Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4865
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Vanwaar de verwijzing naar hogedrukreinigers?
Er zijn toch maar weinig hogedrukreinigers voor particulier gebruik die krachtiger zijn dan 2500W?
En maar weinig klussen waarbij je een hogedrukreiniger 15 minuten op vol vermogen gebruikt?
Sol Invictus!
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het is maar een voorbeeld.

Wij lopen er vooral tegenaan als er mensen komen eten. Mijn vrouw wil dan altijd veel verschillende dingen maken en dan hebben we de frietpan, de vaatwasser (die moet dan wel meerdere keren aan), de oven allemaal nodig. Ik denk dat het wel te plannen is, maar het is gewoon een belachelijke manier van rekenen. Die slimme meter houdt per kwartier bij en daarom pakken ze dat, als hij om de twee minuten logde pakten ze de 2 minuten van de maand dat je het meest verbruikt hebt.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Dus als ik het allemaal goed begrijp moet in de keuken nabij het kookfornuis het volgende geïnstalleerd worden:
Een digitale atoomklok
Een display met vermelding van huidig verbruik in W of kW.
Eventueel nog 1 met opbrengst PV en nog ééntje extra met injectie.
Voor de gebruikers van Home Assistent kan vb hier in de plaats een klein LCD op de muur gemonteerd worden.
:lol: moet het nog zotter worden ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Splitter schreef: ik heb nu een digitale meter sinds april, dus 1 volledige maand, en daar was mijn piek 2.48.
en dus niet eens in de winterperiode.
dat dus met zonnepanelen, zonder enige speciale of moderne zaken (geen warmtepomp, ventilatiesysteem, zwembad of whatever)
en zelfs met redelijke spreiding (niet wassen en koken gelijk bv)...
Altijd handig als je het volledige verhaal vertelt. Vermogen van de ZP? Orientatie?
Hier 8 x 425W oost, 12 x 318W zuid en 6 x 425W West met 10 kW batterij. Liggen er sinds 10 mei. Wasmachine, strijken, boiler tegelijk op en dan steek ik nog ruim 1kw op het net op het ogenblik dat die 3 dingen tegelijk gebruikt worden. Wat voor vermogen verstook jij dan om aan een piek van 2,48kw te geraken???
marzman schreef: Wij lopen er vooral tegenaan als er mensen komen eten. Mijn vrouw wil dan altijd veel verschillende dingen maken en dan hebben we de frietpan, de vaatwasser (die moet dan wel meerdere keren aan), de oven allemaal nodig
Gene zever verkopen. Het programma van mijn vaatwasser duurt net geen 3 uur. Ruim een uur of langer wachten om leeg te maken of ge verbrandt uw vingers. Hoe jij dan de vaatwasser meerdere keren op een avond laat draaien is mij een compleet raadsel. Nog nooit bij stil gestaan dat je wat borden, glazen, bestek,... ook manueel kan afwasen ? Verbruikt veel en veel minder en is op minder dan een half uur gedaan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef:
Splitter schreef: ik heb nu een digitale meter sinds april, dus 1 volledige maand, en daar was mijn piek 2.48.
Altijd handig als je het volledige verhaal vertelt. Vermogen van de ZP? Orientatie?
Hier 8 x 425W oost, 12 x 318W zuid en 6 x 425W West met 10 kW batterij. Liggen er sinds 10 mei. Wasmachine, strijken, boiler tegelijk op en dan steek ik nog ruim 1kw op het net op het ogenblik dat die 3 dingen tegelijk gebruikt worden. Wat voor vermogen verstook jij dan om aan een piek van 2,48kw te geraken???
niet iedereen heeft zoveel $$$ om 26 panelen en een batterij te zetten.... laat staan de dakruimte en orientatie.
hier liggen er 7 +/- oost, 4 +/- zuid, en 5 +/- west (op een omvormer van 4.6) zonder batterij.
en er zijn dagen dat we hier idd gewoon het normale kunnen doen zonder over die 2.5 te gaan (vermoed ik, ik moet voor mei de gegevens nog hebben, das voor volgende maand, en pas in de wintermaanden kan je dat betrouwbaar inschatten)....

de grootste verbruikers in huis zullen wasmachine, droogkast, en elektrisch fornuis zijn (en die staan *nooit* gelijktijdig alle 3 op)
vermoedelijk komt de piek dus van een dag zonder zon met wasmachine + droogkast (je kan je piekverbruik van de maand zien, maar fluvius zorgt er handig genoeg voor dat je niet kan zien op welk moment je dat exact vebruikt hebt)

ik denk dat als je 12 panelen op zuid kan leggen, in totaal 20+ kan leggen, en nog een batterij van 10 erbij kan steken (toch al snel een totaalkost van 15000+), dat je je dan al vrij gelukkig mag noemen.
ik ken genoeg mensen die dat bijlange niet kunnen betalen (zelfs met zuinig omgaan met het geld), en ook genoeg die zelfs niks op een deftig vlak kunnen leggen.

nu kan je zeggen groen dit en dat, of investeren roepen.... maar dit is iets dat IEDEREEN zal treffen en er zijn genoeg mensen die nu al amper rondkomen (1-oudergezinnen bv hebben het nu al vaak niet ruim, dus tegen die mensen die well fulltime werken maar nog soms iets moeten laten liggen ga je echt niet moeten roepen dat ze maar zonnepanelen moeten leggen)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Splitter schreef:
niet iedereen heeft zoveel $$$ om 26 panelen en een batterij te zetten.... laat staan de dakruimte en orientatie.
Ik ook niet. Panelen op het zuiden liggen er sinds 2011, gefinancierd met groene lening. De 14 nieuwe panelen werden voor drie vierde gefinancierd met energielening. Conclusie: iedereen kan er leggen als de orientatie het toelaat. Op een energielening betaal je max 1,7% interest.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4865
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

marzman schreef:Het is maar een voorbeeld.

Wij lopen er vooral tegenaan als er mensen komen eten. Mijn vrouw wil dan altijd veel verschillende dingen maken en dan hebben we de frietpan, de vaatwasser (die moet dan wel meerdere keren aan), de oven allemaal nodig. Ik denk dat het wel te plannen is, maar het is gewoon een belachelijke manier van rekenen. Die slimme meter houdt per kwartier bij en daarom pakken ze dat, als hij om de twee minuten logde pakten ze de 2 minuten van de maand dat je het meest verbruikt hebt.
De digitale meter slaat meerdere keren per seconde data op. Dat van die 2 minuten klopt dus niet.
Maar we moeten ons inderdaad geen illusies maken. Ze rekenen er gewoon op dat de meerderheid het niet vol houdt om zijn energieafname te blijven spreiden en in de praktijk dus na een tijdje ook gewoon meer zal betalen. Als blijkt dat iedereen zich (tegen alle verwachtingen in) zou houden aan hun voorbeeldig scenario en ze daardoor minder inkomsten genereren verzinnen ze gewoon iets anders. De forfaitaire kost van 2.5 kW is ook al een eerste stap daar in. Hoe meer mensen hun verbruik beperken (door bv. zuiniger te leven of zonnepanelen te leggen,....) hoe lucratiever het wordt om met vaste kosten te gaan werken. Je verbruik kan je nog enigzins beperken of ontlopen. Een vaste kost wordt al moeilijker te vermijden.
Een vaste kost is ook bijna altijd in het voordeel van een zware verbruiker. Bij een zuinige verbruiker wegen de vaste kosten immers meer door. Eerst iedereen aanzetten om zuinig om te springen met energie om nadien ze dubbel te kunnen naaien. Je moet het maar kunnen uitleggen. 8)
lacer schreef:Dus als ik het allemaal goed begrijp moet in de keuken nabij het kookfornuis het volgende geïnstalleerd worden:........
Nee, een eenvoudige P1 meter van een paar tientallen € en een smartphone of tablet volstaan.
Of gewoon inzicht krijgen in het cyclisch verbruik van je grootverbruikers kan ook al helpen.
Jack Daniels schreef:Gene zever verkopen. Het programma van mijn vaatwasser duurt net geen 3 uur. Ruim een uur of langer wachten om leeg te maken of ge verbrandt uw vingers. Hoe jij dan de vaatwasser meerdere keren op een avond laat draaien is mij een compleet raadsel. Nog nooit bij stil gestaan dat je wat borden, glazen, bestek,... ook manueel kan afwasen ? Verbruikt veel en veel minder en is op minder dan een half uur gedaan.
Een verkort (feest)programma gebruiken?
Een handafwas met dezelfde hoeveelheid dan een volgeladen afwasmachine is trouwens helemaal niet zuiniger.
Splitter schreef:je kan je piekverbruik van de maand zien, maar fluvius zorgt er handig genoeg voor dat je niet kan zien op welk moment je dat exact vebruikt hebt)
In het tabblad "Dag" kan je perfect je verbruik en injectie per klokkwartier opvolgen. Verbruik (kWh) x 4 geeft je vermogen in kW van dat kwartier.
Je kan, om het nog gemakkelijker maken de data uit je DM via Mijn Fluvius/Verbruikshistoriek Elektricteit rapporten downloaden en transfereren naar excel zodat je een exact overzicht krijgt van het hoogste piekverbruik van elke maand.

Je moet uiteraard wel eerst aan Fluvius de toestemming geven (eveneens via Mijn Fluvius) om de data per dag en kwartier te openen.
Laatst gewijzigd door ivob 17 mei 2022, 20:13, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Verkort programma betekent lagere temperatuur. Betekent risico dat de vaat niet proper is. Ik spreek uit ondervinding. Handmatig afwassen is uiteraard een pak goedkoper en sneller. Hier boiler van 15 Liter onder de gootsteen. Kwartiertje of zelfs minder en water is meer dan heet genoeg. Verbruik 2000W max. Ik heb nergens gesproken over dezelfde hoeveelheid als een volgeladen vaatwasser, dat maak jij er van.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
warpozio2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1058
Lid geworden op: 19 okt 2016, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 26 keer

Jack Daniels schreef:
Splitter schreef: ik heb nu een digitale meter sinds april, dus 1 volledige maand, en daar was mijn piek 2.48.
en dus niet eens in de winterperiode.
dat dus met zonnepanelen, zonder enige speciale of moderne zaken (geen warmtepomp, ventilatiesysteem, zwembad of whatever)
en zelfs met redelijke spreiding (niet wassen en koken gelijk bv)...
Altijd handig als je het volledige verhaal vertelt. Vermogen van de ZP? Orientatie?
Hier 8 x 425W oost, 12 x 318W zuid en 6 x 425W West met 10 kW batterij. Liggen er sinds 10 mei. Wasmachine, strijken, boiler tegelijk op en dan steek ik nog ruim 1kw op het net op het ogenblik dat die 3 dingen tegelijk gebruikt worden. Wat voor vermogen verstook jij dan om aan een piek van 2,48kw te geraken???
marzman schreef: Wij lopen er vooral tegenaan als er mensen komen eten. Mijn vrouw wil dan altijd veel verschillende dingen maken en dan hebben we de frietpan, de vaatwasser (die moet dan wel meerdere keren aan), de oven allemaal nodig
Gene zever verkopen. Het programma van mijn vaatwasser duurt net geen 3 uur. Ruim een uur of langer wachten om leeg te maken of ge verbrandt uw vingers. Hoe jij dan de vaatwasser meerdere keren op een avond laat draaien is mij een compleet raadsel. Nog nooit bij stil gestaan dat je wat borden, glazen, bestek,... ook manueel kan afwasen ? Verbruikt veel en veel minder en is op minder dan een half uur gedaan.
Is het met zonnepanelen niet voordeliger om de vuile vaat te laten voor wat hij is en de vaatwas de volgende dag op zonnestroom te doen?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4865
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Meten is weten.
Ik meet zowat alles wat er te meten is.
Een volle afwasmachine verbruikt minder water en minder energie (al doet dat laatste er niet toe met PV en een batterij) dan een gelijke hoeveelheid handafwas.
Je zegt het zelf al. Je warmt je water op met een keukenboiler op een kwartier tijd en je verbruikt dan 2 kWh.
Je genereert op dat kwartier (je eigen gegeven tijdschema) dus een piek van 8 kW. :eek:
Een volle afwasmachine verbruikt (hier op 2:40' en aan een hogere temperatuur dan je met een handafwas kan verdragen) geen 2 kWh en dat gespreid in de tijd (11 kwartieren). Er is gedurende het ganse programma geen overschrijding van de minimumpiek van 2.5 kW.

Uiteraard maak ik dat er van want dat was het uitgangspunt (feestje, weet je wel?). Je moet immers geen appelen met peren gaan vergelijken. Dus niet een paar bestekken, glazen en borden gaan vergelijken met een volle afwasmachine maar dezelfde hoeveelheid. Een vaatwasser is uiteraard alleen economisch zinvol met een volle lading en niet voor een paar borden en bestekken. Dacht dat iedereen dat wel zou weten.
Ik neem immers logischerwijs aan dat iemand op een feestavond meerdere machines gaat draaien omdat zijn machine telkens vol is en niet omdat hun het leuk vindt om die halfvol geladen meerdere keren te laten draaien.
Laatst gewijzigd door ivob 17 mei 2022, 20:33, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Uiteraard is dat the way to go. Sinds de panelen er liggen heb ik nog niks van het net afgenomen. Aanpassing? Valt best mee. Er hangt homewizard P1 aan de digitale meter. 1 blik op de grafiek zegt mij genoeg. Eergisteren op bepaalde moment piek van 7,4 kW injectie op het net. Dan wordt alles hier aan gestoken. Zelfs van smorgens. Dan schiet de batterij in actie.
@ivob: doe jij dat erom? Ben je zo dom? Of haal je graag het bloed van onder iemand nagels? De boiler heeft een vermogen van 2kw. Als die een kwartier opstaat heeft die dus... 500W verbruikt en geen 8kW. Om dat te weten hoef je geen groot licht te zijn.
Meerdere machines op een feestavond?? Om 20u gedaan met eten, vaatwas vol, 3 uur laten draaien, ruim een uur laten afkoelen en het is middernacht. Of herbegin jij met koken om middernacht en zitten jullie aan Tafel tot een uur of 3, 4 onder de morgen ? Dacht het niet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4865
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

warpozio2 schreef: Is het met zonnepanelen niet voordeliger om de vuile vaat te laten voor wat hij is en de vaatwas de volgende dag op zonnestroom te doen?
Hangt er van af.
Wanneer het een kerstfeestje was zou het niet veel uitgemaakt hebben. :-D
En wanneer het een feestje was in een huishouden met PV + batterij maakt het (afhankelijk van de SoC van de batterij) niet zoveel uit op welk tijdstip je dit gaat doen.

Uiteraard is het, wanneer je de keuze en mogelijkheden hebt, altijd beter eerst de afwasmachine vol te laden en ze te starten op een ogenblik met voldoende zonne-productie (ook al heb je een thuisaccu).
Jack Daniels schreef:@ivob: doe jij dat erom? Ben je zo dom? Of haal je graag het bloed van onder iemand nagels? De boiler heeft een vermogen van 2kw. Als die een kwartier opstaat heeft die dus... 500W verbruikt en geen 8kW. Om dat te weten hoef je geen groot licht te zijn.
Ik mag dan geen groot licht zijn maar ik weet wel dat W staat voor vermogen en Wh voor verbruikt volume.
Ik zou dus eerst nog eens zelf goed nalezen wat je schrijft en correct het onderscheidt maken tussen vermogen (W) en verbruik (Wh)
Laatst gewijzigd door ivob 17 mei 2022, 21:08, in totaal 2 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef: Conclusie: iedereen kan er leggen als de orientatie het toelaat. Op een energielening betaal je max 1,7% interest.
erg kort door de bocht... want jij zegt dus dat mensen die nu al zaken moeten laten, gerust nog een lening erbij kunnen nemen...
klinkt me nogal "out of touch" met het feit dat er in de zomer van 2020 reeds 60.000+ budgetmeters waren (en dan hebben we het dus nog niet over de mensen met sociaal tarief of een inkomen waarmee ze nog NIPT wel alle facturen kunnen betalen)
zelfs 50 euro per maand gaat voor sommige mensen niet zomaar, en dat vergeten verdomd veel mensen in heel die groene discussie wel opvallend vaak heb ik zo het idee.
ivob schreef: In het tabblad "Dag" kan je perfect je verbruik en injectie per klokkwartier opvolgen. Verbruik (kWh) x 4 geeft je vermogen in kW van dat kwartier.
Je kan, om het nog gemakkelijker maken de data uit je DM via Mijn Fluvius/Verbruikshistoriek Elektricteit rapporten downloaden en transfereren naar excel zodat je een exact overzicht krijgt van het hoogste piekverbruik van elke maand.

Je moet uiteraard wel eerst aan Fluvius de toestemming geven (eveneens via Mijn Fluvius) om de data per dag en kwartier te openen.
natuurlijk moet je toestemming geven, want je mag (moet) ervoor betalen om die functionaliteit te mogen gebruiken... ook al zou je dat enkel lokaal willen.

je kan je verbruik per kwartier opvolgen, klopt.... maar je piekverbruik kan je niet EENVOUDIG zien wanneer dat (precies) was.
terwijl je net zou zeggen dat dit een must-have is voor het geroep van "als iedereen zich wat aanpast en gaat spreiden"
en met eenvoudig bedoel ik dus "zonder zelf allerlei dingen te moeten doen of uitrekenen".
als ik op "toon piekvermogen" druk, wil ik dus ook graag weten op welk kwartier ze die piek gemeten hebben, en niet enkel "dit was je piek die maand",
waarbij je dan vervolgens zelf dag per dag die maand moet afgaan en zoeken + rekensommetje moet maken.

het is nu niet alsof dat zo moeilijk kan zijn, als ze je kunnen zeggen "dit was je piek die maand" kunnen ze ook zeggen "deze maand was dit je piek, op dit moment".


(edit: dataset van fluvius mbt budgetmeters is van zomer 2020, niet zomer 2021)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

@splitter: dat heet prioriteiten stellen. 60000 budget meters, verwaarloosbaar getal. Ik koop niet elk jaar een nieuwe smartphone of de nieuwste TV.
@ivob: je bent inderdaad geen groot licht. 2000W vermogen gedurende een kwartier laten draaien is 500W verbruiken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4865
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Toch niet.
Een aangehouden vermogen van 2 kW gedurende 15 minuten geeft een verbruik van 500 Wh en een vermogen van 2 kW gedurende een uur geeft een verbruik van 2000 Wh of 2 kWh.
Wanneer je op een kwartier 2000 Wh (2 kW) verbruikt heb je tijdens dat kwartier een vermogenspiek opgewekt van 8 kW.
Je blijft vermogen (W) en verbruik (Wh) door elkaar halen en op één hoop gooien.
Ik heb het je al met hand en tand proberen uit te leggen maar blijkbaar speel je liever het ad hominem spelletje ipv juiste info te vergaren. Mij niet gelaten.

Trouwens met een vermogen van 418 W kan je op een uur tijd 15 liter water maar 20°C opwarmen.
P= 15 Kg x 4,187 kJ/kg.K x dt20°C x 1/3600 x correctiefactor 1,2.
Om dat op een kwartier tijd te doen heb je dus 1672 W vermogen nodig.
Laatst gewijzigd door ivob 17 mei 2022, 21:28, in totaal 1 gewijzigd.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

lacer schreef:Dus als ik het allemaal goed begrijp moet in de keuken nabij het kookfornuis het volgende geïnstalleerd worden:
Een digitale atoomklok
Een display met vermelding van huidig verbruik in W of kW.
Eventueel nog 1 met opbrengst PV en nog ééntje extra met injectie.
Voor de gebruikers van Home Assistent kan vb hier in de plaats een klein LCD op de muur gemonteerd worden.
:lol: moet het nog zotter worden ?
Ik heb een HA dashboard dat naar de Google nest hub kan gecast worden met het meeste van die info op :oops: met een piek metertje dat de huidige piek weergeeft en de hoogste van de maand.
I know, overdreven, maar heb met al dat nieuws van geschifte voorschotten en hoge prijzen een irrationele schrik op gedaan dat ik men energie op een moment niet meer ga kunnen betalen.
Splitter schreef:natuurlijk moet je toestemming geven, want je mag (moet) ervoor betalen om die functionaliteit te mogen gebruiken... ook al zou je dat enkel lokaal willen.
Is die functie betalend? Toegegeven, heb de voorwaarden niet door lezen maar dat wist ik niet.
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4865
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Splitter schreef:
natuurlijk moet je toestemming geven, want je mag (moet) ervoor betalen om die functionaliteit te mogen gebruiken... ook al zou je dat enkel lokaal willen.

je kan je verbruik per kwartier opvolgen, klopt.... maar je piekverbruik kan je niet EENVOUDIG zien wanneer dat (precies) was.
terwijl je net zou zeggen dat dit een must-have is voor het geroep van "als iedereen zich wat aanpast en gaat spreiden"
en met eenvoudig bedoel ik dus "zonder zelf allerlei dingen te moeten doen of uitrekenen".
als ik op "toon piekvermogen" druk, wil ik dus ook graag weten op welk kwartier ze die piek gemeten hebben, en niet enkel "dit was je piek die maand",
waarbij je dan vervolgens zelf dag per dag die maand moet afgaan en zoeken + rekensommetje moet maken.

het is nu niet alsof dat zo moeilijk kan zijn, als ze je kunnen zeggen "dit was je piek die maand" kunnen ze ook zeggen "deze maand was dit je piek, op dit moment".
Tja "eenvoudig", zo beland je bij een semantische discussie.
Een paar muisklikken vind ik persoonlijk nog altijd eenvoudig. Blijkbaar anderen niet. :wink:
Je moet er inderdaad voor betalen. Ik dacht iets in de ordegrootte van 1- 2 €/jaar extra?
Het kon inderdaad eenvoudiger, daar ben ik het mee eens.
Je moet het overigens niet dag na dag gaan aflopen in Mijn Fluvius. Je kan het, zoals ik reeds schreef, ook gewoon als rapport downloaden en gewoon een datumbereik ingeven. Ieder compatibel rekenblad geeft in een paar musiklikken dan de hoogste kwartier verbruikswaarde weer waar je met een eenvoudige formule het piekvermogen uithaalt.
Gebruiksvriendelijk is het inderdaad niet. Maar het kan wel.
MClaeys schreef:Is die functie betalend? Toegegeven, heb de voorwaarden niet door lezen maar dat wist ik niet.
Dat vind je terug onder de vaste jaarkost 'databeheer'.
Edit: 13,64 €/jaar voor uitlezing per maand/jaar en 14,80 €/jaar voor kwartieruitlezing.
Uitlezen van de kwartierwaarden kost je dus 1,16 € per jaar extra. :wink:
Laatst gewijzigd door ivob 17 mei 2022, 22:08, in totaal 3 gewijzigd.
Sol Invictus!
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Jack Daniels schreef:@splitter: dat heet prioriteiten stellen. 60000 budget meters, verwaarloosbaar getal. Ik koop niet elk jaar een nieuwe smartphone of de nieuwste TV.
Hoe wereldvreemd kan je zijn?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef: @ivob: doe jij dat erom? Ben je zo dom? Of haal je graag het bloed van onder iemand nagels? De boiler heeft een vermogen van 2kw. Als die een kwartier opstaat heeft die dus... 500W verbruikt en geen 8kW. Om dat te weten hoef je geen groot licht te zijn.
Meerdere machines op een feestavond?? Om 20u gedaan met eten, vaatwas vol, 3 uur laten draaien, ruim een uur laten afkoelen en het is middernacht. Of herbegin jij met koken om middernacht en zitten jullie aan Tafel tot een uur of 3, 4 onder de morgen ? Dacht het niet.
Als we hier een feestje hebben voor bvb 6 personen dan draait de vaatwas toch een keer of vijf op die avond hoor en staat die dus quasi continu op
programma van 1u30, alles uitnemen na 10 minuten koelen, alles super schoon
eerste keer rond 17:00 om alles van de mis en place af te wassen en wat er nog in stond van de dag
tweede keer 18:45 met alle vaat van hapjes en voorgerechten in.
derde keer rond 20:30 met alles vaat van hoofdschotel
vierde keer rond 22:15 met dessert/koffie vaat en al wat er nog staat
vijfde keer rond middernacht met alle glazen

En een boiler van 2kW vermogen die verbruikt op een kwartier 0,5kWh en genereert een piek van 2kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

duizend schreef:En een boiler van 2kW vermogen die verbruikt op een kwartier 0,5kWh en genereert een piek van 2kW
Niet volgens ivob en ook niet volgens de homewizard P1. Blijkbaar enkel volgens de vreg. Moest dat het geval zijn lagen al mijn zekeringen er continu uit.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Jack Daniels schreef: @ivob: je bent inderdaad geen groot licht. 2000W vermogen gedurende een kwartier laten draaien is 500W verbruiken.
500Wh
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4865
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

duizend schreef: En een boiler van 2kW vermogen die verbruikt op een kwartier 0,5kWh en genereert een piek van 2kW
:thumbs:
En daar warm je je afwaswater dan een 20°C mee op.
Straffe gast die de afwas van een feestje er dan manueel op een half uur tijd doorjaagt met dezelfde kwaliteit als de vaatwasser dat doet. Petje af. :beerchug:
Als het slechts om een stel whiskey glazen gaat begrijp ik het wel. 8)
Daar kan je inderdaad geen vaatwasser voor opstarten.
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef:@splitter: dat heet prioriteiten stellen. 60000 budget meters, verwaarloosbaar getal. Ik koop niet elk jaar een nieuwe smartphone of de nieuwste TV.
dan stel ik voor dat, van zodra die mensen hun rekening niet meer kunnen betalen, jij ze van jouw loon zal compenseren.
i mean, 60k gezinnen die nu al amper rondkomen (budgetmeter stats, het echte zal nog erger zijn) verwaarloosbaar...
dan zal jij er dus ook geen probleem mee hebben dat jij hen financieel uit de nood zal helpen, zodat het niet van ons gemeenschappelijke ondersteuning moet komen, toch ?
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2970
Lid geworden op: 23 apr 2008, 20:36
Uitgedeelde bedankjes: 165 keer
Bedankt: 266 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:
duizend schreef:En een boiler van 2kW vermogen die verbruikt op een kwartier 0,5kWh en genereert een piek van 2kW
Niet volgens ivob en ook niet volgens de homewizard P1. Blijkbaar enkel volgens de vreg. Moest dat het geval zijn lagen al mijn zekeringen er continu uit.
zekeringen die er uit liggen bij afnemen van 2kW vermogen ?
vreemde installatie ... :roll:
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

MClaeys schreef:
lacer schreef:Dus als ik het allemaal goed begrijp moet in de keuken nabij het kookfornuis het volgende geïnstalleerd worden:
Een digitale atoomklok
Een display met vermelding van huidig verbruik in W of kW.
Eventueel nog 1 met opbrengst PV en nog ééntje extra met injectie.
Voor de gebruikers van Home Assistent kan vb hier in de plaats een klein LCD op de muur gemonteerd worden.
:lol: moet het nog zotter worden ?
Ik heb een HA dashboard dat naar de Google nest hub kan gecast worden met het meeste van die info op :oops: met een piek metertje dat de huidige piek weergeeft en de hoogste van de maand.
Ik lees de P1 gewoon in op Homey en die begint heel irritant elke 5 seconden het effectief afgenomen vermogen te brullen als dat hoger is dan 3000W.
Heel simpel maar wel heel doeltreffend: op een paar maanden hebben zowel mijn vrouw als ik geleerd welk toestel in welke fase te veel verbruikt om te combineren met een ander, weten we hoe je het best kookt en de oven combineert, … ondertussen doen we het zonder er bij na te denken, dus het kan echt wel…
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4865
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Jack Daniels schreef:
duizend schreef:En een boiler van 2kW vermogen die verbruikt op een kwartier 0,5kWh en genereert een piek van 2kW
Niet volgens ivob en ook niet volgens de homewizard P1. Blijkbaar enkel volgens de vreg. Moest dat het geval zijn lagen al mijn zekeringen er continu uit.
Jawel hoor. Ik ben het volledig eens met deze berekening van "duizend".
Ik ken trouwens geen enkele moderne automatenkast met zekeringen van slechts 9 A per kring. :roll:
Ietwat waterkoker trekt al meer dan 2 kW vermogen en zit doorgaans op een kring van 20A (en een stopcontact met een nominale stroomwaarde van 16A)..
DidierS schreef:Ik lees de P1 gewoon in op Homey en die begint heel irritant elke 5 seconden het effectief afgenomen vermogen te brullen als dat hoger is dan 3000W.
Heel simpel maar wel heel doeltreffend: op een paar maanden hebben zowel mijn vrouw als ik geleerd welk toestel in welke fase te veel verbruikt om te combineren met een ander, weten we hoe je het best kookt en de oven combineert, … ondertussen doen we het zonder er bij na te denken, dus het kan echt wel…
:thumbs:
Uiteraard kan het wel.
De vraag is echter of de bevolkingsgroep die nu al moeite heeft met het betalen van de energierekening (en de rest die er niet zo mee bezig is) zo ook gaat handelen?
De meeste mensen (en dat zijn heus niet allemaal zo'n dommeriken dan ikzelf) die je er over aanspreekt hebben geen flauw benul waar het capaciteitstarief over gaat of wat het inhoudt. Laat staan dat ze er al mee bezig zijn hoe een overschrijding te voorkomen.
Sol Invictus!
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Een klein voorbeeldje. Een stoomhogedrukreiniger:
  • Elektrisch vermogen motor: 8kW.
  • Thermisch vermogen (brander op huisbrandolie): 120kW.
't Zal wat geven in de toekomst:
  • eerst het capaciteitstarief voor die 8kW elektromotor: €€€
  • en later die 120kW brander vervangen door ??? Ja, door wat?
't Zal nog wat gaan geven:
  • zonder fossiele brandstoffen
  • zonder kernenergie
  • met een capaciteitstarief
  • en met intermitterende hernieuwbare energiebronnen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

powaq schreef:
Jack Daniels schreef:@splitter: dat heet prioriteiten stellen. 60000 budget meters, verwaarloosbaar getal. Ik koop niet elk jaar een nieuwe smartphone of de nieuwste TV.
Hoe wereldvreemd kan je zijn?
60000 budget meters op ongeveer 6 miljoen vlamingen. Waar praten we over? Inderdaad quantité négligeable.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

De prijs van een brood kijkt ook aan tegen een prijsverhoging:

Ondanks 40 zonnepanelen betaalt bakker David zich blauw aan energiefacturen: “Het wordt een uitdaging om ons brood betaalbaar te houden”
Londerzeel-Sint-Jozef /Buggenhout -
Bakker David De Smedt (38) en zijn vrouw Karlien Coppens (36) zitten met de handen in het haar. Hun energiefactuur - een vast contract dat op 1 juli afloopt- verviervoudigt. “We willen de kosten niet doorrekenen aan onze klanten”, zegt Karlien.
Die gaan, zelfs met een "thuisbatterij", door hun verhoogde energiekosten ook deftig hogere prijzen moeten gaan vragen.

Of enkel dan brood bakken indien de intermitterende hernieuwbare energiebronnen het "toelaten"... :lol:
Taarten en andere patisserie is enkel nog op die dagen dat de intermitterende hernieuwbare energiebronnen écht mee willen... 8)

~~~~~~~~~~~~
Problemen eigen aan de "hernieuwbare" energiebronnen (zon en wind):
  • sterk intermitterend productieregime
  • sterke seizoensgebondenheid
  • sterke schommelingen per jaar
  • hogere kosten van transmissie, distributie, opslag en conversie
  • hogere integratie- en systeemgerelateerde kosten
  • beperkte uitbreidingsmogelijkheden
  • etc
Hoe hogere prijzen? Owh, beschikbaarheid? :wink:

Het capaciteitstarief is dus maar één van de vele prijsverhogende én comfortverlagende aspecten die ons te wachten staan.
Gebruikersavatar
Matt555
Premium Member
Premium Member
Berichten: 664
Lid geworden op: 01 aug 2019, 09:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 30 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ordon schreef:De prijs van een brood kijkt ook aan tegen een prijsverhoging:

Ondanks 40 zonnepanelen betaalt bakker David zich blauw aan energiefacturen: “Het wordt een uitdaging om ons brood betaalbaar te houden”
Londerzeel-Sint-Jozef /Buggenhout -
Bakker David De Smedt (38) en zijn vrouw Karlien Coppens (36) zitten met de handen in het haar. Hun energiefactuur - een vast contract dat op 1 juli afloopt- verviervoudigt. “We willen de kosten niet doorrekenen aan onze klanten”, zegt Karlien.
Die gaan, zelfs met een "thuisbatterij", door hun verhoogde energiekosten ook deftig hogere prijzen moeten gaan vragen.

Of enkel dan brood bakken indien de intermitterende hernieuwbare energiebronnen het "toelaten"... :lol:
Taarten en andere patisserie is enkel nog op die dagen dat de intermitterende hernieuwbare energiebronnen écht mee willen... 8)

~~~~~~~~~~~~
Problemen eigen aan de "hernieuwbare" energiebronnen (zon en wind):
  • sterk intermitterend productieregime
  • sterke seizoensgebondenheid
  • sterke schommelingen per jaar
  • hogere kosten van transmissie, distributie, opslag en conversie
  • hogere integratie- en systeemgerelateerde kosten
  • beperkte uitbreidingsmogelijkheden
  • etc
Hoe hogere prijzen? Owh, beschikbaarheid? :wink:

Het capaciteitstarief is dus maar één van de vele prijsverhogende én comfortverlagende aspecten die ons te wachten staan.
https://vilt.be/nl/nieuws/britse-centra ... or-voeding (deel van dit artikel...)

Naar een broodprijs van 3 euro?

In ons land waarschuwt de bakkersfederatie Bakkers Vlaanderen voor stijgende broodprijzen. Door de situatie op de graanmarkten zal de prijs van bloem blijven stijgen en die was tegenover januari 2021 al meer dan verdubbeld. Daarnaast worden bakkers ook geconfronteerd met prijsstijgingen voor energie, verpakking en personeel. “Onze bakkers zitten met hoge rekeningen”, zegt Eddy Van Damme van Bakkers Vlaanderen. De federatie ziet het aantal bakkers jaar na jaar dalen.

Door de prijsstijgingen van de afgelopen maanden is de broodprijs het afgelopen jaar al omhoog gegaan van 2,40 euro naar 2,70 euro. “Het is niet ondenkbaar dat een brood binnenkort 3 euro kost", :!: klinkt het bij de federatie. “Al willen we geen overhaaste voorspellingen doen. Wij hebben geen glazen bol, dus het is moeilijk om te zeggen hoe de prijzen nog gaan evolueren." :cry:

&...https://www.hln.be/nieuws/kost-een-broo ... ~a9541735/

Kost een brood straks 3 euro door stijgende graanprijs? “Klanten besparen nu al op koffiekoeken en pistolets”
Betalen we straks 3 euro voor een brood? “Al onze kosten rijzen uit de pan”, klinkt het in ’t Pistoleke in Schoten. Toch stelt deze bakker een nieuwe prijsstijging zo lang mogelijk uit. “Klanten leggen nu al gepast geld op de toog en zeggen: zovéél voor één brood”. Hoe fel zijn de facturen van de bakkers dan al gestegen? Moeten ook de supermarkten de broodprijs optrekken? En zullen de grondstofprijzen verder exploderen? “Er zijn nog apocalyptische prijsstijgingen op komst”.

Ingrid De Vos 18-05-22, 04:05
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Jack Daniels schreef:
powaq schreef:
Jack Daniels schreef:@splitter: dat heet prioriteiten stellen. 60000 budget meters, verwaarloosbaar getal. Ik koop niet elk jaar een nieuwe smartphone of de nieuwste TV.
Hoe wereldvreemd kan je zijn?
60000 budget meters op ongeveer 6 miljoen vlamingen. Waar praten we over? Inderdaad quantité négligeable.
Een idee hoeveel vlamingen er achter die 60000 meters zitten?
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

ivob schreef: De meeste mensen (en dat zijn heus niet allemaal zo'n dommeriken dan ikzelf) die je er over aanspreekt hebben geen flauw benul waar het capaciteitstarief over gaat of wat het inhoudt. Laat staan dat ze er al mee bezig zijn hoe een overschrijding te voorkomen.
Ik snap heel goed wat je zegt maar anderzijds is dit toch echt geen verborgen informatie meer? Hoe vaak is dit verhaal nu al niet in de media geweest, ook in de typische HLN's en VTM's van deze wereld! Ofwel ben je een UB'er en ga je zelf op zoek naar het hele verhaal en de oplossingen, ofwel hoor je het in Keulen donderen en klop je aan bij je whizkid-neefje of iemand anders die je vertrouwt om dat eens in mensentaal uit te leggen en te kijken hoe je de schade kunt beperken, toch?
Moest er de laatste twee jaar nog niets over gezegd geweest zijn in de media, snap ik dat er bij die laatste groep geen vraagtekens zijn en ze met de gebakken peren zitten, maar toch niet zoals het nu is?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4865
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Ordon schreef: Taarten en andere patisserie is enkel nog op die dagen dat de intermitterende hernieuwbare energiebronnen écht mee willen... 8)
Nu je er toch zelf voor kiest om - gezien het je nu uitkomt - off topic te gaan: elk nadeel heeft zijn voordeel.
Gezien de stijgende graad van overgewicht bij de Vlamingen (richting 50%) en zelfs obesitas (15% en stijgend) kan het voor een groot deel van de Vlamingen geen kwaad om het nuttigen van taarten en andere patisserie te beperken tot de dagen dat er overschot aan energie is. Een win-win situatie.
Het capaciteitstarief is dus maar één van de vele prijsverhogende én comfortverlagende aspecten die ons te wachten staan.
Inderdaad.

Spijtig voor zij die geen andere keuze hebben of geen toegang hebben tot info om beter te weten en zich voor te bereiden op het onvermijdelijke en als eerste de negatieve gevolgen zullen dragen van een falende overheid.

Een gevolg van eigen keuzes en prioriteiten voor zij die het eigenlijk wel weten en de mogelijkheden hebben om er iets aan te doen voor ze met de rug tegen de muur staan maar om allerlei redenen niet wensen te geloven in één van de definities van waanzin: “Steeds hetzelfde doen en dan andere resultaten verwachten” :roll:

Niet onmiddellijk een probleem voor zij die zich terdege voorbereiden en voor ze met de rug tegen de muur staan al de nodige maatregelen nemen en leren omgaan met minder (zoals niet alle dagen taarten en patisserie nuttigen en zelf hun niet-dagelijks brood bakken wanneer het kan en eveneens langdurig bewaren).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DidierS schreef:Ik snap heel goed wat je zegt maar anderzijds is dit toch echt geen verborgen informatie meer? Hoe vaak is dit verhaal nu al niet in de media geweest, ook in de typische HLN's en VTM's van deze wereld! Ofwel ben je een UB'er en ga je zelf op zoek naar het hele verhaal en de oplossingen, ofwel hoor je het in Keulen donderen en klop je aan bij je whizkid-neefje of iemand anders die je vertrouwt om dat eens in mensentaal uit te leggen en te kijken hoe je de schade kunt beperken, toch?
Moest er de laatste twee jaar nog niets over gezegd geweest zijn in de media, snap ik dat er bij die laatste groep geen vraagtekens zijn en ze met de gebakken peren zitten, maar toch niet zoals het nu is?
Volledig mee eens.
Maar ik heb geen invloed op de prioriteiten van andere mensen noch op hun gedachtengang. Ik ben, volgens de gangbare mening op UB maar een "zielige leugenachtige dommerik". :-D Ik zal er dus waarschijnlijk volledig naast zitten.
Maar hey, zelf Fluvius komt pas een maand tot de (al uitgestelde) invoering van het capaciteitstarief tot de vaststelling dat ze niet op tijd klaar zullen zijn om het in te voeren. Of dat is toch de reden die ze kenbaar maken. Dan kan je toch niet verwachten dat Jan met de Pet en Pieter met de Hoed het wel op tijd zouden weten, laat staan zich hebben voorbereid?

De rapporten over de klimaatproblematiek verschijnen met de regelmaat van de klok ook al meer dan 50 jaar en de voorspelde resultaten worden zelfs met de regelmaat van de klok door de praktijk in negatieve zin overtroffen. En zelfs de meeste gezagsdragers (en al zeker in Vlaanderen) wensen deze te negeren en verkopen nog steeds onzin alsof één of ander technologisch mirakel eenklaps in een onbekende toekomst alle problemen zal oplossen zodat we voorlopig voort kunnen doen zoals in het verleden maar dat alles wel zal veranderen. Zoals eerder geschreven: de politiek van de waanzin.
Gewoon mijn dom gedacht daarover hoor. Waarschijnlijk hebben ze gelijk en ben ik te dom om al die rapporten correct te interpreteren.
Maar ik ben wel voorbereid op het capaciteitstarief en welke energiecrisis dan ook. Helpt het niet, schaden zal het zeker niet.
Sol Invictus!
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

Het was te verwachten dat de lijn van 2021 wordt aangehouden in 2022, afvoeren zeg ik je dat capaciteitstarief. De armsten gaan de grootste stijging zien!
Bijlagen
Schermafbeelding 2022-05-18 om 09.59.24.png
(37.62 KiB) Nog niet gedownload
Schermafbeelding 2022-05-18 om 09.57.05.png
(34.24 KiB) Nog niet gedownload
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Jack Daniels schreef:60000 budget meters op ongeveer 6 miljoen vlamingen. Waar praten we over? Inderdaad quantité négligeable.
ik stel voor dat je jezelf een maandloon geeft van 1085 (netto, armoedegrens - verdien je dat of meer ben je dus niet 'arm')
vervolgens stel ik voor dat je een huis gaat huren, want niet iedereen kan kopen.
met wat je vervolgens over hebt, nadat je voor jezelf eten gekocht hebt voor de maand, en natuurlijk je gas/water/elektra betaald hebt,
mag je dan eens je zonnepanelen gaan leggen. stel dan nog dat je de energielening aan 0% zou krijgen.

stel dat je erg zuinig bent én een goedkope huur hebt:

1085
-500 huur / maand (huur, of laten we luxueus doen en zeggen afbetaling hypothecaire zelfs)
-200 eten / maand
- 20 stroom / maand
- 25 gas / maand
- 5 water / maand
---------
335 euro / maand heb je dan over voor:
- te sparen voor vaste kosten die je nog extra mag betalen (ik vergeet er hier heus een paar)
- (brand)verzekering
- internet
- telefoon (geen luxe)
- auto (of openbaar vervoer, dat is ook niet gratis)
- "luxe" zoals eens kledij kopen of eens een bbq of restaurantje kunnen gaan doen, of je haar laten knippen

en jij zegt dus dat die mensen verwaarloosbaar zijn en het maar moeten kunnen betalen van een lening aan te gaan voor zonnepanelen ?
zoals ik hierboven zeg, doe jij het eens.... en laat me weten hoe geweldig vlotjes dat ging en hoe verwaarloosbaar je bent.
(maar met geld genoeg in je zakken is het eenvoudig praten natuurlijk, kijk maar naar de politiek)
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4865
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

Op een huurhuis als huurder zonnepanelen gaan leggen is sowieso meestal geen goed idee.
Je moet dan, het financiële daargelaten, al kennis hebben van het recht van opstal, de verhuurder mee krijgen enz.

De problemen bij een huurhuis beginnen meestal al bij een slechte isolatie en slechte/dure verwarmingsvorm en SWW (meestal een goedkoop 1:1 systeem).
In plaats van verhuurders vrij te stellen van normale inkomstenbelastingen zou de overheid beter eerst beginnen met de problemen bij de oorzaak aan te pakken => zelf sociale woningen bouwen die goed geïsoleerd zijn en goedkoop te verwarmen zijn (en niet bouwpromoteren veel geld toestoppen voor in se goedkope woningen neer te plempen die van bij het begin al niet toekomstbestendig zijn) en strengere eisen op te stellen (en vooral deze effectief te controleren) voor de verhuurmarkt..
Sol Invictus!
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

DidierS schreef:op een paar maanden hebben zowel mijn vrouw als ik geleerd welk toestel in welke fase te veel verbruikt om te combineren met een ander, weten we hoe je het best kookt en de oven combineert
Worden voor pieken de fasen niet opgeteld?
ivob schreef:Dat vind je terug onder de vaste jaarkost 'databeheer'.
Edit: 13,64 €/jaar voor uitlezing per maand/jaar en 14,80 €/jaar voor kwartieruitlezing.
Uitlezen van de kwartierwaarden kost je dus 1,16 € per jaar extra. :wink:
Die vind ik nergens terug, niet op men eindafrekening en nergens op mijn fluvius profiel :? .
Even op verder gezocht, blijkbaar bestond dat vroeger ook onder "meet- en teltarief", en de 13.64 betaal je sowieso (als ik de volgende zin correct begrijp: "Klanten aangesloten op laagspanning betalen, onafhankelijk van het type meter waarover ze beschikken, eenzelfde tarief databeheer. In 2022 bedraagt dit 13,95 €/jaar (inclusief btw)."), en 1 Euro extra als je voor kwartierwaarden kiest).
DidierS
Plus Member
Plus Member
Berichten: 200
Lid geworden op: 24 jul 2012, 08:46
Twitter: ON8SD
Locatie: JO11ib
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 25 keer

Keuzes uit het verleden hebben er voor gezorgd dat we toekomen met 1 fase bij ons. Maar als je met 3 fasen werkt, ga je mss wat meer moeite moeten doen om het allemaal te snappen, dat zou inderdaad kunnen.

Edit: mijn euro valt! :-D .
Ik bedoel fase als in tijd! Spoelen, warmen, drogen, … niet als in L1, L2, L3!
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4865
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 572 keer
Bedankt: 226 keer
Recent bedankt: 9 keer

MClaeys schreef:
Die vind ik nergens terug, niet op men eindafrekening en nergens op mijn fluvius profiel :? .
Ze hebben het inderdaad goed verstopt. :-D
Je vindt het o.a. in de kolom databeheer (gelijk bedrag voor alle sub-DNB's) op de overzichttabel van de distributienettarieven van de Vreg en de verhoging voor kwartierwaarden is een kleine notaregel onder de tabel. Ze gaan er blijkbaar standaard vanuit dat niemand kwartierwaarden wenst te zien. :roll:

Bij sommige leveranciers (bv. Ecopower) kon je het voorheen afzonderlijk ook niet op de factuur zien gezien het verwerkt zat in de kWh-prijs. Maar dat is daar nu ook uitgehaald omdat de prijs nu verschilt per aangevraagd profiel. Daar werken ze standaard trouwens ook nog met de standaard databeheer prijs.
DidierS schreef:Maar als je met 3 fasen werkt, ga je mss wat meer moeite moeten doen om het allemaal te snappen, dat zou inderdaad kunnen.
Ook niet. Er wordt immers afgerekend op de som van de fasen. Zowel voor injectie als afname.
DidierS schreef:Keuzes uit het verleden hebben er voor gezorgd dat we toekomen met 1 fase bij ons.
:thumbs:
Idem. Een (normaal) doorsnee oplettend gezin heeft voldoende aan 1 x 40A. En al helemaal als er een PV-installatie aanwezig is.
Hier nog nooit meer dan 32A vermogen getrokken (en dan nog uitzonderlijk).
Sol Invictus!
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vooruitgang noemen ze dat. Opletten dat je niet teveel verbruikt anders kan het net het niet aan.
Misschien moeten we de EV's, ovens, wasmachines, ..... gewoon verbieden, dan is het probleem ook opgelost. :angel:
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”