Stoomreiniger ervaringen?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Bij het zoeken naar een nieuwe stofzuiger kwam ik de categorie "stoomreiniger" tegen (o.a. van Kärcher) en dat lijkt een betere keuze gezien onze tegel- en laminaatvloeren, maar misschien is het maar een nutteloze gimmick? Ramen kan je er blijkbaar ook mee kuisen mits het juiste opzetstuk.

De enorme hoop speelgoedachtige stofzuigermodellekes maken een miskoop sowieso waarschijnlijk dus wie een goed stofzuigermodel kent, mag dat gerust ook melden. Blijft de zuigkracht van de zakloze cycloon modellen goed of verstoppen die al na een paar beurten?
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hoe toevallig. Ik was juist nu aan het rondneuzen online om een nieuwe stoomreiniger te kopen. Mijn oude is stuk gegaan.

Mijn oude is ouder dan ik dacht. Dat was de Kärcher SC 1020, toen 93 euro. En 'toen' was oktober 2011. Dat was denk ik toen het goedkoopste 'stofzuiger-model' te koop. Ik heb daarvoor een handmodel gehad en dan was het toch niet. Duidelijk dat reinigen met stoom heel goed werkt maar zo'n toestel is veel te beperkt.

Het huidige instapmodel en wat ik hoogstwaarschijnlijk zeer spoedig ga kopen ter vervanging is;
https://www.amazon.nl/K%C3%A4rcher-SC-2 ... 077ZKF74Y/

Dit toestel lijkt identiek aan het toestel dat ik kocht in 2011.

Ik was heel tevreden met dat toestel. Het is waar, met stoom verdwijnt vuil of direct of na wat stomen en dan met een schuurborstel erop snel. De kop die ik vooral gebruikte was de kleine borstel. Op de foto op Amazon het hulpstuk meest links. Omdat je dan veel stoom heb op een klein oppervlakte en stevig schuurborstelharen. En dat kleine ding ernaast, meer als een elektrische tandenborstel van model, gebruikers ik ook vaak als ultiem wapen tegen vuile plekken. Is heel goed om aangekoekt kattenbraaksel te verwijderen.

Het instapmodel heeft een vrij klein waterreservoir. Maar voor mij was dat geen probleem. Als die leeg is dan vul ik die terwijl die op stoom aan het komen is doe je iets anders bij het kuisen. Echt heel lang duurde dat niet.

Wel oppassen dat je u niet gaat verbanden. Ik gebruikte dat steeds met een keukenhanddoek rond het handvat van de steel. Sloot niet perfect aan en ik vertrouwde dat niet. Lekte een beetje. Niet echt stoom maar wel heet.

Aanvulling;
Bestelling geplaatst. Wel op Amazon DE. Raar, op de Duitse website heb je ook de optie om retours te kopen wat je niet hebt op Amazon NL. Dat heb ik gedaan. 69 euro voor een nieuwe tweedehands met vlekken en een zwaarbeschadigde oorspronkelijke verpakking. En dat was een retour van Amazon NL die ik enkel op Amazon DE kon kopen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Misschien om over na te denken. Nu gaat de vriendin met de gewone stofzuiger (alleszuiger eigenlijk) rond, nadien gevolgd door een rondje dweilen. Ik ga het eens voorstellen. Binnenkort toch nieuwjaar en ik heb nog niet echt een cadeau in gedachten. Ik ben van het gedacht: als ik haar een cadeau geef, wens ik er (onrechtstreeks) ook van te profiteren. :angel:
Edit: de (link naar de) stoomreiniger van Karcher even onder mijn vriendin haar neus geschoven. Ze heeft wat reviews gelezen maar blijkbaar is het zo dat er voor vetplekken of ander hardnekkig vuil op de vloer altijd wel ellebogenwerk aan te pas zal komen. M.a.w. op handen en knieën kruipen en schrobben maar. Een stoomreiniger zou problemen hebben met dergelijk vuil.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Edit: vandaag plafond aan het schoonmaken met warm water waarin een vetoplosser werd gedaan. Pfff, ik had mijn plafond beter gelaten zoals hij was. Dit wordt een drama om die echt proper te krijgen. Zwart, niet normaal. Op een meter breed natuurlijk goed open gewreven, open gesmeerd eerder. Was dus nogmaals aan het kijken voor stoomreiniger in combinatie met plafond maar veel vind ik niet. Iemand die tips heeft of ervaring met deze combinatie? Ik denk dat veel van het vuil nog afkomstig is van een mazoutkachel jaren geleden maar zeker Ben ik dat niet. Alle info is welkom. Wat nu in elk geval duidelijk is: met warm water en detergent of zo gaat het ofwel dagen duren ofwel komt het er nooit meer af op de conventionele manier.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Boven een handdoek-radiator zat er hier ook een erg donker gedeelte op het plafond en dat smeerde ook lelijk uit. 3 lagen latex verf van Levis heeft het plafond weer perfect gezet. Met een stevige javel heb ik eens nicotine & vuil van muren weggekregen maar de afwasbaarheid van de ondergrond speelde waarschijnlijk mee. (Jezelf goed beschermen als je dat probeert!)
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Opvolging;
De retour van Amazon DE, kärcher sc2, van 69,50 euro is eindelijk aangekomen. Was wat ongerust. De inschaling van het toestel was 'redelijk', met zware krassen op de bodem.

De doos is in slechte staat. Alsof er een of andere vloeistof is overgegoten. Maar de inhoud; volstrekt nieuw. Geen enkele indicatie dat dit al eerder uit zijn plastiek zak is geweest. Wielen proper. - Blij. Morgen grote kuis!
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”