Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

In het topic rond zonnepanelen werd er al naar verwezen en hoewel ook relevant voor zonnepanelen, zou ik er toch een apart topic over willen maken:
nieuwe tariefstructuur van de VREG.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20200814_94003317 - Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in
De Vlaamse energieregulator Vreg voert vanaf 2022 het zogenaamde ‘capaciteitstarief’ in. Op dit moment worden de distributienettarieven voor gezinnen en kmo’s nog volledig berekend op basis van de afgenomen hoeveelheid stroom. Hoe meer men verbruikt, hoe meer men betaalt voor het gebruik van het elektriciteitsnet. Maar vanaf 2022 zullen die netkosten berekend worden op basis van het piekverbruik. Het wordt dan ook interessanter om het stroomverbruik te spreiden en – bijvoorbeeld als eigenaar van zonnepanelen – maximaal stroom te gebruiken als de zon schijnt.

De andere kosten in de distributienettarieven, met name de kosten voor openbaredienstverplichtingen, de toeslagen en de overige transmissiekosten, blijven aangerekend worden op basis van de afgenomen kWh, zegt de Vreg.

De nieuwe tariefmethodologie, die geldt tot 2024, ligt al lang op tafel maar is nu, na een uitgebreid proces van besprekingen en openbare consultaties met alle betrokken partijen, definitief goedgekeurd.
https://www.tijd.be/content/tijd/nl/mme ... 0/10245410 - Wat betekenen de nieuwe tarieven voor uw stroomfactuur?
Niet langer het totaal aantal verbruikte kilowatturen (kWh) worden bepalend voor de netkosten op de stroomfactuur. Wel het piekvermogen (kW) dat van het net gevraagd wordt zal de doorslag geven. De netkosten van een gezin of kmo zullen voor 80 procent bepaald worden door de netcapaciteit die op piekmomenten gebruikt wordt. Het effectieve verbruik telt nog voor 20 procent mee.
Iedere maand telt het kwartier met het hoogste verbruik. Kabbelt je stroomafname de hele maand rond de 2 kilowatt, maar zet je tijdens een kersfeestje alle gourmetstellen en de kerstverlichting aan waardoor je een piek bereikt van 6 kilowatt, dan zal voor die decembermaand 6 kilowatt meetellen. Voor het capaciteitstarief wordt het gemiddelde genomen van de pieken van de voorbije 12 maanden. Die ene zotte decembermaand zal dus maar voor een twaalfde meetellen.
Belangrijk: om het piekverbruik te meten, is een digitale meter noodzakelijk. Niet iedereen zal dus direct met het capaciteitstarief te maken krijgen. Wie nog de oude analoge meter heeft, betaalt het minimumbedrag dat overeenkomt met een piekcapaciteit van 2,5 kW.
VREG Tariefmethodologie 2021-2024 definitief beslist. Capaciteitstarief vanaf 2022
https://www.vreg.be/sites/default/files ... 020-05.pdf
https://www.vreg.be/sites/default/files ... 1-2024.pdf
[youtube]TrVTP1ctpp8[/youtube]

Distributienettarieven zijn ongeveer 45% van de factuur
Netkosten (waar hier sprake van is) zijn ongeveer 21% van de eindfactuur
Afbeelding

Uit het YT filmpje
Afbeelding
Het is eerder een conservatieve (behoudsgezinde) reflex tegen alles wat decentraal is, en vóór alles wat centraal is.

Overigens: injectietarief zonnepanelen
11.2.4.3 Tariefstructuur prosumenten injectie 2022-2024
Rekening houdend met het voorgaande (par. 11.2.4.1), kan de tariefstructuur injectie in Tabel 14
enkel van toepassing zijn voor een bepaalde categorie van prosumenten, overeenkomstig de
bepalingen in artikel 4.1.30/1 van het Energiedecreet. Dit wordt weergegeven in Tabel 16.
De inwerkingtreding van het injectietarief wordt voor prosumenten voor onbepaalde tijd
uitgesteld. De VREG zal hierover op een later tijdstip opnieuw een beslissing nemen (152).
(152) De VREG zal opnieuw beslissen rekening houdende met de uitkomst van het arrest van het Grondwettelijk Hof in de
procedure (Decreet Digitale Meters) met rolnummer 7295, evenals na verder onderzoek naar de gepaste hoogte
van het injectietarief, en ten slotte rekening houdend met de omzetting naar nationaal recht van art. 15 (2) e) van
Richtlijn (EU) 2019/944 (Vierde Elektriciteitsrichtlijn) dat stelt dat actieve afnemers onderworpen worden aan
transparante en niet-discriminerende nettarieven die de kosten weerspiegelen, waarbij de elektriciteit die in het
net wordt ingevoed en de elektriciteit die uit het net wordt verbruikt, apart worden verrekend.
> Ik kan nergens de echte tarieven vinden: zoveel € als je op een maand een piek had van zoveel kW?
> Injectietarief voor zonnepanelen wordt uitgesteld, maar zit er nog wel aan te komen
> Eigenlijk ondergraaft de VREG hiermee de ambities naar meer groene energie.
> Het goeie is wel: ze "belasten" enkel het effectieve verbruik en niet "wat je zou kunnen verbruiken". Als je dus 3F40A hebt liggen, maar nooit meer dan 3kW momentaan verbruik hebt, betaal je minder dan een 1F40A die met momenten 9kW trekt (bv koken).

Eigenlijk is dit een forse f** you naar zonnepanelen én een stevige duw in de rug van batterijen etc.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Lang verhaal kort: De netbeheerder gaat nul investeren om zijn netwerk aan te passen en geschikt te maken voor een almaar toenemend stroomverbruik. De netbeheerder kiest voor een makkelijkheidsoplossing: we gaan de factuur gewoon nog wat duurder maken want zij weten ook dat de modale Vlaming overdag gaat werken en in de onmogelijkheid verkeert om zijn verbruik overdag te spreiden.
Enne... 9kw trekken bij het koken??? Dat moet daar nogal een installatie zijn. Mijn inductiekookplaat heeft 7,4 kw aansluitvermogen en de 4 kookzones zijn nog nooit tegelijkertijd actief geweest. Meestal 2 en bij uitzondering 3. Als ik 4 kw trek tijdens het koken zal het veel zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Hoe kunnen we dat kw piekvermogen per kwartier nu al berekenen? Ik heb overal metingen voor apparaten en ook een globale meting van verbruik en opwekking. Zijn het dan simpelweg de piekjes in de grafiek die je moet verminderen?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Dit is gewoon een gigantische FY richting de mensen die met een EV rijden, laat ons het zo stellen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:Enne... 9kw trekken bij het koken??? Dat moet daar nogal een installatie zijn. Mijn inductiekookplaat heeft 7,4 kw aansluitvermogen en de 4 kookzones zijn nog nooit tegelijkertijd actief geweest. Meestal 2 en bij uitzondering 3. Als ik 4 kw trek tijdens het koken zal het veel zijn.
Ik heb een 10,8kW inductie kookplaat en tijdens het koken gaat mijn totaalverbruik vaak (kortstondig) naar 10kW (koken + al de rest).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tkomt er dus op neer als ge elektrisch kookt dat ge maar beter nachtwerk zoekt zodat je s'middags kan koken als de zonnepanelen opwekken. Anders hebt ge elke maand al minstens een 4Kw piek. Om nog maar te zwijgen als ge er eens niet aan denkt om niet tegelijk een was te draaien. Alles moet achter elkaar om geen pieken te krijgen.
Die kortstondige piek naar 10kW zullen ze niet tellen tenzij hij daar een kwartier op blijft. Koken zelf is toch al snel een kwartier.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Man, hier word ik eigenlijk echt wel kwaad om. Dat is ronduit schandalig en niet meer als weer extra verborgen belastingen. Alsof we nog niet genoeg betalen.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

... en openbare consultaties met alle betrokken partijen, definitief goedgekeurd.
Dan ben ik niet betrokken, want met mij hebben ze niks besproken, ik ben ook niet geconsulteerd.

Het zullen de innende partijen wel geweest zijn zeker die ze geconsulteerd hebben.

Maar het is inderdaad een dikke FY naar de consument die iets elektrisch/groen wil doen. En dat alleen omdat de netbeheerders het vertikt hebben om hun inkomsten te investeren in wat ze beheren, het net.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

liegebeestig schreef:Hoe kunnen we dat kw piekvermogen per kwartier nu al berekenen? Ik heb overal metingen voor apparaten en ook een globale meting van verbruik en opwekking. Zijn het dan simpelweg de piekjes in de grafiek die je moet verminderen?
Bij iedereen een slimme meter tegen 2022, waarschijnlijk?
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Interessant om via een batterij het piekverbruik te verlagen? Vraag is of je die investering er ooit uitkrijgt..
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

We worden weer lekker genaaid waar we bij staan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Weeral ronduit schandalig. Het is wel "iets" dat ze inderdaad het echte verbruikte vermogen rekenen ipv de aansluitwaarde (wat een compleet absurd idee was voor zoveel redenen).

Begrijp ik het goed dat dit er gewoon nog weer eens bovenop komt? Of welk onderdeel van je factuur vervangt dit?

Dit gaat ook absoluut niets doen aan de belasting op het netwerk lijkt mij. Mensen die overdag werken, de meesten onder ons dus, kunnen niet hun verbruik spreiden. Ik begrijp ook echt niet dat die verantwoordelijkheid altijd bij de consument gelegd wordt. Het is niet onze schuld dat het netwerk op niks trekt!

Achja, slikken en weer doorgaan met het leven zeker?
Dfrog schreef:Interessant om via een batterij het piekverbruik te verlagen? Vraag is of je die investering er ooit uitkrijgt..
Niet aan de huidige prijzen lijkt mij.
Geris
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 aug 2020, 08:36

MClaeys schreef:Tkomt er dus op neer als ge elektrisch kookt dat ge maar beter nachtwerk zoekt zodat je s'middags kan koken als de zonnepanelen opwekken. Anders hebt ge elke maand al minstens een 4Kw piek.
Tenzij op dat moment net een wolk voor de zon komt en je panelen even in de schaduw liggen...
MClaeys schreef:Om nog maar te zwijgen als ge er eens niet aan denkt om niet tegelijk een was te draaien. Alles moet achter elkaar om geen pieken te krijgen.
Die kortstondige piek naar 10kW zullen ze niet tellen tenzij hij daar een kwartier op blijft. Koken zelf is toch al snel een kwartier.
heist_175 schreef: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200814_94003317 - Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

https://www.tijd.be/content/tijd/nl/mme ... 0/10245410 - Wat betekenen de nieuwe tarieven voor uw stroomfactuur?
Iedere maand telt het kwartier met het hoogste verbruik. Kabbelt je stroomafname de hele maand rond de 2 kilowatt, maar zet je tijdens een kersfeestje alle gourmetstellen en de kerstverlichting aan waardoor je een piek bereikt van 6 kilowatt, dan zal voor die decembermaand 6 kilowatt meetellen. Voor het capaciteitstarief wordt het gemiddelde genomen van de pieken van de voorbije 12 maanden. Die ene zotte decembermaand zal dus maar voor een twaalfde meetellen.
Ik vrees dat het kwartier waarin de hoogste piek valt zal tellen?
Of neemt men gemiddeldes per kwartier?
heist_175 schreef: Eigenlijk is dit een forse f** you naar zonnepanelen én een stevige duw in de rug van batterijen etc.
Sit is een FY naar iedereen die elektriciteit verbruikt.
We huren een garage waar verplicht een eigen aansluiting is, eigenaardige kronkel van de immo beheerder.

Nu betalen we amper verbruik op die locatie (wat verlichting elektrische poort) maar met deze zever zou ik minimum tarief 2,5 KWh moeten betalen?
Zal men ook rekening houden met blindvermogen?

En het maximum per fase bekijken of enkel de zwaarst belaste fase?
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Eerlijk gezegd snap ik niet hoe ze zoiets uitgelegd krijgen. Hoe kan ik ook controleren of het klopt wat ze mij wijsmaken op mijn factuur? Ik snap zelfs niet echt hoe ik mijn factuur ga kunnen beïnvloeden. Moet ik nu echt alles lineair gaan doen?

Wat een ontransparante boel.

Ik heb trouwens geen zonnepanelen, geen elektrische auto en zo.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dit is echt zeggen: "Gasten, doe wat je wilt, wij rekenen wel een prijs die ons uitkomt en jij hebt geen enkele kans om dat in te schatten."

Nu kon ik naar mijn teller kijken en weten of mijn voorschotten genoeg zijn of te weinig.
Dat wordt dus totaal onmogelijk.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Goztow schreef:Moet ik nu echt alles lineair gaan doen?
Daar komt het op neer, honger maar de wasmachine/droogkast staat nog aan, beter wachten want de piek gaat omhoog. Elektrische wagen kan je misschien nog wat afvlakken, op sommige kan je instellen max zo veel km per uur laden.
Eigenlijk nog een geluk dat het een kwartier moet zijn, want anders had ge t al vlaggen als u frigo of vriezer aansprong tijdens het koken/wassen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat lijkt me gewoon weinig realistisch of leefbaar. Gaan de totale tarieven dan ook niet gewoon omhoog gaan?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Goztow schreef:Gaan de totale tarieven dan ook niet gewoon omhoog gaan?
Dat is de hele bedoeling lijkt mij.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 649
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

Nu zijn de nettarieven volledig afhankelijk van je verbruik, als je weinig verbruikt, maar in sterke pieken, betaal je hier niet veel voor.
Dit wordt nu aangepast naar een systeem waarbij je een vast bedrag betaalt in functie van de aansluiting die je hebt.
Het is dus niet de bedoeling dat de tarieven verhogen, gewoon beter afgestemd op de belasting die je effectief hebt op het net.

Bij water is dit al langer zo, je betaalt een vast tarief + je verbruik; ipv alles in het verbruik te verpakken.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat zijn toestanden zoals WZC en de brug in Genua:
we betalen netbeheerders om het net te beheren en investeringen te doen
en we krijgen hogere facturen omdat ze jaren lang niet geïnvesteerd hebben in een netwerk dat decentrale opwekking ondersteunt.
En de politiek keek ernaar, net als in Italië of Libanon.

@water
Water is een heel ander verhaal:
- de huidige tariefstructuur leidt tot totaal verkeerde incentives
- opslag van water is spotgoedkoop in vgl met opslag van elektriciteit (€2K voor 2-3 maanden waterverbruik zonder neerslag)
Laatst gewijzigd door heist_175 15 aug 2020, 10:46, in totaal 1 gewijzigd.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Waarschijnlijk gaan de tarieven omhoog.
Een maand lang strikt zo weinig mogelijk piekverbruik maar 1 keer een foutje (bv. perongeluk wassen tijdens het koken) en je hangt. Hoogste van de maand wordt genomen ...

Waarom niet per dag en dan het gemiddelde van alle dagen? Dan tellen zo'n foutjes veel minder hard door.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Heeft iemand ergens concrete tarieven kunnen vinden?
Want tot nu hebben we enkel "cijfers" van de marketingafdeling van de VREG.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Veel te ingewikkeld zodat mensen gewoon verder doen zoals voorheen... maar met een hogere factuur.

Ik vind het unfair dat kleine pieken grote periodes van laag verbruik gewoon wegvegen. Wij verbruiken niet veel en wij werken met 2. Overdag verbruiken zit er dus niet veel in. De sauna opzetten zal dus telkens een piek veroorzaken voor de volle prijs. Gaat dit niet eerder het omgekeerde effect hebben? Waarom zuinig doen als je toch steeds de volle pot betaalt?

Alé, de zaken in wellnesstoestellen kunnen de boeken ook maar beter sluiten :roll:

Volgens mij hebben ze nog geen cijfers over de tarieven, men is het enkel eens over het principe (meer betalen).
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
guido4096
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 03 sep 2017, 11:13
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 26 keer

Als je piekverbuik wil weten, das moet je wel over een beperkte tijd meten. Als je gemiddelden neemt over een langere of meerdere periodes dan heb je eigenlijk gewoon je huidige verbruik. Piek verbruik meten is eenvoudig: ieder kwartier meten hoeveel je in dat kwartier hebt verbruikt en dan kun je daar het vermogen voor dat kwartier uit berekenen als je ervan uitgaat dat het vermogen constant was in dat kwartier. Het piekverbruik is dus al een gemiddelde over een kwartier. Uiteindelijk krijg je voor een maand een rijtje van getallen met kwartiergemiddelden en de hoogste is dan je piekverbruik.
Laatst gewijzigd door guido4096 15 aug 2020, 11:05, in totaal 1 gewijzigd.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Of overschakelen op gas om te koken!
Wij moeten nog een nieuwe keuken plaatsen.
Toch eens serieus nadenken of we geen gasvuur zouden plaatsen ipv inductie.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Leuke boost weer naar gas, hout en pelletkachels... Waarom zoude we in dit land ook maar enige beslissing nemen die ook een ecologische onderbouw heeft.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

devilkin schreef:Waarom zoude we in dit land ook maar enige beslissing nemen die ook een ecologische onderbouw heeft.
Idd
Dit snap je toch niet!
Je moet net mensen - ook met hun portefeuille - weg krijgen van CO2 uitstootende technologie.
Wat doet de VREG: EV, warmtepomp en inductiekoken belasten :bang:
En dan moet het injectietarief voor ZP's nog komen, wat dus ook weer een belasting op ZP's gaat zijn.

Of hoe je een beleid compleet kan ondergraven.
Overigens is dit agentschap 100% schatplichtig aan het Vlaamse Parlement.
https://www.vreg.be/nl/wie-zijn-we-wat-doen-we
Sinds februari 2017 zijn we een autonome dienst met rechtspersoonlijkheid, die onder toezicht staat van het Vlaams Parlement. Dit toezicht van het Vlaams Parlement bestaat eruit dat het Vlaams Parlement de werking en organisatie van de VREG regelt in het Energiedecreet, de leden van de Raad van Bestuur aanstelt, er hoorzittingen zullen gehouden worden in het Vlaams Parlement over het ontwerp van ondernemingsplan en de begroting van de VREG en dat het Vlaams Parlement de Vlaamse begroting goedkeurt, waaronder dus ook onze begroting. Daarbij mag de VREG, noch zijn bestuurders, noch zijn personeelsleden, bij de uitoefening van zijn taken en bevoegdheden als regulator, instructies van het Vlaams Parlement vragen of ontvangen, noch van iedere andere publieke of particuliere entiteit, en dit overeenkomstig artikel 3.1.1 van het Energiedecreet.
Welke krokodillen zitten er bij de VREG en wie stelt die aan, om met zo'n achterlijk en anti-toekomstgerichte tarifering te komen?
:bang:
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Misschien ook maar niet dramatiseren. De meesten van ons betalen wel ergens een forfaitair abonnement. Fitness, internet, gsm, Netflix... Je kiest een abonnement en daarbinnen houd je u, zoniet upgrade/downgrade je.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Dit heeft gezorgd voor mijn slechtste nachtrust ooit :evil:

Zoals iedereen al gezegd heeft een énorme FU naar warmtepompen, warmptepompboilers, elektrisch koken, EV's en in de toekomst ook zonnepanelen... Ik dacht dat gas zo slecht was en dat verder belast moest worden en dat houtstook ook moord en brand is op ecologisch vlak. Die 2 gaan weer boomen. Ik kijk al uit naar de rookwalmen die op mijn longen gaan slaan in de winter.

Ik vrees dat het tijd wordt om te denken aan een WKK/batterij. Iemand een idee of je een Tesla powerwall oid kan instellen op het vermijden van die pieken zodat je altijd onder die 2,5 KW valt?

Ik heb geregeld pieken tot 10 KW van mijn warmtepompen of koken of sanitaire groep in de zomer, ik wil niet weten wat dat gaat geven in de winter. :bang:

Ik kan je ook al voorspellen wat er gaat gebeuren als injectie belast wordt. Iedereen met 5KWp of meer zet elektrische vuurtjes buiten die het overschot affakkelen. Anders kan je x honderd meer gaan betalen die maand. Ik was tegen het hele elektrisch vuurtje tegen overschot in de winter maar als dit op de proppen komt begin ik ook met fakkelen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dfrog schreef:Misschien ook maar niet dramatiseren. De meesten van ons betalen wel ergens een forfaitair abonnement. Fitness, internet, gsm, Netflix... Je kiest een abonnement en daarbinnen houd je u, zoniet upgrade/downgrade je.
Jij droomt hardop.

https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 25085.html
Wie bijvoorbeeld een elektrische wagen wil opladen en een warmtepomp wil gebruiken, doet dat best verspreid over dag en nacht. Bij een gelijktijdig verbruik op maximaal vermogen lopen de netkosten volgens de simulatie van de VREG mogelijk op tot jaarlijks 1.400 euro. Bij een spreiding van het verbruik kan dat beperkt worden tot jaarlijks zowat 1.000 euro, een besparing van 400 euro.
Op lange termijn moeten de belastingen uit de elektriciteitsfactuur,
en moeten er meer belastingen op CO2 (en dus gas+mazout) komen,
zodat er ook een financiële incentive is om mensen van CO2 weg te krijgen en richting EV en WP.

Deze VREG-abberratie gaat daar compleet tegenin: koken op gas zal goedkoper blijven en nog goedkoper worden in vgl met koken op elektriciteit.
Bovenop de energiekost (incl belastingen, taksen, heffingen, ...) van een EV, zal je ook nog eens moeten rekening houden met iets ongrijpbaars als een "max vermogen tijdens een kwartier".
WTF

@zonnepaneel @gunmaster
De belangrijkste component in een ZP installatie zal een "regelunit" worden:
- affakkelen van teveel, zodat je zeker niet injecteert (injectietarief zal wel hoger liggen dan de vergoeding)
- pieken vermijden door heel de tijd een batterij van 2kWh "klaar" te hebben om pieken af te vlakken
Kortom: niet bepaald de incentive die tot meer zonnepanelen, warmtepompen, ...gaat leiden (het zal vanaf nu "lijden" worden, met de portefeuille).

Waarom hoor ik niets van de oppositie?
- VB: niet enkel de moslims gaan die belastingen moeten betalen hé, het zullen vooral de "echte" Vlamingen zijn die het gaan betalen en het zijn niet de sossen of de Walen die het ingevoerd hebben
- Groen: begin maar al na te denken over meer gas- en kolencentrales, want ZP en al de rest wordt zwaar ontmoedigd - niet bepaald wat Groen in hun programma had staan -> voer er dan toch zware oppositie tegen. Ze kunnen zelfs cijfers uit DeTijd citeren, dat zal VanOvertveldt (nvdr: ex-hoofdredacteur van Trends) liever zien dan een quote uit DeStandaard
Lazio
Plus Member
Plus Member
Berichten: 175
Lid geworden op: 14 jul 2008, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 4 keer

:-D :-D
Wie wordt er betaald om met zo'n ingewikkeld, nauwelijks controleerbare proces af te komen?
Dit gaat zijn effect helemaal missen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vooral bizar dat er ook geen tijdcomponent in zit. Je hebt geen enkele incentive om bv een elektrische auto 's nachts op te laden, want je betaalt toch voor 7,4 kW. Ik voorspel vooral een bloeiende markt voor prioriteitsschakelaars :)
stevos
Plus Member
Plus Member
Berichten: 126
Lid geworden op: 04 okt 2002, 20:52
Locatie: Mortsel
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

Dus ik moet gaan kijken dat de was niet draait tijdens het koken - of je de verwarming uitzet (warmtepomp) tijdens de wasdroger die draait.

Zal maar zwijgen over de sauna die we hier hebben staan :eek:

Dan wil ik wel eens weten waar het geld dat ik al die jaren al afgestaan heb naartoe gegaan is? Intercommunales en politiekers zeker?
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Wat een absurd achterlijk systeem. Want als je dus gedurende 15 minuten meerdere toestellen aanzet die dan een piek veroorzaken, wordt er geen rekening gehouden met de situatie op dat moment op het net. Het kan op dat moment zeer rustig zijn waardoor die piek nauwelijks een issue is. En je hele maand telt dan voor zo'n worst case tarief.

Van slimme meters zou je toch verwachten dat het systeem ook slim is en rekening houdt met de drukte op het net, maar dat is het niet.

Het is een domme meter met een achterlijk systeem waarin de maximale (worst case éénmalige) piek een invloed heeft op de gehele maand.
Basically rekenen zij jou het tarief zonder overboeking (iedereen op de piek) terwijl omdat die pieken van niet iedereen op hetzelfde moment zijn maar er wel op belast wordt, dit uitgemiddeld wordt.

Er is dus een zware overboeking en je betaalt dus voor de maximale theoretische capaciteit.
Ze doen al hetzelfde met zonnepanelen, injectietarief is op basis van piekcapaciteit.
Vandaar dat mensen hier met plugin zonnepanelen dit systeem omzeilen.

Ooit al gehoord van 95th percentile bij de VREG? Neen
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 15 aug 2020, 12:29, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 829 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Lazio schreef::-D :-D
Wie wordt er betaald om met zo'n ingewikkeld, nauwelijks controleerbare proces af te komen?
Dit gaat zijn effect helemaal missen.
Het enige effect is dat er meer belastingen zijn. De rest is allemaal zever.

Mail gestuurd naar kabinet Demir, en via 'haar' eigen site (NVA), en naar Groen. Zal allemaal wel geen zier uithalen.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dfrog schreef:Interessant om via een batterij het piekverbruik te verlagen? Vraag is of je die investering er ooit uitkrijgt..
Met het capaciteitstarief wordt een batterij toch weeral een heel stuk interessanter (zelfs wanneer je ze zou opladen via het net).
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5082
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 5 keer

ub4b schreef:
Van slimme meters zou je toch verwachten dat het systeem ook slim is en rekening houdt met de drukte op het net, maar dat is het niet.
Wacht dacht jij echt dat die slimme meters een slimme meter zijn?

ik heb van fluvius of Engie toen die in me nvorige huurwoning slimme meter kwamen installeren zelf gehoord het is een digitale meter maar slim is die nooit geweest.
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Iedereen zal een batterij moeten hebben, maar dat zal voor mensen zonder zonnepanelen misschien niet de moeite waard zijn. Als je het al kan plaatsen in die nieuwe kruipkotten en gehuurde panden. Dan heb je ook nog eens de aankoopprijs.

Er zullen tegen dan ook geen zonnepanelen meer geplaatst worden zonder batterij.

Met de digitale meter krijg je dan:
Nettarief als je elektriciteit op het net zet.
Geen terugdraaien meer.
Variabel net- en elektriciteitstarief gebaseerd op vraag en aanbod.
Piekvermogen belasting

Of zie ik dit verkeerd?


Nu betaal je in vlaanderen al meer voor de nettarieven omdat de gemeenten de elektriciteitsfactuur gebruiken als een belastingenbrief. Het zal er niet beter op worden.
Laatst gewijzigd door dragonflo 15 aug 2020, 12:59, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

In de wintermaanden gaan huishoudens die elektrisch koken, een warmtepomp of elektrische verwarming hebben en dan nog eens een wasmachine of droogkast gebruiken en mss nog een EV hebben en andere zware verbruikers erg benadeeld zijn met het capaciteitstarief. Ook voor zonnepaneeleigenaars als de terugdraaiteller wordt afgeschaft want in deze maanden is het vroeger donker waardoor de zonnepanelen al minder stroom opwekken. Dus dit tarief is gewoon een extra zware belasting op grote huishoudelijke elektriciteits verbruikers. En als er dan ook nog een injectietarief gaat betaald moeten worden zal het voor zonnepaneel eigenaars ook duurder uitdraaien dan nu.

En batterijen in de wintermaanden zullen ook niet veel gaan helpen. Want in deze maanden kun je ze toch niet volledig opladen doordat u overdag ook toestellen draaiend hebt.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Een eerste aanzet voor "Flatten the Curve" en aldus het verminderen van het congestierisico op het Belgische elektrische netwerk.

Guess what: Some people don't like it at all! :lol:

Komt me ergens bekend van voor. :wink:

Zal onze samenleving ooit de sprong maken naar opbouwende kritiek? :think:
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”