Userbasers met een DAW of geluidsstudio?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

censuur
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 29 okt 2021, 11:18, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Hahaha, technisch is dit van mij ook een DAW, I guess :-D .

Allemaal oude brol, naar moderne standaarden. Yep, da's nog een Windows XP-laptop. Reason 5 als DAW met een CME UF-6 seq/midi-controller.
Afbeelding
Bijlagen
20210524_183951 (Medium).jpg
(242.35 KiB) Nog niet gedownload
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

ub4b schreef:De setup hier bestaat uit
Direct al mooie en nette setup hoor.

Hier ook een beetje van een 'home studio' maar ben er eigenlijk wegens tijdsgebrek nog nauwelijks op bezig helaas.
* PC is momenteel de HP die ik van Sasuke hier gekregen heb. Helaas maken de fans echter iets te veel lawaai naar mijn zin. Ben nu aan het switchen naar 'oude' laptop (i5-8250u, 12GB, SSD) van mijn zoon die hij toch niet meer gebruikt sinds hij een desktop heeft. Sasukes PC gaat wellicht terug in de Userbase-weggeef gaan daarna.
* Audio interface: Focusrite Scarlett 18i8.
* Monitors: Yamaha MSP-5. Powered speakers van 70W each.
* Headphones: Beyerdynamic DT-770 Pro. Zeer populaire en betaalbare koptelefoon. Herken ik nog constant in radio-studios, studio sessies, etc
* Mic: Neewer NW-700. Spotgoedkope chinese condenser mic die best goed scheen te zijn voor dit geld. Maar bijna nooit gebruikt eigenlijk.
* MIDI interface: M-Audio MidiSport 2x2
* Synth: Yamaha AN1x. Virtual analogue synth uit de vorige eeuw, en ook mijn main controller (heeft o.a. aftertouch). Heb er ook een foot switch en foot pedal bij.
* Wind controller: Yamaha WX11. Want ik ben eigenlijk een saxofonist qua 'opleiding' en dit was gewoon de max sinds ik hier voor het eerst over hoorde. Ook altijd groot Michael Brecker fan geweest (al gebruikte hij de EWI controller van Akai).
* Controller: Novation Launchpad Mini. Beetje impulsaankoop geweest, en op PC ook enkel echt bruikbaar met Ableton dat ik zelf niet zoveel gebruik.
* Meer controllers: de 3 Nano dingskes van Korg: Nano Keys, Nano Kontrol, Nano Pads. Ook weer zo een impulsaankoop toen die eens goedkoop in bundel verkocht werden.
* Module: Yamaha VL-1m. Virtual acoustics synth van zo'n 25j terug. Nog altijd uniek in zijn soort en is vandaag een veelvoud waard van wat ik er in de jaren 90 voor betaalde, als je er al ene vindt. Is bijna gemaakt voor gebruik met wind controllers, en zelfs vandaag is er geen synth die blaasinstrumenten zo goed kan emuleren.
* Sampler: Yamaha A3000. Eigenlijk grote miskoop, en te lang gewacht van terug te verkopen totdat hij zo weinig waard was dat het de moeite niet meer is om te verkopen :).
* Effecten: Boss SE-70. Vooral interessant voor de vocoder.

De meeste van die hardware heb ik al van de vorige eeuw, toen er nog geen sprake was van VSTs en dergelijke.
Qua software ben ik altijd een Cakewalk man geweest al van versie 3.0 toen het nog puur een MIDI sequencer was. Cakewalk werd later Cakewalk Pro Audio (met toevoeging van audio tracks) en daarna Sonar. Die switchte een gegeven moment naar een subscription model, maar met een eenmalige kans om een perpetual subscription te kopen. Velen vonden dat verdacht, en bleek ook gerechtvaardigd, want anderhalf jaar later kwamen ze in financiële moeilijkheden en werden ze uiteindelijk gekocht door Gibson (ja die van de gitaren). Voor velen een veeg teken want Gibson had een slechte track record qua overnames. En ook zij kregen gelijk want enkele jaren later trok Gibson de stekker volledig uit Cakewalk. En toen was er plots ene Meng Ru Kuok, die met zijn Bandlab alle Cakewalk assets overkocht van Gibson, en in de Cakewalk community persoonlijk heel transparant communiceerde wat zijn plannen waren. Tot eenieders verbazing werd Cakewalk ineens compleet gratis, en zijn er sindsdien eigenlijk een vrij constante stream van updates geweest. Zelf heb ik deze Cakewalk By Bandlab nooit gedraaid aangezien ik toen zowat compleet stilgevallen ben met mijn hobby. Maar van wat ik er nog af en toe over lees, is het enkel nog een beter product geworden, en zeker een aanrader voor wie aan de slag wil met een zeer complete DAW zonder honderden euros te moeten uitgeven.

Anyway, met al dit krijg ik weer zin om mijn reboot eens deftig door te duwen :).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Tomby schreef:Anyway, met al dit krijg ik weer zin om mijn reboot eens deftig door te duwen :).
Zeker doen, het is meer democratisch geworden kwa prijzen in 202X

Ik heb al een tijdje zitten nadenken:

- koop ik een analoge mengtafel
- of een DJ controller

maar het is nooit iets geworden .... met dit MIDI klavier heb ik wel fun

Lang voor het idee om met synths te 'klooien' heb ik deze geheel in Audacity in mekaar gezet 1j terug, op dezelfde speakers en bureau:



Maar dan recent: het is begonnen met de Jupiter 8 geluiden in de film De Lift, en het idee om een Jupiter 8 of Jupiter X te willen kopen, maar als eerste synth een dure grap. En na wat zoeken bij Arturia uitgekomen omdat een kennis zeer veel ervaring heeft met synths en zegt:doe het in software.

Nog geen seconde spijt dus voor het occasioneel jammen - best ontspannend. De meeste "pro" synths hebben trouwens 61 keys, full piano 88 maar dat lijkt hier een beetje overkill. Voor vriendin wil ik nog eens een Arturia Keylab Essential 49 kopen, met twee die hetzelfde systeem oefenen weet je meer dan alleen
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

- Keys: studiologic SL990 PRO 88 key midi Controller
- Daw software: Ableton live en vele Native instruments vst's
- Audio / midi interface: RME HDSPe AIO
- Workstation: 3th gen i5 / 32GB / W10
- Speakers: oude JBL amp/speakers met Yamaha YST sub :? :cry:


Ooit hoop ik een aparte ruimte hiervoor te hebben. Tis momenteel aansluiten/afbreken omdat het nu een thuiswerkplek geworden is...

Op mijn wenslijst staan deftige monitors (prijskwaliteit). Yamaha HS8 met HS8S sub nieuw of een 2de hands Genelec 8050 set.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 807
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Keyboard: CME M-Key V2
Mixer + USB audio interface: Behringer 1204
DJ-gear: Denon MCX8000 + dedicated PC (die gaat ook mee naar DJ-sets)
Studio monitor: de Pioneer VM80: KNALLEN!
Software: Fruity Loops + een hele reutemeteut VST plugins

Wat heb ik nog tekort: tijd om behalve het werken overdag en het feestjes gaan draaien ook nog eens zelf wat te remixen of eigen versies van nummers te maken. Dat deed ik in het begin van dit decennium veel vaker. Zo oa mijn eigen reboot gemaakt van Animals: Animals in orgasm. Vorige week op een huwelijk nog heel veel ambiance mee gemaakt!

Een paar van de mixen die ik voor de radio maakte vind je hier terug:

https://www.mixcloud.com/DJKareldegroot/
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Electribe
Pro Member
Pro Member
Berichten: 242
Lid geworden op: 02 jan 2011, 01:02
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 37 keer

Hier een beetje een uit de hand gelopen hobby :lol: :lol: :lol:

Afbeelding
  • DAWs: Ableton Live 11 Suite, Bitwig Studio 4, Cubase 11 Pro, FL Studio 20, Reaper 6 en Studio One 5 Pro
  • Hardware: Ableton Push 2, NI Maschine MK3, NI Maschine JAM, Behringer DeepMind 12, Behringer TD-3, Behringer Crave, Behringer Model D, Korg Electribe MX, Yamaha TG77, Roland GAIA, Steinberg UR44, iPad 2017
  • Plugins: Veel te veel :oops:
@ub4b Voor Jupiter 8 emulatie kan ik deze aanbevelen: https://tal-software.com/products/tal-j-8
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

DAW: Cakewalk by bandlab (is trouwens gratis)
Een Fender Strat, een Epiphone en een akoestische Harley Benton (merk van Thomann).
Focusrite Solo 3rd gen
Positive Grid Spark40 amp
Boss Katana 100 amp
Presonus Eris E3.5 studio speakers
Akai MPK mini
Dat is zowat het meeste wat ik gebruik.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Vandaag een oude 15 inch Klipsch sub zeer discreet ingeregeld (sub staat op een rolplankje ongeveer 1m rechts van m'n stoel), het laag van de One 18's loopt nu icm de sub tot onder de 20 Hz door, zonder boomy te zijn.

De ondeste octaven van sommige Analog Lab presets zijn redelijk "bedreigend". One 18 met hun passieve radiator gingen al diep, maar dit is toch weer iets anders ;) Bepaalde effecten die je in home cinema ervaart zijn vlot na te maken.

-3dB punt op 18 Hz en genoeg power om de buren te pesten ( maximum output of 121dB )
maar als je daar een fractie van gebruikt is het extreem clean

https://www.audioholics.com/subwoofer-r ... sw-115-pre
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 66 keer

Is er eigenlijk daw die vooral op stem werkt?
Niet echt zang maar wel stemoefeningen (leren spreken op 46 jaar :angel: ) nu op ipad (soft dat logopedie ook gebruikt) terwijl pc er eigenlijk meer op voorzien is en vooral terug beluisteren wordt nu belangrijker (en haat ipad speakers + zeer beperkte functie).

Wat hw betreft:
Focusright Clarett 2 (komt met ableton live en al blij om hier te zien dat ik dan toch niet de enige niet-mac focusrite gebruiker ben :lol: )
rode NT1-A (regular)/ Warm Audio - te lui voor type te zoeken (ook eerder voor de vintage looks hoewel ook ok)
Fender Sonoran (western electrocoustic)
speakers: vorig model makie cr3

Maar dus niet echt als DAW in gebruik (eigenlijk wilde ik gewoon beter dan PC speakers en psycho is lastig als ik webcam micro gebruik sinds hij weet dat het beter kan :lol: )

(maar ben absoluut niet de muzikale in huis, daar behringer xenyx, rode procaster en casio piano)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ik denk dat voor stemoefeningen je gewoon een degelijke (USB) microfoon moet hebben, die als recording device in je DAW werkt.

Anderzijds zijn er toch genoeg USB microfoons voor podcasters en zij die games streamen?

Als je het meer fancy wil, dan heb je een audio interface met een microfoon pre-amp nodig die via XLR ook een phantom spanning kan leveren aan de microfoon. Mijn Zoom recorder, en een mono USB capture device met microfoon XLR kunnen dat ook.

Recent ontdekt dat mijn Zoom H8 gewoon op 5V USB werkt, dan heb ik niet steeds 4 batterijen nodig die snel leeglopen, maar gewoon een 20 euro batterij bank uit den action waarop het ding zeer lang draait ;) Uiteraard voor zulke gevoelige apparatuur is een batterij vaak klankmatig beter dan een goedkope schakelende 5V DC voeding.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

ub4b schreef:Ik denk dat voor stemoefeningen je gewoon een degelijke (USB) microfoon moet hebben
Ik denk dat je de Rode in zijn setup gemist hebt... De hardware heeft hij duidelijk al, de vraag gaat duidelijk over software.
tien schreef:Is er eigenlijk daw die vooral op stem werkt?
Het is me nog niet 100% duidelijk wat je wil doen.
Als het enkel is om je stem op te nemen, af te spelen, en wat simpele edits en processing te doen, dan heb je gewoon een audio-tool zoals bvb Audacity nodig. De essentie van een DAW is vooral het multi-track aspect: meerdere audio- of instrumenten-tracks afzonderlijk of tegelijk kunnen editeren en afspelen zodat je dus echt complete muziekstukken kunt maken. Die hebben ook allemaal de nodige functies/tools voor stem, i.e. zang, maar dat is maar 1 deeltje van het geheel. Een DAW is wellicht compleet overkill als je gewoon wat stemoefening wil doen.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

Audicity is handig om te oefenen , praat voor analyse
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3977
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

@tien ofwel gebruik je wel een daw, met daar een autotune plugin bij.
Autotune kan je ook corrigeren en misschien kan je daardoor ook oefenen met je stem,
maar niet te fel gebruiken want dan krijg je liedjes zoals die van Cher met een soort robot stem ;-)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

autotune: aflevering 2 van deze serie op netflix gaat erover, best interessant.
https://www.netflix.com/title/81050786
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 90 keer
Bedankt: 101 keer

Niet echt een studio, eerder de werkruimte en speelkamer/ booth.
Na de eerste lockdown hebben ze hier een nieuw dak geplaatst.
Toen bleek dat homeworking een blijver zou zijn zei madam 'palmt de zolder maar in, al uwe rommel naar daar'. :lol:
Een definitieve opstelling is er nog steeds niet, de bedoeling is om de booth via MDF flushed weg te werken. Ooit, maar wanneer...


2 Technics 1210
2 x Pioneer XDJ700
Allen & Heath Xone DB2
Xone K2
Adam T7V
Traktor 3 Pro.

IMG_2085.jpg
(618.09 KiB) Nog niet gedownload
IMG_2459.jpg
(529.13 KiB) Nog niet gedownload
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”