Levensduur LED-lampen

profke
Member
Member
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Re: Levensduur LED-lampen

Berichtdoor profke » 05 Apr 2020, 23:00

SpecialK schreef:Ja, maar volgens mij parallel aan de voeding. Dus als ze kapot zijn, des te beter eigenlijk :)

een seriecondensator staat in serie, niet in parallel,
anders zouden ze hem wel "parallelcondensator" noemen. :bang:

SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 75 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor SpecialK » 05 Apr 2020, 23:13

profke schreef:een seriecondensator staat in serie, niet in parallel,

Daarom zeg ik net dat deze armaturen géén seriecondensatoren hebben. Heel vaak wordt er gewoon een condensator parallel over de voeding gezet, ter compensatie. Schroef maar eens een willekeurig armatuur open...

vasonline
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer

Berichtdoor vasonline » 06 Apr 2020, 22:05

Turbokeu schreef:Zitten er condensatoren in die TL-bakken?

Door om de zoveel bakken een seriecondensator te gebruiken wordt een gedeelte van het inductief blindvermogen van de ballast gecompenseerd door het reactief blindvermogen van de seriecondensator en verhoogt de cosinus ȹ waardoor de energieleveranciers minder 'onbetaalde' stroom moeten leveren.

Klopt!

Ik heb u vorige bijdrage met veel plezier gelezen. Ik zou ook nog zo kunnen verdergaan.
Ja, het was me opgevallen dat die 640 lampjes als miniatuur voor noodverlichting en dergelijke nog te koop zijn!
Eén voordeel van die 'halofosfaat' lampen (hoop dat ik dat goed schrijf, is dat ze direct op volle lichtsterkte zijn)
De tri-fosfors zijn in alle opzichten beter, maar alleen niet in opwarmtijd. Ze doen er zoals je terecht opmerkt wat langer op, om
op temperatuur te komen. Zeker in de koude!

De elektonische starter is inderdaad zo goed omdat hij des startvoordelen van een elektronisch VSA met warme start kan toepassen
op een armatuur met een magnetische ballast. (als ik dat wat bevattelijk omschreef :-) Dit zonder dat je veel hoeft te vervangen of
verbouwen aan het armatuur.

Het iets hogere verbruik en de 100Hz knipperen zijn inderdaad de voornaamste nadelen van de magnetische ballast.
Meestal zie ik het knipperen niet, maar bij de hoeken is het inderdaad het meest opvallend. Kan ik ook zien.

Als het een armatuur is met twee lampen:
De seriecondensator staat typisch op één van de twee lampen.
De ene lamp gaan ze overcompenseren, en de andere gaan ze niet compenseren, zo is het totaal van de twee in evenwicht.
Of in een bak met 4 lampen, zul je typisch twee lampen met seriecondensator vinden.

Groetjes!

Turbokeu
Member
Member
Bedankt: 16 keer
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Berichtdoor Turbokeu » 07 Apr 2020, 21:25

vasonline schreef:Klopt!
Mersie!

@SpecialK :
Mijn vragen betreffende de condensatoren zijn enkel gebaseerd op ervaringen in het veld.
De seriecondensatoren zijn gemakkelijk te herkennen: het zijn metalen cilinders.
Parallelcondenstoren over de netspanning zijn meestal kleinere 'blokjes'.
Als een seriecondensator defect is (vormt dan meestal een onderbreking) gaat/gaan de lamp(en) in serie natuurlijk ook niet meer aan.
Vermits je duidelijk vermeldt dat er geen seriecondensator aanwezig is (let op, soms is deze slechts aanwezig om de 'zoveel' armaturen) en gezien de fragiele staat raad ik je aan om de armaturen met een multimeter op weerstandsbereik (laagste meetbereik, meestal 200 Ohm) door te meten om het probleem in de niet-werkende armaturen op te sporen.
Zonder de armaturen te openen kan dit gemakkelijk gedaan worden.

Standaardschema van een TL lamp:
Afbeelding

Met de lampen verwijderd kan je kant per kant een niet werkend armatuur controleren door tussen de aansluitingen van de netspanning en de contacten van de sockets van de TL-buis te meten (zal een beetje pielen worden om het juiste contact in de lampsockets te vinden).
Noteer de gemeten waardes (de nummering (1-4) is puur ter verduidelijking).

Tussen N en aansluiting 3 moet je 0 (nul) Ohm meten (vergelijk met kortgesloten probes van je multimeter).
Tussen L en aansluiting 1 zal je een paar Ohm meten (de DC weerstand van de ballast).
Als je aansluiting 1 & 3 gevonden hebt zijn 2 & 4 logisch gezien de aansluitingen van de starter (te controleren door even de startercontacten kort te sluiten, je zal dan tussen 2 & 4 nul Ohm meten).
Als je tussen L & N meet met één ingedraaide lamp en een kortgesloten starter zou je de weerstand van de 2 gloeidraden van de buis in serie moeten meten (geschat zo'n 10-15 Ohm). Doe dit voor beide buizen van het armatuur.
Klopt hier niks van dan heb je een defecte ballast (in 64 jaar nooit meegemaakt) of een onderbreking/slecht contact in de cablage van het armatuur (of toch een defecte seriecondensator :wink: ).

Succes!

SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 75 keer
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Berichtdoor SpecialK » 08 Apr 2020, 09:42

Ik zal er nog eens eentje openhalen, maar volgens mij zat er enkel zo'n MKP condensator in. Misschien ook relevant: het magazijn in kwestie heeft een eigen hoogspanningscabine. Op het kantoor (in een ander gebouw) zijn er ook enkele lampen die niet meer werken, en daar zitten volgens mij wél hier en daar seriecondensatoren in. Die zal ik er als test eens uithalen.

vasonline
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 116 keer

Berichtdoor vasonline » 09 Apr 2020, 22:12

@Turbokeu, en iedereen die het graag wil weten

In de link hieronder, heb ik enkele jaren geleden enkele foto's getrokken van de TL lampen:
Hieronder de link.

https://www.lighting-gallery.net/gallery/index.php?cat=11943

Overigens heb ik enkele led lampen opendaan in het verleden, en verreweg de meesten hadden een defect door een uitgebrand LEDje
Op het eerste zicht terug te brengen tot onvoldoende koeling.
Die melitec lampjes hebben een mooi groot koelblok heb ik al gezien (reeds opengedaan) Da's best goed gemaakt!

Groetjes!

Terug naar “Elektrische apparaten”