Pagina 1 van 2

Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 07 okt 2018, 13:19
door Goztow
In mijn zoektocht naar veilige manieren om naar muziek te luisteren tijdens het fietsen, kom ik op het concept van een fietshelm met verlichting en muziek. Een voorbeeld: https://www.livall.com/english/product/ ... id/23.html

Nu vroef ik me af of er hier al iemand ervaring mee heeft, bijvoorbeeld ook wat de invloed op de batterij van de smartphone is. Ik vraag me ook af, wat als het regent? Tenslotte: zijn er verschillende types met hun voor- en nadelen?

Ik gebruik mijn fiets voor woon- werkverkeer.

Edit: ik zie bijvoorbeeld op ali ook een soort van handsfree speaker voor op je fietshelm te monteren. https://nl.aliexpress.com/item/Newest-B ... 78ff5d7-11

ik vermoed dat de kwaliteit wel niks zal zijn, iemand enige ervaring ermee?

Tenslotte: er zullen ook wel mogelijkheden zijn om je rit te filmen, neem ik aan? Iemand daar ervaring mee?

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 07 okt 2018, 13:34
door wied
Sorry, naar muziek luisteren EN veilig fietsen is een contradictie, lijkt mij :-(

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 07 okt 2018, 15:33
door Goztow
Na wat ge google ligt deze momenteel op kop:

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 07 okt 2018, 19:00
door warpozio2
wied schreef:Sorry, naar muziek luisteren EN veilig fietsen is een contradictie, lijkt mij :-(
Waarom?

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 07 okt 2018, 19:25
door iamborg
warpozio2 schreef:Waarom?
Omdat je het verkeer om je heen niet hoort...

P.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 07 okt 2018, 19:26
door Joe de Mannen
warpozio2 schreef:
wied schreef:Sorry, naar muziek luisteren EN veilig fietsen is een contradictie, lijkt mij :-(
Waarom?
Als dat niet duidelijk is... :bang:
J.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 07 okt 2018, 19:38
door DIBO
Met oortjes in beide oren, nog (loei)hard volume erbij en smartphone in één hand op de fiets, is gekkenwerk. Maar je komt ze elke dag tegen...
Luidsprekertjes in de helm weggewerkt is toch wel een genuanceerder verhaal.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 07 okt 2018, 19:44
door Goztow
DIBO schreef: Luidsprekertjes in de helm weggewerkt is toch wel een genuanceerder verhaal.
Het gaat hier dus om een achtergrondmuziekje dat in iks het geluid rondom mij belemmert. Ik ben heus wel oud genoeg om daar op een intelligente manier mee om te gaan.

On topic, please. Iemand ervaringen hiermee?

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 07 okt 2018, 19:54
door warpozio2
Joe de Mannen schreef:
warpozio2 schreef:
wied schreef:Sorry, naar muziek luisteren EN veilig fietsen is een contradictie, lijkt mij :-(
Waarom?
Als dat niet duidelijk is... :bang:
J.
Luidsprekertjes in de helm weggewerkt is toch wel een genuanceerder verhaal.
Anders zou muziek luisteren EN veilig auto rijden ook geen optie zijn.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 07 okt 2018, 20:08
door xayana
Dus doven kunnen niet veilig met de fiets rijden ofwa?! Grof.

Je kan je perfect in het verkeer begeven zonder dat je omgevingslawaai hoort. Je moet dan vooral goed kijken. Een motorijder/bromfietser hoort toch ook amper vanwege de helm?
Het wordt zelfs gevaarlijk om voornamelijk af te gaan op geluid. Elektrische wagens hoor je bijna niet, zeker niet als ze traag rijden. Dan hoor je de banden ook bijna niet rollen.

Luidsprekers in de helm vind ik belachelijk. Als iedereen dat gaat doen zal dat nogal een kakafonie zijn zeg.
Boneconducting dingetjes zijn dus de beste oplossing qua audio vind ik.

Een helm met geïntegreerd licht lijkt me leuk, maar veel mips helmen met ingebouwde led zijn er nog niet. Lazer heeft er wel al ene.
Richtingaanwijzers op de helm vind ik zelfs gevaarlijk als je daarvoor ergens één centrale onhandige knop moet indrukken. Dan moet je toch weer je stuur los laten. Kan je evengoed je hand uitsteken dan...

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 07 okt 2018, 22:36
door Goztow
Er is een hulpstukje bij om aan het stuur aan te sluiten.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 08 okt 2018, 01:45
door krisken
xayana schreef:Dus doven kunnen niet veilig met de fiets rijden ofwa?! Grof.

Je kan je perfect in het verkeer begeven zonder dat je omgevingslawaai hoort. Je moet dan vooral goed kijken. Een motorijder/bromfietser hoort toch ook amper vanwege de helm?
Het wordt zelfs gevaarlijk om voornamelijk af te gaan op geluid. Elektrische wagens hoor je bijna niet, zeker niet als ze traag rijden. Dan hoor je de banden ook bijna niet rollen.

Luidsprekers in de helm vind ik belachelijk. Als iedereen dat gaat doen zal dat nogal een kakafonie zijn zeg.
Boneconducting dingetjes zijn dus de beste oplossing qua audio vind ik.

Een helm met geïntegreerd licht lijkt me leuk, maar veel mips helmen met ingebouwde led zijn er nog niet. Lazer heeft er wel al ene.
Richtingaanwijzers op de helm vind ik zelfs gevaarlijk als je daarvoor ergens één centrale onhandige knop moet indrukken. Dan moet je toch weer je stuur los laten. Kan je evengoed je hand uitsteken dan...
En hoe ga je als doof persoon een sirene horen?

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 08 okt 2018, 07:19
door Goztow
Back on topic please?

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 08 okt 2018, 07:42
door MClaeys
Heb een collega gehad die met iets dergelijks reed. Die was daar wel over te spreken. Ik weet wel niet welk model hij had. Wel rekening mee houden dat na 1 val er niks meer mee aan te vangen is, al zijt ge dan waarschijnlijk al lang blij dat je een helm had :-) .

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 08 okt 2018, 07:59
door heist_175
xayana schreef:Dus doven kunnen niet veilig met de fiets rijden ofwa?!
Ik heb geen mensen met een gehooraandoening in mijn omgeving,
maar ik denk wel dat je bij gebrek aan auditieve indicaties veel aandachtiger gaat moeten zijn in het verkeer.
Als ik met de kinderen naar school rij, ben ik zo breed als 1 auto (ik rij naast mijn kinderen én heb een fietskar). Ik hoef me niet om te draaien om te horen dat er een auto aankomt, pal achter ons rijdt of optrekt om ons voorbij te steken.
Als ik aan een zijstraat kom, heb ik een indicatie of er daar een auto, brommer, moto, bus, vrachtwagen, ... uitkomt, omdat het geluid het voertuig vooraf gaat. Is dat waterdicht? Zeker niet, maar het helpt.

Als je geen geluidsindicaties hebt (gehooraandoening, oortjes, ...), dan mis je die info.
Kan het zonder die geluidsindicaties: ja. Is het veiliger als je die geluidsindicaties wel hebt: zeker.

Als ik al muziek opzette, reed ik vroeger altijd maar met 1 oortje in (langs de niet-straatkant). Volgens mij is het ook verboden om met oortjes in te rijden, net omdat uw aandacht verslapt en je geen auditieve indicaties meer hebt.
In de auto zet ik ook muziek/audiobooks op, maar zelfs zonder muziek komt er weinig geluid van buiten naar binnen. Je hebt ook allerhande low-tech (spiegels) en hi-tech (sensoren) indicatoren die het gebrek aan auditieve indicaties helpt compenseren.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 08 okt 2018, 08:01
door iceke
Zit dat nog wel comfortabel, dat extra gewicht op je hoofd ?
Hier zie ik meer en meer bt speakers aan het stuur voorbij fietsen.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 08 okt 2018, 08:13
door MClaeys
heist_175 schreef:Volgens mij is het ook verboden om met oortjes in te rijden, net omdat uw aandacht verslapt en je geen auditieve indicaties meer hebt.
Dat verbod is er nooit gekomen bij mijn weten. Het gaat hier ook niet om oortjes maar een speakertje dat in de buurt van uw oor wat muziek afspeelt. Vergelijkbaar met fietsen door het dorp waar een optreden in het stadspark doorgaat. Je hoort muziek maar ook de omgevingsgeluiden.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 08 okt 2018, 09:52
door petrol242
Net omdat je in de auto veel minder auditieve info ontvangt, zelfs zonder muziek op, of met de moto/brommerhelm op, is er op basis van discriminatie dat verbod er inderdaad nooit gekomen.
Ik meen mij trouwens te herinneren dat er al eens discussie over is geweest in UB.

Ik fiets meestal naar mijn werk op plekken waar er weinig interactie is met gemotoriseerd (behalve speedbikes) vervoer. Het geluidsniveau van mijn bluetooth oortjes is zodanig dat ik ook nog een fietsbel achter mij kan horen.
Maar afgaan op geluid is soms heel gevaarlijk. Op kruispunten ga ik dus zeker niet op mijn gehoor af, maar vertrouw ik volledig op visuele waarneming. Dat is nog altijd het veiligst. De snelheid is dan ook bijna stilstaand...

Wat de Livallhelmen betreft. Een collega van mij heeft er zo eentje. Het gewicht valt vrij goed mee en is zelfs te vergelijken met helmen zonder speaker. Maar de geluidskwaliteit is door het nauw aansluiten van de helm wel minder dan oortjes. Ook wordt er ingebonden op ventilatie. Kostprijs is ook niet van de poes.

Voor het filmen van een rit, heb ik een stuurhouder om mijn GoPro op te zetten.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 08 okt 2018, 10:44
door xayana
MClaeys schreef:Wel rekening mee houden dat na 1 val er niks meer mee aan te vangen is
Elke helm wordt best vervangen als die valt.
Zelfs als er geen zichtbare schade is.
Zelfs als die gewoon los uit de kast op de grond valt.
Ik vervang mijn helm sowieso elk jaar... en die is dan meestal ook duurder dan die Livall. Je hebt maar één hoofd.
Goztow schreef:Er is een hulpstukje bij om aan het stuur aan te sluiten.
Ja, één hulpstukje met verschillende knoppen. Zet je dat in het midden van je stuur moet je altijd één hand loslaten om te knipperen.
Zet je dat links moet je altijd je rechterhand loslaten op naar rechts te knipperen, enz. Onhandig dus.
Als die dingen geïntegreerd zijn in het stuur. Eentje links en eentje rechts zou dat wel OK zijn.Shimano Di2 heeft dat, maarja... ;)

heist_175 schreef:Kan het zonder die geluidsindicaties: ja. Is het veiliger als je die geluidsindicaties wel hebt: zeker.
Net niet hé. Andere fietsers hoor je niet, elektrische wagens hoor je moeilijker. Voornamelijk rekening houden met geluid geeft meer en meer een vals gevoel van veiligheid.
Je moet sowieso altijd kijken.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 08 okt 2018, 10:54
door MClaeys
xayana schreef:Elke helm wordt best vervangen als die valt.
Zelfs als er geen zichtbare schade is.
Vandaar dat ik het er bij zet, het is niet dat het een helm is met al die toeters en bellen dat die er van gevrijwaard zijn ;)

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 08 okt 2018, 10:58
door heist_175
xayana schreef:
heist_175 schreef:Kan het zonder die geluidsindicaties: ja. Is het veiliger als je die geluidsindicaties wel hebt: zeker.
Net niet hé. Andere fietsers hoor je niet, elektrische wagens hoor je moeilijker. Voornamelijk rekening houden met geluid geeft meer en meer een vals gevoel van veiligheid.
Je moet sowieso altijd kijken.
Als we even "scherp" zijn qua kijken, ga ik zonder oortjes meer kunnen waarnemen dan jij met oortjes.
Een auto die achter u rijdt en optrekt, hoor ik op de moment dat ie optrek, jij ziet die pas als hij aan het voorbijsteken is.
Je hebt gewoon een extra bron informatie, wat niet betekent dat je er blind op moet vertrouwen (ik hoor niets, dus ik rij door).

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 08 okt 2018, 11:29
door powaq
Fietsen met oortjes is nu echt niet zo gevaarlijk hoor. In een auto hoor je evenveel/weinig. Ik doe dit continu, en je hoort altijd wel het verkeer dat van belang is. Geen enkel oortje sluit zodanig af/gaat zo luid, dat je niets meer hoort (en ik gebruik dan nog in-ears).

Je moet gewoon continu kijken en alles gezien hebben, zoals je dat ook in een auto of op een moto doet... De enige die mij soms verrassen zijn die ellendige speed pedelecs die je niet hoort aankomen tegen 45 per uur en je van je sokken rijden op een smal fietspad. Maar die hoor je ook niet zonder oortjes.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 09 okt 2018, 00:02
door ubremoved_22196
Speed pedelecs zijn niet ellendig, ze rijden net zo hard als een wielrenner die je OOK niet hoort afkomen. Rij zelf met eentje en steek er vaak voorbij die absoluut geen 45 halen... Zelf rij ik ook maar maximum 40... Al denkt iedereen dat het steeds vollenbak 45 is.

Ik zelf heb één keer gefietst met oortjes en was zoveel dingen "kwijt" van mijn omgeving dat ik het zelf nooit meer gedaan heb. Die ellendige auto's die je niet meer hoort achter jou... Hoe vaak heb ik al niet in Leuven alles moeten dichtgooien omdat er eentje met oortjes aan, of al bellend net niet onder mijn auto zat?

Anders beweren? Praktijk bewijst anders. Vergelijk ook een doof persoon niet met iemand die perfect hoort en zichzelf tijdelijk "doof" maakt door loeiharde muziek te spelen. Ik ken ook een blinde persoon, die mensen kunnen door een stad wandelen zonder problemen. Als ze jou een blinddoek opzetten en een witte stok raak je echt niet ver. :)

Wat de helm betreft, amai, dat ding kan net niet nog voor jou trappen of koken ofzo want voor de rest... Mij rest enkel de vraag of je dat nodig hebt... Vroeger had ik een soort remlichtjes op mijn fiets staan, als ik remde gingen de ledjes aan, dat vond ik al een super uitvinding. :) Knipperlichten op een helm is niet nodig, je arm is gratis en valt nog meer op dan zo'n flashy ding. Voor je het weet heeft de chauffeur je helm in het oog en ziet hij niet dat je stopt. :)

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 09 okt 2018, 08:06
door wouter5
Slafes schreef:
Ik zelf heb één keer gefietst met oortjes en was zoveel dingen "kwijt" van mijn omgeving dat ik het zelf nooit meer gedaan heb. Die ellendige auto's die je niet meer hoort achter jou... Hoe vaak heb ik al niet in Leuven alles moeten dichtgooien omdat er eentje met oortjes aan, of al bellend net niet onder mijn auto zat?
In Leuven is de fiets koning. Ik probeer de binnenstad tijdens de week dan ook zoveel mogelijk te vermijden :) 's Ochtends is dat gewoon om u kas van op te fretten, al die scholieren en studenten die zonder waarschuwing afslaan, oversteken, ...
Ik voel mij alleszins toch ook veiliger zonder muziek.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 09 okt 2018, 09:22
door Sinna
wouter5 schreef:In Leuven is de fiets koning
Inderdaad, maar ook de koning heeft zich te houden aan de wetten van zijn land. Als je ziet hoe vaak fietsers het verkeersreglement flagrant overtreden onder het mom van 'ik ben zwakke weggebruiker', dan verbaast het mij dat er niet veel meer ongevallen gebeuren, zeker aan het treinstation.

Ik kom vaak in Leuven, maar durf dat - zeker niet in de binnenstad - niet met de fiets omwille van de vele bussen (ook streeklijnen die dwars door de stad rijden) en de op verschillende plaatsen veel te smalle straten. Je wil niet weten hoe kort die bussen soms achter een fiets hangen, en maar duwen...
Ik zou me opgejaagd wild voelen, en dat wil ik helemaal niet.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 19 okt 2018, 08:47
door Goztow
Net de Livall van hierboven besteld. Ik zal feedback geven. Ik hoop alleen dat hij goed past, want dat is altijd moeilijk te voorzien...

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 20 okt 2018, 14:55
door heist_175
Sinna schreef:
wouter5 schreef:In Leuven is de fiets koning
Inderdaad, maar ook de koning heeft zich te houden aan de wetten van zijn land. Als je ziet hoe vaak fietsers het verkeersreglement flagrant overtreden onder het mom van 'ik ben zwakke weggebruiker', dan verbaast het mij dat er niet veel meer ongevallen gebeuren, zeker aan het treinstation.
Vervang "fiets" door moto en in mindere mate door auto en uw zin klopt nog steeds.
Motards, maar ook gewone auto's die flagrant en veelvuldig het verkeersreglement overtreden:
- over het voetpad of fietspad rijden, als het ff kan zelfs eentje afgescheiden met een haag (auto en moto)
- volle lijn of arcering negeren
- overdreven snelheid
- rood licht negeren
- ...
You name it.

Als je ziet hoe vaak verkeersdeelnemers het verkeersreglement flagrant overtreden onder het mom van de regels voor iedereen, maar voor mij net iets minder, dan verbaast het mij dat er niet veel meer ongevallen gebeuren.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 20 okt 2018, 15:51
door Sinna
Ik had het enkel over fietsers omdat het topic hier (initieel) over ging.
Het klopt helaas inderdaad dat meer en meer medeweggebruikers (of zijn het wegmisbruikers?) het verkeersreglement als aanbevelingen ziet en zich er enkel aan houden als het hen goed uitkomt of... als er een blauw manneke bijstaat.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 20 okt 2018, 15:52
door ubremoved_22196
Vaak kan je ook stellen dat het verbod op de witte lijn overschrijding gewoon idioot is.

Uw voorbeelden slaan waarschijnlijk op de motorfiets... Ja, deze doen dat frequent, maar ik ken banen waar het één grote witte lijn is, waar het ook totaal niet hoeft. Lijkt me dan redelijk logisch dat men er op den duur de voeten aan veegt als je mee in de file staat en de vriendelijke automobilisten zetten zich uiterst links om u TOCH maar NIET voorbij te moeten laten. Idem voor een weg hier in de buurt, volle witte lijn, en fietsers. Nope, dat werkt ook niet. Geen enkele auto blijft achter de fietser rijden als je 100m ver kan zien.

Net als de arcering... Je wil echt niet met de motorfiets in de file staan tussen de Duracel batterijen op het rond punt en Duracell zelf in Aarschot. Daar kan je met de motorfiets perfect tussen door rijden zonder iemand te hinderen, helaas in overtreding. Poos terug heb ik het een auto zien doen. Die kon op heel wat minder begrip rekenen dan de motorrijder.

Ik blijf er bij, onze wetgeving trekt op geen bal op bepaalde vlakken. Hetzelfde voor speedpedelecs. De meeste mensen willen die verbieden want gevaarlijk. De wielrenner die even snel rijdt wordt buiten schot gelaten. De meeste doden vallen echter nog steeds in het autoverkeer, dus als we iets gevaarlijks willen verbieden zouden we daar beter eerst starten, nee? Tegenwoordig is alles wat een ander fout doet een doorn in het oog maar wat we zelf fout doen zien we niet meer.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 22 okt 2018, 07:42
door heist_175
Ik wil zeker niet alleen bashen op motards, want volle witte lijnen worden ook vaak door de andere weggebruikers genegeerd.
Maar als het gaat over verkeersveiligheid, zou ik beginnen met motards, ja. Er is een oververtegenwoordiging van motards in de lijst dodelijkse slachtoffers in het verkeer.
Laatst was een collega (motard) ook aan het foeteren op auto's die hem niet hadden gezien en een gevaarlijk manoeuvre uitvoerden. Ik vroeg hoe hij naar het werk kwam en dat was ook door gebruik van fietspaden, taxi-en busbanen, arceringen, ...
En dan pocht hij dat hij sneller is dan de rest. Als ik met de auto dat soort toeren uithaal, ben ik ook sneller :).

Als de weginfrastructuur of de wegcode niet goed is, probeer ze dan aan te passen.
Als je op eigen houtje een andere interpretatie eraan geeft, is het niet verwonderlijk dat er ongevallen van komen.

bv: ik verwacht geen verkeer vanop een gearceerde strook, als er plots een motard voor mijn wielen schiet vanuit zo'n arceerstrook, mag hij maar hopen dat ik dat gezien heb. Dit in tegenstelling tot bv hulpdiensten die gebruik maken van zo'n gearceerde strook: die maken veel lawaai én hebben zwaailichten.

Ik betwijfel trouwens of je tussen DenDuracell en het rondpunt met de batterijen überhaupt mag voorbijsteken als motard.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /174-art16
1 DECEMBER 1975. - Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
[BS 09.12.1975]
Titel II: Regels voor het gebruik van de openbare weg
Artikel 16. Inhalen
16.2bis. Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden.

Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden in die rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van artikel 17.2, 5°.

In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan 20 km per uur bedragen.

Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.
Je moet minstens 2 rijstroken hebben waarbinnen je u als motard tussen de auto's mag wringen, wat niet inhalen genoemd wordt volgens de wegcode.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 22 okt 2018, 23:35
door ubremoved_22196
Ik zeg toch? "Helaas in overtreding." Zelfde op de immer drukke Tiensesteenweg in Leuven, perfect mogelijk om tussendoor te rijden als motard...

Trouwens, de wegcode zegt dat auto's de meest rechtse plaats op de rijbaan dienen in te nemen en dan is het als motard ook makkelijk om correct voorbij te rijden. Helaas...

Eigenlijk is het heel simpel, als je als motard geen overtredingen doet, dan kan je eigenlijk beter de auto nemen en in de file gaan staan. Helaas is de wetgeving in België voor motards ook niet helemaal goed uitgewerkt. Als je in file staat mag ik bvb ook rechts voorbijrijden op de rijbaan. Verwacht jij een motard rechts van u? En toch ben ik niet in overtreding.

Trouwens, met statistieken kan je helaas niet alles bewijzen. Vaak zijn motorrijders niet diegenen die in fout gaan en toch sneuvelen, terwijl de automobilist wat blikschade heeft. Misschien is dat wel een mogelijke reden waarom ongevallen dodelijker zijn bij motards.

Nu, eerlijk, ik probeer er op te letten om geen witte lijnen over te rijden, niet rechts voorbij te rijden, geen gearceerde stroken over te rijden en dat lukt perfect bij vlot verkeer, maar in file... Daar heb ik het toch moeilijk mee om mij daar aan te houden. Net zoals het voorkruipen aan een rood licht. Ja, dan rij ik ook vaak een stukje over het gearceerde gedeelte of de witte lijn om vooraan te staan. Doch, ik blijf er bij, zoals ik al eerder zei, als de aso automobilist nu even de moeite doet om een beetje aan de kant te gaan staan dan maak je als motard geen enkele overtreding.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 23 okt 2018, 09:13
door heist_175
Slafes schreef:Als je in file staat mag ik bvb ook rechts voorbijrijden op de rijbaan. Verwacht jij een motard rechts van u? En toch ben ik niet in overtreding.
Ja. De wegcode zegt dat motards daar mogen rijden, als
- file van met een maximumsnelheid van 30km/h (dus stilstaand tot sterk vertraagd verkeer)
- snelheidsverschil tussen motard en auto max 20km/h
En ja, als ik in de file sta op een 2- of meerbaansvak, dan kijk ik constant naar motards. Ik wil geen manoevre uitvoeren en daarbij een motard wegvegen.

Maar zelfs als een motard mag voorsteken of tussenwringen (de wegcode benoemt dit gedrag niet specifiek, stelt enkel dat het niet inhalen is) is er geen motard die zich houdt aan de bepalingen in de wegcode (snelheidsverschil + maximum snelheid).
Als de file aan 70 - 100km/h gaat, wringen ze zich er nog vlotjes tussen.
Snelheidsverschil van 20km/h betekent dus quasi stapvoets bij stilstaand verkeer, dat heb ik ook nog nooit gezien. Ik zie enkel motards die zich heel snel overal tussen willen wringen en als je niet opzij gaat - wat de wegcode dus ook niet voorschrijft (zie hoger) - hun moto in de toeren jagen om doorgang te eisen. Dus qua hoffelijkheid kan ook dat wel tellen :).

En verder zie ik niet in waarom ik opzij zou moeten gaan opdat iemand anders vlotter een overtreding kan begaan? Ik ga niet moedwillig in de weg rijden, maar ik ga ook niet hoffelijk zijn voor wat eigenlijk een overtreding is.
Of het dan nog zin heeft om met een moto te rijden, moet ieder voor zichzelf uitmaken, maar als de enige tijdswinst zit in het begaan van overtredingen, dan heb ik wel een suggestie als antwoord op die vraag.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 23 okt 2018, 09:51
door ubremoved_22196
Heb je al zelf ooit met de motor gereden?

Je haalt nu het gedrag aan van enkelingen die jou al opgevallen zijn, het merendeel rijdt echt niet zoals jij omschrijft, maar die zie je niet want die blijven achter u.

Trouwens, ik heb het niet over rechts voorbijrijden op een meervaksbaan. Ik heb het over rechts voorbij rijden, stilstaande file op een eenvaksbaan. Ja, motards mogen dat ook.

20km per uur is niet stapvoets. Bij de laatste Allo bij de wegpolitie ook gehoord. Als ze langs de kant van de weg staan is het voor een agent onmogelijk om te zien of een voertuig 120 of 150 rijdt. Jij kan dat dus wel? Er zijn altijd helden die wel sneller willen rijden, maar wees eerlijk, auto's zijn precies hetzelfde. In druk verkeer zoals jij omschrijft zijn er ook die rechts inhalen, invoegen, links inhalen, weer invoegen, weer rechts inhalen... Ik doe dat dus alvast niet, enkel bij een stilstaande file rij ik tussen de auto's door met de motor. Vaak tot frustratie van de auto's en bestelwagens die dan meer links komen rijden om u er niet tussen te laten. Ja, dan begrijp ik veel motards die wel eens duidelijk maken dat ze daar niet van gediend zijn en eens hun toeren omhoog jagen.

Van het weekend werd ik voorbij gevlamd door een Dodge Charger. Ik reed op de weefstrook. Hij reeds de oprit op, vlamde direct de snelweg op, stak daar wagens rechts! voorbij, reeds dezelfde weefstrook de afrit weer af tegen een snelheid om u tegen te zeggen om 2 km verder naast mij te eindigen aan het rood licht. Zelfde idioot gedrag als jij omschrijft maar met een wagen.

Wat ik meteen wel merk is het onbegrip en de onwil van autobestuurders. Waarom zou ik uit de weg gaan? Omdat de wegcode zegt dat je uiterst rechts moet aanhouden en gewoon omdat het hoffelijk is. Op die manier is er GEEN OVERTREDING. De motard rijdt dan immers over DEZELFDE rijstrook als waar jij staat!

Zijn de meeste automobilisten even afgunstig tegenover fietsers die in de file sneller zijn? :)

Bon, best even topic afsplitsen. :)

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 23 okt 2018, 22:18
door ubremoved_22196
Even bijkomende vaststelling... Hoe je het ook draait of keert. Vandaag een lange file op de Aarschotsesteenweg richting Leuven. Een auto welke doodleuk op de parkeerstrook die er naast ligt gewoon 200m iedereen voorbij rijdt om dan terug de rijweg op te rijden. Het verbaast me dat hij er zo vlot terug tussen geraakt is. :)

Paar weken terug een auto hetzelfde zien doen, maar dan op het fietspad. Ik had echt zoiets van WTF... Want was een gescheiden fietspad met een haag tussen fietspad en rijweg.

Vorig weekend zelfs een auto zien rechts afslaan waar hij geen rood licht had, maar enkel moet voorrang verlenen om dan tegen de richting af te slaan waar het wel groen was. Blauw bord met witte pijl naar rechts ook even over het hoofd gezien? Nee, moedwillig door het rood rijden hoorde niet op deze man zijn palmares. :p

Vandaag filerijders die het moe waren de afrit Gasthuisberg zien afrijden om meteen weer de oprit te nemen zodat ze op de weefstrook afrit Leuven kwamen.

Dus gedrag als dit toespitsen op exclusief motards... :)

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 24 okt 2018, 08:59
door heist_175
Slafes schreef:Dus gedrag als dit toespitsen op exclusief motards... :)
Dat heb ik nooit beweerd :), zie hoger.
Het verschil is wel de frequentie: zo vaak ik een geschifte automobilist zie (fietspad rijden, pechstrook rijden), zo vaak zie ik een "brave" motard.

Maar er zijn veel minder moto's in het verkeer en ik zie ze bijna allemaal (op de midlife-crisis achtige modellen genre HarleyDavidson na) consequent/consistent lijnen, arceringen, ... negeren. Niet eentje eens. Ik zie eens eentje de wegcode volgen, de rest lapt er zijn laars aan.
Ga maar kijken aan arceerstroken aan het Montgommery complex, ga kijken op eender welke steenweg met heel druk (maar sneller dan 50km/h - ik kan wel lezen wat er op mijn eigen snelheidsmeter staat) verkeer en maar 1 vak, kijk naar bus- entaxibanen in Antwerpen, Brussel -> overal lappen moto's het constant aan hun laars.

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 24 okt 2018, 11:17
door ubremoved_22196
Goh, dan ben ik zo'n salon motard denk ik... Ik volg zo ver/goed mogelijk de regels, doe geen zotte dingen wanneer auto's rijden. Als ik het stoplicht niet zelf rood heb zien worden volg ik gewoon de rij en blijf er mee in wachten, rij ook niet te snel. Als het echt stilstaand verkeer is, dan durf ik ook wel over de gearceerde stroken rijden, of een stukje witte lijn meepikken aan een rood licht om voor te kruipen. Geloof me, ik heb ook al motards dingen zien doen waarvan ik zeg, waaaaaaaaaaaat??? :p

Maar ik zeg dan altijd: ik sta niet de file langer te maken voor de rest van de auto's. Zelfs in de donkere koude maanden komt de motor van stal en met maar 54 pk kan ik nu ook niet de meest zotte dingen doen. :)

Het zal de politie ook trouwens geen topprioriteit zijn als ik eens een witte lijn over rij in de file, want ben met mijn stom gezicht ook al zo een combi voorbij gereden waarvan ik dacht: shit, nu heb ik het vlaggen. Langs de andere kant, heb ik de motards van de politie ook al stoten zien uithalen en zonder blauwe lichten aan moeten die ook de verkeersregels volgen natuurlijk. :)

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 24 okt 2018, 13:34
door Tim H.
deze ochtend iemand in Brussel zien rijden met een helm met ingebouwd voor (wit) en achter (rood) verlichting. Viel echt goed op moet ik zeggen.

Afbeelding

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 27 nov 2018, 12:39
door cougare
Goztow,

Hoe bevalt de helm ? Is dit voor gebruik bij een speed pedelic ?
Wij zijn ook op zoek naar een gelijkaardige helm, dus een kleine review zou heel welkom zijn :-)

Thanks !

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 27 nov 2018, 14:40
door johan.devos
Ik dacht dat de Livall geen NTA 8776 keurmerk heeft en daardoor eigenlijk niet geschikt is voor een speed pedelic, jammer!

Re: Fiets helm met verlichting en muziek

Geplaatst: 27 nov 2018, 18:58
door Goztow
Ik gebruik hem nu al een paar weken met een gewone elektrische fiets.

Positief: muziek onderweg is aangenaam. De kwaliteit is niet super maar voldoende. Leidt niet af van het verkeer. Best wel zelf playlists maken op voorhand. Veranderen van muziek terwijl je rijdt niet echt voorzien, wel volume aanpassen.

Knipperlichten werkt goed doch ik zie het nut toch niet echt in. Arm uitsteken is veel eenvoudiger en gekend door iedereen. Waarschijnlijk wel nuttig in het donker! Maar dan rijd ik niet echt.

Draagcomfort toch wat minder dan mijn standaard helm om twee redenen.
Hij is toch net iets zwaarder. Ongeveer 500g dus wel te doen maar merkbaar zwaarder.
Daarenboven is de vorm minder ergonomisch. Hij drukt een beetje op mijn voorhoofd en de wind kan er niet gewoon doorzoeken waardoor je toch wel meer last hebt van ruis van de wind.

Mobiele telefonie in de helm is waardeloos vanaf je in beweging bent. Stilstaand werkt het wel maar dat heeft dan ook geen nut hé

Evaluatie: 50/50. Als je echt muziek wil tijdens het rijden op een veiligere manier dan kan je met de minpunten leven. Maar ook geen 100pct aanrader.