Levensduur LED-lampen

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
profke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

SpecialK schreef: Ja, maar volgens mij parallel aan de voeding. Dus als ze kapot zijn, des te beter eigenlijk :)
een seriecondensator staat in serie, niet in parallel,
anders zouden ze hem wel "parallelcondensator" noemen. :bang:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

profke schreef: een seriecondensator staat in serie, niet in parallel,
Daarom zeg ik net dat deze armaturen géén seriecondensatoren hebben. Heel vaak wordt er gewoon een condensator parallel over de voeding gezet, ter compensatie. Schroef maar eens een willekeurig armatuur open...
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 18 keer

Turbokeu schreef:Zitten er condensatoren in die TL-bakken?

Door om de zoveel bakken een seriecondensator te gebruiken wordt een gedeelte van het inductief blindvermogen van de ballast gecompenseerd door het reactief blindvermogen van de seriecondensator en verhoogt de cosinus ȹ waardoor de energieleveranciers minder 'onbetaalde' stroom moeten leveren.
Klopt!

Ik heb u vorige bijdrage met veel plezier gelezen. Ik zou ook nog zo kunnen verdergaan.
Ja, het was me opgevallen dat die 640 lampjes als miniatuur voor noodverlichting en dergelijke nog te koop zijn!
Eén voordeel van die 'halofosfaat' lampen (hoop dat ik dat goed schrijf, is dat ze direct op volle lichtsterkte zijn)
De tri-fosfors zijn in alle opzichten beter, maar alleen niet in opwarmtijd. Ze doen er zoals je terecht opmerkt wat langer op, om
op temperatuur te komen. Zeker in de koude!


De elektonische starter is inderdaad zo goed omdat hij des startvoordelen van een elektronisch VSA met warme start kan toepassen
op een armatuur met een magnetische ballast. (als ik dat wat bevattelijk omschreef :-) Dit zonder dat je veel hoeft te vervangen of
verbouwen aan het armatuur.

Het iets hogere verbruik en de 100Hz knipperen zijn inderdaad de voornaamste nadelen van de magnetische ballast.
Meestal zie ik het knipperen niet, maar bij de hoeken is het inderdaad het meest opvallend. Kan ik ook zien.

Als het een armatuur is met twee lampen:
De seriecondensator staat typisch op één van de twee lampen.
De ene lamp gaan ze overcompenseren, en de andere gaan ze niet compenseren, zo is het totaal van de twee in evenwicht.
Of in een bak met 4 lampen, zul je typisch twee lampen met seriecondensator vinden.


Groetjes!
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 28 feb 2007, 16:26
Locatie: Lincent/Lijsem
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 16 keer

vasonline schreef: Klopt!
Mersie!

@SpecialK :
Mijn vragen betreffende de condensatoren zijn enkel gebaseerd op ervaringen in het veld.
De seriecondensatoren zijn gemakkelijk te herkennen: het zijn metalen cilinders.
Parallelcondenstoren over de netspanning zijn meestal kleinere 'blokjes'.
Als een seriecondensator defect is (vormt dan meestal een onderbreking) gaat/gaan de lamp(en) in serie natuurlijk ook niet meer aan.
Vermits je duidelijk vermeldt dat er geen seriecondensator aanwezig is (let op, soms is deze slechts aanwezig om de 'zoveel' armaturen) en gezien de fragiele staat raad ik je aan om de armaturen met een multimeter op weerstandsbereik (laagste meetbereik, meestal 200 Ohm) door te meten om het probleem in de niet-werkende armaturen op te sporen.
Zonder de armaturen te openen kan dit gemakkelijk gedaan worden.

Standaardschema van een TL lamp:
Afbeelding

Met de lampen verwijderd kan je kant per kant een niet werkend armatuur controleren door tussen de aansluitingen van de netspanning en de contacten van de sockets van de TL-buis te meten (zal een beetje pielen worden om het juiste contact in de lampsockets te vinden).
Noteer de gemeten waardes (de nummering (1-4) is puur ter verduidelijking).

Tussen N en aansluiting 3 moet je 0 (nul) Ohm meten (vergelijk met kortgesloten probes van je multimeter).
Tussen L en aansluiting 1 zal je een paar Ohm meten (de DC weerstand van de ballast).
Als je aansluiting 1 & 3 gevonden hebt zijn 2 & 4 logisch gezien de aansluitingen van de starter (te controleren door even de startercontacten kort te sluiten, je zal dan tussen 2 & 4 nul Ohm meten).
Als je tussen L & N meet met één ingedraaide lamp en een kortgesloten starter zou je de weerstand van de 2 gloeidraden van de buis in serie moeten meten (geschat zo'n 10-15 Ohm). Doe dit voor beide buizen van het armatuur.
Klopt hier niks van dan heb je een defecte ballast (in 64 jaar nooit meegemaakt) of een onderbreking/slecht contact in de cablage van het armatuur (of toch een defecte seriecondensator :wink: ).

Succes!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zal er nog eens eentje openhalen, maar volgens mij zat er enkel zo'n MKP condensator in. Misschien ook relevant: het magazijn in kwestie heeft een eigen hoogspanningscabine. Op het kantoor (in een ander gebouw) zijn er ook enkele lampen die niet meer werken, en daar zitten volgens mij wél hier en daar seriecondensatoren in. Die zal ik er als test eens uithalen.
vasonline
Pro Member
Pro Member
Berichten: 313
Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 18 keer

@Turbokeu, en iedereen die het graag wil weten

In de link hieronder, heb ik enkele jaren geleden enkele foto's getrokken van de TL lampen:
Hieronder de link.

https://www.lighting-gallery.net/galler ... ?cat=11943

Overigens heb ik enkele led lampen opendaan in het verleden, en verreweg de meesten hadden een defect door een uitgebrand LEDje
Op het eerste zicht terug te brengen tot onvoldoende koeling.
Die melitec lampjes hebben een mooi groot koelblok heb ik al gezien (reeds opengedaan) Da's best goed gemaakt!

Groetjes!
pussyfooter
Plus Member
Plus Member
Berichten: 179
Lid geworden op: 01 dec 2007, 00:14
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 30 keer

Het merk Brelong is in dit topic gevallen. Ik heb deze op gearbest besteld : BRELONG E27 12W SMD 5730 1200Lm LED Corn Light - Warm White Light E27

Dit valt dik tegen qua Lumen. Mijn Ikea 1000Lm is veel helderder. Ik denk dat deze Brelong iets van 600-700 Lumen heeft. Big Fail.
Citybird
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 okt 2020, 19:58

Turbokeu schreef:verhoogt de cosinus ȹ waardoor de energieleveranciers minder 'onbetaalde' stroom moeten leveren
Misschien wat laat maar blind vermogen moet niet worden geproduceerd maar vloeit heen en weer tussen verbruiker en centrale. Kost dus ook niets aan de leverancier behalve dan de verliezen in het net die wat hoger zijn, maar dat zit al in de energieprijs verrekend.

Abonnees verbruiken enkel actief vermogen. Enige verschil is dat bv bij een 230W verbruiker met arbeidsfactor van 1 er 1A vloeit en bij 0,5 het dubbele 2A dus.

1) Je hebt dus een zwaardere infrastructuur nodig dan noodzakelijk om dit vermogen te leveren. Zit verrekend in de net tarieven van Fluvius

2) Die 2A veroorzaakt meer verliezen, procentueel is dit uiteraard geen groot verschil. Zit uiteraard verrekend in de energietarieven
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Hier was er één punt waar we opvallend meer spaarlamp moesten vervangen (staat nu nog op het lijstje om naar led te gaan), probleem bleek slecht contact schakelaar. Niet zo slecht dat het opviel (brand ook niet continu en trage lamp) maar kan misschien wel de moeite zijn om eens (laten) na te kijken. Sindsdien toch een 3 jaar probleemloos.
Moeten nog twee lichtpunten (en een hoop in glaswol ingepakte halogeen brandhaarden die nu voorrang krijgen) naar led verhuizen maar probleem is dat het bij defect altijd helemaal vervangen is en hetzelfde als de al vervangen derde is nu al onmogelijk :bang:
Het voordeel van de halogeenspots waar het papier van de glaswol al brandwonden heeft is wel dat ik nu toch maar besloten heb om ook op zolder koppelbare rookdetectoren te plaatsen... toch net iets te veel skeletten uit de kast van de vorige doe het zelver.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Onlangs vastgesteld dat de E27 led-lamp in onze badkamer plafond armatuur het terug begeven heeft. De Philips 8,5W led filament was met moeite 2 jaar oud, de vorige is ook ongeveer op deze korte levensduur gesneuveld.
Daarvoor zat er een Philips 15W spaarlamp in en die ging vele malen langer mee. Mijn keuze gaat meestal naar A-merken want je hebt meer lumen per Watt dan de merken uit de Aldi / Action of Sylvania vb. uit de Gamma. De licht kleur is ook optimaal. Kies steeds voor 2700 K.

Badkamer lamp brand nooit langer dan 2h aan één stuk. Schat op max. 3h in totale branduren per dag. In de zomermaanden zelfs minder.
Uitgerekend kom ik op 1100 h per jaar dus levensduur van 2200 h is wel veel te kort. Lijkt eerder op de levensduur van een halogeen gloeilamp :cry:

Moet er wel bij vertellen dat ik in de basis van de ronde armatuur een vel zilverpapier gekleefd had om de lichtopbrengst te optimaliseren. De randen waren lichtjes gebogen om het effect te vermeerderen.
Zou hier een warmte probleem zijn ?
Heb nu het zilverpapier toch maar verwijderd na het monteren van een nieuwe identieke led.
Betaalde er 13€ voor.
Nu weet ik waarvoor men ECO-cheques krijgt, juist om Led lampen te kopen in huis. Heb dit voor niks anders gebruikt de laatste jaren.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb spaarlampen die hier al meer dan 10 jaar hangen en ook een buiten-LED lamp die al 9 jaar meegaat (kostte toen €160 :eek: ).
Aangezien we binnen overal spaarlampen hadden, ook GU10, is de oudste LED maar een jaar of 5.
Dus ik heb - tot hiertoe - niet de ervaring dat LED snel stuk gaat.

Op mijn kot had ik wel armaturen die de gloeilampen (ja, in die tijd :)) deden springen binnen de paar weken. Nadat de armaturen vervangen werden, nooit nog last van gehad.

Ik koop enkel Osram of Philips overigens.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 770
Lid geworden op: 01 jan 2018, 18:00
Locatie: Aalter
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 37 keer

Hier heeft eens een buiten spot gehangen, duurde niet lang tot die defect was.
Sommige LED's zullen lang mee gaan en sommige niet in mijn ervaring, nu overal hue dus hopelijk gaan ze lang mee hier :-D
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
SPR
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 784
Lid geworden op: 23 jan 2021, 10:34
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 31 keer

Hier Action en Ali lampen. Ik denk eerlijk gezegd dat de Action lampen net bij de beteren horen wat lichtopbrengst per Watt betreft.

https://www.action.com/nl-be/p/lsc-ledlamp11/

8 Watt, 1055 lumen en dit voor amper 2,89 euro.

Sommige led lampen zijn snel stuk, anderen steken nu al 5+ jaar zonder enig probleem. Er zijn hier zelfs Ali lampen die hier hangen van meer dan 7 jaar oud.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Bedankt voor die Action link, had hier zelf nog niet naar gezocht.

Gelukkig heb ik ook nog mijn laatste kasticket en de verpakking, dus die hou ik nog even, want wie weet hoe lang die nu nog maar zal meegaan :bang:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

MarkDM schreef:Ik ben aangesteld om de lampen te onderhouden in trappenhal van een appartementsgebouw.
Vroeger waren het gloeilampen, die gingen 12 tot 24 maanden mee.
Nu steek ik LED-lampen, dat is een ramp. De laatste die ik kocht zijn filament-led's van Osram. Ze branden maar 4 à 5 maanden.

Op de doos staat: levensduur 10.000 uur en 100.000 keer aan/uit. Ik schat dat we maar 5 % van die waarden halen.
Ik speel met het plan om de facturen/kastickets en verpakkingen bij te houden. Dan na 1 jaar bv de kapotte lampen terug brengen naar de winkel. Je hebt toch 2 jaar garantie op elektrische toestellen ? Benieuwd wat ze daarop gaan zeggen.

Heeft iemand dat al gedaan ?
Probeer de Ikea led lampen maar eens.
Goedkoper en langere levens duur.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Ik kan er ook geen staat op maken.

Ik heb in de tuin ledlampen van Aliexpress van 3 watt (MR16) . Draaien héél wat uren en niet altijd optimale omstandigheden (de cases zijn niet altijd 100% waterdicht, in weer en wind, heet in zomer, vrieskou in de winter). Sommige van die lampjes gaan al 5 jaar mee zonder problemen, de anderen geven het na 6 maand op.

Ik heb een tweede serie lampen (GU en nog iets met bajonetvatting) voor in de tuin. Daar zitten er Philippsen of Osrams in. De bouw daarvan is beter, maar qua levensduur heb ik gevoelsmatig niet de indruk dat die beter zijn.

Al m'n TL's werden jaren geleden vervangen door LED-Tl (waarbij ik de balasten heb uitgehaald). Dat moet één van m'n allereerste bestellingen op Amazon zijn geweest, dus ik vrees dat het écht vele jaren geleden is. Het merk is me onbekend, maar géén één van die lampen heeft het al begeven in die tijd.

M'n halogeenspotjes thuis werden vervangen door Ikea materiaal (waarbij ik de transfo's heb moeten verlichten), en daar gaat er wel elk jaar ééntje (op 10) van stuk. Maar ook daar geen man overboord.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 426
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb drie jaar geleden alles vervangen door led toen ik dit huis gekocht had en er is nog niks stuk. Alleen in de keuken duurdere Philips LED-TL (2x), de rest zijn goedkope led lampen van Action en Lidl.
tom35
Premium Member
Premium Member
Berichten: 522
Lid geworden op: 20 apr 2009, 19:40
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 33 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hoi,

Ik zit zowat in dezelfde situatie als jij, sta mee in voor het beheer in een oud appartementsgebouw en hou de lampen in de trappenhallen en de verdiepingen mee in het oog.
Wij gebruiken ook de osram clasic, niet dimbaar, met een E27 socket 800 lumen, ik bestel die wel altijd bij amazon.de , die zijn daar spotgoedkoop, de laatste keer heb ik iets van 7 euro voor 4 stuks betaald maw 1,75€/stuk , en ze leveren ze aan huis, dus waarom naar ikea, action of hubo lopen voor dat geld (ik heb wel amazon prime op de .de website)



Ze gaan wel is stuk ja, dat klopt, ik hou nu niet echt bij hoe lang ze meegaan, voor dat geld, er zijn dan andere priorteiten.
Wat we tevens hebben is beschadigde armaturen, in die situatie vervang ik die stuk voor stuk met ledpanelen, die armaturen zijn robuster omdat er geen kap op zit die kan beschadigd worden en ze geven dan nog is meer licht ook.
Amazon basic led lampen zijn trouwens ook een optie als alternatief voor ikea ed.. maar ze zijn niet goedkoper

Succes
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een paar weken geleden was er nog een Hubo actie van E27 LED lampen (800 lumen, 3000K) voor €1/stuk (nu zijn ze €2). Op de Lidl webshop https://www.lidl.be/ vind je ook geregeld aanbiedingen zoals "6 voor €6".

Op https://www.conrad.be/ vind je ook goedkope lampen en schijnwerpers.

't Is een beetje smaakgevoelig maar 2700K vind ik te geel/oranje van kleur, zeker bij lagere lumens. Ik hou het bij 3000K minimum en liever 4000K, met zo'n 90 à 100 lumen per vierkante meter (oppervlak van de vloer) als richtlijn voor de sterkte.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

In vergelijking met die 13 € dat ik betaald heb voor 1 niet dimbare E27 klaar Philips 2700 K 8,5W 1055 lm zijn die prijzen hierboven inderdaad zeer voordelig.
Denk niet dat ik nog ooit merk lampen zal kopen, de meerprijs die je betaald kan je er nooit uithalen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

De prijzen in de DHZ zaken zijn vaak absurd hoog tov webshops. Maar ook daar is het een beetje opletten want bij bol.com had ik recent een poging tot oplichting aan mijn been: Philips spotjes gekocht en ze zaten ook in een Philips doosje maar waren Blinq88 spotjes. 't Was van een third-party vendor (KoopLED.nl) en Bol.com aanvaardde de retour dus uiteindelijk enkel moeite aan verloren.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”