Wasmachine lekt aan deur na klein "zelfonderhoud"

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

All,

Ik heb een klein probleempje met mijn was/droog combi machine: een Electrolux van een 5-tal jaar oud. Ik wou de pluizen eens vantussen de deurrubber halen en heb die rubber gedeeltelijk losgemaakt. Wist niet dat het zo moeilijk was om die terug te plaatsen.
Vanaf nu lekt de machine een klein beetje bij het draaien.

Nu weet ik nietmeer exact hoe die deurrubber erin zit en al zeker niet hoe die 'veerring' daar precies in moet.
Ik heb een aantal foto's hier geplaatst:
https://www.dropbox.com/s/yv9igbr492q3x ... y.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/pkutgag6b53wa ... S.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/84j8vz5vfgvt4 ... S.jpg?dl=0

Eerst en vooral die ring met die veer: moet die niet 'buiten' de trommel net onder die XXL hangen onderaan de rubber?
In de rubber zit een klein 'spleet' rondom: moet die ring daarin?
Die spleet moet die gespannen worden tussen het metaal van de machine/trommel?

Had ik geweten dat het zo ingewikkeld was, had ik die deurrubber natuurlijk nooit losgehaald.
Trouwens: ik heb hem er maar gedeeltelijk uitgehaald, niet volledig, er enkel voor gezorgd dat die flexibel was zodat ik de opgedroogde pluizen met de hand even kon loskrabben.

Iemand een idee/die handig is?

Bedankt!
Pieter
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

[youtube]kAj66F8bjW0[/youtube]

En dan kan je ook eens tegoei rond de trommel kijken. :lol:

Let er ook op dat jouw huidige rubber geen beschadigingen heeft opgelopen...
Goed inspecteren dus.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Het filmke van Ordon toont alles, en als ik de fotos bekijk, dan heb je de rubber nog niet over de metalen flap getrokken zoals in het filmke op 1m45s wordt getoond.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Bedankt, dat filmpje had ik ook al gevonden :-)
Echter het blijft me een beetje onduidelijk. Om nu héél die deurrubber er effectief uit te gaan halen: dat durf ik helemaal niet, om de situatie niet nog erger te maken.
Zo handig ben ik trouwens ook weer niet :-)
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Bwa, zo moeilijk is dat niet.

Gewoon alles losmaken en terug monteren. :wink:

"Half losmaken" is quasi niet te doen / risicovoller.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Bedankt voor de reacties. Als ik dat filmpje bekijk moet de deurrubber eigenlijk een groot stuk buiten de machine hangen (die 'spleet' moet volledig buiten de machine hangen en daarin moet die veerring). Zo dus:
https://www.dropbox.com/s/304vr37clo2zs ... S.jpg?dl=0
Echter: op de filmpje klikt die rubber effectief op de frame van de machine: dat doet ie bij mij niet, die klikt daar helemaal niet op zoals in het filmpje.
Als ik dat doe zoals op de foto, gaat mijn deur nietmeer dicht (misschien als ik er sérieus wat macht op zet, maar dat kan de bedoeling niet zijn lijkt me).
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Gewoon algemeen genomen:
  • Belangrijk bij het demonteren is dat men goed kijkt hoe het precies in mekaar zit.
  • Dus de tijd ervoor nemen. De details goed vastleggen.
  • Foto's maken tijdens het demontageproces kan zeker helpen.
  • En dan is de hermontage zelf ook makkelijker: men weet wat het resultaat moet zijn
.
Na de hermontage de trommel eens handmatig ronddraaien om te kijken of er niks schuurt of wringt.

En de deur toegaat. :wink:

~~~~~~~

Tegenwoordig vindt men natuurlijk veel op het internet, YT etc.
Zelfs heel merk- en typespecifiek.

Dat was vroeger wel anders. 8)
Maar daar leerde men natuurlijk ook veel van.

Ook de "handige Harry's" zijn geboren als "blanco blad" moet je maar denken. :lol:
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Bedankt Ordon!
Natuurlijk: ik had foto's moeten maken tijdens de demontage! Dat heb ik niet gedaan omdat ik ervan uitging dat dat héél simpel zou zijn: niet dus.

Ik ga morgen eens een paar winkels binnenstappen en kijken of ik niet éénzelfde wasmachine vindt of toch iets soortgelijks om te kijken of ik kan vinden hoe dat gemonteerd is daar.

Verdere suggesties blijven welkom :-)
Anders zal het helaas een technieker van Electrolux worden @ 200 EUR/visit :roll:
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Bwa, ja, mocht het niet lukken, beschouw je het als leergeld hé.
Ik heb vroeger ook wel eens dingen meermaals overnieuw moeten doen. 8)

Dat heeft iedereen wel eens voor.
Langenduur weet ge wel waar ge moet op letten.

Belangrijk is dat je je niet laat ontmoedigen voor een volgende klus...

En als het al kapot is, is het kapot.
Kan het alleen maar beter worden. :lol:

Zo'n nieuwe rubber kost rond de 40 á 60 euro.
Klein risico dus.
Kunt ge er makkelijk drie van kopen voor de prijs van één bezoek van die technieker. :wink:

En veel knutselplezier. Waar vindt ge dat nog voor die prijs? :lol:

~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Filmpje van een Electrolux met een iets complexer manier (voor dat type toestel).

Je ziet in dit filmpje ook goed dat er voldoende kracht moet gezet worden om alles op zijn plaats te krijgen (en best een glijmiddel gebruiken: zeep, siliconenolie, etc).

[youtube]mVup1u5FbJU[/youtube]

(Zo'n deur er afnemen valt mee: kwestie van de vijzen te vinden.)
Laatst gewijzigd door Ordon 12 aug 2022, 01:56, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer

Op je laatste foto is de rubber al over die metalen lip getrokken maar prop het er nog wat beter in, en de veerring in die spleet zal de rubber dan goed achter de metalen lip spannen. Ik weet niet hoeveel kracht je op die veer kunt zetten om de ring te sluiten, misschien kan je de veer het makkelijkst met een "tang met gebogen bek" open houden. Of met een schroevendraaier de haakjes aan elkaar trekken.

Hier is een doorsnede van bovenaf gezien, met de buitenzijde van de wasmachine onderaan de tekening -- de metalen lip is wit, de rubber is grijs, en de veerring is cyaan:

Afbeelding
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tip: een beetje zeepsop rond de randen doen gaat ervoor zorgen dat de rubber makkelijker over de rand glijdt.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

All bedankt voor alle reacties! De veer zit nu op zijn plaats en de deurrubber ook.
Maar nu heb ik een ander probleem:
- Voor die veer proper op zijn plaats te zetten pakte ik best de deur even van de machine. Ik heb dat gedaan.
- Bij het terugzetten van de deur merkte ik dat ze niet zo héél goed erop ging (het ging wel, maar perfect zat ze volgens mij niet).
- Dat kwam doordat er volgens mij een heel klein beetje iets gebogen zat op het metaal
- Ik wou dat terugzetten (die buiging) en opeens viel er een beugel die achter de vijsgaten van de deur zit, in de machine.
- Een foto waar die beugel zat (die zat natuurlijk langs de binnenkant!) vind je hier:
https://www.dropbox.com/s/z6g9ifno2f4rs ... S.jpg?dl=0

Nu is mijn vraag: hoe kom ik best terug bij die beugel en waar is die in gevallen denken jullie? Ligt die in de 'buitentrommel' of zou die gewoon op de vloer van de machine liggen?
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Allicht op de vloer aan binnenkant van de machine.

Maar je zal toch aan de binnenkant moeten zijn om dat stuk mooi terug op zijn plaats te krijgen.
Dat zit aan de binnenkant hé. Toch?

Even kijken op het internet hoe jouw deur er af moet...
Meestal zijn dat maar een paar vijzen.
En eventueel een paar electrische fiches los doen.

Kunt ge aan de binnenkant ook eens stofzuigen.
Straks is je machine nagelnieuw. :wink:
Laatst gewijzigd door Ordon 12 aug 2022, 13:16, in totaal 1 gewijzigd.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Klopt stuk van die deur zit aan de binnenkant, ik moet dus inderdaad aan de binnenkant van de machine zijn.
De deur eraf krijgen dat is geen probleem (dat zijn 2 vijsjes), maar nu krijg ik die vijzen nietmeer gemonteerd op de machine omdat die beugel gevallen is in de machine en op die beugel zit eigenlijk de schroefdraad van de vijzen van mijn deur.
Beste om erbij te komen is de onderkant openen? Of gaat zoiets ook aan de zijkant open? Zal straks/vanavond de machine eens helemaal uit de berging halen, dan kan ik er makkelijker op studeren.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Met de deur bedoelde in het gehele voorpaneel.
Sorry, my bad voor de slechte omschrijving. :oops:

In mijn laatste filmpje zie je zo'n voorbeeld.

Wasmachines zijn gelukkig nog wel gemaakt om overal aan te kunnen.
Laatst gewijzigd door Ordon 12 aug 2022, 13:20, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 866
Lid geworden op: 21 nov 2020, 07:01
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer
Bedankt: 125 keer

Meestal kan je dergelijke machines langs boven openen. Deksel er af als het ware.

Cyberbozo, je bent goed bezig. Voor een niet zo behendig iemand, als jezelf beschrijft, ga je binnenkort een erkend reparateur worden.
Hopelijk vind je het ook beetje leuk die ervaring en is het niet enkel frustratie ;)

Ik juich je toe en ben benieuwd naar het eindresultaat.
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Louter ter info.

Wat ook nogal eens voorvalt, is dat er stof ophoopt in ontluchtsslangetjes (en er ergens een drukmeting gebeurt).
Geeft "leuke" foutmeldingen. :lol:
Vele reparateurs vinden dat niet...

Afin, eenmaal zo'n machine grondig nagekeken kunnen ze vaak nog vele jaren dienst doen.
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Haha, bedankt voor de reacties.
Langs boven openen kan: maar daar ben ik niet veel mee want die trommel zit natuurlijk volledig in de weg en die beugel moet ergens op de vloer liggen.
Om eerlijk te zijn is het vooral frustratie ja, maar ik zie de lol er toch een beetje van in. :beerchug:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ligt die beugel niet gewoon op de grond ? niet alle machines zijn onderaan dicht.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Ordon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2625
Lid geworden op: 27 apr 2019, 06:52
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 94 keer

Dan moet je hem alsnog aan de binnenkant van het voorpaneel krijgen hé.

Terugvinden is niet genoeg.
Ook mooi terugplaatsen... :wink:

Het voorpaneel zal er af moeten...
Tien minuutjes tijd indien je de schroeven weet zitten.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Joe de Mannen schreef:niet alle machines zijn onderaan dicht.
J.
De meeste recente wel, want die hebben een soort van vlotter zitten die de aquastop bedient. Als deze vlotter water detecteert (bv door een slecht deurrubber :) , stop de machine.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Kun je niet de gevallen onderdelen recupereren door de machine te kantelen en dan onder uit de machine te halen. Indien een machine met een bodem kan je het achterpaneel losmaken en zo de onderdelen oprapen.
Het deurscharnier kan je terugplaatsen door even het rubber weg te nemen (ja dat rubber waar je ondertussen ervaring mee hebt), scharnier vast te schroeven en dan rubber terug te plaatsen.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

Goed, een kleine update: de machine gekanteld en vanachter was er een grote flexibele plaat. Die heb ik losgemaakt en zo kon ik aan veel stukken in de machine en heb ik mijn beugeltjes eruit kunnen vissen.
Machine is terug dicht en staat aangekoppeld op alle voorzieningen en afvoer. Voor die beugel terug te kunnen monteren moest die deurrubber er weer uit. Dat is goed gelopen.
Nu moet die nog terug gemonteerd worden en moet de deur eraan: maar dat is werk voor zaterdagavond of zondag. Ik laat jullie nog wat weten :-)
Ondertussen is de wasmachine nog in panne (gelukkig had ik net veel was gedraaid) :-D
UBremoved9108
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 27 sep 2007, 23:31
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 29 keer

All,

Bedankt voor alle hulp.
Intussen is de rubber terug gemonteerd, de deur is terug gemonteerd. Alle onderdelen zijn uit de machine en de machine is terug dicht.
Bij het draaien van een was: geen enkel lek.
Maar nu is er een klein ander probleem: de droogfunctie (dit is een combi was/droog) werkt helemaal nietmeer goed en is totaal nietmeer performant. Iets droog krijgen duurt dubbel zo lang als vroeger, soms zelfs 3x zo lang.

Ik weet min of meer hoe dat komt:
- Ik merk dat er heel veel droge lucht in de wasruimte hangt.
- De display van de machine dampt aan langs de binnenkant bij het drogen.

Er ontsnapt dus toch nog iets in deze machine.

Iemand enig idee?
De rubber zit volledig vast en dicht (denk ik toch, ook lekt de machine geen water).

Iemand?
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”