WordPress: Afgeschermd gedeelte maken

Alles over programmeren en development binnen de IT-wereld
Plaats reactie
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Voor een vereniging wil ik een website maken. Voor het gemak (en de vele plug-ins en thema's) wilde ik deze in WordPress maken.

Er zou echter ook een "leden only"-gedeelte moeten komen, ik wil vermijden dat ik een 2e WordPress-installatie nodig heb (extra onderhoud en geen visuele integratie).

Ik kan echter door het bos de bomen niet meer zien en ik vind geen enkele plug-in die doet wat ik wil (en da's eigenlijk volgens mij niet eens zo veel).
  • Login/logout formulier aan de front-end-kant
  • Verschillende "groepen" (waar permissies aan gehangen kunnen worden)
  • Pagina's en berichten moeten getarget kunnen worden tot die groepen
  • Pagina's en berichten mogen in zijn geheel niet getoond worden als je niet tot die groep(en) behoort, dus niet dit:
    chrome_2021-01-22_20-21-22.png
  • Niet-publieke pagina's en berichten mogen dus ook niet in de search en RSS-feed voorkomen
  • Navigatie moet ook rekening houden met die permissies
  • Deze groepen horen geen toegang te krijgen tot de admin-pagina's/balk bovenaan van WordPress
Moest dit nu SharePoint zijn had ik dit 2 minuten klaar, maar WordPress is nog altijd primair een blog en geen CMS, da's wel duidelijk.
Wie kan me in de richting van tutorials, best practices, plugins, ... wijzen?

Ik kan het natuurlijk ook min of meer van scratch maken, maar liever niet.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Ff denken, maar zit dat niet standaard in Wordpress eigenlijk ? Ik dacht van wel ... zal eens zien.

PS: Free hosting aanbod is er nog steeds hè ;-)

Update: inderdaad ... private pages die je dan linked aan een rol. Bvb subscribers.
Beetje meer info hoe dit te doen zonder plug-ins hier: https://herothemes.com/blog/restricting ... 20Category'.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ja, jouw gratis hosting is misschien nog iets om aan te denken -merci voor het aanbod-, maar momenteel alles bij WebReus (ook mail), kost eigenlijk peanuts.

Ik heb ondertussen nog eens opnieuw zitten zoeken, want ik was eerder al eens op de Members-plugin gebotst, maar ondertussen denk ik dat ik weet hoe ik de "magie" van mijn wensen moet toepassen: de truc bestaat er inderdaad in om zoals je aangeeft je posts en pagina's op "Privé" te zetten, maar dat je in de Members-plugin je nieuw-gedefinieerde rol de permissie "Privé-pagina's weergeven" en "Prive-berichten weergeven" instelt.

't Is niet super gebruiksvriendelijk, maar wie weet went het. Ellende momenteel is vooral dat privé-pagina's niet selecteerbaar zijn als parent of als menu-item (ook al werkt het wel degelijk als je het eerst publiek instelt en daarna op privé zet).

Heb veel info gevonden op deze pagina: https://codeless.co/create-a-wordpress- ... cted-page/

Voor het aanmelden/afmelden heb ik deze plugin gevonden, lijkt te doen wat ik wil: https://wordpress.org/plugins/theme-my-login/
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

De hosting is incl. Mail, SSL en DNS beheer op basis van Plesk. Dus zeker ideaal voor Wordpress dingen (auto updates van Wordpress en plug-ins e.d.)
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Hoe minder plugins, hoe beter. Ik zou zoveel mogelijk van de ingebouwde functionaliteit van wordpress gebruik maken.

Elke pagina of bericht kan je bij publicatie instellen voor toegang administrator/editors, abbonnees via een wachtwoord of publiek. In dit geval dus abonnees. Je zal dan wel voor elk lid een account moeten aanmaken en die als abonnee in stellen, of toestaan dat mensen een aanvraag tot lidmaatschap kunnen indienen. Je kan hiervoor in de algemene instellingen aangeven of iedereen kan registreren of je deelt de lidmaatschappen dus uit aan je leden.

Edit : Je kan bijvoorbeeld dan in je menu of ergens in de pagina "toegang voor leden" ingeven en daaronder de pagina's die enkel voor leden zichtbaar mogen zijn. Abonnees hebben ook maar 1 keer in te loggen om toegang te krijgen tot alle berichten/pagina's die voor abonnees beschikbaar zijn.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Wij gebruiken Advanced Access Manager.
We hebben namelijk verschillende levels. Publiek, geregistreerd, geregistreerd lid, geregistreerd lid bestuur, geregistreerd lid met post ability in bepaalde categorie, admin (ik) en admin met beperkte mogelijkheden (wel users bewerken, geen plugins bewerken enz).

Op die manier krijgt iedereen ook menu items wel/niet te zien.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Development”