Kookplaat met ingebouwde dampkap.. Jullie mening

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 39 keer

Beste allen,

Zijn er onder jullie toevallig leden die in de keuken een kookplaat met ingebouwde dampkap hebben? We moeten binnenkort de inrichting van de keuken voor de nieuwbouw bepalen, en dit is momenteel een discussiepunt. De diverse verkopers zijn precies nogal fan van dergelijke systemen, terwijl wij misschien wat meer van 'de oude stempel' zijn en eerder neigen naar een klassieke afzuigkap..
Ik kan me bijvoorbeeld niet voorstellen dat zo'n systeem goed kan werken als je frieten bakt, maar misschien zien we het totaal verkeerd...

We moeten dus geen rekening houden met bestaande aansluitingen etc, dus het kan technisch alle richtingen uit. Het gaat ons om het praktische gebruik...
sukkelaar
Member
Member

hoeveel duurder is het?
hoeveel bergruimte verlies je als men de dampkap in de kast er onder bouwt
de frituurpot haal je zelf al aan maar hoe groter de potten hoe sterker die afzuiging moet zijn om alles naar beneden te trekken. hopelijk heb je geen dozijn kinderen die elke dag een patat moeten hebben

het ziet er wel verdomd chique uit :)
Belgissschenaap
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 100 keer
Recent bedankt: 6 keer

Voor figuren zijn ze eigenlijk niet toereikend naar mijn mening. Maar er wordt ook steeds minder gefrituurd, waardoor deze wel interessant worden. (Air fryers als direcre vervanging of gewoon andere keuze menu's)

Voor al de rest werken deze wel relatief goed, soms moeten ze wel wat harder zuigen, maar de motoren kunnen dit zonder echt luid te gaan.

Het grootste nadeel vind ik, dat je veel kookruimte verliest. Aangezien er in het midden een zuigelement is.

In een ideale wereld hangt je dampkap boven je kookoppervlak. Maar de keuze voor in het kookoppervlak is bijna altijd een esthetische. Dus als je frituren een detail vindt, kies dan op basis van estethike.

(Dampkap in kookplaats is eigenlijk een teruggekeerde trend die vroeger ook al bestaan heeft. Maar die nu waarschijnlijk wel meer op punt staat waardoor het minder opoffert.)
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 190 keer
Recent bedankt: 7 keer

Niet over nadenken als het niet echt nodig is, neem gewoon een goede dampkap.
Ik heb daar ook meer vertrouwen in. Vergeet ook niet het vervangen van de filter en opkuis bij smossen (in de afzuigopening) als nadeel.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer

Hoe zeggen ze dat in de bouw?
Een steen is om te bouwen, isolatie om te isoleren. Dus geen isolerende steen gebruiken.

We hebben ook voor die keuze gestaan. Keuze was snel gemaakt ook al waren we een van de weinige die nog een dampkap wilde. En toen wij moesten kiezen waren er ook geen platen met 5 zones en een ingebouwde dampkap.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 69 keer

Volgens mij moet je ook rekening houden met onderhoud en levensduur. Een kookplaat heeft geen bewegende delen en gaat volgens mij veel langer leven dan een dampkap. Als je dampkap kapot is je kookvuur moeten vervangen is ook een beetje idioot.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 493 keer
Bedankt: 575 keer
Recent bedankt: 3 keer

Die inbouwdingen werken meestal met koolfilters, da's elke 6 maanden (of minder) vervangen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Belgissschenaap
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Recent bedankt: 6 keer

Joe de Mannen schreef: 3 weken geleden Die inbouwdingen werken meestal met koolfilters, da's elke 6 maanden (of minder) vervangen.
J.
Da's een eigenschap van recirculatie en moet echt niet het geval zijn. Die zijn heel vaak regenereerbaar.

Bij ons houdt die het een jaar vol en dan moet die regenereren.
En dat regenereren is het vuilte van de koolstof af bakken.
En dan werkt die weer perfect. Hier geen last van geuren of een slechte dampkap werking hoor.

(Het afbakken in een oven stinkt dan weer wel en geeft wat rook. We doen dat dus buiten met een oude mobiele oven.
Dat ongemak moet ik erkennen
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 42 keer

We hebben de Novy Panoramic. En zeer tevreden van. We zijn wel 1 kast kwijt aan de dampkap die erin schuift.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 39 keer

't is dus een klassieke dampkap geworden... Niet het minst omdat we de beschikbare ruimte in de onderkasten absoluut wilden maximaliseren (we hebben geen bovenkasten), maar ook omwille van het - euh - 'rendement', waarmee ik bedoel: je zuigt af waar het probleem zich vormt, nl boven je potten en pannen (en frietketel :) )
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”