droog contact laat relais schakelen

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Ik zou werken met een 1 (of 5) min SMA (simple moving average) om te bepalen of het aan/uit moet. Gaat je heel wat geschakel besparen

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Ik begrijp het idee er achter, maar wil absoluut vermijden dat ik 3kw trek voor 1 (of 5) minuten, wanneer er geen stroom overschot is. Dus uitzetten na 10 seconden boven 700w is wat ik nu doe.

En uiteraard wil ik ook zoveel mogelijk opgebruiken, dus bij 1 seconde boven 2800w overschot schakel ik in.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Je hebt ook nog een zonneboiler dacht ik he? Ik wil zelf dat mijn weerstand minder aan gaat in de zomer omdat dan de zb toch al genoeg aanmaakt. Hou je daar ook rekening mee? Want in de zomer gaat die weerstand echt serieus doortrekken anders.

Bij mij zit het zo: de zonneboiler gebruikt het wp vat als extra buffer als zijn eigne vat vol zit. Dus als ik de wp buffer te snel vul met weerstand warmte, dan heeft de zb geen extra buffering meer. En zonneboiler warmte is economisch en ecologisch nog altijd de betere keuze.

Voor de weerstand gebruik ik absoluut ook de moving average. Dat ie er eens een minuut overgaat (afname net) gaat echt niet het verschil maken.
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 312
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 24 keer

Is er geen interface beschikbaar voor je warmtepomp die je kan koppelen met je domotica?
Heb mijne gekoppeld met mijn knx installatie, en heb de logica in mijn domotica gestoken en die stuurt nu de warmtepomp voor desinfectie.
Ipv liggen "prusten" aan je warmtepomp zelf.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

liegebeestig schreef:zonneboiler warmte is economisch en ecologisch nog altijd de betere keuze.
Economisch zeker niet.
Zelfs met 50% subsidies kwam ik - een berekening voor een maat die ging bouwen - nauwelijks aan een redelijke TVT.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

liegebeestig schreef:Je hebt ook nog een zonneboiler dacht ik he? Ik wil zelf dat mijn weerstand minder aan gaat in de zomer omdat dan de zb toch al genoeg aanmaakt. Hou je daar ook rekening mee? Want in de zomer gaat die weerstand echt serieus doortrekken anders.

Bij mij zit het zo: de zonneboiler gebruikt het wp vat als extra buffer als zijn eigne vat vol zit. Dus als ik de wp buffer te snel vul met weerstand warmte, dan heeft de zb geen extra buffering meer. En zonneboiler warmte is economisch en ecologisch nog altijd de betere keuze.

Voor de weerstand gebruik ik absoluut ook de moving average. Dat ie er eens een minuut overgaat (afname net) gaat echt niet het verschil maken.
Inderdaad. De 2de spiraal van de boiler is op de zonnecollector aangesloten. Maar daar staat de zon meestal pas goed op vanaf 13 uur in de namiddag. Ik heb om 11 uur 's ochtends makkelijk al 3kw over. Dus die wil ik uiteraard gebruiken de boiler alvast te verwarmen.
Ik heb geen buffervat, dus daar moet/kan ik geen rekening houden.

Ik wil 'mijn' zonne-energie, in de vorm van stroom niet verloren laten gaan, dus die gebruik ik zelf ook, ook al is de COP van die weerstand maar 1.
Hoe warmer de boiler, hoe kleiner de kans dat de WP 's morgens om 7 uur aanspringt als er al een paar douches genomen zijn.

Kan je mij een stukje HA code bezorgen voor die moving average? (mail, PM, hier...). Ik wil het wel eens een paar dagen testen.

charlez schreef:Is er geen interface beschikbaar voor je warmtepomp die je kan koppelen met je domotica?
Heb mijne gekoppeld met mijn knx installatie, en heb de logica in mijn domotica gestoken en die stuurt nu de warmtepomp voor desinfectie.
Ipv liggen "prusten" aan je warmtepomp zelf.
1° Gelukkig ben ik niet aan 't prutsen. Ik weet (behoorlijk) goed wat ik doe. Ik heb informatie ingewonnen bij de installateur zelf
3° Ik heb een schema van de warmtepomp en weet waarvoor elke ingang dient
4° De weerstand van de boiler heeft niets te maken met de warmtepomp, het enige was dat die stroom nam rechtstreeks van de WP zelf, en dat er een ouderwets roterend klokje stond met een weekprogramma en ruitertjes die je moet verschuiven om 1 uur in te schakelen (die is dus afgekoppeld en nu stuurt de relais van mijn domotica die aan)

Waar ik me 'zorgen' in maakte was de levensduur van die contactor (die geen 30 euro heeft gekost) en de weerstand in de boiler.

Snelle (niet accurate) berekening, maar het geeft een idee:

1 minuut te lang aan (valt pas uit na 1 minuut bij gebruik van het net), 3000w; 30 keer per dag = 1,5kw à 0,3 euro = 0,45 euro
zoals bij versnipperde wolkjes gisteren.
Dus na 2 maanden heb ik mijn contactor al terugverdiend, die dan 2000 schakelcycli heeft gemaakt, en die er een paar miljoen aankan.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Zonneboiler heeft me niks gekost of nauwelijks iets ivm subsidies. Ecologisch is de zonneboiler een deel van de energietransitie: warmwater opwekken met minimale tussenkomst van elektriciteit.

Maar dat is off topic.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

1 minuut te lang aan (valt pas uit na 1 minuut bij gebruik van het net), 3000w; 30 keer per dag = 1,5kw à 0,3 euro = 0,45 euro
En heb je al een keer de berekening gemaakt mocht je de WPB enkel met de WP laten warmen en je injectie vergoeding te incasseren?
Dus de 3kW niet te gebruiken en de WP te laten draaien op zonnestroom.
Gezien het lagere aansluitvermogen van de WP moet je niet schakelen bij elke wolk (30k/dag)
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Boiler via WP:
1 uur à 5kw = 5*0,3 = 1,5 euro
doe ik dit overdag tijdens zonneschijn (en even veronderstellen dat ik -toevallig- maar 3kw beschikbaar heb):
1 uur à 2kw = 2*0,3 = 0,6 euro


Boiler via Weerstand:
3 uur à 3kw = 9*0,3 = 2,7 euro (wat ik dus nooit zou doen, aangezien ik die enkel wil gebruik bij stroom-overschot).
bij zonneschijn - ook precies 3kw beschikbaar: 0 euro

Dat impliceert ook dat ik moet gaan bepalen of er voldoende zon zal zijn (vooruitkijken) om overdag toch met de WP de boiler te verwarmen.
Als ik overdag altijd de +3kw overschot gebruik voor de weerstand dan is dat wat automatisatie betreft makkelijker, kom ik waarschijnlijk tot de volgende ochtend toe. En als dat niet is, dan springt de WP toch nog bij, en kan ik (hopelijk) een restant in de batterij (als die er zou komen) opgebruiken.

Geen enkele situatie is ideaal. Je moet met zoveel variabelen rekening houden. En iedereen zijn situatie is anders. Dus dat maakt het extra moeilijk om een goed doordachte oplossing te bedenken.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik had een heel andere berekening verwacht, misschien heeft dit te maken met uw installatie.
Is dit een WPB of een WP w/w of l/w met B?

Daarna verduidelijkt ik me verder
5kW AC verbruik voor een WP(B) lijkt me enorm veel, in huidige normen betekent dit zo'n 20kW thermisch vermogen
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Het is een geothermische, 4 diepteboringen.

Voor SWW gaat die redelijk snel naar 4.5kw, en leunt aan naar 5kw.
Voor VVW zit die tussen 3.1kw en 4kw, afhankelijk van het aantal zoneventielen dat open staan, of "hoe koud" de vloer is.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ok een geothermische met COP van vermoedelijk 6 en waarschijnlijk niet inverter gestuurd.

Dan moet ik terugvallen op uw bemerking zolang je geen thuisbatterij hebt
Ik zet mijn beschikbare energie dan wel minder efficiënt in, maar ik moet minder van het net afnemen.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Idd, zonder inverter, ook maar 1 compressor, al kan de polycool er wel 2 aan (dan had ik daar nog mee kunnen spelen).

15kw met een COP van 3,8 bij VVW en een COP van minder dan 3 bij SWW, dacht ik. Ben niet thuis, gegevens uit mijn hoofd.

Heb me zelfs al afgevraagd ze gewoon te vervangen.
Ze is ouder dan 10 jaar, en aangezien je ondertussen opnieuw een premie hiervoor kan aanvragen (ook al ga je van WP naar WP).

Al is dat uiteraard zot.
Ik zal ze wel opgebruiken. Ook al is het een prehistorisch monster :-)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Mijn warmtepomp zit op maximale stand rond de 2500 Watt. 8kw lucht water.

En bovendien laat ik ze gewoon schakelen. Iets minder snel dan bij de weerstand. Maar waarom niet.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”