Nieuwe vaatwas

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Na de CV ketel en de koelkast vliegt natuurlijk nu de vaatwasser ook stuk.

Ben aan het kijken dus om mijn Whirlpool ADG 9527 te vervangen. Ik kwam bij bol een toestel van Etna tegen dat en goedkoop was, en stil. Nu, eerlijk gezegd ken ik het merk Etna totaal niet. Te vertrouwen?

2e keuze zou AEG zijn.

Siemens toestellen zijn dan precies weer relatief luid.

Aanbevelingen?
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Toen ik een vaatwasser kocht in 2010 heb ik gekozen voor een AEG omdat dat 'een beter merk' is. Weet niet meer hoelang die werkte maar wel dat ik erg teleurgesteld was toen die stuk was, buiten garantie. Denk niet erg veel later dan einde garantie. Lang geen vaatwasser gehad.

Heb pas sinds dit jaar terug een vaatwasser. Een Mirco-vaatwasser van Medion. Werkt voorlopig prima. Is wel extreem klein en niet voor iedereen.
https://www.medion.com/be/nl/shop/p/sch ... 50065770A1

Ik denk dat je niets anders kunt doen dan iets kopen en er het beste van hopen. Ongeacht het merk.
beont
Plus Member
Plus Member
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 7 keer

Wij zijn aan het kijken om een nieuwe keuken te plaatsen en Etna/Pelgrim/ATAG (zelfde firma) was ook het eerste wat de keukenbouwer voorstelde. Op internet kan je veel reacties terugvinden (meestal op forums ed.) Blijkbaar is het grote voordeel dat je lange garantie hebt (en hoe meer apparaten je hebt, hoe beter de voorwaarden) maar dat wil daarvoor niet zeggen dat de support/service na verkoop heel goed is. ik zag namelijk ook redelijk wat klachten staan. Het is mij verder ook niet geheel duidelijk, ofwel zijn de mensen heel negatief ofwel positief. maar het valt me wel op dat de toestellen meestal niet goedkoper zijn dan AEG/Bosch/Siemens.

Op tweakers zie je heel veel reacties staan hierover, maar veel hebben al een mening alvorens ze ervaring mee hebben, het maakt het zeer moeilijk om mensen met ervaring eruit te halen.

Ik heb momenteel een relatief nieuwe siemens vaatwasser, en deze is echt superstil in vergelijking met de vorige (AEG). Dus dat siemens luidruchtig zou zijn klopt naar mijn mening niet, veel hangt af van de prijsklasse/reeks. Maar bij mij wast de siemens slechter af dan de AEG. (kan ook te maken hebben dat ze tegenwoordig minder water/energie verbruiken)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Zoals wel vaker is goedkoop vaak niet zo duurzaam.
Je kan met duurdere merken natuurlijk evenzeer pech hebben.

Test Aankoop publiceert geregeld overzichten van de betrouwbaarheid van verschillende electro merken.
Miele en Bosch staan daar steevast bovenaan.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn aeg is al 7j oud en het lawaai dat die (niet) maakt is 42dBa. Veel andere toestellen in die lawaai klasse zijn er niet, kostte zo'n 450€
Effen t net afzoeken naar een toestel met wat je wenst en de prijs.
Enige wat ik ontbreek op mijn toestel is een gewoon koud spoelprogramma, echter ondertussen weet ik waarom: de nieuwe afwaspads werken met enzymen dus die hebben vuil nodig om te kunnen werken (schoonmaken)
Dus vooraf koud spelen werkt contra productief
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

heist_175 schreef:Test Aankoop publiceert geregeld overzichten van de betrouwbaarheid van verschillende electro merken.
Miele en Bosch staan daar steevast bovenaan.
Goh, mijn Whirlpool gaat ondertussen al 14 jaar mee. De Miele van mijn broer was op de helft van dat leven al vervangen.
Mijn Whirlpool combi oven werkt nog steeds, bij mijn broer zijn Miele was er een condensator ontploft. Kon dat nu wel voor 24 euro vervangen, maar iemand die minder handig is koopt een nieuwe.

Dit terwijl we op dezelfde moment een keuken bestelde en die verkopers mij vertelden dat Whirlpool een slechte keuze was wegens B merk. Nu, Etna is blijkbaar ATAG zoals ook al aangegeven en dat is toch ook niet echt een slecht merk.

De keuze voor Etna is niet zomaar een keuze natuurlijk. Daarom dat ik vraag of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben. 10dB minder dan de Miele op papier, 15 couverts ipv 12 en vooral, het zijn de maten waar mijn paneel perfect op blijkt te passen, daar waar de Miele er enkele cm onder mijn keukenpaneel zou uitkomen... Niet onbelangrijk. Dat hij ook nog eens 200 euro goedkoper is dan de Miele en ongeveer dezelfde prijs als Bosch is natuurlijk goed meegenomen. :)

Oh, en 2+3 jaar garantie ipv 2...

Nu was ik ergens ander naar aan het surfen om te kijken of daar nog vlot onderdelen van te vinden zijn en daar was iemand met hetzelfde probleem, deur open gedaan om bij te vullen en display viel ineens uit. Zou kunnen dat de kabels in de deur beschadigd zijn geraakt. Straks eens open vijzen, kapotter kan het niet meer gaan natuurlijk. :)
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Al onze keukentoestellen zijn van Pelgrim via de keukenbouwer. De vaatwasser was na drie jaar reeds stuk, een lek. De garantie in dit geval kunnen aanspreken, maar let wel: er zit een standaard servicekost op, ook onder garantie. De reparatie is prima, maar het is geen stille vaatwas en ze produceert een zeer hoge pieptoon tijdens een deel van het programma. Bovendien zijn de beide mandjes bijna doorgeroest.

Bij de microgolf zit er een ruimte tussen de glasplaat aan de buiten- en binnenkant. Daar is eens iets ingelopen en dat krijgen we niet proper. Toen de man hier was voor de vaatwas zei hij dat ze dat enkel kunnen vervangen, niet openmaken om te reinigen.

Ik zie mezelf in de toekomst in ieder geval niet opnieuw toestellen van Pelgrim kopen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

3dBa méér is dubbel zo luid
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Wij hebben een Siemens en dat ook al ruim 10 jaar. Nog niets aan eigenlijk. Draait nochtans wel zo goed als dagelijks.
Dingen die ik er wel aan apprecieer: aparte lade voor bestek. Dit wast echt zoveel netter dan zo een bestekkorf. En als je de moeite neemt om telkens het vuil bestek er gesorteerd in te plaatsen, ligt het bestek op 10 seconden gesorteerd in je besteklade :).
Ook handig is het feit dat de bovenste hoofdlade in de hoogte regelbaar is.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Klopt,
Zo een besteklade is echt handig.
Bij ons is het een Miele.

Goed merk, vorig merk was Atag.

Bij de Atag 1x defect gehad na 5 jaar, door een lek aan leiding die door zijwand ging.
Werd hersteld door Atag technieker dmv een product zoals tec7. Het was blijkbaar wel iets dat al vaker voorgekomen was.
Heeft uiteindelijk in totaal 18 jaar gewerkt.

Atag is duur maar is wel goed materiaal.

Idem Miele : duur maar zeer goed.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

In ons vorige huis een simpele AEg ofzo, ooit eens in een uitverkoop gekocht, heel tevreden van. Kostte 250 euro ofzo.

In ons huidig koophuis staat een SMEG vaatwasser, ingebouwd. Is al een tiental jaar oud, maar doet perfect wat hij moet doen, mooi de vaat afwassen. Maar veel ergernissen over de schuievn / manden. Afstand tussen onderste en bovenste schuif is veel minder groot dan op de vorige vaatwas, dus je moet telkens checken dat grotere lepels en zo de sproeier van de bovenste laan niet kan blokkeren. En die bovenste mand, met van die schuine leggers, hoe ergelijk! Minstens één glas op twee dat je erin zet, kantelt om en moet je herzetten. grote tassen kantelen sowieso om.
Lade is ongeveer wat je hier ziet:
vaatw01.png
2 Jaar geleden op vakantie in een net geronveerd Landal park in NL: kennis gemaakt met een Bosch of AEG vaatwasser (ik heb de gegevens ervan nog ergens staan, moet even bladeren in mijn notities). Man, wat een verademing! Die had in de bovenste lade van die rubber dopjes (grijs/rood) waardoor al je tassen en glazen mooi bleven staan, en wij hadden beiden direct van 'dit wordt onze volgende vaatwas'. Op zich leken de manden heel goed op onze SMEG, maar toch zoveel beter. Ook de afstand tussen bovenste en onderste mand was groter (grote borden en lange bestekken geen probleem), onderste mand komt omhoog als je die uittrekt, etc... Echt een zalige vaatwas.

Ik soms je hier even op wat voor mij de vereisten zijn voor een vaatwas (sinds die reis :) ):

- groot volume en grote afstand tussen de manden, ook bij inbouw
- geen bestekschuif, een mandje in de onderste schuif doet dat minstens even goed
- antislip 'tsjoepen' in de bovenste schuif, zodat niet alles direct omvalt
- superstil
- resterende tijd wordt op de grond geprojecteerd
- na wascyclus opent de vaatwas zichzelf om te drogen, groen lichtje op de grond
- vario hinge, onderste schuif komt hoger bij uitschuiven
- smarthome compatible, zodat je die vanop afstand kan aanzetten, of als de zonnepanelen genoeg leveren

...

Just mijn 2 centjes :)
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

KRL100 schreef:Afstand tussen onderste en bovenste schuif is veel minder groot dan op de vorige vaatwas
Kan je dat niet aanpassen... op m'n Siemens (ondertussen 18 jaar in gebruik) kan ik dat gewoon verzetten.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb Siemens en Miele gehad.
Beide Goeie vaatwassers, nu heb ik AEG XXL, perfecte vaatwasser zie post hoger.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

DarkV schreef:
KRL100 schreef:Afstand tussen onderste en bovenste schuif is veel minder groot dan op de vorige vaatwas
Kan je dat niet aanpassen... op m'n Siemens (ondertussen 18 jaar in gebruik) kan ik dat gewoon verzetten.

Één kant kan 3 cm hoger ofzo. Echt de moeite niet. Ter hoogte van de bestekmand scheelt dat nog 1 cm...

@duizend; het was dus die AEG xxl in die Landal. Dat wordt onze volgende vaatwasser (als de huidige de geest geeft} ...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

KRL100 schreef:Één kant kan 3 cm hoger ofzo. Echt de moeite niet. Ter hoogte van de bestekmand scheelt dat nog 1 cm...
1 kant?
je kan toch de hele korf verhogen/verlagen?
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Maar nu weet ik nog niet of Etna te betrouwen is. :)

Zal wel tijdje de kat uit de boom kijken en met de hand wassen. Ook niet evident zonder CV ketel en warm water. Grmbl.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Geen zin om je tweede keuze te nemen?
Heb 5 jaar garantie op AEG ...
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Ik kan het nog eventjes uitstellen. Ding open gevezen en in de kabelbos naar het deurtje was er een telefoondraad stuk. Gesoldeerd, krimpkousje er op, kabelgoot versneden en herbevestigd et voila. Momenteel weer even keuzestres vrij. :banana:
My_download
Plus Member
Plus Member
Berichten: 196
Lid geworden op: 09 apr 2004, 11:43
Locatie: Heusden-Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 26 keer

Ben ook op zoek, maar het is blijkbaar niet evident. Eens gekeken naar de "beste koop" & "beste uit de test" van Test Aankoop en geen van die modellen zijn "snel" verkrijgbaar: of ze bestaan niet meer of het duurt minstens 6-8 weken eer ze er zijn.

Kan zelf niet klagen over Siemens: ons toestel heeft het meer dan 20j uit gehouden.
Bosch - Siemens - Neff - Atag ... allemaal uit dezelfde fabriek, maat dat wil niet zeggen dat de kwaliteit dezelfde is (of toch?)...
openaf
Pro Member
Pro Member
Berichten: 244
Lid geworden op: 02 jul 2008, 14:26
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 1 keer

Kies in elk geval één met een inductie/brushless motor, beter en langdurig.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

cadsite schreef:
KRL100 schreef:Één kant kan 3 cm hoger ofzo. Echt de moeite niet. Ter hoogte van de bestekmand scheelt dat nog 1 cm...
1 kant?
je kan toch de hele korf verhogen/verlagen?

Dat model van ons niet hoor, is zo'n uitkliksysteempje, bevindt zich enkel aan de rechterkant.

Om terug te komen op mijn perfecte vaatwas: de AEG XXL comfortlift was het dus. Deze, maar dan zonder de besteklade.
vaatw02.png
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

KRL100 schreef:Dat model van ons niet hoor, is zo'n uitkliksysteempje, bevindt zich enkel aan de rechterkant.
Vraag me toch af of we over hetzelfde bezig zijn.
Als dat maar aan 1 kant is, bedoel je dan dat de lade maar aan 1 kant hoger of lager kan, en dus in enkele standen effectief scheef zit ?! Lijkt me toch wel heel vreemd.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Er bestaan trouwens verschillende systemen... mijn lade heeft verschillende wieltjes, ik moet die dan anders op de staven plaatsen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

KRL100 schreef:
Om terug te komen op mijn perfecte vaatwas: de AEG XXL comfortlift was het dus. Deze, maar dan zonder de besteklade.

vaatw02.png
Idem, wij hebben ook een XXL zonder besteklade. Zou niets anders meer willen.
Mijn schoonouders zweren bij Miele met besteklade, maar naar mijn gevoel krijg je daar maar half zoveel in + moet je liggen prullen met het bestek op die lade.
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Merken ...
Hier Whirlpool oven, microgolf en vaatwasser allemaal op een leeftijd van 9 jaren voor de vuilbak.
De oven moest al voor de 2de de thermostaat vervangen worden en de andere 2 beiden een printplaat.
En de frigo is ook aan vervanging toe, waarschijnlijk daar de thermostaat die teveel schommelt.
Denken we, teveel condens in de frigo en de dichting is nog ok.

Nu ... Siemens sinds 2 jaren.
De microgolf-oven gaf al na "1 maand" foutmeldingen.

Dus wat is een "goed" merk :angel:

PS: in ons tuinhuis staat een vrijstaande frigo van Haier.
Al meer dan 20 jaren oud en daar is nog NIETS aan.
Gebruikersavatar
sandbert
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 16 feb 2020, 21:10
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 27 keer

Dus wat is een "goed" merk
WalterB1 schreef:Ik denk dat je niets anders kunt doen dan iets kopen en er het beste van hopen. Ongeacht het merk.
Het antwoord van @Walter vind ik eigenlijk het beste van dit ganse draadje.
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Bij ons een Whirlpool van 2006. Kostte toen een 400 euro. We zitten aan z'n 15de jaar. Nog nooit een probleem mee gehad (enkel bestekmand eens vervangen door universele mand omdat messen en kleine objecten erdoor begonnen vallen).
Ik denk dat het belangrijk is dat je een vaatwas goed soigneert. Als ik zie wat sommige mensen daar allemaal insteken van afval :bang: .... Bij ons wordt alles afgespoeld vooraf (kost niet eens zoveel extra water). Voedselresten (grote én kleine brokken) vermijden we zorgvuldig.
Toestel draait bijna elke dag, dus het is niet zo dat ik veel met de hand was (enkel glazen want kan niet tegen dat gekras op glas dat uit de vaatwas komt).
Ik gebruik ook gewone klassieke tabletten en vul steeds plichtsgetrouw zout en glansmiddel toe, zoals in de goede oude tijd.
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

sdecoster schreef:Bij ons een Whirlpool van 2006. Kostte toen een 400 euro. We zitten aan z'n 15de jaar. Nog nooit een probleem mee gehad (enkel bestekmand eens vervangen door universele mand omdat messen en kleine objecten erdoor begonnen vallen).
Dat gaat misschien zelfs het zelfde model als die van mij zijn. :) Bestekmand is inderdaad eentje van lagere kwaliteit. Amai niet. De universele bestekmand gaat al jaren mee zonder iets dat er spontaan uit viel.

1x is er wel zo'n rubbertje van de bovenste lade losgekomen en in de pomp gesukkeld. Ook zelf kunnen repareren. Op zich had die vaatwas al 2x de kans gekregen om vervangen te worden als je dat niet gewoon open durft maken.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”