Vreg voert vanaf 2022 capaciteitstarief in

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Mevrouw Vandezande is blijkbaar een politicus in spe want:
De consument heeft het verkeerd begrepen
Wij hebben het slecht gecommuniceerd
Het werd uit de context gerukt
Dat hebben wij nooit op die manier gezegd
...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vergeet ook niet:
wij hebben een simulatie uitgevoerd met onze interne cijfers voor een gezin dat door de combinatie van een warmtepomp en een EV aan een langdurige piek van 16 kW komt, en zelfs dan kwam het gezin nog goedkoper uit. De voorwaarde is alleen dat je een beetje nadenkt voor je de auto in de stekker steekt
Het wordt zelfs goedkoper ... als je het goed doet natuurlijk :)
Als je een hele nacht lang aan een lager vermogen kan laden, kan je toch al aardig wat stroom recupereren.
Zo, geen idee of dat exact haar woorden waren, maar dat moet ze mij toch eens (technisch) uitleggen ;) ze bedoeld waarschijnlijk “kosten vermijden” ipv “stroom recupereren” ...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

DarkV schreef:Ons bericht over de nieuwe berekening van de stroomprijzen die nadelig zouden kunnen zijn voor elektrische auto’s, heeft flink wat reactie uitgelokt. Wij hadden een gesprek met woordvoerder van de VREG, Leen Vandezande, voor meer verduidelijking.

https://www.vroom.be/nl/nieuws/intervie ... 2022-23638
Waar ze volledig de mist in gaat:
Die laders zijn gemaakt voor hun 7kW of 11kW.
Laders hebben een vaste component aan verliezen en een variabele component aan verliezen.
Als je nu lager dan 7kW aan 3,6kW , wat zelfs nog teveel is, 1,8kW dan maar gaat laden dan gaat dit ten koste van efficient de stroom in een accu steken. Verliezen stijgen van 3% tot 17% of meer. Maar ja dat kWh transport daar verdient men aan en stroom hebben we toch op overschot ondanks klimaat of milieuproblemen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

bruma schreef:Verliezen stijgen van 3% tot 17% of meer. Maar ja dat kWh transport daar verdient men aan en stroom hebben we toch op overschot ondanks klimaat of milieuproblemen.
Is dat werkelijk zo, 17?
Zou denken dat de verliezen net kwadratisch stijgen met de laadstroom.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 890
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

wij hebben een simulatie uitgevoerd met onze interne cijfers voor een gezin dat door de combinatie van een warmtepomp en een EV aan een langdurige piek van 16 kW komt, en zelfs dan kwam het gezin nog goedkoper uit. De voorwaarde is alleen dat je een beetje nadenkt voor je de auto in de stekker steekt
Ik heb het gevoel dat ze aan het sussen is. Als je een langdurige piek van 16 kW kunt hebben tijdens het opladen van je ev en zelf nog goedkoper zou uitkomen, wie betaalt dan wel meer? het nieuwe tarief moet minstens evenveel opbrengen als het oude.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Die die niet kunnen 'nadenken' he, als het duurder wordt is het omdat je te dom bent, volgens de VREG woordvoerder he …

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Blijkbaar wordt de prijs voor energie dan goedkoper en komen warmtepomp en (PH)EV eigenaars er beter uit, zeker als ze slimme sturingen gebruiken. Artikel in De Tijd vandaag.
tijd.png
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 521
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 32 keer
Recent bedankt: 1 keer

DarkV schreef:Ons bericht over de nieuwe berekening van de stroomprijzen die nadelig zouden kunnen zijn voor elektrische auto’s, heeft flink wat reactie uitgelokt. Wij hadden een gesprek met woordvoerder van de VREG, Leen Vandezande, voor meer verduidelijking.

https://www.vroom.be/nl/nieuws/intervie ... 2022-23638
Wie denkt dat de vreg gaat melden dat 60-70% vd vlaming meer gaat moeten betalen voor zijn elektriciteit vanwege die energievriendelijke woning of zijn elektrische wagen zou wel heel naief zijn. Vreg zal er alles aan doen om de vetpotten te vergroten, de gemeentes hebben geld te kort en geen enkele burgemeester wil de belasting zichtbaar verhogen dus de vreg is de pinuet en wij zullen mogen betalen...

In de post hierboven melden vreg via de tijd zelfs dat we minder gaan moeten betalen als je de piek van 3kw niet overschrijdt, maar dat is net de clue van de hele zaak, dat is een bijna onmogelijk iets. Gaat je piek naar 6KW dan mag je 3keer zoveel betalen blijkbaar.. met cijfers kan je alles bewijzen..
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

seagull schreef:Blijkbaar wordt de prijs voor energie dan goedkoper en komen warmtepomp en (PH)EV eigenaars er beter uit, zeker als ze slimme sturingen gebruiken. Artikel in De Tijd vandaag.
Je moet wel echt naief zijn om dat te geloven... een stroomvreter gaat winst doen, en een klein zuinig gezin verlies :bang:

En deze maatregel is dan om rationeler om te gaan met ons piek verbruik :nono:
bollegijs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 27 keer

seagull schreef:Blijkbaar wordt de prijs voor energie dan goedkoper en komen warmtepomp en (PH)EV eigenaars er beter uit, zeker als ze slimme sturingen gebruiken. Artikel in De Tijd vandaag.

tijd.png
Alleenstaande laagverbruik terug een grote prijsverhoging en grootverbruikers prijsdaling... Zijn die mensen eigenlijk niet beschaamd wanneer ze dat foto'tje maken? :bdaysmile:
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

seagull schreef:Blijkbaar wordt de prijs voor energie dan goedkoper en komen warmtepomp en (PH)EV eigenaars er beter uit, zeker als ze slimme sturingen gebruiken. Artikel in De Tijd vandaag.
tijd.png
En de belangrijkste wijziging staat er nog niet bij:
PV eigenaars zonder terugdraaiende teller (zeker DNB-kosten, misschien ook eli-kosten) die allen buitenhuis gaan werken.
Wanneer de PV's stroom leveren zijn ze niet thuis en als ze t s avonds thuis komen dan, ook al spreiden ze, nemen ze alles van t net af met de nodige DNB bijdragen per afgenomen kWh.
Indien er ook voor de eli-kosten geen terugdraaiende teller (voor bestaande installaties max 15j na installatie datum) is betalen ze evenveel als een niet PV eigenaar!
Waarom investeerden ze dan ooit in PV's?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

bruma schreef: Waarom investeerden ze dan ooit in PV's?
Omdat wij, toen we de ZP geplaatst hebben, er nooit van uit zijn gegaan dat de overheid, de VREG, de... om de haverklap de spelregels aan gingen passen (in hun financieel voordeel).
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

llereerst moet ik benadrukken dat wij deze pieken per kwartier berekenen. Als je thuis je inductiekookplaat, je wasmachine of je droogkast inschakelt, gaan die heel kortstondig een grote piek veroorzaken, maar die piek zal geen kwartier aanhouden.
Ja, want koken doen we allemaal op 10 minuten.
Hoe dom denken ze bij de VREG dat wij allemaal zijn?
We raden de gebruikers van die auto’s aan om een slimme laadpaal te installeren die automatisch het laadvermogen begrenst om zo een piekverbruik te vermijden. Als je een hele nacht lang aan een lager vermogen kan laden, kan je toch al aardig wat stroom recupereren.
Dus 40kWh bijladen en toch onder de 3,1kW blijven? Dan ben je wel 15u bezig... (los van koelkast, modem, TV, koffiezet, ...)

Al die antwoorden zijn toch maar een plat afkooksel. Ze geeft bijna zelf toe het allemaal niet te weten.
seagull schreef:Blijkbaar wordt de prijs voor energie dan goedkoper en komen warmtepomp en (PH)EV eigenaars er beter uit, zeker als ze slimme sturingen gebruiken. Artikel in De Tijd vandaag.

tijd.png
Waarom gaat ook DeTijd er toch zomaar klakkeloos vanuit dat een piek van 3,1kW normaal is?
Zowat iedereen zit (minstens) op 40A, maar de regulator komt doodleuk vertellen dat iedereen met 15A zou toekomen.
:bang:

En als ze bij de VREG toch zo zeker zijn, dat ze dan meteen met hun tarieven komen?
Het zit anders: iedereen weet dat zowat elk huishouden méér gaat betalen, maar door de boodschap te spreiden gaat de weerstand wel liggen.
Vandaag een half sneetje van de boodschap en over 2 jaar nog eens en dan geraken we er wel mee weg.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Het is beschamend om zelfs maar een statistiekje te laten zien waarin de single persoon weer maar eens de dupe van is. Prijsstijging van 27%, ook al bij water duurder door het forfait bedrag etc etc. Pure discriminatie.

Geen bal geloof ik van die hun mooie praatjes.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Zonet even een mooie praktijktest. Dit is in de praktijk het actuele instant vermogen dat onze droogkast + oven op 180 gr + ventilatie op hoogste stand nodig heeft:
Screenshot_20200822_184617_com.android.chrome.jpg
. Dit bleef zo 15 minuten en langer (schommelen tussen 4 en 5 totaal).

De zon is al aan het ondergaan, en in de praktijk vraag ik dus 3 kw instant van het net op. Maar nadien berekent mijn SMA Sunny Home Manager de kwartierpiek, dus een gemiddelde. En dan zie je toch al een heel ander beeld:
Screenshot 2020-08-22 at 19.41.53.jpg
Er was gemiddeld 2kw nodig van het net, gezien over een kwartier. Valt mee, toch?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er was gemiddeld 2kw nodig van het net, gezien over een kwartier. Valt mee, toch?
Ik denk, mochten er wolken voorbij drijven, waardoor de productie up en down gaat, je een totaal ander beeld zou hebben
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

bruma schreef:
Er was gemiddeld 2kw nodig van het net, gezien over een kwartier. Valt mee, toch?
Ik denk, mochten er wolken voorbij drijven, waardoor de productie up en down gaat, je een totaal ander beeld zou hebben
Bruma , klopt niet. Dit was bij ondergaande zon dus sowieso bijna geen solar power meer. Zeker tegen het einde van de 15 minuten..
Ligging is wel Oost West.

Ik blijf positief denken.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik denk wel dat veel gebruikers (o.a. bv een oven) mogelijk niet continue hun maximum vermogen afnemen.
Een EV daarentegen wel (indien zo ingesteld). Denk wel dat het niet veel zal uitmaken voor de kleine (=niet veel dagelijkse kilometers) EV gebruiker die elke avond zijn stekker in steekt en het vermogen via zijn voertuigmenu op het minimum kan zetten en inplannen tijdens de nacht. Die zal de volgende ochtend gewoon weer een volgeladen voertuig hebben, zoals nu, mogelijk zelfs goedkoper dan nu.
Een plug-in hybride gebruiker die misschien door de dag ook eens wil bijladen (bv. batterij leeggereden in de voormiddag en in de namiddag nog een ritje van plan) zal sneller in de problemen komen, tenzij hij tijd heeft (tgv eventueel lager vermogen laden) en/of zonnepanelen (en een zonnige dag) en/of hij zijn verbruikers goed kan plannen.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

NuKeM schreef:Ik denk wel dat veel gebruikers (o.a. bv een oven) mogelijk niet continue hun maximum vermogen afnemen.
Een EV daarentegen wel (indien zo ingesteld). Denk wel dat het niet veel zal uitmaken voor de kleine (=niet veel dagelijkse kilometers) EV gebruiker die elke avond zijn stekker in steekt en het vermogen via zijn voertuigmenu op het minimum kan zetten en inplannen tijdens de nacht. Die zal de volgende ochtend gewoon weer een volgeladen voertuig hebben, zoals nu, mogelijk zelfs goedkoper dan nu.
Een plug-in hybride gebruiker die misschien door de dag ook eens wil bijladen (bv. batterij leeggereden in de voormiddag en in de namiddag nog een ritje van plan) zal sneller in de problemen komen, tenzij hij tijd heeft (tgv eventueel lager vermogen laden) en/of zonnepanelen (en een zonnige dag) en/of hij zijn verbruikers goed kan plannen.
Alle items in de keuken die op warme lucht/olie werken hebben een thermostaat. Die thermostaat zet de verwarming aan/uit, voor de rest is er nog een ventilator maar die verbruikt niet zoveel. Een airfryer of frituurpot trekken een goeie 5 min vol vermogen (2 KW) als ze opwarmen naar ~200°c. Bij een oven kan dit nog langer duren afhankelijk van de temperatuur, een oven heeft een vermogen van 2-3 KW. Idem voor een stoomoven.

Een elektrisch kookvuur is iets anders. Inductie kan je makkelijk instellen op een kracht die correspondeert met een bepaald continue vermogen. Een keramisch vuur, in feite een warmtelamp, stel je in op een bepaalde kracht en afhankelijk van de temperatuur?/tijd? zal deze aan en uit gaan.
Deze curen hebben typisch een vermogen van 2 à 3,3 KW piek.

Een microgolf heeft een vermogen van 700 à 1000 watt en trekt dit continue voor de verwarmingstijd. Iets minder bij luxe functies zoals ontdooien.

Stel dat je iets kookt waarbij je zowel oven/frituurpot als 2 kookpotten nodig hebt. Dan gaat bij mij alles grofweg tegelijk aan en de kookpotten draaien initieel op vol vermogen om water aan de kook te brengen of de olie warm te krijgen. Dan heb is in het geval van simpele apparatuur al een piek van 3*2 KW of makkelijk 8 KW bij grotere apparatuur. Daarnaast kan je nog een KW rekenen voor andere apparatuur zoals afzuiging, licht, koelkast & vriezer die moeten koelen omdat die net open waren, huisgenoten. De frituurpot en 2 potten zijn na 5 min wel warm. Mijn kookplaten worden dan teruggeschaald naar 800 watt elks (op inductie want dit is het meest efficiënt). Na nog een 5 min kunnen de frieten in de frietpot maar door de afkoeling gaat de pot weer aan voor 3 min. Voor het gemak zijn we klaar na een kwartier :wink:
De piek is dan in het simpele geval ((6+1) * 5 + (1,6+1) * 5 + (3,6 + 1) * 3 + (1,6 + 1) * 2) / 15 = 4,5 KW gemiddeld voor een simpel gerecht, als je eens in de maand uitgebreider kookt of er is iemand tegelijk aan het stofzuigen, wassen, klussen, ... dan hang je aan een hogere piek. Of stel dat je tijdens het koken al wat spullen afwast waardoor je keukenboiler van 2 KW in gang springt, of nog je gebruikt tijdens dat afwassen water uit je regenwaterput, ik moet er geen tekening bij maken :-D Je hebt dus al heel makkelijk een piek van 4,5 KW zonder veel gekkigheid of luxe. Ook met verbruikers zoals een warmtepomp / EV gaat je piek enkel omhoog. In principe moet je je warmtepomp & EV uit gaan schakelen tijdens het koken.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 70 keer

Tja, klopt wel vind ik. Maar ik stel me bijvoorbeeld wel vragen bij een keukenboiler. Waarom kun je geen centraal bereid warm water gebruiken? Ook voor wasmachine/afwasmachine trouwens. We hebben zelf wel een Quooker maar je ziet dat die maar piekjes trekt voor 5 seconden, een keer om de 5 minuten ofzo.

Ik zie wel een probleem bij elektrische auto's. Snelladen met 11KW en dergelijke zijn echt wel een voordeel volgens mij, hoewel ik geen praktijkervaring heb. Ik vergelijk het met mijn gsm die kan snelladen (40W). Dat geeft me het voordeel dat ik de gsm batterij niet snachts hoef op te laden: als ik 's ochtends wakker word en het is al licht, plug ik 'm even in, waardoor de stroom 100% van pv komt (en dus gratis is, ook in nieuw tarief). Maar dan moet ie dus snel laden om toch nog voor de werkdag vol te zijn. Dat snelladen (dan voor auto's) is dus wel een voordeel, maar lijkt onmogelijk te worden zonder piekbelasting van de VREG. (tenzij je stevige batterijen installeert, zie ander topic, die kunnen tot 9KW trekken op eigen houtje).
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Ik heb geen idee hoeveel mensen een keukenboiler hebben maar in sommige landelijke huizen ligt dit toch lastiger. Gezien de afstand van keuken tot de boiler. In mijn geval staat er zo'n keukenboiler omdat de afstand tot de hoofdboiler 20 meter is, dan duurt het lang voor je warm water krijgt en verspil je enige liters :wink: Mijn keukenboiler heb ik gekoppeld aan mijn zonneboiler 20 meter verderop met een thermostatische kraan ingesteld op 40°c, zodat bij lange afwassessies de keukenboiler minder hoeft op te warmen. De was/vaat machines hangen ook op die lijn met een raspberry pi die de keuze maakt tussen warm/koud.

Een EV opladen zou ik ik niet meer op 11KW of sneller bedrijven thuis. Dat is ook niet nodig je ligt toch een nacht te slapen waarbij de EV makkelijk 12u stil staat, als je dan laad op 2 KW (ver onder de kook piek en uiteraard uit tijdens het koken via slimme sturing) haal je 130KM per 12u. Dat is niet schokkend veel maar toch voldoende voor 99% van de dagen? Als je nog kan laden op het werk heb je nog minder zorgen. Alternatief kan je laden op 16A -> 3,6 KW waarbij je 216 KM haalt op 12u.
Snelladen is en blijft trouwens slechter voor de batterij dan traag laden.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1544
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Stel je plaatst een thuisbatterij.
In de zomer zal die hoofdzakelijk worden opgeladen door de zon.

Zou je die bij weinig zon ook kunnen laden van het lichtnet?
Je neemt de info van je slimme meter en begint te laden indien je onder de capaciteit blijf die de vreg "goedkoop" weggeeft.

Wanneer de batterij voldoende vol is, en je zet bvb droogkast + koopplaat aan:
gaan die toestellen dan eerst de stroom uit de batterij halen?

Idealiter zou er een sturing tussen kunnen die steeds 2.5kw van het net neemt, en de rest in de batterij laat om de pieken op te vangen.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zie het al:
De zuinige alleenstaande, die nu al veel te veel betaalt voor vanalles, incl huur (33% van het loon my arse, en geen bank die wil lenen aan de kosten die je nu aan je huur kwijt bent), en vaste kosten bij de waterfactuur (>80% van de factuur zijn vaste kosten), is ook weer gekloot bij deze berekening, en zo te zien geen klein beetje.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bij ons zal het momenteel bijbetalen worden met de nieuwe regels (boven de default 2,5kW).
2020-08-26 10_56_29-Elektriciteit-541448820063182260-20200820-20200826-Kwartiertotalen.xlsx - Excel.png
Tenminste, als mijn berekening klopt, van Fluvius krijg je de kwartiertotalen in kWh. kW = kWh / T(h) heb ik als formule gebruikt, in dit geval dus kWh/0.25.
De piek gisteren om 21 uur vind ik wel vreemd. Blijkbaar verbruikt onze vaatwasser veel. Daar vliegt dus al een slim stopcontact op om enkel te draaien onder een bepaald verbruik (en tegen dan waarschijnlijk een nieuw/zuiniger model).
Laatst gewijzigd door MClaeys 26 aug 2020, 12:21, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Ik heb maandag een tijdje het snoeisel van de haag gehakseld.
Dat kan met een CO2 brakende benzine hakselaar, of met een zuinige/efficiënte elektrische hakselaar: Eliet Neo2. Dat beestje trekt 3kW flat, een uurtje gehakseld, dat zou me dankzij de VREG dus wel serieus geld kosten.
Of dachten ze bij de VREG dat ik hun sprookjes geloof dat modem+AP's, koelkast, diepvries, wekkers, ... tezamen minder dan 100W load zetten, zodat ik onder de 3,1kW blijf?
fuserke
Member
Member
Berichten: 66
Lid geworden op: 09 apr 2019, 15:05
Bedankt: 10 keer

Enige dat zal gebeuren is dat het de mensen veel geld zal kosten. En ze moeten niet afkomen van "koop a+++ toestellen" want tegenwoordig hebben de meeste mensen er het geld niet voor. Heel veel zitten op hun tandvlees. Dus geen investering maw gekloot in het kwadraat.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

MClaeys schreef:Blijkbaar verbruikt onze vaatwasser veel.
Tja, water opwarmen en drogen vraagt veel vermogen.
MClaeys schreef:Daar vliegt dus al een slim stopcontact op om enkel te draaien onder een bepaald verbruik
Dus als je vaatwasser 10 minuten bezig is ga je die plots afzetten omdat je andere verbruik stijgt, om dan 10 minuten later terug op te zetten, ... en zo verder. Dergelijk systeem kan je eventueel gebruiken voor het opladen van je wagen, maar niet voor (vaat)wasprogramma's die je in één keer moet doorlopen.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Je kan beter langdurige verbruikers tijdelijk afschakelen. Was apparaten hebben inderdaad een programma. Maar in noodgeval (aka hogere KW betalen) moet die even uit.

Wat is goed geschikt om te schakelen?
-> warmtepompen
-> pompen / ventilatie / boilers / verwarming
-> wasdroger, die heeft toch en sensor die de vochtigheid meet
-> koel apparatuur
-> EV
-> Luxe zoals tuinverlichting, jacuzzi verwarming, terrasverwarming, hetzij op een lagere prioriteit dan de andere
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Ik heb maandag een tijdje het snoeisel van de haag gehakseld.
Dat kan met een CO2 brakende benzine hakselaar, of met een zuinige/efficiënte elektrische hakselaar: Eliet Neo2. Dat beestje trekt 3kW flat, een uurtje gehakseld, dat zou me dankzij de VREG dus wel serieus geld kosten.
Of dachten ze bij de VREG dat ik hun sprookjes geloof dat modem+AP's, koelkast, diepvries, wekkers, ... tezamen minder dan 100W load zetten, zodat ik onder de 3,1kW blijf?
Dat zijn maximumvermogens, zo'n hakselaar draait ook niet 100% op maximaal vermogen.
Meten is weten = digitale meter met raadpleegbare kwartierwaarden.

2,5 kW is het minimum, vooral om ervoor de zorgen dat men niet met thuisbatterijen en (in theorie) een nulverbruik zou kunnen realiseren zonder enige financiële bijdrage te hoeven leveren.
3,15 kW zou volgens een studie voor de overgrote meerderheid van de huishoudens realistisch zijn (en daar zou ik dus verwachten dat de kost evenwaardig is aan het huidige systeem).
De grote energieverslinders (EV etc), die gaan betalen voor eindelijk echte investeringen in het net, ipv. bonussen uitkeren hopelijk.

Ik denk... maar het blijft koffiedik kijken zonder exacte tarieven, dat een thuisbatterij sowieso interessant wordt om je piekverbruik op 2,5 kW te beperken (kwartierwaarde).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Langdurige gebruikers schakelen?
Ik heb ooit van een elektricien gehoord dat lang niet alle toestellen daar zomaar tegen kunnen :-(
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik weet niet welke toestellen ik zou kunnen optimaliseren met een slimme schakelaar buiten wat verlichting voor m'n comfort.
Wasmachine, droogkast, vaatwasmachine, vereist "start" drukknop.
Om x uur oven, of frietpot aanzetten heeft ook niet veel zin te automatiseren.

Grote vermogens door die compacte toestellen met een klein relais / printplaatje...
Gegarandeerd hoger risico op brandgevaar + verliezen/standby (€).
Of je relais schakelt niet, wat jammer voor je diepvries en z'n inhoud... (€).
Ook die modules gaan niet eeuwig mee (€).
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

DarkV schreef:Dus als je vaatwasser 10 minuten bezig is ga je die plots afzetten omdat je andere verbruik stijgt, om dan 10 minuten later terug op te zetten, ... en zo verder. Dergelijk systeem kan je eventueel gebruiken voor het opladen van je wagen, maar niet voor (vaat)wasprogramma's die je in één keer moet doorlopen.
Ghoh, onderbreken niet, maar ik kan hem evengoed klaar zetten en instellen en op Home Assistant instellen dat hij pas start als we slapen of bvb als de zonnepanelen voldoende opwekken. Zo ben ik voor wasmachine en de droogkast ook aan het experimenteren, alleen zit daar nog de moeilijkheid dat als de was klaar is ik deze zo snel mogelijk er uit wil halen om in de droogkast over te steken, dat is wat lastiger als je niet thuis bent.
Dat is uiteindelijk toch waar men naartoe wil, dat je zoveel mogelijk je eigen opgewekte energie opgebruikt (injectietarief dat er aan gaat komen, de taks op pieken, etc...). Beter er nu wat mee te prutsen en er aan wennen dan al onze gewoontes op de laatste moment te moeten aanpassen als het zover komt.
Veel meer dan dat valt er hier thuis eigenlijk niet te schakelen vrees ik, een warmtepomp, ev, ventilatie, etc... hebben we niet. Wel een plasma tv, die zal ook mooi bijgedragen hebben aan die pieken. Alles dan maar uit als de vrouw tv kijkt :lol: .
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

MClaeys schreef:pas start als we slapen of bvb als de zonnepanelen voldoende opwekken
ZP's leveren geen constante stroom... wat je nu krijgt kan binnen 30 seconden grotendeels wegvallen vanwege bewolking.
MClaeys schreef:Beter er nu wat mee te prutsen en er aan wennen dan al onze gewoontes op de laatste moment te moeten aanpassen als het zover komt.
De vraag is of mensen dat effectief gaan doen... die luxe opgeven ? Hoeveel moet de meerkost zijn voor je dat doet... 100 euro, 200 euro, 300 euro, ... per jaar ? (niet vergeten dat al je "slimme" schakelingen ook niet gratis zijn en mogelijks wel een negatieve impact hebben op de levensduur van je toestellen).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

DarkV schreef:wat je nu krijgt kan binnen 30 seconden grotendeels wegvallen vanwege bewolking
Maar het geeft meer buffer. En over het algemeen zijn we aan het werk op dat moment en is er dus minder verbruik => geen piek dus (het is niet de vaatwasser alleen die de piek geeft he).
DarkV schreef:De vraag is of mensen dat effectief gaan doen... die luxe opgeven ?
De mensen is een gewoontebeest, tuurlijk gaan ze dat niet doen, daar gaat de VREG waarschijnlijk ook vanuit. Een vaatwasser die draait tijdens het slapen of overdag is geen luxe die wegvalt voor mij. Ok, de vaatwas aanzetten wanneer je maar wil is een gemak, maar gezien dat aanzetten dan word overgenomen door de domotica is dat ook niet echt iets om van wakker te liggen. De onze is wat ouder en heeft geen uitsteltimer of iets dergelijke.
DarkV schreef:Hoeveel moet de meerkost zijn voor je dat doet... 100 euro, 200 euro, 300 euro, ... per jaar ?
Het gaat me niet zozeer om de meerkost (al moet ik zeggen dat met al die belastingen die er al in de energieprijs zitten ik het hen liever niet gun). Die is nog niet eens geweten voor zover ik gelezen heb. Het is een ondoorzichtige maatregel, je hebt er geen tot weinig controle op. Wauw, je kan de dag nadien opvragen of je pieken hebt gehad, ook niet echt nuttig lijkt me.
Zelf heb ik meetklemmen rond mijn invoer, in theorie zou er dus met NodeRed iets te maken zijn dat dit live zou kunnen weergeven en reset elk kwartier. Maar zo bedreven ben ik daar niet in.
DarkV schreef:niet vergeten dat al je "slimme" schakelingen ook niet gratis zijn en mogelijks wel een negatieve impact hebben op de levensduur van je toestellen
Het is meer "hobbie" dan wat anders (anders had ik wel een samenhangend systeem gekozen zoals Niko HC waar ik nooit meer aan moest komen nadien, of helemaal niks want er zit niks in de domotica dat niet op een andere of manuele manier kan). Die negatieve impact zal de toekomst uitwijzen, dat weet ik niet. Bij een oude vaatwasser ga ik daar niet zo van wakker liggen, maar dat is inderdaad iets om in het achterhoofd te houden dan.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1637
Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 52 keer

MClaeys schreef: Ghoh, onderbreken niet, maar ik kan hem evengoed klaar zetten en instellen en op Home Assistant instellen dat hij pas start als we slapen of bvb als de zonnepanelen voldoende opwekken. Zo ben ik voor wasmachine en de droogkast ook aan het experimenteren, alleen zit daar nog de moeilijkheid dat als de was klaar is ik deze zo snel mogelijk er uit wil halen om in de droogkast over te steken, dat is wat lastiger als je niet thuis bent.
Maar hoe dan? Ik was hier ook al eens aan't nadenken hoe ik dat zou kunnen doen met automatisatie (ik heb overal Z-wave modules & een Fibaro HC2), maar zowat 99% van mijn apparaten (wasmachine, droogkast, vaatwasser,...) willen toch echt dat ik nog op een knop druk om te starten als ze elektriciteit krijgen!
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

De onze gaan gewoon verder met hun programma na een stroomonderbreking, dus eens ingesteld werkt dat hier wel.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Zo:
[youtube]migRN4P1wGI[/youtube]
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

MClaeys schreef:De onze gaan gewoon verder met hun programma na een stroomonderbreking, dus eens ingesteld werkt dat hier wel.
NickG had het niet over verder gaan na stroomonderbreking. Hij had het over opstarten. Ik neem aan dat jij (of iemand anders) overdag thuis is om al die toestellen op te zetten?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

En toch is dat het antwoord op zijn vraag. Steek was in (dat kan toch niet remote), start programma (je bent er dan toch), stroom gaat er af. Domotica zet stroom op wanneer er niemand thuis is/wanneer iedereen slaapt/wanneer er veel zon is/whatever logica er in zit.
Ik zou graag gaan beginnen prutsen met ESP32 modules en weet ik veel wat om ze ook remote in te stellen en op te starten en dergelijke maar dan moet ik eerst ESP32 aanleren + men vrouw heeft liever niet dat ik aan die machines pruts :lol: . En ook dan weer, omdat het kan, niet omdat het moet :beerchug: .
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Jullie hebben precies allemaal hele gesofisticeerde toestellen. Als mijn vaatwasser, nu ruim 2 jaar oud, van de stroom wordt afgehaald... dan staat hij daar te wachten tot wanneer ik weer op de 2 tiptoetsen druk om hem weer op te starten. Hier kan geen enkel soort domotica mij helpen. Als mijn wasmachine van de stroom wordt afgehaald... dan staat hij daar te wachten tot wanneer ik weer op de tiptoets druk om hem weer op te starten...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”