Robotstofzuigers

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Sinds ongeveer 2014 stond er bij mij thuis steenvast een robotstofzuiger. Omdat deze het begeven had (batterij) in augustus ging ik uitkijken naar iets nieuws. Liefst iets dat ik kon combineren met Google Home. Dus wat rondgekeken en uiteindelijk de Ecovacs Deebot 605 gekocht bij Coolblue (https://www.coolblue.be/nl/product/8235 ... t-605.html). Vooral omdat deze ook een dweilfunctie had (lees : eens met water en een doekje over de grond gaan).

Nu dacht ik dat op 7 jaar de technologie toch wat verbeterd was. Doch helaas : de stofzuiger doet op zich zijn werk prima, inclusief het dweilgedeelte. Maar hij gaat echt KrisKras het hele huis rond, doet sommige delen 20 keer en andere delen gaat hij amper over. Ook het terug vinden van het laadstation faalt dikwijls (ik kom dikwijls thuis en zie hem midden in de living staan), terwijl het laadstation zeer bereikbaar is (2m open langs alle kanten).

Tijdens zn job zie je hem vaak plots ergens stilstaan, volledig werkende, alsof hij niet goed weet wat te doen. Dat kan makkelijk 30 tot 60 seconden duren. En dan doet hij terug verder.

Al deze problemen zijn reeds aangekaart bij Coolblue, en daar hebben ze het toestel vervangen door een ander exemplaar. Helaas zonder oplossing : alles is identiek hetzelfde.


Wat zijn jullie ervaringen? Ik lees in een draadje hier over toestellen van Xiaomi. Wat vinden jullie er van?

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Matomatisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 03 nov 2020, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 15 keer

Xiaomi robotstofzuigers onder de merknaam Roborock(er zijn nog andere submerken maar geen ervaring mee), zijn samen met iRobot simpelweg de beste op de markt. Uit eigen ervaring ondervonden.

Kies vooral een stofzuiger met een Lidar of soortgelijke technologie om je woning in kaart te brengen en in zones in te delen. Dan ben je ook ineens van het kris-kras patroon af, want ze maken schoon in mooie rechte lijnen.

Bij de echte high end toestellen van Roborock is de dweilfunctie ook subliem. Deze kunnen zelf de hoeveelheid water bepalen en stoppen met dweilen op tapijten.

Het merk Deebot is in mijn ervaring wel oke, de duurdere toestellen dan.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Matomatisch schreef:Xiaomi robotstofzuigers onder de merknaam Roborock
xiaomi heeft een aandeel in roborock, en roborock is wat gekatapuleerd doordat er een stofzuiger (de s50) onder de xiaomi naam uitgekomen is,
maar het is een apart bedrijf.
zal je ook zien trouwens, de toestellen die roborock onder zijn eigen naam uitbrengt werken met de roborock app en niet de xiaomi app (good thing too, want de xiaomi app is nogal... wispelturig)

maar inderdaad, de roborock toestellen zijn amazing.
ik heb de xiaomi s50, die doet zijn ding, en ik heb de roborock s5max, die is geweldig.
maar ik ben nu aan het uitkijken naar de nieuwe S7 die deze maand uitkomt.

een lidar is zowiezo een absolute must (enige manier om een deftig patroon te krijgen, het mapt de kamers tijdens het poetsen,
maar de S7 zou volgende functies toevoegen:

- een intelligente dweilfunctie (zelf de dweil 'liften' zodat je geen strepen krijgt, wat een verbetering is van de huidige dweilbots)
- sonic vibration, zodat het dweilen ook iets efficienter is (je merkt nu ook dat hij toch net niet alles helemaal kan poetsen)
- redesigned main brush
- later dit jaar een compatible "dustbin dock" zodat hij zelf het vuilbakje leegt

als je een slimme robot wil die deftig kan poetsen zou ik je aanraden even te wachten en naar de S7 te kijken dus, want hoewel ik best tevreden ben met de S5max is er DUIDELIJKE verbeteringsruimte, die ze ook aangepakt hebben in de S7.

je kan ook altijd even naar het vacuum wars kanaal kijken op youtube, hoewel ik een beetje het idee krijg dat hij de laatste tijd wat minder objectief geworden is.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Ik heb ook een S5 Max.
De Roborock app is goed, multivloer ondersteuning werkt.
Hij staat ieder ochtend geprogrammeerd om gelijkvloers te vegen.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Kun je zoiets tijdens de nacht zijn ding laten doen ? Met een 8jarige en een 1jarige thuis en alles gelijkvloers is dat een Nono voor overdag :-)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Sasuke schreef:Kun je zoiets tijdens de nacht zijn ding laten doen ?
ja hoor, gewoon schema instellen.
je kan kiezen wat hij moet poetsen, op welk niveau (stil - medium - luid, komt overeen met de zuigkracht) en indien hij kan dweilen of ie wel of niet moet dweilen.
gewoon 1 keer overdag misschien eens zijn gang laten gaan dat je kan zien dat ie alles goed doet, maar dat is zelfs geen vereiste.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ik heb nu een Braun , maar bij elke kabel onder de bureau blijft die steken. Is zo frustrerend dat die nu niet meer gebruikt wordt.

Is dat met zo een Roborock beter ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Splitter schreef:je kan kiezen wat hij moet poetsen, op welk niveau (stil - medium - luid, komt overeen met de zuigkracht) en indien hij kan dweilen of ie wel of niet moet dweilen.
Enig idee hoe luid die stille stand is? Ik heb een Roomba 675, en die maakt echt teveel lawaai - zelfs op een ander verdiep met alle deuren gesloten hoor ik die perfect. Niet doenbaar als we thuis zijn.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Sasuke schreef:Ik heb nu een Braun , maar bij elke kabel onder de bureau blijft die steken. Is zo frustrerend dat die nu niet meer gebruikt wordt.

Is dat met zo een Roborock beter ?
in al die tijd dat ik de s50 en de s5max heb is enkel de s50 exact 2x in de problemen gekomen.
1ste keer was op een hoop kabels (dus niet 1 of 2 kabels, echt een hoopje dat ik vergeten weg te leggen was), die rond een tafelpoot lagen, waardoor hij het noorden kwijt raakte en in veiligheid ging
2de keer was niet zozeer bij het poetsen zelf, maar ik had zijn basisstation tijdens het poetsen verplaatst en daar werd het ding wat droef van (ging die nog 2x het hele huis rond alvorens op te geven)

ook 1x onder het bed, waar hij vervolgens 5 minuten nodig had om de uitgang terug te vinden (s50 met lidar achteraan, en een hoogteverschil tussen bed en vloer, waardoor bij het terug eronderuit willen raken de lidar vastraakte aan die kant.
maar hij had dus uiteindelijk wel zelf een uitweg gevonden.

een paar kabels, een mat, een krabpaal voor katten met een verhoog, paar cm hoogteverschillen, it just doesnt care, lukt allemaal perfect.
devilkin schreef:Enig idee hoe luid die stille stand is?
goh niet echt, ik zet ze eigenlijk altijd op max en heb ook geen decibelmeter.
je kan echter wel zien dat de s6 in normal mode (dus balanced, niet quiet) maar een 20db toevoegt aan het omgevingsgeluid op dit filmpje:

specs zeggen dat hij in normal ongeveer 60db doet, hoorbaar op (dacht ik) 1m van de robot af.

op max, als de s50 hier in de keuken is, terwijl ik in de woonkamer zit (open ruimte), hoor ik hem wel maar vind ik het bv niet storend als de tv aanstaat.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Hoe zit het met de privacy? Roborock is geen Xiaomi (edit: toch wel), maar toch. De app verzamelt minder data dan de Xiaomi app, maar nog steeds data. Werkt de stofzuiger ook zonder internet (zonder app dan of met app maar via locale WiFi)?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

krisken schreef:Nu dacht ik dat op 7 jaar de technologie toch wat verbeterd was. Doch helaas : de stofzuiger doet op zich zijn werk prima, inclusief het dweilgedeelte. Maar hij gaat echt KrisKras het hele huis rond
Ik heb voor men aankoop van de S5 Max Vacuum Wars bekeken, een minimum aan onderzoek had u dit eigenlijk kunnen besparen :-) . Nu, een die rondbotst hoeft op zich niet slecht te kuisen natuurlijk, maar enige intelligentie er in is toch aangenaam.
NuKeM schreef:Werkt de stofzuiger ook zonder internet (zonder app dan of met app maar via locale WiFi)?
Ik stuur hem eigenlijk al een hele tijd aan via Home Assistant via het lokale IP en een API key en heb de app enkel gebruikt voor de setup, de no-go zones en nu en dan om hem te updaten. Maar het internet af gezet had ik nog niet getest.
Dus bij deze als test hem in FritzBox op blocked gezet.
De map in de app wil niet meer laden dan, wat me logisch lijkt, maar Home Assistant leest hem nog steeds uit en ik kan hem er ook nog van starten.
Er zullen dus ook wel andere apps zijn die het supporten. De kaart zelf en locaties zijn normaal ook in Home Assistant te steken, dus deze zullen ook lokaal op de stofzuiger staan.
Hij maakt overigens connectie naar 2 domains:
- de.ott.io.mi.com
- awsde0.fds.api.xiaomi.com


Heeft nog maar 2 keer "vast" gezeten.
1 keer omdat hij onder een rekje reed dat net de juiste hoogte had om er onder vast te rijden, en dan reed hij rond met dat rekje. Dat is nu een no-go-zone.
1 keer onder de zetel na een paar staarten van speelmuizen van de kat te hebben binnen getrokken. Moest de muis er zelf ook in geraken was er geen probleem geweest.
Bijlagen
Rob_On.png
Rob_Off.png
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Hier is’t suzie, een ecovacs deebot ozmo 950.

We zorgen er enkel voor dat de vloer vrij is van rommel, kinderen weten ook dat ze verlekkerd is op Lego.
Elke avond doet ze haar tochtje naar de keuken om daar toch ff aan het aanrecht haar ding te doen.

Enige waar ze last van heeft zijn de horizontale poten van onze stoelen, op zich kan ze erover maar doordat het een ovalen tafel is staan die stoelen uiteraard niet mooi recht en heeft ze het soms moeilijk als de over twee poten tegelijk moet.
Weten we dan ook weer voor de toekomst.

Dweilen gaat op zich goed, hoewel we ze meestal een dubbel pass laten doen. We hebben wel een zeer vergevingsgezinde vloer, dus strepen hebben we niet zoveel last van.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Oh ja : een paar vereisten :-)

- aan beide zijkanten een ronddraaiend borsteltje. Is wel nodig met het haar van katten en honden...
- een stofzuiger die om kan met dierenhaar (bvb extra grote opvangbak oid) is eveneens handig :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

krisken schreef: - aan beide zijkanten een ronddraaiend borsteltje. Is wel nodig met het haar van katten en honden...
- een stofzuiger die om kan met dierenhaar (bvb extra grote opvangbak oid) is eveneens handig :-)
de xiaomi's voldoen aan eis 2, maar niet aan eis 1.
ik heb echter nooit problemen ondervonden met 2 katten,1 hond en 2 vogels (daar heb je dan wel geen haar van, maar die durven weleens pluimen van elkaar op de grond te gooien).
wel best na elke poetsbeurt een keer de main brush bekijken, want die kan je best wel elke keer terug volledig haar-vrij maken,
maar bij de s5max zit daarvoor zelfs een speciaal tooltje bij in de robot, dus altijd bij de hand als je de opvangbak ledigt.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Met 1 kat en een vrouw met lang haar is dat maar 1 keer om de anderhalve maand nodig bij de S5 max :beerchug:
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Heeft iemand de S7 al ?
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier zitten we met een Lefant.
Wel bewust gekozen voor een van de goedkopere van het merk.
Het is ook nieuw voor ons.

Op zich werkt em zeer goed.

Ondervonden nadelen:
- Kabels heeft em het niet zo op
- Bots tegen sommige kleuren
Is niet altijd een lijn in te trekken, waarschijnlijk in combinatie met licht
- Borstels slijten sneller dan verwacht (haren staan snel uit elkaar)
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

devastator schreef:Heeft iemand de S7 al ?
Is die al via een "regulier" kanaal te krijgen? Ik wacht vol ongeduld...
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Het verbaast mij dat niemand Neato Robotics vermeld.
https://neatorobotics.com/be/

Ik heb zelf nog een eerdere generatie hiervan (leeftijd 6 jaar) en die doet nog steeds goed zijn werk met een logische scan van de ruimte zonder kris kras rond te rijden.
Everything that has a beginning has an end.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Jelly schreef:iervan (leeftijd 6 jaar) en die doet nog steeds goed zijn werk met een logische scan van de ruimte zonder kris kras rond te rijden.
Dat doen ze ondertussen al bijna allemaal ?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Iemand ervaring met de Ecovacs Deebot OZMO T8+ ?
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

Wij hebben een blaupunkt, eens via ibood ofzo gekocht, en die zou ik niet direct aanraden. Hij doet z'n ding nogal chaotisch maar wel vrij goed. Als hij zich niet vastrijdt, en dat doet hij nogal gemakkelijk. Een 'schapenvelleke' dat ergens ligt, daar loopt het op vast, een kabel zal hij ook snel mee beginnen nemen, en één van onze kasten is volgens mij een fractie van een mm hoger dan de stofzuiger waardoor die zichzelf eronder vastrijdt.
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

BMaster schreef:Wij hebben een blaupunkt, eens via ibood ofzo gekocht, en die zou ik niet direct aanraden. Hij doet z'n ding nogal chaotisch maar wel vrij goed. Als hij zich niet vastrijdt, en dat doet hij nogal gemakkelijk. Een 'schapenvelleke' dat ergens ligt, daar loopt het op vast, een kabel zal hij ook snel mee beginnen nemen, en één van onze kasten is volgens mij een fractie van een mm hoger dan de stofzuiger waardoor die zichzelf eronder vastrijdt.
Dat "verplicht opruimen" is voor mij een van de pluspunten.
Mijn S5 Max start iedere dag om 11u, dus ik weet dat papier, kabels en dergelijke opgeruimd moeten zijn of hij komt vast te zitten.
Ik ruim dagelijks op, Max stofzuigt.
Als ik zelf zou stofzuigen zou ik rond de kabels gaan ;)
De robot is consequent.

Kun je geen "no go zone" instellen voor je kast?
(of houtjes onder de poten zodat die net iets hoger komt)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

De Ecovacs DeeBot T9 is ook net uit ...
BMaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 926
Lid geworden op: 01 apr 2005, 16:46
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 44 keer

warpozio2 schreef: Dat "verplicht opruimen" is voor mij een van de pluspunten.
Begrijp ik volkomen, maar met twee kinderen in huis die graag met lego of playmobil spelen en dat dan ook graag laten liggen om 'morgen' mee verder te spelen, is dat niet echt haalbaar :)
warpozio2 schreef: Kun je geen "no go zone" instellen voor je kast?
(of houtjes onder de poten zodat die net iets hoger komt)
Dat van die houtjes is misschien wel een idee, dan kan hij er deftig onder stofzuigen en moet ik niet meer op m'n knieën kruipen om met de gewone stofzuiger eronder ge geraken :)
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”