Diepvries probleem: rubber ?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

De voorbije maanden hebben we al een paar keer voorgehad dat onze diepvries (groot staand model) begon te ontdooien. Die ging dan in alarm rond de -12° of zo. Het lijkt erop dat de deur soms niet goed sluit. Normaal was het zo dat als je de deur dicht deed die eigenlijk direct heel sterk gesloten was en je die niet zomaar open kreeg. Je moest die echt open doen met het handvat, dat een hefboom-mechanisme heeft. Recent is dat niet meer zo, en zeker de keren dat hij in alarm ging, merkte ik dat hij gewoon heel vlot zonder het handvat terug op te krijgen was. Na wat duwen en zo, ging hij dan weer goed dicht en temperatuur ging dan weer mooi richting -18°. Ook opvallend was trouwens dat bij het ontdooi-probleem er in de diepvries, aan de bovenste lade al waterdruppels hingen, alhoewel de temperatuur nog onder nul was. Dit versterkt mijn vermoed van een deur die niet goed sluit.

Nu, vooraleer ik een nieuw rubber ga bestellen, wil ik toch eens horen of hier iemand ervaring heeft en kan bevestigen dat dit wellicht het probleem is. Ik heb het rubber al geïnspecteerd maar kan er eigenlijk niets verkeerd aan zien. Ook ben ik wel geïnteresseerd om te weten hoe het komt (natuurkundig effect) dat normaliter de deur direct zo stevig gesloten is. Dan begrijp ik ook direct of en hoe het kan dat een slecht rubber ervoor zorgt dat de sluiting niet meer goed is.

Alvast dank voor info en suggesties !

EDIT, bij nadere inspectie lijkt het mogelijk inderdaad het rubber te zijn. Aan de beide bovenhoeken zie ik een klein gaatje. Ik kan me echter inbeelden dat die rubber gewoon volledig luchtdicht (en dus met lucht gevuld) hoort te zijn. Ook opvallend momenteel is dat als ik de deur dicht doe, hij echt stevig dicht is, maar enkele minuten later kan ik die toch open doen zonder het handvat te moeten gebruiken.

Fototje, en dit is dus zo in de vier hoeken van het rubber. Vervelend genoeg vind ik geen spare rubbers voor dit model. Zie ook niet hoe ik het zelf kan verwijderen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Tomby 11 feb 2019, 10:50, in totaal 1 gewijzigd.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 491
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 29 keer

heb je hier iets aan? (heb gewoon gegoogled hoor) https://www.startpagina.nl/v/wonen/doe- ... bers-orde/
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

heb ooit iets gelijkaardigs gehad met een koelkast, de deur bleef niet toe.
Ik heb toen de scharnieren van de koelkast vervangen en het probleem was opgelost.
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Een gok:
Na openen, de lucht koelt af, krimpt en je krijgt onderdruk?
Als uw rubber niet goed afsluit zal er dus omgevingslucht aangezogen worden.
Uw deur zal dus na een tijdje minder goed sluiten, als uw scharnieren niet drukken zal dat inderdaad potentieel voor nog openingen zorgen met verder afkoelen tot gevolg.
Kan je die rubber niet proberen oplappen?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Thanks mannen. Blijkt inderdaad dat de deur wat afhangt. Aan bovenkant meet ik 2.5mm verschil links en rechts.

Ivm de rubbers heb ik hierboven nog foto toegevoegd. Die gaatjes zitten dus aan de buitenhoekjes, maar volgens mij kan dan nog altijd geen koude lucht ontsnappen (tenzij er aan de binnenkant gaatjes zitten, maar niets gezien). Anderzijds heb ik eens de rubber van onze frigo gecheckt en die is wel mooi dicht aan de hoekjes. Ik zal inderdaad nu eens kijken om dat zelf te dichten. Dan zien of het helpt, maar ik verdenk nu dus inderdaad de deur zelf.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Hou ook (zeker met die luchtlekken) rekening met condens die zich bvb binnen in de deur kan opstapelen. Je mag nog zoveel isolatieplaat hebben, als er aan beide zijden daarvan water staat dat kan communiceren met mekaar, dan 'vloeit' de warmte gewoon naar binnen. Heb hier 2 jaar geleden de oude frigo vervangen voor dat probleem. Op den duur stonden er gewoon condensdruppels aan de buitenkant van de deur...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ondertussen eens de deur proberen level te zetten. Ze hangt nog altijd ongeveer 1.5mm af, maar als ik zo kijk waar de rubbers dan uitkomen aan de handvat/opening-kant, dan kan dat toch het probleem niet zijn.

Wel heb ik nu gemerkt dat de deur aan de binnenkant beschadigd is. Blijkbaar moet ze eens hard dichtgeduwd geweest zijn met een nog een lade die er niet helemaal in zat. Ik kan niet zo goed uitmaken of er een lek zit ter hoogte van die deuken, maar kan dat ook voor problemen zorgen ? Is me niet helemaal duidelijk of de deur zelf 100% gesealed moet zijn om goed te isoleren. Ik vermoed van wel. Dan is het natuurlijk een kwestie om eventuele lekken aan die beschadigingen zelf terug te dichten. Nog wel eens zoeken welk materiaal daarvoor geschikt is.

EDIT: bij nader inzien zal dit er wellicht niets mee te maken hebben. Het probleem is immers wel duidelijk gerelateerd aan het al dan niet goed sluiten van de deur, en dus aan ofwel het afdichtingsrubber zelf, of aan de uitlijning van de deur.
Overigens ook een vreemd fenomeen dat ik niet goed begreep. Toen ik de deur-ingreep deed had ik eerst de diepvriezer leeggehaald om hem te kunnen verschuiven om beter aan de scharnieren te kunnen. In die situatie hoorde ik na het sluiten van de deur, een duidelijk gesis ter hoogte van dat gaatje (foto hierboven). Dat gesis was er in elk geval niet als de diepvries gevuld en in werking was.
Wimv
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 maa 2019, 12:19

Hoi,

Ik denk wel dat het aan uw afdichtingsrubber ligt. Als het goed afgesloten is houdt het warme lucht buiten. De frigo moet harder werken om op de juiste temperatuur te blijven en verbruikt nu ook meer energie. Als er scheuren of barsten in de afdichting zitten, moet je het sowieso vervangen. Ik heb dit onlangs voor mijn vrieskist gedaan, toen heb ik het afdichtingsrubber eerst in een bak met warm water gelegd. Dan wordt hij flexibeler en makkelijker om te plaatsen. Voor mijn vrieskist heb ik het juiste rubber hierhttps://www.fiyo.be/diepvries/afdichting gevonden. Je zou ook kunnen proberen het gat te dichten, maar ik ben bang dat dit maar een tijdelijke oplossing is. Gr. Wim
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Ik heb zoiets vroeger wel eens opgelost met een warme lucht blazer (haardroger). Daardoor wordt het rubber blijkbaar meer elastisch.
Even rondzoeken op Google levert volgende link op. http://artimesdiy.nl/index.php?option=c ... &Itemid=65

En zoals steeds, op eigen risico natuurlijk.

Succes en laat weten of je het kon oplossen
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Thanks. Dat van die vaseline had ik ook al gelezen, al vind ik het wel raar dat je daarmee ook gaatjes zou kunnen dichten.
Nieuwe rubber had ik al opgezocht (directrepair.nl en dergelijke sites) maar nergens rubbers voor mijn diepvriezer te vinden. Nu, als ik de deur bekijk, zie ik ook totaal geen mogelijkheid om die zelf te vervangen. Het rubber zit precies deels achter een binnenplaat van de deur verlijmd.

Sinds mijn ingreep van 12 februari (zie post hierboven) is de diepvriezer nog wel een keer in alarm gegaan, maar door hem eens goed aan te drukken, en eventueel iets (bvb stoeltje) tegen de deur te laten leunen, is het probleem altijd opgelost. Dus echt een permanente oplossing heb ik nog altijd niet. Moet er wel eens werk van maken nu van eens die gaatjes te proberen te dichten.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”