Ervaringen met June ?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1625
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

Zijn hier mens met + of - ervaringen met June ?
https://june.energy/nl

Technische euvels ?
Opbrengst ?
Ook nuttig in Brussel ? (want Brusselse energiemarkt verschilt behoorlijk van de Vlaamse).
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Automatisch meten verbruik + automatisch wisselen contract kost al bijna 120 € per jaar aan June en dan komt de energiekost daar nog bij. Ik denk dat je dan beter af bent zelf één keer per jaar de vergelijking te maken. Ik noteer gewoon maandelijks de tellerstanden en steek dat in een Excel, voor gas vergelijk ik jaarlijks eens en stap eventueel over. Elektriciteit zit al sinds jaar en dag bij Ecopower, tot nu toe ook nog altijd de goedkoopste.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2040
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer
Bedankt: 144 keer

Belangrijk als je de prijzen gaat vergelijken;
- gebruik de overheidsprijsvergelijkingswebsites;

https://vtest.vreg.be/ - Voor Vlaanderen
https://www.brugel.brussels/nl_BE/outils/brusim-2 - Voor Brussel

De CREG-scan;
https://www.creg.be/nl/cregscan#/

En vergeet vooral uw eigen contract niet te controleren. Wat heb ik? Hoeveel betaal ik eigenlijk? Hoeveel is dat per kWh dat ik de laatste facturatieperiode betaalde?

Ik kom steeds maar tot de conclusie dat het voordeligste is voor mij om niets te doen, blijven waar ik ben. Dat is ook mogelijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Of dat wisselen me amper iets opbrengt... voor 20 euro per jaar ga ik de stap ook niet zetten.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1625
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat gevoel heb ik ook. Ook al omdat ik een getrouwheidskorting geniet bij Lampiris.

Maar het vervelende bij die vergelijkingssites is dat ze geen rekening houden met die korting en met tijdelijke welkomskortingen. Het verhaal van June is dat die welkomskortingen dikwijls de andere overtreffen en dat het dus voordelig is om binnen het jaar te switchen.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 945
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 248 keer
Bedankt: 88 keer
Recent bedankt: 1 keer

vverbeke schreef: Ik noteer gewoon maandelijks de tellerstanden en steek dat in een Excel
Ik gebruik energieid.be, geeft me een notificatie elke maand.


1x per jaar vergelijk ik eens op de V-TEST van Vreg, maar tot nu toe is mijn huidige contract (Essent Variabel 1 jaar voorag) lager dan wat de VREG me voorsteld.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 15385
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 495 keer
Bedankt: 1099 keer
Recent bedankt: 10 keer

Om €120 per jaar te besparen, ga je nu een heel slechte deal moeten hebben. Als je de markt een beetje opvolgt, ga je zo'n verschillen niet meer hebben.
Er is ook een goedkopere versie van dit systeem: elk jaar meedoen met de samenaankoop van uw provincie.

Vergeet ook niet om de vergelijking eerlijk te maken.
Als je vandaag een contract hebt {vast | €800 | einddatum 1/11/2018} en je doet een vergelijking, moet je kijken naar
- wat is de nieuwe prijs (vanaf 1/11) van dit contract
- wat is de prijs voor andere contracten/leveranciers vanaf 1/11

Ik heb al gehad dat ik een geweldige deal had (vast), maar dat type contract was plots "variabel" geworden en geweldig duur.
Dan mag je niet vergelijken met prijs van het contract dat je had, maar moet je vergelijken met het contract dat je binnenkort gaat krijgen.

Ik stap bijna elk jaar over en ga liefst nog contracten aan met een langere looptijd: de leverancier kan niet onder het contract uit, maar ik kan wel kosteloos veranderen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Er is ook een goedkopere versie van dit systeem: elk jaar meedoen met de samenaankoop van uw provincie.
Heb ik enkele keren gedaan... bleek duurder dan wat er bij de VREG stond :eek:
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

heb dezelfde ervaring, groepsaankoop duurder of tarief VREG/online
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Stiaan
Plus Member
Plus Member
Berichten: 219
Lid geworden op: 04 aug 2012, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

vverbeke schreef:Automatisch meten verbruik + automatisch wisselen contract kost al bijna 120 € per jaar aan June en dan komt de energiekost daar nog bij.
Dit klopt volgens mij niet. Als je de dienst 'automatisch wisselen van energieleverancier' kiest kost dat €6/maand, volgens mij omvat dat de dienst 'automatisch meten van je verbruik'. Dat komt dus op €72/jaar en er is ook een winstgarantie.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 15385
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 495 keer
Bedankt: 1099 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Er is ook een goedkopere versie van dit systeem: elk jaar meedoen met de samenaankoop van uw provincie.
Heb ik enkele keren gedaan... bleek duurder dan wat er bij de VREG stond :eek:
Dat is zo, maar je gaat altijd in de top5 zitten én je hoeft er geen tijd in te steken.
Ik ga ook altijd langs de VREG,omdat ik er tijd wil in steken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sinds m'n laatste formule aanpassing (toch ook al dik 5 jaar geleden denk ik) bij ENGIE zit ik ook ieder jaar in de top 5.

Het verhaaltje dat ze duur zijn gaat dus ook niet op.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 15385
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 495 keer
Bedankt: 1099 keer
Recent bedankt: 10 keer

Engie is niet speciaal duur of goedkoop.
Toen het conract dat ik bij hen had verliep, bleek dat dezelfde formule (waar ik automatisch naartoe verlengd was) in de bottom-5 zat (variabel, schijte duur). Maar ook die (laakbare) praktijk is niet enkel voorbehouden voor Engie, alle andere groten hebben me dat ook al proberen lappen (Luminus, ENI, MEGA, Essent, ...).
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1625
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

Terug on topic :
Bovenstaande afwegingen heb ik uiteraard allemaal al gemaakt.
En ik ben al een tijd aan het twijfelen over June. Ik was eerlijk gezegd al gewonnen voor het idee van bij hun lancering maar zou graag ervaringen horen van echte gebruikers. Maar zo zijn er niet zo veel blijkt. (5000 volgens June). En dat doet me nog meer twijfelen. Nog maar 5000 klanten op 2 jaar...
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3146
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 697 keer
Bedankt: 238 keer
Recent bedankt: 5 keer

Je hebt toch geen digitale meter nodig om te weten welke lampen het vaakst branden (-> vervang die door LED) of dat je je wasmachine beter in de daluren kan laten draaien, enz. Doe gewoon al eens de test op de site van de vreg zelf (onlangs nog op tv vermeld dat er sites zijn van providers die doen alsof ze onafhankelijk zijn). Wel opletten want de prijsberekening op de vreg site kan nog wat verschillen met die van de provider zelf.

Ik ben in de lente overgestapt van Engie naar Luminus Optifix en dat scheelt zo'n €100 per jaar (maar mogelijk is dit nu anders). De vreg test had die formule toen ook als top suggestie gegeven maar anderen zaten dicht in de buurt qua prijs.

De overstap was vrij pijnloos: gewoon besteld via de website en de nieuwe provider handelt de hele overstap af (inclusief maand vooropzeg bij de oude provider). Enkel de meterstand moest nog eens apart doorgegeven worden. Engie was wel een beetje stout door op hun laatste factuur nog een voorschot te vragen voor een periode na de overstap (niet betaald en niks van gehoord).
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 3 keer

Vandaag een mailing gekregen dat June premium nu 3 maand gratis is:

En nu is June Premium gratis! Je hebt de kans om Premium nu 3 maanden gratis te gebruiken. Ja, je leest het goed: gratis! 100% gratis! Je krijgt dus zowel de toestellen gratis toegestuurd en er bovenop nog eens 3 maanden gratis June abonnement.

De slimme lezers van June zijn unieke technologie: bedacht én ontwikkeld in België. Een startpakket kost normaal € 149 en een extra slimme lezer kost € 69. En nu kan je de toestellen dus helemaal gratis proberen gedurende 3 maanden.



actievoorwaarden
https://get.june.energy/hubfs/Legal/NL% ... i=73239935


Ik vraag me af: is dit nog interessant, wetende dat de digitale meters eraan komen?
Heeft er iemand hier June, en zo ja, wat zijn de bevindingen?
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5579
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 499 keer
Recent bedankt: 18 keer

R2D2 schreef:Terug on topic :
Bovenstaande afwegingen heb ik uiteraard allemaal al gemaakt.
En ik ben al een tijd aan het twijfelen over June. Ik was eerlijk gezegd al gewonnen voor het idee van bij hun lancering maar zou graag ervaringen horen van echte gebruikers. Maar zo zijn er niet zo veel blijkt. (5000 volgens June). En dat doet me nog meer twijfelen. Nog maar 5000 klanten op 2 jaar...
Mijn June kastjes staan al 11 maand in de kast. Ik was bij de eerste 100 klanten. Het eerste jaar werkte het systeem niet en daar hebben ze zich voor verontschuldig ( geen wissel, ook al was er goedkoper tarief). Daarnaast is de procedure om ze erop te klikken en kleven zeer omslachtig en moet je ze regelmatig opladen via een microusb kabel. Je kan ook niet meer manueel zelf je meterstand uitlezen want de kastjes hangen ervoor.

June doos neemt eigenlijk gewoon regelmatig een foto (letterlijk) van je meterstand en converteert dat via Twain oid. De rest is gewoon exact hetzelfde als de data in een xls grafiek steken.

Hun added value is gebaseerd op analyse van de data om zo een tarief te kunnen kiezen op basis van je behoefte dag/nacht/piek e.d., maar wegens te weinig klanten werkt dat eigenlijk niet.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1625
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 7 keer

Die gratis lezers, zou dat iets te maken kunnen hebben met de komst van de digitale meters ?

Het feit dat je door hun lezer aan te brengen de meter zelf niet meer kan zien is toch wel een probleem. Of kan je online hun uitlezing ergens volgen?
Steven7
Premium Member
Premium Member
Berichten: 577
Lid geworden op: 07 aug 2004, 18:56
Locatie: Veerle
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 36 keer

Ik kijk elk jaar op aanbieders.be en pak steeds de leverancier die in combinatie met de welkomstkorting het goedkoopst eruit komt.
Dit kost me geen 120 euro per jaar.

Ik vraag me af wat June doet met:
- Essent en Luminus die de vaste vergoeding steeds voor een volledig jaar aanrekenen, ook al ben je maar 3 maanden klant geweest.
- mensen met zonnepanelen. Normaal schakel je best over als de meterstand wordt opgenomen.

Voor June zelf is het geweldig. Ze worden door de klanten betaald om telkens ook nog eens door de leverancier betaald te worden bij elke wissel.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6388
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 902 keer
Bedankt: 580 keer
Recent bedankt: 16 keer

Nu in 2021, heeft er al iemand met June gespeeld?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Met de digitale meter, hebben we het nu omgezet naar June Switch.
Ben eens benieuwd wat het geeft nu met al die heisa rond de terugdraaiende teller.
Want dat werkt niet meer op "uitgelezen" gegevens, maar op simulaties.
En die zijn volgens mij volledig om zeep nu.
De module om uit te lezen was veel te duur.

Voorbije jaren was het wel altijd een klein beetje winst hieraan.
Maar nu zijn we toch aan het bedenken om eventueel te stoppen hiermee.
Wel is er voor ons gas nog een overstap gebeurd op 01/01 naar Mega.
Scheelde wel maar 30 EUR t.o.v. van Luminus.
Dus het voordeel begint kleiner en kleiner te worden.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Ik heb June sinds een aantal jaren. Zelfde situatie hier met de digitale meter. Ik geloof niet echt in de simulaties en kan er enkel op vertrouwen als het werkelijke verbruik (en opbrengst) opgenomen wordt in hun vergelijking. Ik heb nu ook Switch, maar het gaat ofwel overschakelen worden op de dongle (€149 eenmalige kost) of er mee stoppen en zelf om de zo veel tijd de vergelijking zo goed als mogelijk te maken. https://www.june.energy/nl/dongle/presales
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer

Ik lees nu maandelijks mijn verbruik in van Fluvius in Energieid via export-import.
Hier zou ik dat ook willen doen, maar ze verwijzen naar de Dongle.
Een gelijkaardige integratie zou even interessant zijn.
Ik blijf 149 EUR toch een stevig prijskaartje vinden.
En mijn poort is nu bezet door die van HomeWizard.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Ik begrijp ook niet waarom het niet gewoon mogelijk is om de data van Fluvius te exporteren en vervolgens in te laden. Recent contact gehad met hen en ik had dit als antwoord gekregen:
Er zal ook de mogelijkheid zijn om je data via de API van Fluvius op te laden, maar dan moeten ze wel klaar zijn natuurlijk
Dus het lijkt uiteindelijk wel mogelijk te worden door een rechtstreekse verbinding te maken, maar export/import kwam niet echt aan bod. In elk geval zou dat de dongle wel overbodig maken.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3291
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 2 keer

svermassen schreef:Ik lees nu maandelijks mijn verbruik in van Fluvius in Energieid via export-import.
Hoe doe je dat precies? Ik heb een export genomen van de dagtotalen, maar het lukt me niet ze bij energieid in te lezen... Ook al omdat de csv van fluvius niet gescheiden is met ";" maar gewoon met aparte kolommen.

EDIT: net deze info gevonden op de website van energieid. Even proberen.
http://support.energieid.be/nl/artikels ... mporteren/
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Het is vanaf nu mogelijk in EnergieID om een rechtstreekse verbinding op te zetten met Fluvius. Dan moet er geen manuele import meer gedaan worden. https://www.energieid.be/integrations/Fluvius

June is hier ook mee bezig en 'binnenkort' ondersteunen zij dit ook.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2280
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Jaaah maar dit is nu wel een externe toegang geven aan het bedrijf energieid zoals besproken in een ander topic.


https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 91#p868891
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6388
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 902 keer
Bedankt: 580 keer
Recent bedankt: 16 keer

Vraag erbij: hebben ze dan nu meer dan wat je ze nu al geeft (zij het manueel/...)?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2280
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Blijkbaar halen ze ook de kwartier waarden op.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”