EvoHome (OpenTherm)

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Geen idee, volgens de site kan het er mee om, dus ik neem aan dat de warmtevraag dan via die HCC module zal gaan, niet via de BDR91. Die HCC module is dan een radiatorknop als het ware.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Of moet je per zone aangeven of het vloerverwarming is of niet... m'n setup is ondertussen al enkele jaren geleden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gebruikers van de slimme thermostaten van Honeywell, zoals de Round Connected thermostaaten de eerder door ons geteste evohome, kunnen het verwarmingssysteem voortaan met simpele woorden bedienen dankzij de integratie met de slimme luidsprekers in het Google Home-productgamma.

Bron: http://datanews.knack.be/ict/gadgets/ve ... 78359.html
evohome123
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 nov 2018, 22:14

Ik zou graag een evohome systeem op mijn vcw296 ketel willen installeren. Echter merk ik nu dat Vaillant geen opentherm ondersteund.. zou ik dan toch kiezen voor de evohome aan/uit thermostaat? Of is dit af te raden en laat ik gewoon beter de vr370 modulerende thermostaat hangen?
Mvg!!
Noel
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2018, 23:05

Heb zelfde vraag.
In Belgie ondersteunt Vaillant blijkbaar geen OpenTherm protocol voor slimme thermostaten.
In Nederland wel. Daar verkopen ze ook een VR33 printje als optie om OpenTherm mogelijk te maken op Vaillant ketels.
Maar in Belgie zou de Vr33 optie niet werken??
Waarom niet? Is het dan een kwestie van andere software in de ketel?
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Tado kan naar het schijnt overweg met het protocol dat Vaillant gebruikt.
Aan/uit gebruiken als je een modulerende ketel hebt is echt wel zonde...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Geen idee waarom Vaillant de VR33 niet wil ondersteunen in België, maar het zou wel moeten werken.
De ketels in NL en BE zijn, op het typenummer na, helemaal hetzelfde. De sticker op mijn ketel vermeldt trouwens ook de NL en de BE typenummer.
VCW346/5-5
Afbeelding
De "5/5" is het NL typenummer.

We hebben vorig jaar eerst andere uitgaven gedaan, maar ik zou eerst de EvoHome willen bestellen en werkend krijgen om pas nadien te beginnen knutselen aan de integratie van de VR33.
Ik heb een draadloze thermostaat op mijn VCW, wat maakt dat ik de EvoHome wel al grotendeels kan gebruiken:
- ik programmeer de thermostaat voor elk moment dat er ergens vraag is
- via de EvoHome kan ik de kamer waar warmte nodig is bepalen
- via de draadloze thermostaat valt de ketel uit als de themperatuur bereikt is in die specifieke kamer
bv:
- als ik thuis werk moet enkel de living of de bureau warmgestookt worden en niet alle slaapkamers, badkamer, ...
- als we de kachel aansteken, moet de rest van het huis wél warmte krijgen, maar de living niet
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:- via de draadloze thermostaat valt de ketel uit als de themperatuur bereikt is in die specifieke kamer
Je hebt toch maar één draadloze thermostaat... dus hoe weet die als je temperatuur bereikt is op bv. je bureau (in de veronderstelling dat die thermostaat ergens hangt waar je niet wil stoken ?).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als er enkel in de bureau gestookt moet worden, dan
- zet ik enkel de thermostatische kraan van de bureau open, waardoor er in de rest van het huis niet gestookt wordt
- zet ik de thermostaaat in de bureau, waardoor de verwarming kan uitvallen als de gewenste themperatuur bereikt is
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je neemt de thermostaat dus mee naar de kamer waar je zit ?

En wat als je warmte wil in je bureau EN je living... waar ga je je thermostaat dan plaatsen ?

Je hebt steeds het probleem dat één van beide kamers mogelijks niet op temperatuur geraakt.

Sorry, maar het is prutsen... dan ben je nog beter met een aan/uit module op je EvoHome ondertussen.

Trouwens doordat beide niet op elkaar afgestemd zijn loop je het risico dat je ketel gaat stoken terwijl op dat moment wel al je kranen dicht staan !
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:Trouwens doordat beide niet op elkaar afgestemd zijn loop je het risico dat je ketel gaat stoken terwijl op dat moment wel al je kranen dicht staan !
Dat klopt.

Het "prutsen" aan deze situatie is Vaillant
- dat de VR33 in BE niet wil ondersteunen en de installateurs dat dus niet mogen plaatsen
- dat met een gesloten protocol werkt
- dat niet met een gelijkaardig alternatief komt
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Na heel wat lezen de knoop doorgehakt, vooral om comfort redenen (zones, kinderkamers warm krijgen).

Vandaag een EMS to OpenTherm module (7746901847) besteld voor mijn modulerende Junkers (~Bosch).
Als het goed is kan ik dan daarop binnenkort een EvoHome OpenTherm aansluiten. Ik laat hier de vorderingen wel weten, eerst gepaste thermostaten steken in de living (en dan bedoel ik niet de kranen, maar effectief de ventielen, want dat zijn nu blijkbaar gewoon kraantjes :-( )

De bedoeling is ook dat de EvoHome in mijn hassio installatie wordt opgenomen.
Noel
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2018, 23:05

Hier kan je de VR33 bestellen:
https://wifithermostaten.nl/vaillant-op ... -vr33.html

Er staan ook een paar commentaren bij van mensen die het met succes in een Belgische ketel hebben geplaatst.

Als je de Evohome bestelt moet je wel opletten dat je de modulerende versie neemt en niet de gewone.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik ben ook stilletjes aan informatie aan het zoeken om onze huidige centrale verwarming of de aansturing daarvan slimmer te maken.

However, tijdens mijn opzoekwerk heb ik wel wat over centrale verwarmingen gelezen, en mijn mening is dat het aankomt op 2 belangrijke voorwaarden: huis op temperatuur houden en een modulerende ketel die dan ook modulerend aangestuurd wordt.

Verwarmen van een te lage temperatuur tot de gewenste temperatuur (dus een groot verschil van bijvoorbeeld 5°C) kost beduidend meer energie in vergelijking met een klein temperatuurverschil - een verschil van 3° tussen de 2 temperaturen zou "de sweet spot" zijn.
1) 's nachts thermostaat op 16°C, overdag op 21°C = veel energie nodig, veel verbruik en dus hoge verbruikskosten.
2) 's nachts thermostaat op 18°C, overdag op 21°C, 's avonds op 22°C = minder energie nodig en dus een besparing tegenover bovenstaande situatie.

Bij het nadenken over of ik daarvoor wel slimme thermostaatkranen op de radiatoren nodig heb ben ik tot de conclusie gekomen dat dat in mijn geval geen verbetering gaat zijn. Het uiteindelijke doel is een aangename temperatuur in het huis krijgen, in alle kamers waar geleefd wordt.

Maar van zodra er 1 ruimte verwarmd moet worden maakt het eigelijk niet meer uit of je dan alle ruimtes tezamen verwarmt of alleen die ééne ruimte. De ketel moet bij een temperatuurvraag toch verwarmen, en of die zijn warm water in het gesloten circuit naar alle radiatoren moet sturen of niet maakt niet uit. Bedenk hierbij wel dat we dan met een minimum temperatuur zitten van 10°C 's nachts en 21°C overdag.

Dus denk ik dat ik voor een Nest ga gaan.
We zien wel of dat het gebrek aan Homekit ondersteuning een probleem gaat worden. Ik vermoed van niet.

Alleen begint nu het serieuze werk, waar ik nog veel voor moet opzoeken.
Hoe sluit je die Nest aan zodat je ketel modulerend aangestuurd wordt.
Dat wordt nog een uitdaging :-)

Mijn huidige setup is:

- Viessmann Vitodens 200-W B2HB-26
- Honeywell Chronotherm Wireless
- Thermostatische "manuele" kranen op de radiatoren

Dus het opzoekwerk voor vandaag is

1) Wat heb ik allemaal nodig on die Viessmann modulerend aan te sturen
2) Hoe sluit je de Nest daar dan op aan.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik ben het niet eens met uw opzoekwerk.

Ik ga het even iets extremer maken, zodat de leemte in uw betoog duidelijker wordt.
1. 's nachts stoken
Als je een week op reis gaat, wat gaat dan meer energie vragen:
- heel de week uw huis op 18° houden
- heel de week niet stoken en 2-3u voor aankomst uw huis terug *traag* laten opwarmen
De fout zit in de aansturing bij het "ochtendstoken". Uw ketel hoort dat niet volle petrol te doen, maar "rustig aan", modulerend dus. Een buitenvoeler die de interne keteltemperatuur aanstuurt kan daarbij helpen.

Let wel: dit geldt enkel voor radiatoren, bij vloerverwarming kan je beter de temperatuur aanhouden, door de lage reactiesnelheid van een vloerverwarmingssysteem

2. aparte kranen regelen
ben ik tot de conclusie gekomen dat dat in mijn geval geen verbetering gaat zijn. Het uiteindelijke doel is een aangename temperatuur in het huis krijgen, in alle kamers waar geleefd wordt.
Ik ken uw situatie niet, noch hoef je die noodzakelijk uitvoering toelichten, maar het lijkt me toch sterk dat heel de dag door de badkamer op (bv) 25° moet warmgestookt worden. Idem voor alle andere kamers als er iemand thuis aan het werken is of je enkel de keuken of de living nodig hebt.
Of de EvoHome dan de beste oplossing is, is een ander verhaal. Maar met de EH kan je wel met 1 fysieke kring, heel veel "virtuele" kringen creëeren, die je individueel kan aansturen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

NuKeM schreef:eerst gepaste thermostaten steken in de living (en dan bedoel ik niet de kranen, maar effectief de ventielen, want dat zijn nu blijkbaar gewoon kraantjes :-( )
Het is dus niet zo'n pinnetje momenteel ? Want de thermoestaat is wat dit pinnetje indrukt (en die thermostaat heb je net niet nodig bij EvoHome).
selder schreef:Het uiteindelijke doel is een aangename temperatuur in het huis krijgen, in alle kamers waar geleefd wordt.
En hoe ga je dat bekomen want in alle kamers wordt niet altijd geleefd... de badkamer wil je enkel 's morgens lekker warm hebben... hoe gaat je Nest daarvoor zorgen ?
selder schreef:De ketel moet bij een temperatuurvraag toch verwarmen, en of die zijn warm water in het gesloten circuit naar alle radiatoren moet sturen of niet maakt niet uit.
Dus volgens jou vraag warm water door 1 radiator of 10 radiotors sturen dus evenveel energie :eek:
selder schreef:Hoe sluit je die Nest aan zodat je ketel modulerend aangestuurd wordt.
En welk probleem gaat zo'n domme thermostaat oplossen ?
heist_175 schreef:De fout zit in de aansturing bij het "ochtendstoken". Uw ketel hoort dat niet volle petrol te doen, maar "rustig aan", modulerend dus.
Maar hoe werkt zo'n modulerend princiepe... stel je laat je temperatuur zakker tot 16 graden en je moet om 7u 's ochtends 21 graden hebben. Weet jij hoe het verwarmings patroon dan loop... misschien zegt een modulerende thermostaat dan ook wel om 6u30 nu "volle petrol" verwarmen, of begint hij om 5u met "rustig aan" ? Op zich is dit alleen al een zeer complex gebeuren.

Of EvoHome dit oplost weet ik ook niet... wel dat dergelijk systeem je maximaal comfort geeft wat geen enkel ander systeem je kan geven (tenzij constant alles verwarmen wat me ook niet efficient lijkt).
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wel, op mijn living radiatoren zit wel een kraantje (heeft meer weg van een kraan om water te bedienen), maar als ik dat eraf haal zit daar geen pinnetje dat je kan indrukken zoals bij mijn andere thermostaatkranen/ventielen. Het is echt een dikke stang die meermaals wordt rondgedraaid zoals bij een waterkraan. In ieder geval lijkt het mij geen standaard component waarop een Honeywell thermostaat past :(

Online M30 ventielen vinden zonder kraan op zal de boodschap zijn :)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:De fout zit in de aansturing bij het "ochtendstoken". Uw ketel hoort dat niet volle petrol te doen, maar "rustig aan", modulerend dus.
Maar hoe werkt zo'n modulerend principe... stel je laat je temperatuur zakker tot 16 graden en je moet om 7u 's ochtends 21 graden hebben. Weet jij hoe het verwarmings patroon dan loop... misschien zegt een modulerende thermostaat dan ook wel om 6u30 nu "volle petrol" verwarmen, of begint hij om 5u met "rustig aan" ? Op zich is dit alleen al een zeer complex gebeuren.
1. De buitenvoeler definieert de watertemperatuur: nu is het buiten bv 4° en dan krijg ik 45-50° water aangeleverd - dit wordt geregeld via de stooklijn (zonder buitenvoeler -> geen stooklijn)
https://www.cvtuning.nl/woning-stooklijn
Een stooklijn legt de relatie vast tussen de buitentemperatuur en de temperatuur van het ketelwater.
2. Modulerend
https://www.cvtuning.nl/woning-modulere ... hermostaat
Een modulerende regeling zorgt ervoor dat het vermogen van de ketel wordt aangepast aan de warmtebehoefte. 's Morgens bij het aanwarmen, als de woning snel op de gewenste temperatuur moet komen, staat de brander voluit open. Dit duurt dan tot de kamertemperatuur in de buurt van de gewenste waarde komt, waarna de laatste graden overbrugd worden met een steeds kleiner wordende brander. Het gevolg is dat de kamer geleidelijk op temperatuur komt, en de gewenste kamertemperatuur niet overschrijdt. Overdag blijft de temperatuur ook goed op hetzelfde niveau.
's Morgens gaat ie dus wel "vol open", maar wel maar net tot de watertemperatuur zoals de stooklijn aangeeft met een gegeven buitentemperatuur.

Dus de vraag is hoe snel koelt uw huis af en hoe snel warmte uw huis op.
Hoe sneller het afkoelt, hoe meer je gaat verbruiken om de temperatuur 's nachts aan te houden en hoe relevanter om 's nachts niet te stoken.
Behalve vloerverwarming: dan moet je altijd stoken :)
Noel
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 22 nov 2018, 23:05

Ik snap ondertussen waarom Vaillant geen OpenTherm ondersteunt.
Ze hebben sinds dit jaar hun eigen systeem: Ambisense, volgens mij een goed alternatief voor EvoHome?

https://www.vaillant.be/consumenten/pro ... 51456.html
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Dus de vraag is hoe snel koelt uw huis af en hoe snel warmte uw huis op.
Hier ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar... wat is dit bij anderen, leeftijd huis en buitentemperatuur natuurlijk.
Noel schreef:Ik snap ondertussen waarom Vaillant geen OpenTherm ondersteunt.
Ze hebben sinds dit jaar hun eigen systeem
Vendor lock in... bedrijven die je moet mijden als de pest.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:
Noel schreef:Ik snap ondertussen waarom Vaillant geen OpenTherm ondersteunt.
Ze hebben sinds dit jaar hun eigen systeem
Vendor lock in... bedrijven die je moet mijden als de pest.
Je hebt helemaal gelijk, maar eens de Vaillant ketel hangt, spelen nog andere overwegingen mee.
De VR33 zal knutselen worden, terwijl de AmbiSense door een vakman kan :).

Ambisense thermostatische kraan: €75
Centrale sturing: €360

EvoHome kraan: €60
EvoHome sturing: €150
VR33: €100

Grofweg dezelfde prijs
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

EvoHome kan je gewoon zelf plaatsen... daar heb je geen vakman voor nodig.

Een OpenTherm module heeft namelijk maar twee draden (geen polariteit dus je kan ze ook niet per ongeluk omdraaien) welke tevens voor spanning zorgen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Mocht ik ergens op een forum of website een how-to vinden, dat zou me wel helpen om het zelf te doen.
Nu twijfel ik echt nog.
De EvoHome zou +/- €800-1000 kosten (centrale unit + alle kranen), das niet niks, en mijn CV kost ook +/- €2000, ook niet niks :).

Ik weet denk te weten waar ik de VR33 module aan mijn Vaillant VCW346 moet hangen.
En vanaf dan is het me niet duidelijk. Hoe hang ik de EvoHome aan die VR33 etc.

Bij de verkoper van VR33 zie ik ook enkele reacties van Belgen "bij mij is het gelukt", maar geen details over hoe/wat/...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Mocht ik ergens op een forum of website een how-to vinden, dat zou me wel helpen om het zelf te doen.
Het staat zelfs beschreven in de manual van Vaillant... https://www.vaillant.nl/vaillant-nl/pro ... 247856.pdf (al is volgens iemand van Tweakers men wel vergeten te vertellen dat de oorspronkelijke kabel die op X31 zat aangesloten nu ergens op de print moet worden aangesloten).
heist_175 schreef:De EvoHome zou +/- €800-1000 kosten (centrale unit + alle kranen), das niet niks, en mijn CV kost ook +/- €2000, ook niet niks :).
Misschien een tip... ik heb niet alle kranen voorzien omdat ik in sommige kamers ook NOOIT verwarm (oa. slaapkamer en gang) wat toch meteen een besparing was op de totale prijs. Moest het ooit nodig zijn kan ik nog altijd een EvoHome kraan bijplaatsen.
heist_175 schreef:Hoe hang ik de EvoHome aan die VR33 etc.
Volgens de manual hierboven op de plaats van de rode draadbrug op de VR33.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:Mocht ik ergens op een forum of website een how-to vinden, dat zou me wel helpen om het zelf te doen.
Het staat zelfs beschreven in de manual van Vaillant... https://www.vaillant.nl/vaillant-nl/pro ... 247856.pdf (al is volgens iemand van Tweakers men wel vergeten te vertellen dat de oorspronkelijke kabel die op X31 zat aangesloten nu ergens op de print moet worden aangesloten).
Die PDF had ik idd ook al gevonden.
Ik heb al eerder knutselprojecten gedaan en daar was de uitleg op fora/website toch wel gedetailleerder dan dit bulletin.

Wordt vervolgd... :)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb geen Vaillant maar wat wil je nog meer weten dan wat er in dat bulletin staat ?

volgens mij is er gewoon niet meer…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

r2504 schreef:
selder schreef:De ketel moet bij een temperatuurvraag toch verwarmen, en of die zijn warm water in het gesloten circuit naar alle radiatoren moet sturen of niet maakt niet uit.
Dus volgens jou vraag warm water door 1 radiator of 10 radiotors sturen dus evenveel energie :eek:
Ik zie in je smiley dat het moeilijk te begrijpen is, maar het is maar doodnormale fysica hoor, niets moeilijk aan :-)
Een poging om het uit te leggen...

De meest ideale (en daarbij dan ook aangename en meest voordeligste) situatie is dat de temperatuur van de kamers waar gewenst zo gelijk mogelijk gehouden wordt, dus ook zeker tussen de kamers onderling (dus geen kamers waar de radiator uitstaat en een aanpalende kamer waar die op stand 3 of 5 staat), én dat het verschil tussen "geen warmte nodig" en "wel warmte nodig" zo klein mogelijk gehouden wordt. Neem hierbij gerust een maximum temperatuurverschil van 3°C.

Als het goed is, dan zit er op je buitenmuren goede isolatie, maar op de binnenmuren een pak minder. Hierdoor staan aanpalende kamers met elkaar in verbinding, en zal je veel verlies hebben in een kamer waar je het 21°C wil hebben terwijl een aanpalende kamer géén verwarming heeft. Vergeet ook niet dat "alle" massa in de kamers mee opgewarmd moet worden, denk hierbij aan gewoon alles wat er in een kamer staat: bed, beddenlakens, matras, vloer, muren, kasten, bureau's, stoelen, kleren ... Het kan dan zijn dat de radiator de lucht in die kamer op 21°C krijgt, en dat de gevoelstemperatuur 21°C is, maar alle massa in die kamer die géén 21°C heeft gaat de lucht heel snel doen afkoelen tot minder dan 21°C. Als je dan je bed of zetel aanraakt voelt die ook koud aan, terwijl de lucht wel 21°C is. Gevolg: de ketel gaat bijstoken en dus meer verbruiken.

- 1 kamer op 21°C, aanpalende kamer géén radiator open > ketel zal hard en lang moeten werken om die kamer van 21°C op 21°C te houden
- 1 kamer op 21°C, aanpalende kamer 18°C of 21°C (dus maar 3°C verschil) > ketel zal minder hard en minder lang moeten branden om 21°C aan te houden.
- Een kamer laten afkoelen tot meer dan de 3°C verschil > uw ketel zal heel veel meer werk hebben om alle massa in die kamer op 21°C te krijgen en dus meer verbruiken dan dat je die kamer op 18°C gehouden had.

Omdat het water in je gesloten circuit al warm is, verbruikt het dus minder om alles op 21°C of 18°C te houden dan vergeleken met een situatie waar je een kamer van zeer lage temperatuur terug tot 21°C wil krijgen.

Dat is allemaal geen rocket science hoor, dit is een algemeen beeld van hoe de warmte werkt in een huis met een centrale verwarming.

Uiteraard biedt dit allemaal geen oplossing voor extreme situaties (vakantie, kamers waar maar 1 keer op een héél lange periode warmte gevraagd wordt) etc etc, maar die excessen kan je zelf ook wel bedenken.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

De vraag is: verbruikt een ketel met maar 1 radiator evenveel als één met 10 radiatoren.
En dat is dus niet het geval. Omdat er in het circuit met 10 meer afgifte is en dus ook meer verlies. maw het retourwater zal kouder zijn dan met 1 radiator.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Neem een hypothetische situatie met maar 2 kamers die aan elkaar grenzen.
Voor het gemak laten we de thermostaat even buiten beschouwing en bekijken we alleen de radiators in die kamers.
Bedenk ook dat het hypothetisch huis "goed" is, dus goede buitenisolatie, en wat minder in de binnenmuren (of zelfs helemaal niks).

Situatie 1: Kamer 1 radiator op 21°C, kamer 2 radiator uit.
Je ketel moet nu harder werken om kamer 1 op 21°C te krijgen en te houden, omdat er verlies van warmte is waar kamer 1 grenst aan kamer 2.

Situatie 2: Kamer 1 radiator op 21°C, kamer 2 radiator op 18°C.
Je keten moet nu veel minder hard werken om kamer 1 op 21°C te houden, omdat de verlieswarmte naar kamer 2 niet zo groot is. Je hebt hier gewoon zeer logisch minder verbruik dan in situatie 1!

Situatie 2: Kamer 1 radiator op 21°C, kamer 2 radiator op 21°C.
Dit is een ideale situatie, omdat je ketel nu de temperatuur gelijk kan houden met een minimaal aan verbruik, er is geen verlieswarmte.
Je gaat hier uiteraard meer verbruik hebben, maar bij lange niet zoveel als in situatie 1!
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik denk dat Selder ervan uit gaat dat alle deuren openstaan... tja, dan maakt het geen verschil of je je huis warm stookt met één radiator of 10 radiators (los van enkele andere factoren).

Feit is dat met een systeem als EvoHome je kamers afzonderlijk gaat verwarmen en deze dus ook geen connectie hebben. Bijvoorbeeld 's morgens verwarm ik mijn badkamer en niet de gehele bovenverdieping (aangezien de deur van m'n badkamer dicht is). Idem voor 's morgens in de keuken, ook die deur naar de living is dicht (en die ga ik heus niet mee opwarmen).

Concreet heb ik dus afhankelijk van het tijdstip meer/minder radiators in mijn keten zitten (en is de vereiste energie dus ook anders, maar ook de totale te verwarmen oppervlakte).
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

En jij denkt dat een gewone houten deur isolerend werkt?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

selder schreef:En jij denkt dat een gewone houten deur isolerend werkt?
Nee. Ik weet dat :).
Ik kan mijn living warm stoken met mijn kachel tot 24° en meer. Aan de andere kant van de houten deur is het dan (in de gang) 18°.
Mocht de deur niet isoleren, zou het in mijn living ook 18° zijn, of in de gang ook 24°

Het is wel mooi om te vernemen dat 1 kamer verwarmen evenveel energie kost als een heel huis te verwarmen. In mijn volgend huis zet ik gewoon maar 1 radiator.
In diezelfde logica zal een ruimte met 18° met een aanpalende ruimte met 21° en gescheiden door een muur (geen al dan niet isolerende deur) langzaam ook opwarmen tot 21°. Idemet met de badkamer die op 25° gestookt wordt, na verloop van tijd zou dan heel uw huis op 25° opgewarmd zijn?
De roep om isolatie zou veel minder luid klinken mocht het buiten altijd 18° zijn, dan is er namelijk nauwelijks thermisch verlies door uw muren, zelfs bij oude muren (R-waarde van baksteen van 10cm is 0,20m²K/W). Een bakstenen muur levert dan een warmteverlies van 3°K/(0,20K·m2/W) = 15W per vierkante meter muur.
Kortom: de binnentemperaturen - binnen bepaalde marges - spelen niet zo'n grote rol.

Elke radiator die warm water krijgt, zorgt voor een extra warmte-afgifte en dus voor een extra verlaging van de retourtemperatuur, wat maakt dat de ketel langer of harder gaat moeten stoken.
Dus radiatoren dicht zetten als je er niet komt, is wel degelijk zinvol.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Zucht.
heist_175 schreef:Dus radiatoren dicht zetten als je er niet komt, is wel degelijk zinvol.
Ik kan hier zonder probleem uit afleiden dat je niet eens de moeite gedaan hebt om m'n post te lezen.

Punt is dat ik bovenstaande afstelling en gedachtengoed in ons huis toepas. Dat is dan TV+living+keuken (1 doorlopende zone), 2 slaapkamers, zolderverdiep/open ruimte met bureau's en ik betaal per maand 57€/maand via Luminus aan onze verwarming met aardgas. Het is 18°C als we er niet zijn of slapen, en het is 21°C als we er wel zijn - overal.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Wat jij 'bewijst' is dat er invloed is van de ene kamer naar de andere, dat de opwarming door een radiator ook afhankelijk is van de temperatuur van de aangrenzende ruimtes (zij het binnen of buiten) maar feit blijft dat een ketel die 10 radiatoren moet voeden meer verbruikt dan een ketel die er maar 1 moet voeden.

En ja, ik wil best geloven dat jouw ketel op lange termijn minder verbruikt als je alle kamers op 'ongeveer' dezelfde temperatuur houdt. Maar het is kort door de bocht dat dat bij iedereen zo is, en nog korter om dan te beweren dat een ketel met meer radiatoren evenveel verbruikt als één met slechts 1 radiator.

Optimaal is een huis nooit in mijn ogen, of voor het verbruik of voor de gewoonten van de bewoners, je zal altijd wel situaties hebben die meer verbruiken dan nodig, voor je comfort. Je kan je verwarming ook altijd op 18°C zetten en wat meer kleren aantrekken, maar is dat comfortabel ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

selder schreef: Situatie 1: Kamer 1 radiator op 21°C, kamer 2 radiator uit.
Je ketel moet nu harder werken om kamer 1 op 21°C te krijgen en te houden, omdat er verlies van warmte is waar kamer 1 grenst aan kamer 2.

Situatie 2: Kamer 1 radiator op 21°C, kamer 2 radiator op 18°C.
Je keten moet nu veel minder hard werken om kamer 1 op 21°C te houden, omdat de verlieswarmte naar kamer 2 niet zo groot is. Je hebt hier gewoon zeer logisch minder verbruik dan in situatie 1!

Situatie 2: Kamer 1 radiator op 21°C, kamer 2 radiator op 21°C.
Dit is een ideale situatie, omdat je ketel nu de temperatuur gelijk kan houden met een minimaal aan verbruik, er is geen verlieswarmte.
Je gaat hier uiteraard meer verbruik hebben, maar bij lange niet zoveel als in situatie 1!
What ?! :roll:
Je lijkt precies even te vergeten dat je ketel ook wel meer moet stoken omdat kamer 2 ook op temperatuur gehouden moet worden.

Trouwens ook je eerder argument dat je een kamer beter op temperatuur houdt, dan dat je hem laat afkoelen en dan terug opwarmen, is gewoon een myth. Random google results :

https://www.dbheatingandcooling.com/blo ... -the-time/
https://www.goodhousekeeping.com/home/a ... n-it-down/
https://www.warmup.co.uk/blog/5-mistake ... thermostat
https://www.uswitch.com/energy-saving/g ... -the-time/
https://www.moneysavingexpert.com/utili ... ing-myths/
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vandaag is mijn EMS->OpenTherm module toegekomen en heb ik ook maar mijn bestelling geplaatst voor een EvoHome Opentherm + 4 thermostaatkranen voor boven en 3 thermostaatventielen voor het gelijkvloers (later te installeren met extra aan te kopen thermostaatkranen).

In de eerste plaats ga ik het systeem dus testen met enkel de 4 gestuurde kranen boven en als ik merk dat alles goed werkt bestel ik mij nog 3 kranen en monteer ik de ventielen beneden. Voorlopig blijf ik dan dus de beneden mee opwarmen als er in een zone boven een warmtevraag is. Eens benieuwd wat dat gaat geven :)

Hopelijk kan ik dit weekend de boel een eerste test geven. Ik heb alvast voor de zekerheid de 'settings' van mijn Junkers overlopen en opgeschreven :wink:

Ter info: De ketel is een Junkers CerapurSmart TOP 22/28-3 ZWB met momenteel een FR100 kamerthermostaat.
De bedoeling is vooral ons comfort te verhogen (bv. moeilijk verwarmbare kinderkamers), besparen zou mooi meegenomen zijn.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

selder schreef:En jij denkt dat een gewone houten deur isolerend werkt?
radiator in woonkamer (eigelijk knal naast een houten deur) aan, 20 graden.
andere kant van die deur, radiator dicht (al jaren wegens dringend aan vervanging toe maar ik kom er niet aan toe), 13 graden.
moest die deur helemaal niets tegenhouden zou het toch wel ietsje warmer zijn in de gang (afgaande op het feit dat momenteel de badkamer radiator, waar de deur openstaat, wel degelijk de aangrenzende gang en kamer mee helpt verwarmen wegens een defecte radiator daar (zucht, ja it needs work)

ik ben trouwens ook aan het kijken naar thermostatische kranen, maar van mij hoeven ze niet "te" slim te zijn: manueel + een tijdssturing is eigenlijk genoeg voor de meeste kamers.

met honeywwell geen ervaring, maar als ik bv tado en nest vergelijk lijken ze beide quasi hetzelfde te zijn qua moduleren/temperatuur behouden: de woonkamer blijft continu max -0.5 of +0.5 graden van zijn bestemming (20)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

NuKeM schreef:
In de eerste plaats ga ik het systeem dus testen met enkel de 4 gestuurde kranen boven en als ik merk dat alles goed werkt bestel ik mij nog 3 kranen en monteer ik de ventielen beneden. Voorlopig blijf ik dan dus de beneden mee opwarmen als er in een zone boven een warmtevraag is. Eens benieuwd wat dat gaat geven.
Je kan de centrale unit als temperatuursensor gebruiken voor bvb je living dan stuurt warmtevraag daar ook de ketel.
Niet ideaal maar het kan van pas komen als alle kamers boven warm zijn.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Splitter schreef:een tijdssturing is eigenlijk genoeg voor de meeste kamers.
Blijkbaar begrijpen sommige mensen nog altijd niet dat je hier niets met opschiet.

Je blijft namelijk steeds met één thermostaat zitten die gaat beslissen voor gans je huis of de verwarming aangaat of niet.

In de living dus warm en in je andere kamers bevries je.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Als je CV je enige warmtebron is en je systeem is waterzijdig afgeregeld zodat de opwarming van de kamers min of meer evenlang duurt, dan kan dat werken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”