10 jaar recht op herstelling in de EU

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

https://tech.slashdot.org/story/21/03/0 ... o-10-years
https://www.euronews.com/2021/03/01/eu- ... o-10-years

Ze spreken over "refrigerators, washers, hairdryers, or TVs", maar wat met:

1. computers / laptops
2. losse computer onderdelen (de meeste moederborden verdwijnen na 2 a 3 jaar al terug van de markt, uitzonderlijk zijn er long term modellen die 5 jaar meedraaien)
3. smartphones

Ik ben zelf fabrikant dus ik ga nu al een stockje moederborden bijhouden die uit productie zijn, om zelf nog de wettelijke 2 jaar garantie te kunnen geven.

Maar 10 jaar: dat is gewoon binnen IT een sprookje.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Het is een goed begin, maar eerlijk...

1. een koelkast... gaat langer mee dan 10 jaar zonder veel zorgen
2. een haardroger... wat doe die in dit lijstje? Een motor, een gloeidraad, een stuk plastic errond. Ik meen me niet te herinneren dat wij al een haardroger hadden die stuk ging. Als er na 4 jaar iets aan is, dan zijn de meeste mensen content om eens nieuws te proberen
3. een TV... ja, dat is een goeie, onze vorige TV (Panasonic Plasma) heeft hier probleemloos ruim 10 jaar gefunctioneerd en draait nu nog elders, ik vraag me af of dit met de huidige die ruim 2 keer zo duur is (Philips OLED) ook zo zal zijn. Die TV's hangen tegenwoordig toch heel erg af van hun besturingssysteem, en wie weet hoe dit zit binnen 10 jaar...
4. een wasmachine... moet al eens hersteld worden na 15 jaar (in ons geval), en dan steken ze er een nieuw stuk in... dat was vroeger geen probleem, dat zal nu ook al geen probleem zijn, tenzij fabrikanten deze regelgeving aangrijpen om te zeggen "jamaar na 10 jaar hebben we geen stukken meer". Daar kan het een omgekeerd effect hebben imho.

Wat ik liever had gezien zijn stoomstrijkijzers, koffiezetten en dat soort zaken. Zo van die sterk overprijsde dingen die altijd net nà de garantieperiode onverklaarbaar stoppen met werken, en nauwelijks herstelbaar zijn. En uiteraard ICT in het algemeen.

Als het de bedoeling is om rommel van de markt te houden, dan zal dit toch nog een stuk verder moeten gaan vrees ik.
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

De TS moet zich daar niet echt zorgen over maken. Je bent niet verplicht die onderdelen op stock te hebben. Het product moet herstelbaar zijn (lees: demonteerbaar zonder stuk te doen) en de wisselstukken moeten beschikbaar zijn.

In de praktijk vind je over 10 jaar nog altijd wel via ebay ofzo wisselstukken om een pc te herstellen (ik heb vorige zomer het mobo vervangen van een 8 jaar oude pc, kostte 2dehands via ebay amper geld).

Niemand zegt dat je wisselstukken betaalbaar moet aanbieden. Als jij een herstelling aanbiedt die evenveel kost als een nieuwe pc, gaan de mensen heus niet voor dat wisselstuk kiezen ...

En de verantwoording voor een duur wisselstuk is simpel: zeldzaam stuk, stockagekosten, garantie moeten geven op een stuk dat je al lang in stock hebt en waar geen garantie meer op is van fabriek uit (=risico), ...)

Ik denk dat er in de praktijk niet veel verandert. Toch niet voor de A-merken. Al onze huishoudtoestellen zijn meer dan 10 jaar oud. En van al die toestellen kan ik simpel wisselstukken bestellen bij Bosch/Siemens, exploded views zijn op internet beschikbaar, ...

Er begint sleet op te komen en de voorbije 2 jaar heb ik bvb zo al gekocht:
- nieuwe diepvriesbak (was er eentje gevallen en gebarsten)
- nieuwe scharnier voor frigo
- nieuw glaasje voor het lampje van de oven
- nieuwe afvoerpomp van wasmachine
...
Gewoon telkens typenummer ingeven en aan de hand van exploded view kan je perfect zien wat je nodig hebt.

We hebben ooit 1 klein tafelfrigo'tje gehad (staat in de kelder voor drank) en dat had ik van een onbenullig merk gekocht. Na 3 jaar ging de thermostaat kapot. Niet nieuw te vinden. Was ook zodanig gemonteerd dat je die niet kon vervangen zonder de frigo om zeep te helpen. Volledige frigo moeten weggooien ... Dat willen ze voorkomen denk ik. Voor de B-merken wordt het wat moeilijker ...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

En betekent 'herstellen' dat het met originele stukken moet zijn ?

Een ander onderdeel dat hetzelfde doet mits aanpassing, is ook hersteld he.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

En als ge voor de prijs van een 'herstelling' een RMA-product kunt aanbieden (lees: 2dehands soortgelijk toestel) zal het ook nog wel aanvaardbaar zijn zeker?
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

zou men smart-tv's dan ook moeten zodanig "herstellen" dat ook op die 10 jaar oude tv nog de youtube/netflix app draait enzo?
of valt dat buiten scope?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Net nog het scherm vervangen van een 12 jaar oude IBM/Lenovo laptop (T410), en een nieuwe batterij geplaatst.
Koelkast, diepvriezer en wasmachine zitten hier al aan bijna 12 jaar.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

En welke consument gaat een herstelling aan een toestel van 10 jaar doen als dat toestel economisch al ruimschoots afgeschreven waardoor de herstelling (al dan niet inclusief werkuren) sowieso meer kost dan wat het toestel nog waard is?

Ik heb zelf op aangeven van tomw bij Ali LED-strips gekocht om de defecte in mijn Samsung TV te vervangen (zie https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=85&t=59231).
De materiaalkost viel zeer goed mee (nog geen €30 iirc, incl. verzending), maar als ik die tijd had moeten betalen dat een vakman daarmee bezig is...
Ik heb getwijfeld om Servilux een kostenraming te laten maken, maar dan ging ik sowieso ook al duurder uit zijn (alleen al om te bevestigen dat er inderdaad een aantal LED-strips defect zijn).

Begrijp me niet verkeerd: ik ben helemaal voor het recht op herstel en het is jammer dat heel veel toestellen gemaakt worden om twee jaar en 1 dag mee te gaan (maar ook geen dag langer).
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Sinna schreef:En welke consument gaat een herstelling aan een toestel van 10 jaar doen als dat toestel economisch al ruimschoots afgeschreven waardoor de herstelling (al dan niet inclusief werkuren) sowieso meer kost dan wat het toestel nog waard is?
Het gaat verder dan dat hé.
"Het moet mogelijk zijn", niet dat het goedkoop moet zijn als je het laat doen.

Dat wil zeggen dat wat ik nu al een paar keer gedaan heb met elk toestel moet kunnen:
Wasmachine (12 jaar oud) lekte: open gehaald, rubber verbinding tussen trommel en wasmiddelbak eraf gehaald, uitgekuist en met spanriem terug gezet. we zijn 2 jaar verder en werkt nog perfect.
Vaatwas (15 jaar) lekte water: open gehaald, beetje teflon rond een overgang en werkt nu, 3 jaar later, nog perfect.
Haardroger werkte 'soms'. Open gehaald, draad een paar cm ingekort en opnieuw aangesloten. Werkt weer.
Dat dit kan, dat vind ik de logica zelve, maar blijkbaar is er hier een wet voor nodig.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

cadsite schreef:Dat dit kan, dat vind ik de logica zelve, maar blijkbaar is er hier een wet voor nodig.
De wet moet ervoor zorgen dat het toestel effectief uit elkaar te halen is en terug in elkaar te zetten is, maw. geen verlijmde delen of openen = breken waardoor je het niet meer in elkaar kan krijgen.

Producenten zien natuurlijk niets liever dan dat je een nieuw toestel koopt ipv. te herstellen. Ze vergeten daar alleen bij dat ze misschien in hun eigen voet schieten en dat consumenten hun merk helemaal links gaan laten liggen wegens brol, maar dat zal wel een berekend (economisch) risico zijn.
Computer(k)nul
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Laptops en IT materiaal zoals printers zouden daar echt onder moeten vallen.
Laptops alleen al om te eisen dat consumentenmodellen terug makkelijk verwijderbare batterijen, ram, en hdds/ssds hebben, ipv vastgesoldeerde rommel.
Printers zodat we makkelijk onderdelen kunnen vervangen.

En oh ja, iirc is het right to repair nog niet voor de consument, dus je moet ze nog binnendoen.

En nu nog vereisen dat de reserveonderdelen verkocht worden aan dezelfde prijs die aangerekend wordt aan die onderdelen wanneer ze deel uitmaken van het toestel bij eerste verkoop.

Het grote voordeel zal idd zjin dat er (hopelijk) terug met schroefjes ed gewerkt wordt, ipv snappingen, solderingen, en lijm.
Dat blijft een voordeel, ook na die 10 jaar.
Nu durven ze hars gieten op de printplaat.
Ik heb al ns in een repaircafe meegewerkt, en de absolute shit dat je daar ziet passeren onder het mom van "de user mag het vooral niet kunnen repararen" is mind boggling.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Van mij mogen ze prioriteit geven aan toestellen met batterij van bvb 50 euro of meer, dat batterij ’simpel’ vervangbaar moet zijn
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Sinna schreef:En welke consument gaat een herstelling aan een toestel van 10 jaar doen als dat toestel economisch al ruimschoots afgeschreven waardoor de herstelling (al dan niet inclusief werkuren) sowieso meer kost dan wat het toestel nog waard is?
Het gaat 'em niet (enkel) over de (economische) waarde van het toestel, denk ik. Een wasmachine die je voor €80 kan repareren en nog 2 jaar meekan (van 10 naar 12 jaar) is toch een prima deal?
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

profke schreef:zou men smart-tv's dan ook moeten zodanig "herstellen" dat ook op die 10 jaar oude tv nog de youtube/netflix app draait enzo?
of valt dat buiten scope?
Dezelfde discussie woedt voor smartphones, meestal vooral toepasselijk voor goedkopere Android smartphones: die krijgen al enkele jaren na release geen updates meer. Gelukkig zijn de meeste populaire apps in de play store voorzien van backwards compatibility, zodat die (quasi altijd) werken op Android-installaties van járen oud.

Bij TV's van vijf tot tien jaar oud waren apps als Netflix, YouTube, etc. altijd zeer nauwkeurig maatwerk, want de SoC was vaak te traag om er een generieke binary op te pleuren. Daarom moesten die apps op laag abstractieniveau in de SoC drivers/HAL worden geplugd om voldoende performantie te halen. Dit kost bij elke iteratie of update veel werk, dus uiteraard staan TV-fabrikanten er niet voor te springen om dit jaren aan een stuk te blijven doen terwijl ze hun R&D liever inzetten op nieuwe projecten.

Nu de meeste TV's AndroidTV draaien, is het al een stuk beter, alhoewel het maatwerkaspect komt er soms nog steeds bij kijken, puur om algemene performantie op aanvaardbaar niveau te krijgen.

TL;DR: Het is absoluut niet zo simpel noch rendabel om die apps werkend te houden voor 10 jaar. Als je wil dat fabrikanten die belofte maken, ga je er een ferme meerprijs voor mogen dokken bij aankoop.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

JamesEarlGray schreef:puur om algemene performantie op aanvaardbaar niveau te krijgen.
Eigenlijk best zielig dat fabrikanten niet in staat zijn high-end TV's te voorzien van een deftige SOC... een RPi van enkele tientalle euro's doet het vaak heel wat beter dan wat er in een TV van 1000 of 2000 euro zit :bang:
JamesEarlGray schreef:TL;DR: Het is absoluut niet zo simpel noch rendabel om die apps werkend te houden voor 10 jaar. Als je wil dat fabrikanten die belofte maken, ga je er een ferme meerprijs voor mogen dokken bij aankoop.
Ofwel bied je iets aan en draag je er zorg voor... ofwel niet. Wanneer je een auto koopt ga je er toch ook vanuit dat je airbag, ABS, mediacenter, ... na 5 a 10 jaar nog steeds prima werkt, op dezelfde manier moeten fabrikanten van TV's leren omgaan met de functionaliteit die ze aanbieden (of ze anders gewoonweg niet aanbieden of als optie voorzien).
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

Je moet weten dat TV-fabrikanten (toch bij de goedkopere modellen) echt elke cent tien keer omdraaien voor ze die besteden. Bijvoorbeeld zelfs als het gaat over een VGA-connector behouden of weglaten, kan weglaten een besparing van €1 per TV opleveren, da's dus €100k als het gaat om oplages van 100.000 TV's.

In de meeste TV's zitten ofwel low end SoCs bij de goedkopere modellen, en HOOGSTENS mid-end SoCs bij de duurdere (+€1k) modellen. Meestal gaat het ook over oudere SoCs die je nu terugvindt in telefoons van €100.

Niet vergeten dat TV's worden verkocht aan mid-end smartphoneprijzen terwijl de materiaal-, R&D- en certificeringskosten significant hoger liggen.

Ik wou vooral ingaan op de vraag of het niet doenbaar is om bv Netflix voor 10 jaar werkende te houden op TV's. Niet zoals het nu gemaakt wordt, nee, is het antwoord.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ivm TVs en apps:
*Of* je steekt ze er in en onderhoudt ze gedurende de levensduur van het toestel (voor een tv toch al zeker een goeie 10 jaar), *of* je steekt ze er niet in, punt.
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

ITnetadmin schreef:Ivm TVs en apps:
*Of* je steekt ze er in en onderhoudt ze gedurende de levensduur van het toestel (voor een tv toch al zeker een goeie 10 jaar), *of* je steekt ze er niet in, punt.
En: "als je op de doos reclame maakt voor het feit dat je TV kan netflixen in 4k" dan zorg je dat die dat ook 10 jaar kan. en anders zwijg je over netflix als vermoord in je reclame.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Computer(k)nul
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

Even een vraagje mbt smartphones.

Welke huidige merken geven eigenlijk een 2-3 jaar support op hun mid range toestellen?
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”