Stopcontacten met schakelaars op afstand

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Djohnnie
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2009, 19:53
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb een vraagje i.v.m. stopcontacten die je op afstand kan in- of uitschakelen:
Sinds jaren heb ik al verschillende soorten en merken van stopcontacten met schakelaars gekocht en gebruikt. Het maakt niet uit welk merk en welke prijs (€10 - €100 per stuk), maar na ongeveer een jaar gaan ze allemaal stuk. Mijn huidige TP-Link HS100 zijn tot hiertoe de langst uithoudende, maar beginnen nu na een kleine 2 jaar ook te flessen. Wat gebeurd er dan juist? Ze schakelen niet meer: je hoort de relais klikken, maar duidelijk stiller dan normaal. Hierdoor schakelt hij dus niet meer volledig en wordt de elektriciteit niet afgesloten. Ik gebruik deze stopcontacten niet voor zware verbruikers: eentje voor de staanlamp, eentje voor de wifi-access-point voor de tuin en eentje voor de TV en bijhorende apparaten. Ze gaan telkens allemaal stuk, maar die voor de TV vaak het eerst. Maximaal verbruik voor TV en bijhorende apparaten is ongeveer 500W.

Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak zou zijn?
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Goedkope relais met ingebrande contacten. Een goede tik op de schakelaar doet die meestal wel terug uitvallen. Je zou ze kunnen openhalen en de relais vervangen, maar gezien de kostprijs kan je je afvragen of dat de moeite loont.
Djohnnie
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 33
Lid geworden op: 05 okt 2009, 19:53
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Op zich heb ik al vaak gewoon gratis vervanging gekregen (stukgaan binnen de garantieperiode). Ik vond het gewoon frappant dat ik dit altijd voorheb met meerdere merken en niets online kan terugvinden hoe dit tegen te gaan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik begin al schrik te krijgen bij het lezen van dit artikel. Ik heb namelijk sinds een paar weken een Fritz Dect200 in gebruik. Hopelijk gaat die wel lang mee. Maar het lijkt mij inderdaad vreemd dat jouw schakelaars er na verloop van tijd de brui aan geven, ondanks het lage vermogen wat ze moeten leveren. Zolang het binnen de garantietermijn gebeurt is de schade relatief beperkt. Gebeurt het daarbuiten, dan wordt het wel een dure aangelegenheid.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Jack Daniels schreef:Ik begin al schrik te krijgen bij het lezen van dit artikel. Ik heb namelijk sinds een paar weken een Fritz Dect200 in gebruik. Hopelijk gaat die wel lang mee.
Ik zou niet te hard vrezen voor Fritz, Deutsche Grundligkeit you know. Zij kunnen het zich ook niet veroorloven om inferieure producten te lanceren.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6011
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb al meerdere jaren meerdere merken KaKu schakelaars in gebruik, nog nooit eentje van kapot gegaan...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik heb er ook reeds 10 jaar verschillende in gebruik, die ik dagelijks gebruik, en nog nooit problemen mee gehad,, vrees dan ook dat de belasting die je eraan hangt te hoog is, hier hangen er enkel decoratieve lampjes en sfeerverlichting van max 50 watt aan...., is beperkt tot 1000 of 1500 watt dacht ik, dus niet gemaakt om bvb elektrische vuurtjes of zware spots mee aan te schakelen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Jack Daniels schreef:Ik heb namelijk sinds een paar weken een Fritz Dect200 in gebruik. Hopelijk gaat die wel lang mee
Ik gebruik al jaren een 5-tal Fritz!Dect200's en heb er nog geen problemen mee gehad.
De meeste schakelen lage vermogens (verlichting, TV-kast), eentje schakelt een electrische boiler: dagelijks schakelen om op te warmen tijdens daluren, en die ik ook vanop afstand kan in/uit schakelen, alsook spanning, vermogen, verbruik en temperatuur kan uitlezen (vakantiewoning).

Bij familie hangt er ook een Fritz!Dect200 op de badverwarmer die dagelijks schakelt.

Tot nu werkt alles perfect...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Ik heb er van chacon en hier ook nog nooit problemen gehad en zijn al 4 jaar oud.
Eén van de schakelaars gebruik ik voor de elektrische verwarming met een vermogen van 1500w.

Ik gebruik ook zwave switches met energiemeter voor droogkast en ook bij deze geen problemen.
Less is more
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Veelal trekt het in/uitschakelen een vonk en dat is niet noodzakelijk evenredig met het vermogen.
De relais zijn vaak veel te klein
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

honda4life schreef:Veelal trekt het in/uitschakelen een vonk en dat is niet noodzakelijk evenredig met het vermogen.
De relais zijn vaak veel te klein
Inderdaad, werd mij vorige week ook door een electricien verteld. Die vonk zorgt er voor dat de levensduur van die dingen snel achteruit gaat.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 45 keer

honda4life schreef:Veelal trekt het in/uitschakelen een vonk en dat is niet noodzakelijk evenredig met het vermogen.
De relais zijn vaak veel te klein
en zeker als het china relaiskes zijn in sonoff en toestanden ..
je moet er beke geluk mee hebben ... voor motoren te sturen ga je al snel hebben dat ze blijven plakken door de EMK ..
heb hier vroeger lang gesukkeld met rolluiken ook ..nochttans Releco industrie relaikes .. bleven soms plakken door de vonk ..
had er toen blusserkes op gezet dat hielp wel beke ..
Nu zwaardere zitten ( die wel meer plek pakken in kast ..helaas) .. geen last meer van zonder blusserkes ..
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”