Color e-reader

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Het moest er eens van komen, en binnenkort zullen er een aantal kleuren e-readers beschikbaar zijn.
In tegenstelling tot bij een tablet, verbruiken deze weinig stroom, en kun je ook lezen in volle zon.
Verwacht echter niet het kleurenpalet dat je van een gewoon scherm verwacht, het aantal kleuren is beperkt, en wat fletser.

Hier doen ze een review van zo'n toestelletje:
https://goodereader.com/blog/electronic ... book-color
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Beter = verwacht echter niet de snelheid van een tablet ;-)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

iceke schreef:Beter = verwacht echter niet de snelheid van een tablet ;-)
Het zijn ook echt 2 verschillende producten.
Een tablet heeft natuurlijk veel meer verschillende toepassingen dan een e-reader.
Zo heb ik op mijn Kindle ook wel een web browser, maar dat is echt niet handig om mee te surfen.
Voor boeken te lezen is het dan weer superhandig, en dat zou ik nooit op een tablet willen doen.
Ik heb een tablet, een laptop, een e-reader en een smartphone, en voor mij is dat toch één device teveel.
Voor mij is dat de tablet, die gebruik ik bijna nooit.
Als ik bijv. wil surfen, vind ik het veel handiger dat ik een echt keyboard heb (de desktop dus) en een redelijk groot scherm om op te lezen.
Wil ik een boek lezen dan vind ik het scherm van de e-reader veel rustiger, en kan ik ook buiten lezen.

Deze e-reader kan zo'n 4096 kleurtinten reproduceren.
Dat is natuurlijk een pak minder dan de 16 miljoen die we van onze schermen gewoon zijn, en ze zijn ook wat fletser.
Het voordeel dat ik hier zie is dat bijv. een reisgids met wat foto's in bruikbaarder wordt dan diezelfde gids met foto's in grijstinten.

Hopelijk krijgen we ooit eens een scherm met de voordelen van een e-reader, en de snelheid van updaten en veelvoud aan kleuren van (O)LED.
Dan zou je gewoon met je laptop buiten kunnen zitten zonder dat dat scherm onleesbaar wordt door het invallend zonlicht.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Colo(ur) e-ink blijft ondertussen razendsnel evolueren, de Pocketbook Color is nu een tijdje op de markt, met nog enkele andere kleurentoestellen.
Deze toestellen werken met de zogenaamde "Kaleido" technologie, die heeft helaas wel wat nadelen: de refresh bij gebruik van kleur is trager, en er zit een soort raster op dat niet uitgezet kan worden, ook als de hele pagina in grijstinten is.
Kleur heeft maar 100 ppi, in tegenstelling tot zwart en grijstinten, die aan 300 dpi kunnen weergegeven worden.
Dat maakt het beeld van een kleuren ereader niet zo scherp is bij het bekijken van gewone niet-kleuren pagina's.
Het aantal kleuren is beperkt tot 4096 (het aantal van de Amiga van weleer).
De schermen zijn tot hiertoe beperkt in grootte (6-7"), waardoor manga's en strips toch ook weer niet idee

Maar ondertussen is de Kaleido 2 technologie klaar.
Een Chinees bedrijf gaat binnen een paar weken het eerste toestel op de markt brengen.
Niet echt een e-reader, maar een soort digitaal notitieblok.
Met die nieuwere versie zijn dus grotere schermen mogelijk (dit hier is 10.3"), zodat het meer de moeite wordt om een krant of een strip of manga hierop te lezen.
Het toestel komt met een stylus pen, zodat je kunt tekenen of aantekeningen maken, en je kunt er ook ebooks mee lezen.
Voorlopig nog niet ideaal voor hier, want dit is voor de Chinese markt bedoeld.

https://goodereader.com/blog/electronic ... ink-e-note

De Kaleido 2 technologie laat een beter contrast toe, een groter scherm (10.3" is mogelijk), een even snelle refresh voor kleur als zwart/wit en in plaats van 100 ppi in kleur, zou men op zijn minst 200, maar ook dichtbij de 300 ppi bieden.
Kleur zou beter tot zijn recht komen met een hoger contrast.

En dan is er nog ACeP (Advanced Color ePaper)
Hetzelfde bedrijf dat Kaleido e-ink schermen maakt, had ook een andere technologie die bedoeld was voor reclame- en informatiepanelen, ze gebruikten die technologie niet voor ereaders, omdat de PPI en refresh te laag lag, en ze een glaspanel vereisten, waardoor het beeld wat donkerder werd.
Nu zouden die problemen opgelost zijn, en zouden ze ook ACeP als mogelijkheid aan e-readerfabrikanten geven.
Hiermee zouden 32.768 kleuren mogelijk zijn (de Hicolor voor wie het nog heeft meegemaakt), en in tegenstelling tot als bij de Kaleido technologie is hier geen raster nodig.
PPI zou 200 à 300 zijn, afhankelijk van de schermgrootte.

Binnenkort dus 32.768 kleuren, en grotere schermen, en aangezien het e-ink is kun je die ook in vol zonlicht bekijken.
Hicolor is natuurlijk nog geen truecolor (16 miljoen kleuren), maar het is toch een enorme evolutie.
De technologie wordt nu gereleased, maar de eerste producten die het gebruiken worden pas in 2022 verwacht.

https://goodereader.com/blog/e-paper/e- ... rs-in-2021
https://goodereader.com/blog/e-paper/e- ... or-e-paper
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Uiteindelijk blijkt die Chinese Bigme een Kaleido1 technologie te gebruiken, en niet de Kaleido2 technologie.
De Kaleido2 wordt als eerste gebruikt door de Pocketbook Inkpad Color.
Dit toestel is 7.8" groot, en je kunt er met een stylus op tekenen, naast gebruiken als ereader of om comics te lezen.
Contrast is beter dan bij de Kaleido1 toestellen, en de achtergrond is meer uniform, hoewel zwart/wit toch nog altijd beter leest op een gewone zwart/wit ereader.
Kleur blijft in 100 PPI (pixels per inch), en dat raster ligt bovenop het zwarte raster dat wel over 300 PPI beschikt.
Het aantal kleuren blijft ook op 4096 staan.

Persoonlijk denk ik dat ik ga wachten tot de ACEP2 technologie gebruikt wordt, dan zou je ook kleur in 300 PPI moeten hebben, en die technologie werkt niet met zo'n raster.

https://goodereader.com/blog/electronic ... r-e-reader
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Nog eens een berichtje voor wie het mocht interesseren.
De technologie blijft verder evolueren.
E-ink heeft nu in 2 productlijnen die van belang zijn voor e-readers de nieuwste versie uitgebracht.
Enerzijds is er nu de Kaleido 3, die werkt met een 300 ppi in zwart/wit, met bovenop liggend een CFA (colour filter array) die de kleuren toevoegt.
Voorheen zat die op 100 ppi, dus slechts 1/3e van het zwart/wit gedeelte.
In de nieuwe versie gaat dit naar 150 ppi, nog altijd minder dan het zwart/wit gedeelte, maar genoeg om ook grotere schermgroottes toe te laten.
Met Kaleido 3 is het mogelijk ook schermen van 13.3" te maken, genoeg voor een volledige A4.
De toestellen die dus bedoeld zijn als vervanging van de klassieke papieren blocnote, om notities te nemen, en op te tekenen, kunnen dus nu in kleur.
Die toestellen kun je ook gebruiken om PDF's te lezen.
De kleurenweergave is ook verbeterd (helderder), hoewel nog steeds beperkt tot 4096 kleuren.
Sowieso zorgt de filter voor een iets minder contrast ten opzichte van de gewone zwart/wit ereaders.
Er bestaan ook schermen die plooibaar zijn, of oprolbaar.
E-readers zijn perfect te lezen, ook in direct zonlicht.

Mooi filmpje hierover : https://www.youtube.com/watch?v=GZ1ru5jxLwo

De andere technologielijn - Gallery 3 - laat meer kleuren toe : rond de 50.000.
Die werkt niet met een kleurenfilter, maar is trager om het scherm te updaten.
Voorheen werd die technologie op basis van Acpep, wat betere kleuren oplevert.
De snelheid is wel serieus verbeterd, zodat kleurenpagina's op 1.5 seconde geüpdate worden.
Ook daar alle andere technologieën : oprolbaar, opvouwbaar.
Hier zou men vooral voor 8" gaan.

https://www.youtube.com/watch?v=dyuIEGTCD3w
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

De technologie blijft evolueren.
Er gaan nu ook 13.3" toestellen uitkomen met de Colour Filter Array technologie (Kaleido 3).
Dat is groot genoeg om een A4 document op ware grootte weer te geven.
Op die grootte van scherm is de zwart/wit resolutie echter geen 300 PPI, maar slechts 240 PPI, de kleinere schermen (10.3" en kleiner) zullen waarschijnlijk wel 300PPI hebben.
Kleur ligt als een laag boven het zwart/wit gedeelte, waardoor wit toch eerder een soort lichtgrijs is, en er wat aan helderheid verloren gaat en de kleuren wat fletser zijn dan je misschien zou verwachten, maar toch weer beter dan de vorige generatie.
Voor kleur wordt de resolutie echter gedeeld door 3, waardoor je nog maar 80 PPI overhoudt.
Er zijn hier slechts 4096 kleuren beschikbaar, en de kleuren zien er nog altijd wat flets uit ('washed out'), een beetje zoals je krijgt als je kleren te vaak wast.
Op die grootte wordt altijd een stylus meegeleverd, en je kunt dus op het scherm notities maken, of aantekeningen.
Dit lijkt mij interessant om een cursus ineens op die manier te lezen, in plaats van hem af te drukken en dan op papier in te studeren.



De andere technologie (Gallery 3 genaamd met de merknaam, de technologie zelf heet ACEP oftewel Advanced Colour Epaper), waar niet met een kleurenfilter gewerkt wordt, is ook geëvolueerd.
Daar presenteert men nu een 8" scherm, dat ongeveer 50.000 kleuren kan weergeven.
Hier zijn zowel qua kleur als zwart/wit 300PPI beschikbaar, dat levert dus een haarscherp beeld op, en de kleuren zijn veel levendiger dan bij de andere technologie.
50.000 kleuren lijkt mij voldoende om toch een mooi beeld op te leveren.
Om een volledige krant te lezen lijkt mij 8" wel nog wat te klein.
Ook hier wordt een stylus meegeleverd.


Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

Nog eens een update voor wie het mocht interesseren.
Er komen heel wat toestellen van verschillende merken met de Kaleido 3 technologie af (4096 kleuren).
Deze werkt dus als een zwart/wit ereader waar een kleurraster boven ligt, wat voor een donkerder beeld zorgt.
De technologie lijkt meer uitgerijpt dan die van Gallery 3 (+/- 50.000 kleuren).

Een voorbeeld van een tablet met Kaleido 3 : de Boox Tab Ultra C:


Er is tot hiertoe maar één toestel dat uit is en van de Gallery 3 technologie gebruik maakt: de Bigme Galy.
Waar je bij Kaleido 3 een grijzige achtergrond krijgt (in plaats van wit), zit er iets oranje in de achtergrond van Gallery 3.
Je ziet duidelijk dat niet elk kleur even goed getoond wordt, de groentinten komen minder goed door.
Bovendien is Gallery 3 veel trager dan Kaleido 3, en enkel in groottes van 7.8" beschikbaar.

De Bigme Galy eerste indrukken:

Kleurgetrouwheid :


En hier vergelijken ze een gewone tablet qua kleurenpracht met Kaleido 3 en Gallery 3.
Vanzelfsprekend wint de gewone tablet het makkelijk.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5198
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 265 keer
Bedankt: 226 keer

De Kaleido technologie begint steeds meer te rijpen, er komen steeds meer toestellen uit met die technologie (bijv. deze Pocketbook die volgende maand uitkomt : (https://blog.the-ebook-reader.com/2024/ ... -in-april/)
En niet alleen het aanbod is gestegen, ook aan de vraagkant is wat veranderd.
Zo heeft Onyx een 10.3" tablet, die ze zowel in zwart/wit als in kleur uitbrengen.
De kleur versie verkocht beduidend meer dan de zwart/wit versie.
https://blog.the-ebook-reader.com/2024/ ... e-version/

Ook Kobo zou nu in april met kleurtoestellen komen met de Kaleido3 technologie.
Er zijn ook geruchten dat Amazon met een kleuren Kindle zou komen, volgens die geruchten zou dat met de Gallery 3 technologie zijn, en in 2025.
Ik ben benieuwd of het ervan komt, en of het effectief de Gallery 3 technologie zal zijn en niet de Kaleido 3 technologie, die veel wijdverspreider is.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”