(HELP) Aansluiten Lyric T6 Smart Thermostat

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Long story short: geen idee hoe Honeywell Lyric T6 te installeren met een onbekend Deens merk. Graag advies over welke kabels in welk slot te steken (zie afbeeldingen)

Hallo allen

thuis zijn we bezig het huis net ietsje slimmer te maken, door onder andere slimme lampen, slimme camera en ook een slimme thermostaat.

Ik koos de Honeywell Lyric T6 Smart (wired) thermostat, omdat deze ook Apple HomeKit ondersteunt. Gekocht via Bol.

Deze wil ik aansluiten op de Dantherm DVM 20 - een vrij onbekend Deens merk; een model uit 2007. Gebruikshandleiding (Deens).

Het toestel werd onlangs hersteld door 2 techniekers, dus voor mij het ideale moment om hen aan te spreken om de installatie uit te voeren. Gezien dit een consumenten toestel is (op de doos staat 'Snel en eenvoudig te installeren'), dacht ik dat ze dit heel snel kunnen aansluiten. Echter hebben ze hier moeite, want de twee techniekers discussieren of het hier gaat over 230V of 24V aan-uit, wat een ander bedradingsschema betekent.

Afbeelding

De handleiding zegt in elk geval dit:
Tilslutning til 1 x 230 V forsyningsspænding sker på
klemmerne L og N (net) samt til jordklemmen.
Tilslutning til rumtermostat sker på klemmerne 7/8 og
9 (rumtermostat). Den eksisterende broforbindelse
fjernes, da brænderen ellers vil køre konstant. Der
anvendes en termostat for 1 x 230 V eller ugepanel 1
x 230 V.
Dit zijn de kabels die ik zie die uit de ketel komen:

Afbeelding

Je ziet dus een 3 kabels die uit de ketel komen: bruin, blauw en green/geel. Geen idee of dit de T1 en T2 kabels zijn in het 24V schema? Of de N en L?
En je ziet twee kabels (T-kabels) die naar de thermostaat unit gaan in de living. Dit lijkt me duidelijk: de T's van de ketelmodule en de T van de thermostaat in de living verbinden (maakt niet uit welke T volgens de techniekers).

Ter info: er is een stroomkabel voorzien (stopcontact naar ketelmodule), blauw en bruine kabel.
Laatst gewijzigd door thomasv 16 jan 2019, 09:55, in totaal 1 gewijzigd.
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 12 keer

Om te weten te komen of dit 24v is of 230v. Neem een multimeter en meet de spanning op beide draden. Die 24v zal gelijkspanning zijn en 230v zal wisselspanning zijn.

Of Google eens achter het merk en type van de huidige thermostaat? Normaal staat dit hierin ook vermeld.

Welke de N of L draad zijn is na te gaan met een schroevendraaier tester dit ziet er normaal zo uit.
F301B73A-357C-4B83-A8AE-C525CC0B3316.png
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Ze hebben het gemeten, het was 230 (234 om precies te zijn) volt.

Toch zeiden ze om eerst schema B te volgen (i.e. 24V) omdat ik niets kon mis doen dat eerst te proberen.

Maar dan zit ik toch nog met vragen over schema A:
1) uit het cv toestel komen er 4 draden (een aarding, 2xN en 1xL) zie ik op het schema, maar ik zie er maar 3 (blauw, bruin, geel/groen).
2) de ketelmodule: toont dat L met A moet worden verbonden, waar haal ik die kabel vandaan? (zit niets extra in de doos)
3) is de aanduiding 230V 50-60Hz de stroomkabel?


Google leert me in elk geval al dat:
L = bruine kabel
N = blauwe kabel
Geel-groen = aarding
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb het relevante deel van de handleiding eens door Google Translate gehaald. Dit is het resultaat:
De aansluiting op de kamerthermostaat vindt plaats op de klemmen 7/8 en 9 (kamerthermostaat). De bestaande brugverbinding verwijderen, anders zal de brander constant draaien. Er wordt een thermostaat voor 1 x 230 V gebruikt.

Bedrading voor voedingsspanning en thermostaten kan via de voorgeboorde gaten in het samenstel worden ingevoerd boven of onder. De gaten zijn voorzien van een dekking die gemakkelijk kan worden doorboord door een tip object. De kabels worden in de schakelkast gestoken door middel van
kabelwartels type PG.
Je moet dus op zoek naar het aansluitpaneel op de brander, noteren welke draden allemaal zijn aangesloten. Daaruit kan je perfect afleiden welk aansluitschema overeen komt.
Afbeelding

Ik vermoed aansluitschema A
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

tekeningA vs tekeningB

In scenario B is de kabel die uit uw ketel komt 24V (op klemmen A en B),
uw installateurs stellen voor om 230V op die klemmen te zetten, gewoon om te testen?
:bang:
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Helpen onderstaande foto's?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


EDIT

toevoegend dit YouTube filmpje gevonden:
[youtube=[/youtube]

Als ik dit zo zie, dan lijkt het al veel eenvoudiger. Klopt de tekst in het rood? (screenshot van YT filmpje)
Afbeelding
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 12 keer

Op welke klemmen van uw foto zitten de draden die naar de thermostaat gaan? Want dat kan ik op de foto niet goed afleiden.

Als ik de foto van de ketelmodule bekijk staat er dat je er zowel 24v als 230v mag op aansluiten op de middenste klemmen. Blijkbaar maakt dit niet uit.
Laatst gewijzigd door Wuter 16 jan 2019, 11:33, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bestuderen, documenteren en begrijpen van de bestaande situatie is toch de veiligste methode.
Het is zeer goed mogelijk dat aansluiten volgens schema B of het Youtube-filmpje de correcte methode is, maar ik heb onvoldoende informatie over de huidige aansluiting van de cv-ketel om 100% zeker te zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Voor mij is het ook heel moeilijk om vanop afstand instructies te geven die zeker goed zijn.
Maar zomaar ergens 230V op zetten is zelden een goede manier van werken. De achterliggende bedrading etc moet ook die 230V aankunnen, anders frituur je het speelgoed meteen ...
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Wuter schreef:Op welke klemmen van uw foto zitten de draden die naar de thermostaat gaan? Want dat kan ik op de foto niet goed afleiden.
Goede vraag, de draad die naar de thermostaat gaat, verdwijnt in het cv toestel (zie aangeduid in het geel)
Afbeelding
heist_175 schreef:Voor mij is het ook heel moeilijk om vanop afstand instructies te geven die zeker goed zijn.
Maar zomaar ergens 230V op zetten is zelden een goede manier van werken. De achterliggende bedrading etc moet ook die 230V aankunnen, anders frituur je het speelgoed meteen ...
Ja inderdaad, vandaar ook mijn terughoudendheid om het allemaal zomaar aan te sluiten.
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Onderaan zie je de mazoutbrander en een aparte Siemens-sturing, daar blijf je af! Dus die foto's van dat Siemens-bakje zijn compleet nutteloos!

De kabel gaat naar boven, naar een paneel met de aanstuurelektronica van het cv-systeem, daar moet je zijn om te begrijpen hoe de huidige thermostaat is aangesloten. Een beschrijving van de aansluiting van de huidige thermostaat zou ook al opheldering kunnen brengen.
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

raf1 schreef:Onderaan zie je de mazoutbrander en een aparte Siemens-sturing, daar blijf je af! Dus die foto's van dat Siemens-bakje zijn compleet nutteloos!

De kabel gaat naar boven, naar een paneel met de aanstuurelektronica van het cv-systeem, daar moet je zijn om te begrijpen hoe de huidige thermostaat is aangesloten. Een beschrijving van de aansluiting van de huidige thermostaat zou ook al opheldering kunnen brengen.
Zie hieronder foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Geeft dit opheldering over de vraag of het YouTube filmpje gevolgd kan worden?

Heel veel dank in elk geval allemaal al, hopelijk krijg ik het nog werkend ook uiteindelijk :-)
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 12 keer

thomasv schreef:
raf1 schreef:Onderaan zie je de mazoutbrander en een aparte Siemens-sturing, daar blijf je af! Dus die foto's van dat Siemens-bakje zijn compleet nutteloos!

De kabel gaat naar boven, naar een paneel met de aanstuurelektronica van het cv-systeem, daar moet je zijn om te begrijpen hoe de huidige thermostaat is aangesloten. Een beschrijving van de aansluiting van de huidige thermostaat zou ook al opheldering kunnen brengen.
Zie hieronder foto's:

Afbeelding
Afbeelding

Geeft dit opheldering over de vraag of het YouTube filmpje gevolgd kan worden?

Heel veel dank in elk geval allemaal al, hopelijk krijg ik het nog werkend ook uiteindelijk :-)
Ja dat ziet er al meer uit als het plan dat raf gaf in de 2de post van vandaag.

Op de onderste foto die witte kabel met die 3 draden dat is de kabel naar de thermostaat? En die zitten op klemmen 8&9 als ik het goed heb?
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Wuter schreef:Op de onderste foto die witte kabel met die 3 draden dat is de kabel naar de thermostaat? En die zitten op klemmen 8&9 als ik het goed heb?
Ja, klopt dat is inderdaad die kabel.
Inderdaad, op 8 en 9 (8 T1 en 9 T staat er naast).
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Aansluiten volgens schema B of Youtube-filmpje. De klemmen A en B op de Honeywell-module zijn geschikt voor 24 tot 230 Volt, dus geen probleem. De Nederlandstalige handleiding van Honeywell is op dat vlak enigszins verwarrend, de aanduiding op de Honeywell-module is duidelijker.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tegenwoordig is het zo dat je best de "slimme" thermostaat van het merk zelf koopt...
Te veel parameters / functionaliteit wordt afgeschermd.
Je hebt bijvoorbeeld een energiezuinige modulerende ketel die je plots enkel nog aan/uit kan sturen, zonde van het geld want dat zal je ook merken aan je verbruik.

Een ketel van 2007, moet je eerlijk toegeven dat deze toch al wat ouderdom heeft en je binnen enkele jaren waarschijnlijk toch een nieuw toestel + bijhorende functionerende thermostaat moet kopen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

raf1 schreef:Aansluiten volgens schema B of Youtube-filmpje. De klemmen A en B op de Honeywell-module zijn geschikt voor 24 tot 230 Volt, dus geen probleem. De Nederlandstalige handleiding van Honeywell is op dat vlak enigszins verwarrend, de aanduiding op de Honeywell-module is duidelijker.
Ik heb het net even allemaal aangesloten.
- De voeding aan de N en de L
- De ketel aan de A en de B
- Verbinding met de twee T kabels met de thermostaat

Ik doe de elektriciteit weer aan en... niets. Het lampje van de ketelmodule licht niet op, scherm van de thermostaat blijft uit... Een aantal minuten gewacht, maar er gebeurt niets.

Alle kabels dan maar opnieuw ingestoken en ervoor gezorgd dat alles echt wel voldoende diep in de connectoren zat => maar opnieuw hetzelfde verhaal.
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Oké... lezen van in het begin.
ABC op je module is gewoon een wisselcontact.

Het 230V schema kan gewoon niet werken denk ik.
Je gaat toch niet gewoon de spanning van je hele ketel uitschakelen als thermostaat (denk maar aan nadraaitijd circulatiepomp etc.),
Je volgt hetzelfde schema als dat van 24V. (lees je straks wel).

Over de T-klemmen zet je dezelfde draden als die naar je huidige thermostaat gaan.
Het maakt niet uit of het 24V of 230V is.
Geen rare constructies maken met L-L doorbruggen in combinatie met spannign te pakken van voor de ketel.
Je zou wel eens een interne zekering kunnen overbruggen maar vooral enkele andere beveiligingen (lees je straks wel).
230V haal je dus zeker uit je ketel en niet van de voedingskabel die toekomt!

Je thermostaat zit nu op klem 7 8 9 (witte kabel), zoals je ziet 8 en 9 zoals op schema en op foto.

7 is de nulleider ("-" pool)
9 is de voeding, die uitgeschakeld wordt door de ketelbeveiligingen ("+" pool)!
8 is het terugkerend thermostaat signaal dat aan/uit schakelt.

Als je het op de best mogelijke manier wil doen, zonder te klooien met meerdere draden onder eenzelfde klem te steken of zekeringen / beveiligingen te overbruggen:
7 > N
9 > L
L > A of 9 > A
B > 8

PS:
Doe je zelf een groot en veilig plezier, en zorg dat je ketel op z'n minst goed geaard is.
Je wil bij een elektrische fout toch niet dat je hele behuizing van de ketel onder spanning komt te staan, of slechter nog, je waterleidingen geleiden en alle radiatoren, kranen, douches, ... ook onder spanning komen te staan.
Hopelijk zijn al deze metalen voorwerpen in contact met water wel goed geaard.
Zou me niet gerust een badje of douche bij jou nemen hoor!
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

thomasv schreef:Ik doe de elektriciteit weer aan en... niets. Het lampje van de ketelmodule licht niet op, scherm van de thermostaat blijft uit... Een aantal minuten gewacht, maar er gebeurt niets.
Alle bekabeling nameten met multimeter. Installatiehandleiding dubbelchecken, meer advies kan ik niet geven.
Wuter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 218
Lid geworden op: 23 mei 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 12 keer

raf1 schreef: Alle bekabeling nameten met multimeter. Installatiehandleiding dubbelchecken, meer advies kan ik niet geven.
Ja dat is inderdaad het enigste je nog kan doen denk ik. Denk dat je dit ter plaatse moet kunnen bekijken via foto's is moeilijk. Hetgeen honda4life zei van best een thermostaat van het merk zelf nemen kan ik bevestigen. Heb 3j geleden ook gezocht achter ren slimme thermostaat voor een Junkers cv ketel. En na lang zoeken en overwegen toch de Junkers slimme thermostaat gekozen. Omdat ik anders het modulerende deel zou verliezen en de ketel via het aan/uit protocol zou werken en dit niet zo goed is voor verbuik en de werking van de cv ketel.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Wuter schreef:En na lang zoeken en overwegen toch de Junkers slimme thermostaat gekozen. Omdat ik anders het modulerende deel zou verliezen en de ketel via het aan/uit protocol zou werken en dit niet zo goed is voor verbuik en de werking van de cv ketel.
Misschien overweeg je dan beter in de toekomst Junkers te laten linksliggen als ze niet kunnen voldoen aan een open standaard zoals OpenTherm.

Maar deze ketel is zeker niet modulerend dus dat moet je met iedere thermostaat werkende krijgen.

Best begin je hier echter aan door een schema te maken van alle aansluitingen zodat je niet op onduidelijke foto's moet kijken waar kabels nog via allerlei doosjes passeren.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef: Misschien overweeg je dan beter in de toekomst Junkers te laten linksliggen als ze niet kunnen voldoen aan een open standaard zoals OpenTherm.

Maar deze ketel is zeker niet modulerend dus dat moet je met iedere thermostaat werkende krijgen.

Best begin je hier echter aan door een schema te maken van alle aansluitingen zodat je niet op onduidelijke foto's moet kijken waar kabels nog via allerlei doosjes passeren.
Vele nieuwe ketels verkopen een peperdure extra module voor OpenTherm.
Ja natuurlijk, ofwel koop je hun thermostaat, ofwel de module.
Maar helaas, niet alle parameters worden vrijgegeven.
Vaillant heeft bijvoorbeeld een aantal mooie snufjes in hun slimme thermostaat zoals kWh-verbruik per dag etc.
Niet nodig maar... gezien gelijkwaardige prijs merkthermostaat vs. module + vreemde thermostaat lijkt me de keuze snel gemaakt.
Dat je dus nog eens +-100€ kan ophoesten als je "optimaal" gebruik wil maken van deze thermostaat bij een nieuwe ketel is helaas een feit.

PS: Ik ben er vrijwel zeker van dat mijn voorstel voor aansluiten werkt hoor ;-)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 52 keer

Bedankt iedereen voor de reacties.

Na nog een aantal pogingen op basis van jullie feedback, lijkt het hier in elk geval niet meteen te lukken.

Het unit zal dus retour worden terug gestuurd - normaal doe ik dit niet maar dit was eens een gokje.

Gezien ik huur zal ik dus de eigenaar eens moeten spreken over een nieuwe installatie ;-) Hopelijk eentje die via Apple HomeKit overweg kan, of met een slimme thermostaat die op zijn beurt certified is voor Apple HomeKit.

Edit: ik zou er zeker een goede pint voor over hebben voor iemand die zou langs willen komen :-) Maar gezien zelfs de techniekers die dit dagelijks doen er niet meteen uit geraken...
 iPhone 12 Pro / iPad 2021 / Apple TV 4K (2nd Gen) / MBP 2020

⌘ Proximus Internet Maxi Fiber
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Dit moet toch gewoon werken... je huidige thermostaat legt toch ook maar de twee draadjes kort ?

In princiepe moet je diezelfde twee draadjes verbinden met de Lyric.

Meer begin eens met eerst gans je huidige wirwar aan kabels netjes uit te tekenen in een schema (zonder al die doosjes die er tussen zitten en niets doen behalve het onoverzichtelijk te maken).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

thomasv schreef:Gezien ik huur zal ik dus de eigenaar eens moeten spreken over een nieuwe installatie ;-) Hopelijk eentje die via Apple HomeKit overweg kan, of met een slimme thermostaat die op zijn beurt certified is voor Apple HomeKit.
Keep on dreaming. Jouw huisbaas zal de ketel vervangen als... die stuk is en niet meer te herstellen valt. Een ketel uit 2007 mag in jouw ogen dan wel een prehistorisch toestel zijn, voor de huisbaas is dit toestel nog "nieuw".
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”