Automaat 20A op afstand schakelen

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik heb in mijn garage een zekeringkast geïnstalleerd, en hierin een aantal automaten.
Eentje ervan zou ik graag op afstand wensen te schakelen.

Communicatie is mogelijk op UTP of wifi.

Wat ook kan, is een toestel na die zekering (in serie) die schakelt (een relais als het ware, maar liefst met zo weinig mogelijk verbruik en eentje die werkt op 230V aan de ingangskring).

Iets dat ik bijvoorbeeld vindt, is een sonos draadloze switch.
Probleem: maximale stroom van 10A, ik heb toch wel een sterkte van 16A nodig (dus met marge erbij mag je stellen dat er 20A aan stroom door moet kunnen lopen).
Esthetisch probleem: deze kan niet zomaar op een DIN rail gemonteerd worden.

Ik weet niet of een automaat met externe schakelfunctie zomaar bestaat, maar een relais die dit kan, moet wel bestaan me dunkt.
Ik kan altijd zelf iets bouwen met pakweg een rpi, maar voor deze situatie zoek ik liever iets kant-en-klaar indien mogelijk.
Iemand toevallig iets bij hem/haar thuis in deze aard, of algemener: iemand die mij de gouden tip kan geven op dit vlak?
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 400
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 12 keer

Als je een eenvoudige oplossing zoekt, een TP link HS110 , en stekker met snoer en aan de uitgang een 230V contactor die 20, 30 A of meer kan schakelen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Iets in deze aard?

https://www.aliexpress.com/w/wholesale- ... eedQuery=n

Krijg je ook wel weggewerkt in je zekeringkast hoor:
https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... ext=sonoff

Allemaal leuk de dingen, maar als je denkt te besparen op verbruik...
Die dingen zijn ook niet gratis,... en verbruiken ook wat.
Een sluipverbruiker uitschakelen met een andere sluipverbruiker is vaak een nuloperatie.

Wat is de toepassing?
Wat heeft er nu de volle 16A nodig?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Toepassing: ik heb een laadpaal voor mijn wagen op mijn oprit.
Zo kan ik deze aan- en uitschakelen als mijn vrouw of ik niet thuis zijn. :-)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Hopelijk ben je dan niet weg met de wagen :-) :lol:
Hebben die dingen geen moderne besturing waar je met een app die dingen kan monitoren/schakelen ?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ge kunt aan een sonoff (ik heb er gekocht met din-rail connectie erbij) ook een zwaarder relais aansluiten.
Anders kan je een ander type kopen (ander merk rond de 5€) die je moet aansluiten op een gsm voeding. Met het relais onderbreek je dan een van de P kabels en dan kan men ook niet laden. Door die P kabel loops quasi geen stroom. Even zoeken op wifi schakelaar. Niet doen met een sonoff er staat overal 230v op.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Eens googlen op magneetschakelaar 20A :)
Komt dus na je automaat (want heeft geen veiligheidsfunctie denk ik).
Magneetschakelaar kan je dan schakelen vanuit een andere kring (bv. met een lagere spanning).
Kijk na of ze bij vollast kunnen/mogen uitgeschakeld worden (tijdens het laden). Kies voor een NO (default off) of NC (default on) schakelaar (na stroompanne komt hij dan bv. terug in die toestand).
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Je zal toch wel niet de enige zijn met dit probleem?

Heeft inderdaad zo'n laadpaal geen extra stuurcontact waar je deze op kan in- en uitschakelen.
Bestaat er niet zo'n soort slot dat je op de stekker kan zetten?
...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Je kan toch ook gewoon de zekering uitzetten in de garage? Je moet er toch zijn om de kabel van de wagen los te maken indien je vertrekt.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 585
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 10 keer

€ 40,34 7%OFF | OPEN C40 2P Remote Control Wifi Circuit Breaker /Smart Switch/ Intelligent Automatic Recloser overload ,short circuit protection
https://s.click.aliexpress.com/e/zNhqX6s
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 400
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 12 keer

tomw schreef:€ 40,34 7%OFF | OPEN C40 2P Remote Control Wifi Circuit Breaker /Smart Switch/ Intelligent Automatic Recloser overload ,short circuit protection
https://s.click.aliexpress.com/e/zNhqX6s
Een automaat moet je nooit als schakelaar gebruiken, zal zeer snel onbetrouwbaar werken. Bovendien zijn in Belgie bijna alle automaten 2 polig voor beveiliging van gewone stopkontacten. Dat spul van alieexpress is drie polig. Extra ruimte voorzien , bestaande kableerlat onbruikbaar.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Waarom zou de zekering anders gaan werken, je schakelt sluipverbruik
Bo.
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 dec 2018, 20:31
Bedankt: 2 keer

Een automaat heeft een veiligheidsfunctie en is niet geschikt als schakelaar.

Gebruik een contactor om zulke vermogen te schakelen mbh een stuurkring, die zijn daar voor ontwikkeld.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zulke vermogens? Een wallbox in standby minder dan 10Watt! Of spreek je over Chinese zekeringen?

Oei dan heb ik in mijn leven al veel zekeringen om zeep geholpen door die af te zetten om aan de leiding te werken. Gelukkig werken de mijne na 32j nog steeds
Bo.
Member
Member
Berichten: 58
Lid geworden op: 02 dec 2018, 20:31
Bedankt: 2 keer

de vraagsteller spreekt over 20 ampere schakelen...

En werk jij meermaals per dag aan uw elektriciteit?
En gebruik je uw automaten om het licht aan en uit te schakelen?

Want dat zullen ze heus geen 32 jaar volhouden...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bo. schreef:de vraagsteller spreekt over 20 ampere schakelen..
Neen, de vraagsteller wil zijn laadpaal in/uitschakelen (dit terwijl hij niet aan het opladen is). Het is dus niet de bedoeling om 20A te schakelen :-) .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dejean
Pro Member
Pro Member
Berichten: 400
Lid geworden op: 25 jan 2006, 22:23
Locatie: Kapelle op den Bos
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 12 keer

Is het niet veel eenvoudiger om de voedingskabel naar het buiten stopcontact te onderbreken, een deftige verdeeldoos plaatsen
vb Legrand 20x1O cm (kabel in , kabel uit) een simpel wifi ontvangertje erin, en het spoeltje van een deftige relais van vb Finder schakelen. Deksel dicht en de gebruiker heeft een propere en bedrijfszekere oplossing

https://www.ebay.co.uk/itm/RE03-FINDER- ... 0591923158
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Mechanische levensduur van een automaat:
10000 schakelingen, zou geen probleem mogen zijn.

Aliexpress automaten zijn 2P maar hebben een 3 module uitvoering vanwege de bijkomende elektronica die ze ergens kwijt moeten.

Neen, de TS schakelt geen 20A, maar zo'n laadpaal zal toch wel een behoorlijke tijd 16A trekken schat ik zo, dat heb ik liever door iets robuutst lopen dan door bijvoorbeeld een printplaat.

(nu moet ik wel zeggen voor de kosten die je wil doen... kan er iemand al heel wat keren z'n wagen ongewenst op jullie kosten komen opladen)
Misschien is even de lucht uit de 4 banden laten doeltreffender :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
GlennB86
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 21 jun 2018, 16:44
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Teleruptor na de automaat zetten (liefst 2 polig of 3/4 polig indien 3-fasen) en een simpele drukknop om te schakelen.
Teleruptors zijn bistabiel dus verbruiken niets behalve tijdens het schakelen zelf.

Nog betere oplossing is om stuurkring op laagspanning te zetten: 24V SMPS DINrail voeding zoeken en teleruptor en drukknop op 24V (24V = ZLVS in AREI)
Niko heeft drukknoppen met LED verlichting en sommige teleruptors (= Schneider) kan je een hulpcontact aanklikken, als je de verlichting van de drukknop hier aan hangt krijg je meteen feedback of spanning aan of uit staat. Hang nog een extra hulpcontact aan de automaat en zet die bij in serie en je krijgt zelfs een waarschuwing mocht de automaat afspringen. (LED op je drukknop gaat mee uit dan)

Wil je het dan nog aansturen via iets anders als een simpele drukknop: genoeg domotica / PLC / microcontroller /aliexpress-troep te vinden die een teleruptor kan schakelen. (teleruptor = puls sturing)
Wil je gaan bricoleren met china-rommel op het 220V gedeelte, niemand die je tegen houdt. Weet wel dat als er iets misgaat en de verzekering komt kijken en er hangen geen (of neppe) keurmerken op het materiaal in je zekeringkast je mogelijk zelf voor de gevolgen kan opdraaien.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

honda4life schreef:Je zal toch wel niet de enige zijn met dit probleem?

Heeft inderdaad zo'n laadpaal geen extra stuurcontact waar je deze op kan in- en uitschakelen.
Bestaat er niet zo'n soort slot dat je op de stekker kan zetten?
...
Laten we eerst hier eens op terug komen, zijn we het niet té ver aan het zoeken.
Merk en type laadpaal zou een goed begin zijn...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik heb een BlueCorner wallbox@home mono, die op 16A of 32A kan werken (momenteel 16A, en geen voorzieningen om naar 32A te gaan).

Bij het verder nadenken zit er hier, dacht ik, een relais in (max 40A).
Als ik nu nog een relais koop, deze in serie zet op de stuurkring, en die nieuwe relais dan extern kan schakelen.
honda4life schreef:(nu moet ik wel zeggen voor de kosten die je wil doen... kan er iemand al heel wat keren z'n wagen ongewenst op jullie kosten komen opladen)
Wel inderdaad, daar heb je natuurlijk ook een punt.
Snel gerekend kost dit mij zo'n 90 cent per uur, dus dan moet er inderdaad al iemand de chance hebben dat die iedere dag weet hoe laat mijn vrouw of ik thuis weggaan en thuiskomen, en perfect kunnen timen.
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1974
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer

blaatpraat schreef:Ik heb een BlueCorner wallbox@home mono, die op 16A of 32A kan werken (momenteel 16A, en geen voorzieningen om naar 32A te gaan).
Is het niet handiger om de Safety Pack optie van BlueCorner te installeren voor € 118,58?
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”