12V koelbox de moeite waard?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Hallo iedereen,

Binnenkort gaan we voor de eerste keer met de wagen op reis (Covid)...
Ik had gedacht zo'n koelbox aan te schaffen voor in de sigarettenaansteker te steken om wat drinken / etenswaren voor de trip en eerste avond koel te houden.
Is zoiets te doen zonder zot te worden van het lawaai van de ventilator etc.?
Is zoiets z'n geld waard en zijn hier veel verschillen in het goedkopere prijssegment?
Verdere tips?

Bedankt
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 394 keer
Bedankt: 194 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Ik heb er eentje en die maakt idd heel veel lawaai. Zo grote frigobox met ventilator bovenop.

Nadien een kleinere gekocht, speciaal voor in de wagen, die is VEEL stiller en koelt beter. Maar kan wel minder in: https://www.coolblue.be/nl/product/7706 ... risch.html
Die gaat met ons altijd mee met vakantie om de eerst dag wat fris drinken te hebben. Kan ook opwarmen, nog niet gebruikt. :-)
Ook een 12V -> 220V om hem op hotel evt ook te gebruiken.

Blijkbaar nu nieuw model: https://www.coolblue.be/nl/product/8417 ... -mt08.html
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 322 keer
Bedankt: 722 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider
Te Koop forum

Wij hadden zoiets, maar dan van campingaz voor onze eerste kampeertrip.
Erna nooit meer gebruikt tijdens vakanties omdat 's nachts dat lawaai verschrikkelijk is, maar al rijdend in de wagen stoort dat niet.
Verwacht geen wonderen, maar de inhoud is wel een stuk kouder, ik denk tot 18° onder omgevingst°. In een warme tent is dat dus onvoldoende.
Opgelet, dat koelelement lekt wel nogal wat vocht, dus na een lange rit staat er een bodempje water in.

Erna hebben we een frigobox gekocht zonder bewegende delen, ongeveer zoiets.
Kost een pak meer, maar is wel vele malen beter. Koelt echt goed. De onze koelt ook op gas, dat is handig voor op campings zonder elektriciteit.
Het grootste voordeel is dat die niks van lawaai maken, maar ze zijn wel groter en duurder. Daarom misschien minder geschikt voor gewoon tijdens de autorit.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Heb ik zo een ding met een ventilator in het deksel. Steek koelblokken in de diepvriezer, en als je vertrekt doe je alle drank ik je frigobox, en de "gaten" vul je op met die koelblokken. Steek het geheel in je koffer en rijden maar. Ikzelf merk dat het eten goed koel is, en heb amper last van het lawaai.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 216 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Er bestaan compressorkoelkasten op 12V
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 394 keer
Bedankt: 194 keer
Provider

Jaja, maar dan ben je een paar honderd euro kwijt... :-)
Als het gewoon voor wat drinken koud te houden is tijdens een trip, is een gewone ouderwetse koelbox met koelelementen eigenlijk genoeg.
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 189 keer
Bedankt: 146 keer

Heb eens zo eentje gehad zonder bewegende delen. Alles in het deksel. Heeft eigenlijk nooit goed genoeg gewerkt om een verschil te maken. Vormfactor was wel handig, was smal genoeg om aan de voeten achteraan te staan.

Als het is voor een (lange) rit zou ik een gewone firgobox kopen. En koop wat fruitsap in Treapak. Vries die in. Zo heeft het volume van van koelelementen ook een nut.

Bij gebruik van een elektrische; let goed op dat je de zekering niet laat springen. Bij minstens sommige auto's zijn die vreselijk onhandig geplaatst om die te kunnen vervangen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Ik heb er eentje die zowel op 12V als op 220V werkt. Kan 43 liter in. Ik gebruik die enkel als ik van bepaalde winkels vers vlees of verse vis meebreng of diepgevroren voedingswaren maar die winkels bevinden zich op minstens een half uur rijden van bij mij. Handig mocht ik op de terugweg in de file vast komen te zitten. Als ik eraan denk laat ik hem van de dag ervoor koelen op 220V maar meestal gooi ik de dag zelf wat koelelementen in de box en plug hem in 12V in de auto. Zit ventilator in het deksel, je hoort die draaien maar het is zeker niet luid of storend. Merk is Giostyle. Die gaat achteraan in de koffer van de Touran, daar zit 1 van de 3 sigarettenaanstekers. Op 12V zal je iets wat er koel in gestoken wordt, koel kunnen houden maar verwacht geen mirakels. In het deksel zit een klein lcd scherm dat de temperatuur in de box aangeeft maar dat display wordt apart gevoed door een knoopbatterij.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 29 jun 2020, 16:19, in totaal 2 gewijzigd.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
profke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

heel handig om in de koffer te zetten tijdens een lange reis,
of zelfs terwijl je op een camping zit.
zorg dat je eentje hebt die ook op 220V werkt, dan is die ook thuis handig...

maar: verwacht geen wonderen; 12V in je wagen, max 10 A => max 120 Watt
en omdat dat dan peltier elementen zijn, is dit maar net genoeg om de frisdrank/boterhammen/whatever op de koude temperatuur te houden. een warme fles drinken erinzetten om ze te koelen: dat kan je vergeten.

PS: kan je batterij leeg trekken als je die enkle uren laat insteken terwijl je geparkeerd bent.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

profke schreef:PS: kan je batterij leeg trekken als je die enkle uren laat insteken terwijl je geparkeerd bent.
Dat is gelegen aan de auto maar niet aan de koelbox. Als ik van mijn Touran het contact uitzet en de sleutel uit het slot haal dan zit er ook geen stroom meer op de sigarettenaanstekers. Dat het anno 2020 nog mogelijk is dat constructeurs nog steeds auto's op de markt brengen waarbij alle stroom niet uitgeschakeld wordt als je de sleutel uit het contactslot haalt, dat gaat mijn petje te boven. Maar dat is een andere discussie.
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Meeste moderne wagens hebben diverse contactslot standen. Standaard worden alle verbruikers uitgeschakeld, in een andere stand alles behalve het entertainment systeem, nog een andere stand kan je bv ook je 12/220V stopcontact blijven gebruiken.
Je handleiding dus even lezen ;)

Bv mijn wagen: https://www.volvocars.com/nl/support/ma ... lotstanden
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1005 keer
Bedankt: 3746 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

Jack Daniels schreef:Dat is gelegen aan de auto maar niet aan de koelbox. Als ik van mijn Touran het contact uitzet en de sleutel uit het slot haal dan zit er ook geen stroom meer op de sigarettenaanstekers. Dat het anno 2020 nog mogelijk is dat constructeurs nog steeds auto's op de markt brengen waarbij alle stroom niet uitgeschakeld wordt als je de sleutel uit het contactslot haalt, dat gaat mijn petje te boven. Maar dat is een andere discussie.
Een 12V stopcontact in een auto is al lang geen "sigarettenaansteker" meer :wink: .
Ik heb zo'n 12V slot in mijn koffer, dat zeker niet dient om sigaretten aan te steken (en ik denk niet dat deze afgesloten wordt via het contact).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef: Een 12V stopcontact in een auto is al lang geen "sigarettenaansteker" meer :wink: .
Ik heb zo'n 12V slot in mijn koffer, dat zeker niet dient om sigaretten aan te steken (en ik denk niet dat deze afgesloten wordt via het contact).
Je moet het kind een naam geven hee Philippe. Toen dat ooit geïntroduceerd werd was het om een sigaret aan te steken. Ondertussen gebruiken we dat om de smartphone, tablet, koelbox... op aan te sluiten. Voor mij blijft het een sigarettenaansteker. Met dat verschil dat enkel dat contact vooraan zo een aansteker heeft die je moet induwen. De andere 2 zijn inderdaad gewoon stopcontacten.
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Deze stekkers worden niet mee uitgeschakeld met het contact.
Pas als de batterijspanning te laag wordt om te starten bij een recente wagen schakelt deze alle overbodige kringen uit.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

honda4life schreef:Deze stekkers worden niet mee uitgeschakeld met het contact.
Pas als de batterijspanning te laag wordt om te starten bij een recente wagen schakelt deze alle overbodige kringen uit.
Wat vertel je nu? In mijn Touran worden die stopcontacten automatisch uitgeschakeld van zodra de sleutel uit het contactslot wordt getrokken.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

3 maal is scheepsrecht,
Ik heb er 2 gekocht met Peltier elementen
Eentje met binnen en buiten een ventilator (luidruchtig)
Eentje met enkel buiten een ventilator (nog luidruchtiger)
En geen van beide konden koelen noch gekoelde zaken echt koel houden

Uiteindelijk er een gekocht van campinggaz, die werkt op ga (nooit had gebruikt), op 220V en op 12V.
Indien je deze op 12V in de wagen gebruikt hem de dag ervoor (24u op max 230V) voor laten koelen.
Het koelelement kan zelfs voor ijsblokjes zorgen.
De enige die én kon koel houden én kon afkoelen.

Nadeel is wel dat die veel kofferruimte in neemt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

bruma schreef:Uiteindelijk er een gekocht van campinggaz, die werkt op ga (nooit had gebruikt), op 220V en op 12V.
Welk model? Op de campinggaz website vind ik alleen 12/230V modellen.
Hier een link met wat info
http://koelboxreview.nl/12v-koelbox-com ... -absorber/
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 281 keer
Bedankt: 98 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Jack Daniels schreef:12/230V modellen
220 - 240V is een range: https://en.wikipedia.org/wiki/Mains_ele ... of_voltage

En apparaten horen hier mee om te kunnen gaan. 230V met 10% range langs onder en boven (dus 207 - 253).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Pffff.... Modellen met 12/230V zonder gas...
profke
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

Jack Daniels schreef:
profke schreef:PS: kan je batterij leeg trekken als je die enkle uren laat insteken terwijl je geparkeerd bent.
Dat is gelegen aan de auto maar niet aan de koelbox. Als ik van mijn Touran het contact uitzet en de sleutel uit het slot haal dan zit er ook geen stroom meer op de sigarettenaanstekers. Dat het anno 2020 nog mogelijk is dat constructeurs nog steeds auto's op de markt brengen waarbij alle stroom niet uitgeschakeld wordt als je de sleutel uit het contactslot haalt, dat gaat mijn petje te boven. Maar dat is een andere discussie.
mijn wagen had specifiek voor koelboxen en co een aansluiting in de koffer....
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Wat is er mis met een gewone koelbox en ijsblokjes ? Kost niks & als je langer dan 24h wil koelen koop je gewoon een zak nieuwe ijsblokjes.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Hier staat er jaar in jaar uit een grote koelbox in de auto. Is een extra dik geïsoleerd model, houdt heel goed koel (je moet er wel geen 5 flessen pepsi max van 2 liter warm in pleuren, dan duurt het 24 uur eer die koud zijn, maar koud houden van boodschappen (beenhouwer, fruit) doet die zeker héél goed.
Op reis blijven de belegde broodjes die we voor onderweg meenemen lekker fris.

Voor hetgeen zo'n ding maar kost (ze hebben er voor 50 of 60 euro in de Lidl momenteel?) zeker zijn geld waard. Het model dat ik heb hoor je licht gezoen, werkt met Pelletier-element.
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 94 keer

Jack Daniels schreef:
bruma schreef:Uiteindelijk er een gekocht van campinggaz, die werkt op ga (nooit had gebruikt), op 220V en op 12V.
Welk model? Op de campinggaz website vind ik alleen 12/230V modellen.
Hier een link met wat info
http://koelboxreview.nl/12v-koelbox-com ... -absorber/
Is inderdaad een absorptie koelbox die lijkt op deze:
https://www.dewitschijndel.nl/dometic-c ... 3LEALw_wcB
decat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

iceke schreef:Wat is er mis met een gewone koelbox en ijsblokjes ? Kost niks & als je langer dan 24h wil koelen koop je gewoon een zak nieuwe ijsblokjes.
Vroeger zo'n Curver frigobox gehad. Daar 2 bevroren flessen water in en wat koelelementen, de rest waren pintjes. De derde dag van t festival waren de pintjes nog altijd fris. :lol:
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Dranouter 1998; een isomo kist van het werk waarmee de week ervoor stamcellen vanuit Seattle naar ons ziekenhuis in Brussel waren gevlogen met enkel passieve koeling (ijsblokken dus), gevuld met 48 blikjes Bitburger bier dat toen super goedkoop in de Lidl werd verkocht, en de zondagmiddag hadden wij nog fris bier. Tegen de zondag 15.00 waren de blikjes op en begonnen we aan onze gratis drankkaarten die ik kreeg omdat ik interviews kwam doen voor de radio, op dat festival. Wij = mijne blinde beste vriend van toen (en nu nog!) en soms eens een liefje. Heerlijke tijden. De isomo box bastaat nog altijd! De sticker 'human life organ transport' plakt er wel niet meer op...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik heb zo'n peltier cooler van mobicool, aan de binnenkant koude lucht en aan de buitenkant warme lucht ;)

Is er eentje met zowel 12V als 230V, en werkt goed voor lange trips waar iets koud moet blijven. Werkt het best als het materiaal wat er in gaat reeds koel is, maar extra frigobox elementen waren nooit nodig. Dikwijls ook op skiverlof gebruikt en ook bij warm weer blijft alles koel genoeg.

Dat ding is echter niet geschikt voor de G krachten van de sportauto, daar gebruik ik deze:

http://www.giostyle.com/fr/product/bravo-16-2/

Gooi er wat frigobox elementen in, van die dikke uit den action, en de dag nadien is alles nog ijskoud na een tocht.

Voor zeer korte trips heb ik nog zo'n mini soepele tas, waar ik een zestal dikke frigobox elementen in steek, en dan kunnen er bovenaan een viertal redbull achtige blikjes nog liggen (maar ik drink Yula ipv red brol). Deze trekt hier op:

https://www.trekkinn.com/outdoor-wandel ... 36974254/p
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Ik heb die van de Lidl besteld.
Hij heeft al goedkoper gestaan, maar gezien z'n prijs en specificaties lijkt me dit een mooi toestel.

Bedankt!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Ik zag op de Lidl shop ook een koelbox trolley. Handig voor als we naar de markt in Brussel gaan op zondagmorgen en ik breng van daar een paar schapenbouten mee.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 79 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Jack Daniels schreef:
honda4life schreef:Deze stekkers worden niet mee uitgeschakeld met het contact.
Wat vertel je nu? In mijn Touran worden die stopcontacten automatisch uitgeschakeld van zodra de sleutel uit het contactslot wordt getrokken.
Mijn Touran (bouwjaar 2019) had dit ook, maar is eenvoudig aan te passen bij alle Audi/VW/Skoda-wagens op een simpele manier (zekering hersteken).

Ikzelf heb jaren geleden geinvesteerd in een Waeco Coolfreeze koelbox (compressormodel). Kan vriezen tot -18 als het moet. Staat bij mij ingesteld op 4° (en houd dat ook aan als het +40° in de wagen is). De meeste peltier-koelboxen kunnen maar ongeveer 20° onder omgevingstemperatuur koelen. Niet ideaal als je bvb gaat camperen en charcuterie vers wil houden ...

Ook verbruikt hij veel minder (draait enkel als de thermostaat het nodig acht). In de zomer kan ik de koelbox 2à3 dagen op laten staan zonder een platte autobatterij te hebben ...
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 766 keer
Bedankt: 153 keer

Enkele jaren geleden in Lidl 1 gekocht, topding voor geen geld.
In een tent gebruikt, des te lager de thermosstaat ingesteld des te minder geluid, op tijd beginnen koelen dus
zodat je die s'nachts op minimum kunt zetten.

Opvolger: https://www.lidl-shop.be/nl-BE/CRIVIT-E ... p100287632
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”