Camcorder gedurende langere tijd gebruiken.

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Hoi!

Ik heb een Canon Legria GX10-camcorder die ik wil gebruiken om een optreden op te nemen. Dat betekent dus continue opname gedurende enkele uren. Naar opslagruimte toe zou dat geen probleem moeten zijn, er kunnen 2 SD-kaartjes in voor continuous recording, al zou alles op 1 kaartje moeten passen.

Batterij is echter een andere zaak; die houdt er na een dik uur mee op. 4K opnames vragen actieve koeling en dan gaat het snel achteruit.
Ik kan hem aan het lichtnet gebruiken (ik heb een externe adapter met een plug), maar ik ken de situatie niet waar de camera effectief opgesteld zou worden en wil dus niet afhankelijk zijn van een stopcontact.

Batterijen zijn van het type BP-808, BP-827, BP-809, BP-819... (7.4v) De naam verschilt naarmate de capaciteit. Dit type batterij wordt gedeeld met nog een heleboel andere camera's van de Legria/Vixia-reeks van Canon en ook de pro-reeks zoals XF-405 .

Ik vind echter geen USB-to-dummy-battery voor dit type batterij om te gebruiken met een powerbank, noch eentje voor de DC-aansluiting (output 8.4v 3.7A, 5mm plug).
Ik heb ook al naar V-lock/V-mount-batterijen gekeken met eventueel een DTAP-adapter, maar niets te vinden :-(.
Een 230v-batterijpack lijkt me overdreven voor deze usecase.

Iemand nog een idee van op welke zoektermen of oplossingen zou kunnen zoeken?

't Meest bruikbare dat ik gevonden heb is https://www.aliexpress.com/w/wholesale-8.4v-usb.html, maar die step-up-convertertjes die 5v naar 8.4v brengen kunnen geen 3,7 ampère leveren en ik heb niks aan een camera die uitvalt omdat de ventilator aanspringt.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Uiteindelijk gaat dat een 2S Lithium Ion batterij zijn hé. (2S = twee batterijen in serie)
  • 2 x 4,2V = 8,4V (helemaal vol)
  • 2 x 3,7V = 7,4 V
  • en ergens iets van 2 x 3,0V = 6,0V (leeg)
Dus iedere voldoende grote 2S batterij (met jouw powerplug van 5mm eraan) volstaat: bijvoorbeeld twee stuks 13Ah 3,7V vanop AliExpress in serie.
Kan je wel wat uren filmen zonder enig probleem.
Gene ventilator of step-up-converter nodig. :wink:
Met een powerbank (intern 4,2V-3,0V naar 5V) en nog een converter van 5V naar 8,4V heb je tweemaal verlies.

Je kan ook een 2S2P maken: 26Ah. Of de 17Ah versie kopen.
De BP-827 (hoogste capaciteit van diegene die je opgaf) is "slechts" 2,6Ah...
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

je kunt ook eens gaan kijken bij de batterijen die voor rc doeleinden gebruikt worden (2S) types hebben 7,4volt zijn goed verkrijgbaar en niet overdreven duur. Let wel op bij het laden dat je een geschikte lader hebt(balancing van de batterijen is absolute noodzaak)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

iMax B6 mini: tot 6S laden (en ontladen) mét balanceren.
Met aansluiting voor de PC voor de techneuten. :lol:
Kan je mooi de laad- en ontlaadcurves monitoren (per cel en totaal simultaan).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Ooit eens gezien op ali express : een powerbank met een schuko aansluiting. Misschien is dat een oplossing?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ken het probleem maar al te goed (25 jaar geleden voor het eerst met hetzelfde probleem geconfronteerd, ondertussen is de technologie gelukkig verbeterd :)
Ik zou zeggen: een buck converter en dan kan je nog beslissen wat je er qua voeding aanhangt.
https://www.amazon.nl/Spanningsregelaar ... B08HZ8XF52

Ofwel gebruik je een dikke 12V loodaccu als voeding (met pakweg een 17Ah kom je al een heel eind)
Of een aantal 18650's die je in een behuizing steekt, bv een paar van de viervoudige in parallel:
https://www.amazon.nl/GTIWUNG-Opbergdoz ... 08CY5LC8M/

Daarmee moet dat lukken.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Oh oei, zelf een batterij-oplossing in mekaar knutselen had ik nog niet overwogen... Ik ken niks van elektronica :( :oops:

Ik heb eigenlijk gevonden wat ik zocht; helaas op geen aliexpress of gelijkaardige, maar dit:
https://www.gyrovu.com/product-page/usb ... ptor-cable

Prijs is precies wel wat aan de hoge kant voor wat het is en geen idee wat de totaalprijs zou zijn om dat tot hier te krijgen. Zo te zien minstens 100 USD.

Daarnaast heb ik gezien dat de meeste actieve V-mounts een 8v-output hebben... Alleen betekent dat dus een V-mount, V-mount batterij en V-mount-batterijlader... Dan zit je al aan 500 euro aan materiaal :?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

meon schreef:Batterijen zijn van het type BP-808, BP-827, BP-809, BP-819... (7.4v)
Dat zijn gecodeerde batterijen...
Hopelijk werkt die oplossing van je.
meon schreef:Ik kan hem aan het lichtnet gebruiken (ik heb een externe adapter met een plug)
Misschien is een goede verlengkabel nog de "zekerste" oplossing?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ordon schreef:
meon schreef:Ik kan hem aan het lichtnet gebruiken (ik heb een externe adapter met een plug)
Misschien is een goede verlengkabel nog de "zekerste" oplossing?
... Of inderdaad een kabelhaspel van 50 meter en gewoon een naburig stopcontact zoeken zeker? Wellicht uiteindelijk het meest praktische, al is een kabel die aan een camera naar beneden trekt niet zo handig. Maar ja, daar heb je gaffer tape voor zeker?

Gecodeerde batterijen? Ik heb een hele collectie aan 'namaak' ondertussen en laatste keer begon de camera te zeuren over dat het geen geschikte batterij meer zou zijn.. zo plotsklaps.
Canon en batterijen is zoals HP en inktcartouches: https://petapixel.com/2022/02/10/canon- ... batteries/
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Ja, daar zit dan een I2C bus ofzo op.
Doen ze een "firmware update" en je hangt hé.

Mocht je een oude, originele batterij hebben, zou men nog wat kunnen proberen met de aansluitpolen naar buiten te brengen.
Maar, ja, dat is ook een geknoei met een kabel uiteindelijk...
Kan je beter je originele adapter gebruiken.
Gebruikersavatar
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 18 keer

Ik ben al jaren geen podiumtechnieker meer, maar ik zou toch ook voor de verlengkabel kiezen. Niet enkel in de
IT-sector is KISS een belangrijk principe.

Hoe zal je geluid opnemen? Best een lijntje vanuit de P.A. naar een externe audiorecorder. Zo heb je zuiver geluid en kan je nog omgevingsgeluid inmixen wanneer nodig. Als je camera meerdere geluidssporen ondersteund, dan is kan je lijntje ook rechtstreeks naar camera gaan, maakt de post-productie wat eenvoudiger.
-*-
matthiasdb
Member
Member
Berichten: 53
Lid geworden op: 18 aug 2016, 14:23
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 4 keer

Marsmillo schreef:Ik ben al jaren geen podiumtechnieker meer, maar ik zou toch ook voor de verlengkabel kiezen. Niet enkel in de
IT-sector is KISS een belangrijk principe.

Hoe zal je geluid opnemen? Best een lijntje vanuit de P.A. naar een externe audiorecorder. Zo heb je zuiver geluid en kan je nog omgevingsgeluid inmixen wanneer nodig. Als je camera meerdere geluidssporen ondersteund, dan is kan je lijntje ook rechtstreeks naar camera gaan, maakt de post-productie wat eenvoudiger.
Als technieker zijnde zeg ik : +1 voor deze...
Gewoon vaste spanning geven.

Je gaat een optreden opnemen zeg je, staat er geen front of house waar je de camera gewoon bij in kan zetten op statief?
Als je het lief vraagt krijg je misschien nog een lege flightcase en win je nog wat in hoogte ;-)
Tegelijkertijd kan je je L+R audiolijntje binnen nemen en staat de mix er ook goed op.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Het is een spiksplinternieuwe zaal (letterlijk nog niet gebruikt 'dankzij' Covid) waar ze niet eens drijfkracht hebben... Ook amper trussen voor lichten. Geen DMX-kabel naar achteren (er is dan ook geen control room). Het doek moet met de hand aangezwengeld worden. We gaan bijna alles met podium-elementen moeten uitbreiden. Zijn een heleboel 'domme' keuzes gemaakt bij het inrichten van dat ontmoetingscentrum, maarja, die hebben nooit een 'show' in gedachten gehad wellicht. Andere venues boeken lukte niet, ze hebben allemaal hun kalenders van vorige jaren opnieuw ingepland voor 2022 en dan vang je bot.

Bij de rondleiding vroeg ik op het einde: "waar is jullie vestière?" ... Blijkbaar was ik de eerste die daar bij stilstond want de zaalverantwoordelijke moest verrast toegeven dat ze dat niet hadden... Ze hebben niet eens kapstokken om in de foyer te zetten :-). Pfft :-)

Geluid zal normaal door de geluidstechniekers opgenomen worden. We weten nog niet of we voor 30 headsets gaan of overheads. Alles in sync houden zal met een klapper moeten gebeuren en geen SMPTE-signaal :-)
Gebruikersavatar
Marsmillo
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jul 2009, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 18 keer

Oei. Die nieuwe zalen gaan er blijkbaar niet op vooruit... Maar alles is op te lossen, zal van jullie wat meer werk vragen. Maar dat is de fun toch!

Veel plezier in ieder geval.
Welk concert is het?
-*-
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”