 5 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Berichtdoor Catchthemoment » 3 weken 3 dagen 16 uur geleden (11 Mar 2020, 22:29)

Van de huidige brandstofprijzen weten we dat meer dan de helft bestaat uit accijnzen en BTW. Voor elke electrische wagen heeft de regering deze opbrengst niet meer. Gevolg...dit moet gecompenseerd worden.
Ik kan me voorstellen dat men kortelings wel iets zal uitvinden om ook voor electrische wagens wat meer accijnzen en BTW te genereren.
Voorlopig nog niet...eerst de mensen zover krijgen om een electrische wagen te kopen.

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 66 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Re: RE: Re: Aan de EV rijders ...

Berichtdoor bruma » 3 weken 3 dagen 7 uur geleden (12 Mar 2020, 07:01)

Catchthemoment schreef:Van de huidige brandstofprijzen weten we dat meer dan de helft bestaat uit accijnzen en BTW. Voor elke electrische wagen heeft de regering deze opbrengst niet meer. Gevolg...dit moet gecompenseerd worden.
Ik kan me voorstellen dat men kortelings wel iets zal uitvinden om ook voor electrische wagens wat meer accijnzen en BTW te genereren.
Voorlopig nog niet...eerst de mensen zover krijgen om een electrische wagen te kopen.
De kilometerheffing

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 601 keer
Recent bedankt: 21 keer
Uitgedeelde bedankjes: 350 keer

Berichtdoor heist_175 » 3 weken 3 dagen 5 uur geleden (12 Mar 2020, 08:37)

Catchthemoment schreef:Van de huidige brandstofprijzen weten we dat meer dan de helft bestaat uit accijnzen en BTW. Voor elke electrische wagen heeft de regering deze opbrengst niet meer. Gevolg...dit moet gecompenseerd worden.

Laatst uw elektriciteitsfactuur nog bekeken? Meer dan 70% van het totaalbedrag is niet gelinkt aan de productie van elektriciteit, maar aan allerhande andere zaken: BTW, nettarieven (waar ook weer belastingen in zitten), ...

bruma schreef:De kilometerheffing

De slimme kilometerheffing, zodat het tarief niet enkel afhangt van
- met wat je rijdt (vrachtwagen, moto, auto, ...) -> dat kan je fixen via de verkeersbelasting
- op wat je rijdt (benzine, diesel, elektrisch, CNG, LPG, ...) -> dat kan je fixen via de brandstofprijs

Maar vooral ook
- waar je rijdt (autosnelweg, gewestweg, gemeenteweg, ...)
- wanneer je rijdt (piekuren, daluren, nacht, weekend, ...)

R2D2
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 34 keer
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer

Berichtdoor R2D2 » 3 weken 3 dagen 4 uur geleden (12 Mar 2020, 10:02)

Catchthemoment schreef:Ik kan me voorstellen dat men kortelings wel iets zal uitvinden om ook voor electrische wagens wat meer accijnzen en BTW te genereren.

Overheid overweegt automobilist te belasten op basis van banden

https://autonieuws.be/uitlaat/5185-over ... van-banden?
Laatst gewijzigd door R2D2 op 12 Mar 2020, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

tien
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 27 keer
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer

Berichtdoor tien » 3 weken 3 dagen 4 uur geleden (12 Mar 2020, 10:21)

Altijd fan geweest van Reliant en Apes, komen die misschien ook terug in e-variant :lol:
(ok ape bestaat al in electro)

JamesEarlGray
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 48 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer

Berichtdoor JamesEarlGray » 3 weken 2 dagen 3 uur geleden (13 Mar 2020, 10:54)

heist_175 schreef:De slimme kilometerheffing

Nu nog de slimmigheid van die heffing afwegen met de privacy-inbrekende impact en we zijn klaar. :twisted:

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 618 keer
Uitgedeelde bedankjes: 259 keer

Berichtdoor Jack Daniels » 1 week 4 dagen 21 uur geleden (24 Mar 2020, 17:30)

MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

ub4b
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 341 keer
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer

Berichtdoor ub4b » 1 week 3 dagen 20 uur geleden (25 Mar 2020, 18:23)

Terug naar “Energie”