Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tomsworld schreef:https://www.hln.be/binnenland/elke-week ... ~a532e072/
Allez noem eens een voordeel voor de klant ( niet leverancier / netbeheerder ). Ik zie ze niet.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20210310_95012803
‘Er is dringend nood aan een brede communicatiecampagne om het draagvlak voor de digitale meter te herstellen. Die is een noodzakelijk fundament voor een haalbare en betaalbare energietransitie.’
Het enige alternatief is dat Fluvius bijkomend investeert in een steviger net, maar dat kost fortuinen – vijf miljard euro volgens Vanbrabant – en de kosten komen hoe dan ook op de factuur van de klanten terecht. De kosten van het distributienet zouden volgens berekeningen van Fluvius met 13 procent kunnen stijgen. Als klanten hun gedrag aanpassen, is maar twee miljard aan investeringen nodig en stijgen de netkosten maar met zes procent.
Als er straks een miljoen elektrische auto’s in Vlaanderen rondrijden, is een miljard euro aan bijkomende investeringen nodig om het net te versterken. Als die auto’s gespreid worden opgeladen, en liefst buiten de piekuren, is er maar 230 miljoen nodig. Het gedrag van mensen bepaalt dus zeer sterk hoe hoog hun factuur zal oplopen.
Er is dus wel een reden om die slimme meter in te voeren, maar niet zoals het nu gebeurt.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

https://www.hln.be/consument/ook-fluviu ... ~ab582087/

Fluvius vraag een half jaar uitstel...
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Voor de eindgebruiker is er idd weinig voordeel. Je moet uw meterstanden niet meer manueel doorgeven. En er zal hier en daar misschien een PV eigenaar zijn die voldoende direct kan verbruiken, en beter af is dan prosumententarief.

Dus, zolang ze niet in de portemonnee zitten (lees, DM weigeren = betalen/afsluiten), zal de uitrol moeizaam gaan.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

En de perceptie is nu dat ze in uw portemonee zitten als ge 'm wel hebt, en die perceptie zal er nog niet te ver naast zitten.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

heist_175 schreef:
Er is dus wel een reden om die slimme meter in te voeren, maar niet zoals het nu gebeurt.
Ok ik ga mee met je redenen maar niet 100%

Er zijn alleen afstraffende maatregelen genomen die geld kosten.

Mensen die geen elektrische wagen hebben en geen warmtepomp hebben mogen imho geen euro meer betalen ook al doen die 5 kWh piek omdat ze koken en de was en de afwas doen tegelijkertijd.

Ik vind de incentive moeilijk, water wordt duurder je wordt aangezet water te besparen. Ok eenvoudig en voor iedereen vatbaar. ( regenwater douche zuiniger apparten )

Elektriciteit duurder minder gebruiken led verlichting, a apparaten etc

Gas : zuinige ketel, graadje minder.

Dit zijn allemaal concepten die eenvoudig zijn en aan iedereen uit te leggen.

Maar capaciteit is gewoon niet te vatten voor de meeste mensen.
Oh let op want als je ooit eens 4 grootverbruikers opzet ( oven frituur 2 gourmet stellen want nieuwjaar ) dan ga je meer extra betalen dan die xx % minder kWh.

Naar mijn inziens voor kleinverbruikers is capaciteitstarief geen begrijpbare materie en optie.

Dat is alsof ze bij eind gebruikers ook blind vermogen gaan factureren veel te technisch.

Dus op aansluitingen < 9,6 kw ( of equivalent 1x40A) geen cap tarief.

En op hogere eventueel wel.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef:En de perceptie is nu dat ze in uw portemonee zitten als ge 'm wel hebt, en die perceptie zal er nog niet te ver naast zitten.
J.
Sorry maar als vreg schrijft dat 60% van de gebruikers hetzelfde of maximaal 10% meer gaat betalen dan weet je dat het hen wel te doen is om meer geld binnen te rijven.. Wie dat nu niet doorheeft die is stekeblind.. Een gewone doorsnee burger gaat nooit de mogelijkheid hebben om dat te sturen.. Alleen al om aan dat voortschrijdend gemiddelde te geraken moet je data uitlezen.. Je zou gratis een melding moeten krijgen op je gsm als je bv na 10min boven een bepaald niveau verbruikt hebt zodat je nog iets kan afzetten... Maar met de huidige niveaus kan je waarschijnlijk al niet meer koken voor een modaal gezin zonder een pak meer te betalen..
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ja, en wat heeft dat met mijn opmerking te maken ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

tom35 schreef:Sorry maar als vreg schrijft dat 60% van de gebruikers hetzelfde of maximaal 10% meer gaat betalen dan weet je dat het hen wel te doen is om meer geld binnen te rijven..
Tja, ze hadden een simulator vroeger, ik ging met de slimme meter minder betalen dan prosumententaks. De simulator is offline en het is meer dan 60% meer. De VREG zegt of de VREG schrijft heeft nog 0 waarde bij mij :-)
Een simulator is nooit exact maar dat is er wel ver af
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Das bij iedereen zo.
Wij noemen dat gewoon zakkenvullers :wink:
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Vaganzza schreef:Kost 10€ die omschakeling van een digitale meter. Ja, het huidige systeem wordt afgevoerd, maar zelfs op die 10 maanden komt het mij veel voordeliger uit dan die 10€...
Ik kreeg van Mega het bericht dat we een afrekening zouden krijgen voor de voorbije periode.
Hierbij zat ook volgend tariefkaartje voor de injectie.
Schermafbeelding 2021-03-22 om 15.36.50.jpg
Ik heb nog een enkelvoudige meter (dag+nacht samengeteld).

Volgens dit kaartje krijg je voor nacht-injectie 'veel' minder terug dan wanneer je dag+nacht hebt.

Aangezien weekends als 'nacht' tellen, heb je hier ook mee rekening gehouden in je berekening?

Op goeie dagen maak ik ruim 50kw, waarvan ik er overdag maar 10kw kan opgebruiken. Blijft dus 40kw dat ik injecteer, aan 4,2c/kw of 3,4c/kw, een verschil (/verlies) van 0,8c/kw, of 32 cent.

Of maakt het hogere tarief in de week dit verschil goed ?

Wat was precies jouw reden om om te schakelen naar dag+nacht ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Eerst en vooral: wij zitten met een redelijk groot verbruik (zo'n 7.000 kWh op jaarbasis afname, dus naast de 37% direct verbruik). Daarnaast zullen we ongeveer zoveel opwekken met onze zonnepanelen. Als je het simplistisch bekijkt wek je 5/7 op op dagtarief en 2/7 op nachttarief.

Ok vaak zit er een verschil in (bij sommigen niet). Maar het grootste verschil zit hem in de netkosten, die zijn namelijk zo'n 5cent per kWh minder. Je ziet zelf dat de injectievergoeding geen 5 cent scheelt ;) Bovendien is al je verbruik in het nachttarief dus ook goedkoper, dat zijn dus vaak momenten waarop je panelen sowieso niet veel opbrengen.

Dus alles samen genomen lijkt het mij zelfs pure logica dat voor de meeste gezinnen dag/nacht tarief goedkoper is. Hier scheelt het zo'n 100€ per jaar of zo'n 7% op jaarbasis.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Ik zie in Mijn Fluvius dat je voor 2021 je piek per maand kan zien. Wij zitten alvast elke maand boven de 8KW.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hier zat het in maart boven de 8 en in april er juist onder.
Dus gaan we rekenen op gemiddeld een 8.
Stel, het zou 50 kosten en de eerste 2,5 staat er los van.
8 - 2,5 x 50 = 275 euro.

VREG bevestigde hier wel nog dat ten laatste tegen de zomermaanden een nieuwe simulatietool beschikbaar moet zijn.
Maar hun kennende zal het voor na de zomer zijn. :-D
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Vaganzza schreef:Ik zie in Mijn Fluvius dat je voor 2021 je piek per maand kan zien. Wij zitten alvast elke maand boven de 8KW.
Sinds maart heb ik een digitale meter, interessante gegevens want ik ben een zuinig/sober mens in centrumstad:

April: 1,905
Mei: 1,869
Juni: 1,123
Juli: 0,893

Nu is de vraag: zullen deze zeer gunstige gegevens beloond worden of krijg je forfait aan je been als dankbaarheid omdat zuinig leeft (al dan niet voor milieuredenen of niet)

Ik vrees het ergste zoals gewoonlijk, alleen liberalen worden beloond want die laten de economie draaien.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Waar kijken we naar?
kWh, MWh?
kW op kwartiertotalen?
...?
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Zoals de gequote persoon: Mijn Fluvius => Historiek piekvermogen / Kw
snarie
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 maa 2003, 19:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

bollegijs schreef:
Vaganzza schreef:Ik zie in Mijn Fluvius dat je voor 2021 je piek per maand kan zien. Wij zitten alvast elke maand boven de 8KW.
Sinds maart heb ik een digitale meter, interessante gegevens want ik ben een zuinig/sober mens in centrumstad:

April: 1,905
Mei: 1,869
Juni: 1,123
Juli: 0,893

Nu is de vraag: zullen deze zeer gunstige gegevens beloond worden of krijg je forfait aan je been als dankbaarheid omdat zuinig leeft (al dan niet voor milieuredenen of niet)

Ik vrees het ergste zoals gewoonlijk, alleen liberalen worden beloond want die laten de economie draaien.
Bron: https://www.vreg.be/nl/wat-verandert-er
Wanneer een maandpiek kleiner is dan 2,5 kW, wordt voor die maand een minimumwaarde van 2,5 kW verondersteld. Hierdoor zal iedereen een minimale jaarlijkse bijdrage betalen in de netkosten. Deze bijdrage is gelijk aan 2,5 kW vermenigvuldigd met het tarief voor de gemiddelde maandpiek.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

**
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 04 sep 2021, 10:58, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tim.Bracquez schreef:Lees ik er over of zie ik nu nergens het tarief voor deze capaciteitstarief staan?
Nee, je leest er niet over. Er zijn nog geen tarieven bekend, toch niet bij het grote publiek.
De VREG heeft die simulaties wel en heeft de "use cases" gedeeld met de media, evenwel zonder details. Waardeloos dus.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

Joe de Mannen schreef:En de perceptie is nu dat ze in uw portemonee zitten als ge 'm wel hebt, en die perceptie zal er nog niet te ver naast zitten.
J.
Sorry hoor maar het is gen perceptie.. Ze gaan wel degelijk in uw portemonnee zitten tenzij je je leven aanpast, een batterij zet om te bufferen, voor een paar 100 euro hardware koopt en jaarlijks nog goed wat geld betaald voor Apps op die meter..
Al is nagedacht hoe je een familie feestje gaat organiseren eens dat capaciteitstarief er is.. Een oven + kookplaat + friteuse opzetten en je basistarief gaat door het dak.. Zet je de vaatwasser op na he voorgerecht en de oven staat op met het vlees idem dito..
En dan zijn er nog de elektrische wagens die ze ons door de strot aan het rammen zijn, je weet wel die dingen die je thuis miet opladen, die vlot meer dan 50k kosten en 70kw nodig hebben voor een 300 km autostrade waarna je ze terug mag opladen..hoe tegenstrijdiger kan het worden.. We moeten minder gaan gebruiken of ons net geraakt overbelast maar iedereen moet elektrisch gaan rijden..


Probleem is dat de gemeentes de intercommunales hebben leeggezogen voor vele miljarden waardoor er nu inderdaad geen geld is.. Met heeft voor covid 70-80 miljard uitgedeeld maar 5 miljard investeren in een degelijk elektriciteitsnet dat kan niet...

Wat de simulaties vf VREG betreft ze hebben gezegd dat 60% van alle gebruikers max 10% meer gaat betalen.. Hallo..dat kan dus evengoed betekenen dat van die 60% er 10%*hetzelfde of minder gaat betalen en de rest meer... En dat dus in totaal 80-90% minstens 10% meer gaat betalen.. Maar dat durven ze echt niet zeggen..
Ik heb het kabinet van Demir al is de vraag gesteld of fluvius adhv de huidige digitale meters en het huidige gedrag is niet kunnen zien wat het effect van dat capaciteitstarief is.. Die verwijzen me naar de VREG en die draait 700 toeren rond de vraag op niet te moeten antwoorden..dan weet je toch genoeg..

Voor diegene die de batterij als heilige graal gevonden hebben.. Als dat echt zou werken zal er snel een extra belasting op komen zoals bij de zonnepanelen.. VREG, fluvius, de gemeentes gaan echt niet toestaan dat er minder inkomsten zijn..

Die digitale meter heeft echt maar 1 doel, wij als burger mogen geen invloed meer hebben op onze rekening.. De enige die dat mogen zijn de netbeheerders en de energiemaatschappijen... En betalen als burger zullen we doen of je het leuk vind of niet...


Tom
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik krijg nu het idee dat dat allemaal mijn schuld is. (dat is dus perceptie)

Sorry. Ik zal het nooit meer doen :bang:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Tim.Bracquez schreef:Lees ik er over of zie ik nu nergens het tarief voor deze capaciteitstarief staan?


Dus ook terugsteken telt mee voor dit capaciteitstarief? Zoja dan iedereen met wat zonnepanelen gaat gelijk hoog zitten als de zon zijn best doet...
Dat tarief is nog geheim.

Voorlopig reken ze je niets aan voor het terugvoeden dacht ik, maar in 1 van vregs documenten staat wel al de intentie neergeschreven voor dit te doen. Dat document was opgesteld voor het arrest van het grondwettelijk hof waarbij bepaald is dat de reëel kost/tarief van terugvoeden moet aangerekend worden en geen forfait(prosumententarief) indien de gebruiker een digitale meter heeft. Want een forfait is onzinnig als je de correcte belasting van het net weet.
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

tom35 schreef:Ze gaan wel degelijk in uw portemonnee zitten tenzij je je leven aanpast,
Erger, de mens die sober leeft en alleenstaand is (dus onder de 1,25kw zit piek) kan niets doen buiten ondergaan dat je dubbel moet betalen op je tariefkost in vergelijking met vorig tarief (zie simulaties op fluvius, van 48 naar 98 euro bijdrage). Kan echt niet.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

tom35 schreef:maar 5 miljard investeren in een degelijk elektriciteitsnet dat kan niet...
Ik betwijfel of je ons elektriciteitsnet voor 5 miljard kan moderniseren (maar inderdaad het geld zit bij de gemeentes).
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

bollegijs schreef:
tom35 schreef:Ze gaan wel degelijk in uw portemonnee zitten tenzij je je leven aanpast,
Erger, de mens die sober leeft en alleenstaand is (dus onder de 1,25kw zit piek) kan niets doen buiten ondergaan dat je dubbel moet betalen op je tariefkost in vergelijking met vorig tarief (zie simulaties op fluvius, van 48 naar 98 euro bijdrage). Kan echt niet.
Het minimum waarop belast word, was toen gezegd dat die 2,5 zou zijn.
Dus iedereen met een caravan, een appartement aan zee, ... zal mooi extra mogen betalen.
De simulatietool van de VREG trok op niets en is toen offline gehaald.
Er zou een nieuwe komen in de loop van deze zomer :bang:
Ze weten thans goed genoeg wat de impact is.
Enkel voor ongeveer 60-65% zou er zo goed als geen wijziging zijn.
Dat gelooft toch niemand :nono:
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

De simulatietool van de VREG trok op niets en is toen offline gehaald.
Er zou een nieuwe komen in de loop van deze zomer :bang:
Zoals gewoonte kennen ze nog het jaartal niet van publicatie

In een zichzelf respecterend (commercieel) bedrijf maken ze eerst de simulatie tool die de impact in kaart brengt van een in te voeren verandering, regel of procedure
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dit commercieel bedrijf heeft zeker de impact goed berekend hoor, daar twijfel ik geen seconde aan... alleen mogen wij dat niet weten.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 640
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 3 keer

En er is vooral over nagedacht dat het snel ingevoerd moet worden (nu er nog maar zeer weinig mensen over een EV beschikken).

Later (als de EV's in veel meer gezinnen opduiken) kunnen ze pas écht gaan cashen, vooral dankzij de combinatie capaciteitstarief en EV. En vooral: zal het capaciteitstarief het snelladen een beetje ontmoedigen wat hun achterhaalde verouderde infrastructuur ten goede komt doordat ze minder moeten investeren.

Ik ben ervan overtuigd dat het capaciteitstarief 100% voorbereiding is voor de overstap naar EV.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

bruma schreef:
De simulatietool van de VREG trok op niets en is toen offline gehaald.
Er zou een nieuwe komen in de loop van deze zomer :bang:
Zoals gewoonte kennen ze nog het jaartal niet van publicatie

In een zichzelf respecterend (commercieel) bedrijf maken ze eerst de simulatie tool die de impact in kaart brengt van een in te voeren verandering, regel of procedure
Joe de Mannen schreef:Dit commercieel bedrijf heeft zeker de impact goed berekend hoor, daar twijfel ik geen seconde aan... alleen mogen wij dat niet weten.
De VREG is geen bedrijf en al zeker geen commercieel bedrijf. Of ze zichzelf respecteren, moet je hen maar eens vragen.
https://www.vreg.be/nl/over-vreg
https://www.vreg.be/nl/wie-zijn-we-wat-doen-we
De VREG (...) onder toezicht van de Vlaamse minister bevoegd voor het energiebeleid.
Het is dus de minister van energie die bevoegd is voor de VREG. Al de rest is praat voor de vaak.
Wil je dus iemand ter verantwoording roepen, vraag dan eens aan Jambon wie in zijn Vlaamse regering verantwoordelijk is voor energie?
De Vlaamse minister van energie wil meer tijd steken in het kl*ten van de federale minister van energie, dan de eigen bevoegdheden serieus aanpakken.

De laatste 20 jaar:
1999/07 - 2003/03 Steve Stevaert (SP)
2003/03 - 2004/07 Gilbert Bossuyt (SP)
2004/07 - 2007/06 Kris Peeters (CDV)
2007/06 - 2009/07 Hilde Crevits (CDV)
2009/07 - 2014/07 Freya Van den Bossche (SPA)
2014/07 - 2016/04 Annemie Turtelboom (OVLD)
2016/04 - 2018/12 Bart Tommelein (OVLD)
2019/01 - 2019/10 Lydia Peeters (OVLD)
2019/10 - ... Zuhal Demir (NVA)
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

VREG heeft simulator voor capaciteitstarief online geplaatst. 


In 2022 verandert uw energiefactuur, dankzij simulator kan u nu al impact op de kosten berekenen


https://www.hln.be/consument/in-2022-ve ... n~aff20a4a
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

https://simulatornieuwenettarieven.vreg.be

In mijn geval, met analoge meter en zonder PV
(onderdeel nettarieven)
2017: 638
2018: 613
2019: 572
2020: 545
2021: 544
2022: 522

Maar dat is wat hocus-pocus natuurlijk.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Simulatie gedaan, sinds 2017 in dalende lijn, in 2022 ongeveer een kwart erbij ...

Ik zit dus bij 'de minderheid waarvoor het duurder wordt... met digitale meter zou het mij gewoon dubbel zoveel kosten.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 523
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sorry maar die simulatie is waardeloos, er staat niet in hoeveel procent ze inschatten dat je zelf direct gaat verbruiken met zonnepanelen, ze kunnen dat trouwens ook niet want dat is voor iedereen anders. Ongetwijfeld gaan ze daar voor hen de ideale situatie in zetten..
Volgens de situatie zou ik sinds 2019 al minder moeten betalen terwijl ik een 0 verbruik heb en het prosumententarief alleen maar hoger wordt..
Zijn er mensen die deze leugens geloven..
Daarnaast blijft het probleem dat je 100den en mss wel duizenden euro's gaat moeten investeren in hardware en software om überhaupt maar te proberen onder die grens van 2.5kwh verbruik gedurende 15min. Te blijven.
Daarnaast wat met mensen met hybride en elektrische wagens waarvan diezelfde regering verwacht dat wij die op de oprit opladen.

Een visie is ver zoek



Tom
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Berichten: 479
Lid geworden op: 15 apr 2011, 22:57
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 56 keer

Top simulatie … enkel foutmelding omdat mn verbruik van het net te laag zit tov km’s met elektrische auto. Laden op werk of openbaar kennen ze niet blijkbaar :bang:
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Factuur stijgt met 100 euro met slimme meter en verdubbelt met elektrische auto. Lijkt mij een correcte inschatting :bdaysmile:
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

Nergens sprake van op hoeveel ze het capaciteitstarief zullen capteren?

Er ging volgens Vreg een maximumbedrag geïmplementeerd worden de eerste jaren?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
giolovin
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 25 jun 2013, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 18 keer

En hoeveel bedraagt de lineaire kost nu per kW?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Volgens simulatie maar 24 euro stijgen, ofwel kleine 6%...
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Spijtig dat men nergens kan ingeven dat er een batterij aanwezig is, of eventueel het percentage zelfvoorziening kan aanpassen.
Daarstraks gaf die bij ons 40% terwijl we op dit ogenblik zeker de 80% halen.
Edit: toch gevonden door wat aan te passen.

Wel vreemd, met 1/3 van het verbruik dat we voor de zonnepanelen en batterij hadden (1600kWh tov 4500kWh) gaat er eigenlijk niet veel van de factuur af (700 tov 1300). :lol:
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Lol, ik ken mijn piekverbruiken. Maar een komma getal ingeven lukt al niet (nergens trouwens op de website, ook niet om het piekvermogen van de zonnepanelen in te geven)... Dan maar afgerond naar de volle KW, ene keer wat omhoog andere keer wat omlaag...

Ok nu het resultaat:

Volgens hun simulator ben ik vanaf 2022 100 euro goedkoper af dan dit jaar. Maar ik ben wel nog altijd bijna 100 euro duurder af dan tov de analoge meter. Ik spreek hier enkel over de netkosten. Die simulatie met de energiekosten erbij vind ik wat nutteloos.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”