Gezocht: DAB+ wekkerradio met volledig dimbaar display

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Ik ben op zoek naar een wekkerradio met een aantal specifieke specs. De zoektocht levert tot nu toe weinig resultaat op. Iemand die mij vooruit kan helpen?

* Twee wektijden
* Per wektijd kan je kiezen op welke weekdagen deze al dan niet afgaat (of indien dat niet mogelijk is: enkel week en niet in weekend)
* DAB+ radio
* Display kan volledig donker en verlichting kan eenvoudig aan- en uitgezet worden (vooral dit punt is moeilijk te vinden, zeker in combo met het beperkte DAB+ aanbod)

Om de discussies voor te zijn: Ik weet dat FM in principe ruim voldoende is voor een wekkerradio. Ik koop echter liever geen nieuwe radio die geen DAB+ aan boord heeft. De DAB+ ontvangst binnenshuis is hier ook stukken beter dan FM.
Smartphone is geen optie, die wil ik uit de slaapkamer houden.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2171
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Wij hebben er eentje van Nikkei.

Het display is dimbaar, maar ik weet niet of dat enkel is als de radio aanstaat of ook in standby. Verder kan je 2 wektijden instellen waarbij je kan kiezen voor eenmalig, weekdagen en weekends. Wat handig is dat je bij per alarm ook de zender en volume kan kiezen.
Deze hebben we via de online shop van Nikkei gekocht.

Een nadeel vind ik wel als de wekker afgaat, staat enkel de radiozender op het scherm en niet de tijd. Pas als je snoozed komt de tijd terug.

Tevreden van, we hebben van dezelfde fabrikant ook een DAB+ radio'tje staan. Geen idee waar ze dit allemaal verdelen, de onze komt van Supra Bazar.

Verder ben ik het eens met FM/smartphone standpunt.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik vermoed dat je al bij de radiowinkel gekeken hebt ?

Mijn wekker kan volledig uit gedimd worden maar heeft geen DAB+ geloof ik. Ik ken het merk ook niet vanbuiten.
Nadeel is wel dat de dimvolgorde "veel licht-beetje licht-minder licht- uit" is, dus na uit komt veel licht…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

misschien een optie (maar gaat mogelijk duur worden)
dab+ tuner afzonderlijk en wekkerradio die kan streamen?

Dacht dat yamaha wekkerradio had en dan via musiccast mogelijk maar vind er direct geen info over.
(isx-18D, heeft ook zelf dab+ maar is lelijk onding en niet bepaald handig formaat, was andere aan het zoeken. Weet ook niet of deze dimbaar is)
TSX-B235D was waar ik naar zocht, heeft ook zelf dab+ maar niet volledig dimbaar en discontinued (daarom lastiger vindbaar waarschijnlijk)
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Ik heb de Sony XDR-C1DBP:

- Display helderheid kan eenvoudig ingesteld worden met grote drukknop (er zijn 4 standen, en de donkerste stand is effectief uit)
- Er zijn twee alarmen: je kan eentje voor weekdagen, en de andere voor weekends instellen
- DAB+
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb deze twee;
https://www.comoaudio.eu/products/solo
https://www.comoaudio.eu/products/amico (met ingebouwde batterij)

DAB+ radio, twee wekkers. Eenmalig, dagelijks, weekdagen, weekends. Buzzer of bron of preset. En volume.

De lichtsterkte van het scherm is instelbaar. Door 2x snel op de middelste knop de drukken schakel je het scherm volledig uit.

Prijzig maar ik ben er zeer tevreden over.

Regelmatig zijn er promo's met korting. Die drie knoppen zijn van metaal. Toch ik die kocht was er juist nieuwe rubberen hoesjes die over die knoppen kunnen geschoven worden beschikbaar gekomen. Ik heb die toen uitdrukkelijk moeten vragen. Weet niet of ze die standaard nu meesturen. Dat maakt die knoppen langer en veel beter te hanteren. Wel iets lomper. Er is ook een afstandsbediening en een app.
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Bedankt voor de antwoorden! Ik wist niet dat de Sony XDR-C1DBP zijn scherm ook volledig kon dimmen, dan wordt deze wel een optie. Die comaudio's zijn een beetje buiten budget :-D
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vinden jullie het niet overdreven 85€ te geven voor een simpele wekkerradio waarvan misschien 50+€ is voor de optie DAB?
Ben ik dan werkelijk de enige die op minder dan 30 seconden z'n wekker heeft uitgeduwd en op is gestaan? :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Er zijn mensen die meer doen in hun bed en de keukentafel is niet altijd even comfortabel :angel:
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Doe je dat dan op DAB+ muziek ?
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

In de slaapkamer momenteel enkel een FM die zo ongeveer ergens in de buurt van een franse post staat. Voor verbetering vatbaar (maar veel langer dan 10 seconden hou je dat niet vol)

De keuken is het normaal de random playlist van gewoon de hele collectie (niks breekt de sfeer als af en toe eens een sesamstraat nummer :idea: )
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

moeiduni :) :banana: :beerchug:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

DarkV schreef:Doe je dat dan op DAB+ muziek ?
Klara Continuo of Tomorrowland OWR afhankelijk van het ritme en de stemming, beiden enkel op DAB :lol:
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

USB / SD met eigen muziek een optie?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
LighScan
Member
Member
Berichten: 71
Lid geworden op: 16 jul 2011, 13:12
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 5 keer

vverbeke schreef:Bedankt voor de antwoorden! Ik wist niet dat de Sony XDR-C1DBP zijn scherm ook volledig kon dimmen, dan wordt deze wel een optie. Die comaudio's zijn een beetje buiten budget :-D
Ik heb ook zo'n Sony. Het was toen de enige wekkerradio die aan mijn eisen voldeed (volledig dimbaar scherm).

Je zult er dus gelukkig mee zijn! :beerchug:
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik gebruik mijn muziekserver als wekkerradio, en ook om de radio terug uit te zetten als ik dat vergeet te doen of als ik niet thuis ben.
Geen last van een display en degelijk geluid. 8)
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Misschien is dit iets, heb hem zelf in de woonkamer.
https://www.panasonic.com/be/nl/consume ... 100bt.html
Prijs zo'n 140 euro

Heeft een goede klank voor zo'n compact toestel en ziet er ook mooi uit. Scherm is volledig dimbaar. Ik weet niet uit het hoofd hoe minimaal of uitgebreid de alarmfunctie is.
Heeft ook nog bluetooth (maar jammer genoeg enkel in ontvangende richting).
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Ik heb de Sony XDR-C1DBP besteld. Niet bepaald de goedkoopste voor een wekkerradio maar swat. Jammer dat er zo weinig te vinden zijn die volledig dimbaar zijn.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
sdecoster
Pro Member
Pro Member
Berichten: 319
Lid geworden op: 03 dec 2013, 23:11
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Hier 2 Revo Pixis RX in gebruik als klokradio. Heel content van en kan alles wat de TS wil (en nog veel meer).

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

vverbeke schreef:
DarkV schreef:Doe je dat dan op DAB+ muziek ?
Klara Continuo of Tomorrowland OWR afhankelijk van het ritme en de stemming, beiden enkel op DAB :lol:
Niemand die daarvoor Radio Maria opzet ... ???
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
iktjilp
Plus Member
Plus Member
Berichten: 201
Lid geworden op: 23 jun 2013, 23:46
Twitter: IkTjilp
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 8 keer

Hier ook de Sony in gebruik sinds kort. Daarvoor al vergelijkbaar toestel van Sony maar met FM en projector. Al gebruikte ik dat laatste nooit.
Edpnet VDSL XL - Mobile Vikings - Zon - APP TV
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Opletten met die zogenaamde dimbare DAB wekkerradios. Ik heb een Philips AJB3552, ook dimbaar, maar de minste stand geeft eigenlijk nog te veel licht!
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als oplossing voor het teveel licht: plak er wat donkere transparante folie op ;)

Dat heb ik gedaan op de mijne, uiteindelijk 4 lagen dunne folie (waar traditioneel bloemen/... in verpakt worden, maar met een donkerblauwe kleur.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
vverbeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:31
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 94 keer

Voor de mensen met de Sony XDR-C1DBP: Hoe zet je het alarm stop? Volgens de handleiding moet je op de alarm reset / off knop drukken, maar wanneer je dat doet begint hij na enkele seconden terug te spelen. Moet je langer drukken of zo?

(of ik drukte op de DAB/FM knop ipv de reset alarm knop, dat kan natuurlijk ook...)

Uitschakelen gaat ook met de set alarm knop, maar dan moet je twee keer drukken of je schakelt het alarm voor de volgende dag uit.
@home: VDSL 100/35 • @work: fiber 200/200 + fiber 300/50 + cable 240/30
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wat de folie betreft, ik ging langs bij een beletteringsfirma/autoruitenverduisteraar in de buurt, en kreeg prompt wat overschotjes van verschillende grijstinten mee, met instructies hoe aan te brengen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer

Joe de Mannen schreef:Wat de folie betreft, ik ging langs bij een beletteringsfirma/autoruitenverduisteraar in de buurt, en kreeg prompt wat overschotjes van verschillende grijstinten mee, met instructies hoe aan te brengen.

J.
Toch straf hoe je daarmee als consument zelf aan de slag moet gaan... hoe moeilijk kan dat nu zijn om dat display wat meer de dimmen via software???
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6010
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Is ook weer zo persoonlijk, he. Ik kan er echt niet tegen, vriendin daarentegen heeft er geen last van.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9750
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 39 keer

vverbeke schreef:Voor de mensen met de Sony XDR-C1DBP: Hoe zet je het alarm stop? Volgens de handleiding moet je op de alarm reset / off knop drukken, maar wanneer je dat doet begint hij na enkele seconden terug te spelen. Moet je langer drukken of zo?

(of ik drukte op de DAB/FM knop ipv de reset alarm knop, dat kan natuurlijk ook...)

Uitschakelen gaat ook met de set alarm knop, maar dan moet je twee keer drukken of je schakelt het alarm voor de volgende dag uit.
Dat is inderdaad vervelend. De radio begint na een tijd opnieuw te spelen.

Ik zet daarom het alarm volledig af en aan. Die knop is veel groter en makkelijker te vinden, ook met een slaapkop, en 1 of 2 keer drukken is een zaak van milliseconden.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

wimpie3 schreef:
Joe de Mannen schreef:Wat de folie betreft, ik ging langs bij een beletteringsfirma/autoruitenverduisteraar in de buurt, en kreeg prompt wat overschotjes van verschillende grijstinten mee, met instructies hoe aan te brengen.

J.
Toch straf hoe je daarmee als consument zelf aan de slag moet gaan... hoe moeilijk kan dat nu zijn om dat display wat meer de dimmen via software???
Dat gaat niet altijd zonder bvb flikkeringen en onstabiliteit te introduceren.

Wat mij wel opvalt, vroeger was het display van een wekkerradio groen of rood, kleuren die niet als veel licht worden ervaren. Tegenwoordig zijn de meesten wit licht, wat direct als veel meer licht wordt ervaren.Fancy en modern, dat wel, maar functioneel niet echt.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”