Heb ik 1 of 3 fasen ?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ivm mogelijke overstap naar EV, probeer ik hier te achterhalen of ik momenteel 1 of 3 fazen heb.

Op mijn eendraadschema zie ik het volgende in sequence:

kabel : ---- 4x10m² ---->
rechthoek : KWH | 2x230V | II 50A
kabel: ---/////--- XVB 5G10
zekering: //// 40A delta 300
zekering: //// 40A delta 30
en dan gaat het naar de afzonderlijke groepen

het feit dat alle bekabeling minstens 4 aders heeft lijkt te wijzen op 3 fazen, maar die 2x 230V doet me dan weer twijfelen. Maar 2x 230V is dan noch 1 noch 3 fazen, of bestaat er ook de mogelijkheid dat er 2 fazen binnenkomen ? En dat de bekabeling gewoon klaar is voor 3 fazen ?
En waarom zit er daar een 5-aderige kabel tussen ?

Ook: als binnenkomend al afgezekerd is aan 40A, is dat niet wat weinig als je dan een laadpunt wil met 32A ?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hoe breed is uw hoofdautomaat (in de meterkast)? 7,6cm of 3,8?
Als je driefasen hebt is 16A voor een auto momenteel voldoende; de meeste auto's hebben toch maar een 11kW boordlader.
Op monofase is 40A inderdaad een beetje krap, dan kan je best de laadstroom van je auto beperken tot pakweg 25A (dan laad je aan ~6kW per uur)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ah stoemerik, ik had natuurlijk gewoon in de meterkast zelf kunnen kijken, want ik kan het gewoon op het zicht zien.
Is duidelijk dat er 4 dikke draden toekomen, die elk in een soort schakelaar zitten (3 witte en 1 blauwe, die je met een schroevendraaier kunt verzetten). 2 van die witte staan echter uit en er vertrekt ook geen kabel meer van daar. Is dus duidelijk dat ik gewoon 1-fase heb, maar er wel 3 toekomen. De hoofdautomaat is er dus ook gewoon 1 met 2 schakelaars, en is idd ong. 3.8cm breed.
Laatst gewijzigd door Tomby 23 apr 2022, 10:04, in totaal 1 gewijzigd.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

4 kabels is voorzien op 3 x 400 V + neuter (1 fase op 400 V + neuter geeft dan 230 V voor uw toestellen, neuter is de blauwe kabel)
Er bestaat ook nog zoiets als 3 x 230 V zonder neuter (hebben we hier thuis), bepaalde elektrische auto's willen daar niet op laden en dan is het opletten geblazen, maar dat lijkt hier niet het geval te zijn.

Vraag is hier: Krijg je 1 fase 400 V + neuter of 3 fasen 400 V + neuter. Als uw tellerkast doorzichtig is is dat eenvoudig te zien. Evt. eens foto posten.

edit: Dan zal het idd 1 x 400 V + neuter zijn dat je binnenkrijgt, gezekerd op 40 A.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4865
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Dat zie je toch aan de meterkast en de automaten in je automatenbord?
Welke bekabeling gaat er naar je automaten?
2 draden is 1F+N.
3 draden is 3F (3x230V)
4 draden is 3F (3x400V+N).

Meestal komt in Vlaanderen er 400V + N binnen en wordt daarna (door de eigen keuze en in de automatenkast) overgegaan naar 3F of 1F (ook al heeft de binnenkomende aansluiting 4 aders (3F + N, er zit geen groen gele aarding in de binnenkomende kabel,deze vetrekt pas vanuit de automatenkast waar vereist).
Wat je wel hebt in België is een ster of driehoeksnet in 3F. Je hebt dan geen 400V +N maar 3x230V zonder N.
3F en 1F met neuter geeft geen problemen voor het laden van een EV (de meeste laadpalen kunnen zelfs voor beiden geconfigureerd worden).
3F zonder N kan wel problemen geven. Wanneer er geen transfo on de wijkcabine zit zal je dan meestal zelf een transfo moeten voorzien op huisniveau.
edit: blijkbaar kruisende berichten en al opgelost.
Ook: als binnenkomend al afgezekerd is aan 40A, is dat niet wat weinig als je dan een laadpunt wil met 32A ?
Hangt van je gebruik af (de toestellen die je gelijktijdig wenst te gebruiken met het laden van de EV aan 32A).
Het is niet omdat de laadpaal monofase afgezekerd is op 32A dat je altijd MOET laden aan 32A (zelf laad ik bv. overwegend monofase tussen de 6 en 17A op een driefase laadpaal die monofase op 32A is afgezekerd..
Wil je helemaal zeker zijn (en je hebt geen controle over de andere AC verbruikers in en rond je woning) dan plaats je best een laadpaal met loadbalancing (de eenvoudigste methode is tussen de laadpaal en P1 uitgang van een DM een UTP RJ11 verbinding te leggen, dus al heb je nu nog geen DM kan je zo'n kabel al beter voorzien voor de toekomst, en nog beter 2 datakabels: 1 x RJ11 en 1 x RJ45) op de laadpaal.
De LB zorgt er dan voor dat de laadpaal zich automatisch terugschakelt wanneer de som van al je AC verbruikers de 40A max. belasting nadert.
Laatst gewijzigd door ivob 23 apr 2022, 10:23, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

vverbeke schreef:edit: Dan zal het idd 1 x 400 V + neuter zijn dat je binnenkrijgt, gezekerd op 40 A.
Dan rest mij nog enkel de vraag hoe dat zit met mogelijke laadoplossingen dan. Die 40A doet me vermoeden dat ik eigenlijk geen 32A (7.4kW) kan nemen ? Of wordt een laadpaal nog afgetakt vóór die 40A afzekering met een aparte zekering ?
ivob schreef:Dat zie je toch aan de meterkast en de automaten in je automatenbord?
Ja, dat was hierboven al uitgedokterd.
ivob schreef:Wil je helemaal zeker zijn (en je hebt geen controle over de andere AC verbruikers in en rond je woning) dan plaats je best een laadpaal met loadbalancing (de eenvoudigste methode is tussen de laadpaal en P1 uitgang van een DM een UTP RJ11 verbinding te leggen, dus al heb je nu nog geen DM kan je zo'n kabel al beter voorzien voor de toekomst, en nog beter 2 datakabels: 1 x RJ11 en 1 x RJ45) op de laadpaal.
De LB zorgt er dan voor dat de laadpaal zich automatisch terugschakelt wanneer de som van al je AC verbruikers de 40A max. belasting nadert.
Thanks, we krijgen inderdaad een laadpaal met loadbalancing.
Laatst gewijzigd door Tomby 23 apr 2022, 10:25, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4865
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Tomby schreef: Dan rest mij nog enkel de vraag hoe dat zit met mogelijke laadoplossingen dan. Die 40A doet me vermoeden dat ik eigenlijk geen 32A (7.4kW) kan nemen ? Of wordt een laadpaal nog afgetakt vóór die 40A afzekering met een aparte zekering ?
Je kan heel goed een monofase 32A gebruiken op een monofase 40A hoofdaansluiting (zie voorgaande).
Ik doe dit al jaren zonder enig probleem (voorheen met een analoge meter, nu met een digitale meter, alles gekeurd volgens de AREI normen).
Alles hangt af van je gelijktijdig gebruik.
Wanneer je bv. hoofdzakelijk 's nachts laadt (en er draaien dan geen hoge aangehouden AC-verbruikers dan de som van 7A/1.6 kW) kan je de volle 32A gebruiken. Wanneer je dit overdag doet wanneer eventuele zonnepanelen actief zijn eveneens (want die leveren dan extrta vermogen bovenop je netaansluiting).
Betrouw je het niet dan ga je gewoon lager laden (volgens instellingen in de EV, laadpaal of een combinatie van beiden) of sluit je, indien mogelijk, een loadbalancing aan.
Een laadpaal heeft zijn eigen zekering (in jouw voorbeeld van 32A) Maar dat heeft alleen betrekking op zijn eigen max. vermogen en niet op het gezamenlijk vermogen in de woning. Daar dient de 40A hoofdzekering voor.
Zeker wanneer de laadpaal buiten of in een natte ruimte staat moet er een bijkomende 0,03 A aardlekautomaat voorzien worden.
Wanneer de laadpaal er standaard niet van voorzien is een DC lekstroom beveiliging type B voorzien. Heeft de laadpaal deze aan boord dan volstaat een type A aardlekbeveiliging.
Vergeet ook niet dat een laadpaal een uitbreiding op de bestaande installatie is en voor indienstname een keuring moet ondergaan (indien de rest van je huisinstallatie vooedien al gekerud was).
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Eendraadschema
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 nov 2021, 11:31
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Zijn wel nog niet veel EV's die aan 32A (22kW) kunnen.

Mss heb je hier ook iets aan:

Voor hulp en meer info zie: https://sites.google.com/view/eendraadschema
https://www.facebook.com/groups/290672806262333/
Met vriendelijke groeten,
Björn
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Eendraadschema schreef:Zijn wel nog niet veel EV's die aan 32A (22kW) kunnen.
22kW is sowieso 3-fasen. Mijn bezorgheid was eerder of ik 1-fase aan 32A kan, wat dan 7.4kW is.
De auto die ik op het oog heb, kan idd max aan 11kW laden thuis. Sowieso blijkbaar behoorlijk trage lader. Ik zie op ev-database.org dat het met 7.4kW (230V/32A) al bijna 11u duurt van leeg naar vol. Met 16A zou dat al meer dan 21u zijn, wat me wel problematisch lijkt.
Eendraadschema schreef:Mss heb je hier ook iets aan:
Best bizar dat Fluvius zelf 1-fasig boven de 16A niet aanbeveelt, en je volgens hen met een EV dus eigenlijk wel 3x400V moet hebben, want wie wil nu een EV gaan opladen aan 3.7kW.
Laatst gewijzigd door Tomby 23 apr 2022, 13:55, in totaal 1 gewijzigd.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4865
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Eendraadschema schreef:Zijn wel nog niet veel EV's die aan 32A (22kW) kunnen.

Mss heb je hier ook iets aan:

Het ging over monofase. Dat is dan 7.3 kW (in de praktijk rond de 7.1 kW).
De meeste EV's hebben nu driefase aan boord en kunnen 11 tot 22 kW laden. Afhankelijk van de stroomsterkte in de laadpaal.
Vooral nuttig op openbare laadplaatsen. Bij thuis laden steekt het meestal niet op een uurtje meer.
Tomby schreef:Sowieso blijkbaar behoorlijk trage lader. Ik zie op ev-database.org dat het met 7.4kW (230V/32A) al bijna 11u duurt van leeg naar vol. Met 16A zou dat al meer dan 21u zijn, wat me wel problematisch lijkt.
Daar is niets problematisch aan.
Dat komt gewoon omdat je nog denkt te moeten handelen zoals tanken bij een fossiel => bijna leegrijden en dan terug voltanken.
EV vraagt een andere mindset => laden wanneer de auto stilstaat. Dus op iedere bestemming waar een laadpaal staat inpluggen tot je terug vertrekt. En aan de woning, wie aankomt plugt in, wie vertrekt ontkoppelt. Dan moet je in de praktijk nooit van leeg naar vol laden maar gewoon de gereden capaciteit aanvullen.
Hou er ook rekening mee, wanneer het capaciteitstarief daadwerkelijk wordt ingevoerd, dat hoe sneller je thuis laadt (= hoger vermogen) hoe hoger de jaarlijkse vaste vergoeding zal zijn. Indien niet nodig heeft het dus weinig zin (of je moest budget te veel hebben) thuis sneller te laden dan nodig.
Wanneer je iedere dag meer dan 300 km rijdt en je auto kan dagelijks geen acht uur aan de thuislaadpaal staan en je kan nergens in de buurt DC laden is er wel een probleem. Maar dan moet je je eerst afvragen of een EV wel iets voor jou is.

,
want wie wil nu een EV gaan opladen aan 3.7kW.
Euh, ik? :lol: Waarbij 3.7 kW dicht tegen het max. ligt en het eerder tussen de 1.3 en 3.8 kW ligt.
Tja, Fluvius. Je weet toch dat Fluvius de netbeheerder is? En naar wie gaan de inkomsten van het capaciteitstarief denk je?
Ook eigenaardig dat een netbeheerder die mee pleit voor spreiden van vermogen anderzijds pleit om zoveel mogelijk vermogen af te nemen.
In hun begeleidende nota zeggen ze trouwens niets anders dan wat ik zeg: of je 3F nodig hebt om te laden hangt van je gebruik van de EV af en de uren die er beschikbaar zijn om te laden.
Sol Invictus!
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1991
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer
Bedankt: 107 keer

Meer op NL gericht maar toch informatief
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin VivoSmart 5 (activity tracker)
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

ivob schreef: Daar is niets problematisch aan.
Dat komt gewoon omdat je nog denkt te moeten handelen zoals tanken bij een fossiel => bijna leegrijden en dan terug voltanken.
EV vraagt een andere mindset => laden wanneer de auto stilstaat. Dus op iedere bestemming waar een laadpaal staat inpluggen tot je terug vertrekt. En aan de woning, wie aankomt plugt in, wie vertrekt ontkoppelt. Dan moet je in de praktijk nooit van leeg naar vol laden maar gewoon de gereden capaciteit aanvullen.
Hou er ook rekening mee, wanneer het capaciteitstarief daadwerkelijk wordt ingevoerd, dat hoe sneller je thuis laadt (= hoger vermogen) hoe hoger de jaarlijkse vaste vergoeding zal zijn. Indien niet nodig heeft het dus weinig zin (of je moest budget te veel hebben) thuis sneller te laden dan nodig.
Wanneer je iedere dag meer dan 300 km rijdt en je auto kan dagelijks geen acht uur aan de thuislaadpaal staan en je kan nergens in de buurt DC laden is er wel een probleem. Maar dan moet je je eerst afvragen of een EV wel iets voor jou is.
Niet altijd met mindset te maken
Ik doe regelmatig een bak diesel (=+/-800km) op 2 werkdagen. Auto is dan van rond 19u tot 6u 's morgens thuis. Zal dus thuis proberen goed door te laden zijn. Maar aangezien onze regering ons elektrisch wilt, zal het moeten, ook al 'is het niets voor mij'.

Ik denk dat het in de praktijk wel zal meevallen. Ik zal onderweg meerdere laadstations tegenkomen op de autosnelweg en dan kan je serieus snelladen en veel autonomie bijtanken op bvb een half uur. Valt dan eigenlijk nog mee en geen reden om geen EV te nemen ...

(Bijladen bij de klant (of in de buurt ervan) is geen optie en zal ook nooit een optie worden ...)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4865
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Inderdaad, niet altijd. Vandaar ook mijn besluit.
Wanneer je dagelijks 400 km dient af te leggen zou ik toch eerst nog maar eens goed nadenken of een EV dan iets voor jou is.
De "verplichting" tot Ev rijden is nog niet voor morgen (en lobbygroepen zijn al hard aan het werk om de terijn nog te rekken).

Rij je veel op autosnelwegen en regelmatig harder dan 100 km/uur?
Bij extreem koude of warme temperaturen?
Allemaal zaken die een directe invloed op de range van een EV hebben.

Wanneer je wisselstroom kan laden van 19 tot 23 uur aan bv. 5 kW (waarbij je nog 4 kW reserve hebt voor andere verbruikers) en van 23 uur tot 6 uur aan 7 kW haal je op een nacht ongeveer 60 kWh capaciteit gelijkstroom binnen (verliezen verrekend).
Afhankelijk van EV, rijstijl en weersomstandigheden heb je dan een range (er vanuitgaand dat de batterij in de EV een grotere capaciteit heeft) tussen de 400 km en 250 km.
Afhankelijk van de BEV, het laadstation, de temp. van de accu, de SoC van de accu, de buitentemp., het aantal actieve EV's aan een laadpaal kan de snelheid van DC laden een beperkende factor zijn (meestal ergens tussen de 20 en ver boven de 200 kW).
Sol Invictus!
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”