Seniorfoon - Android app/launcher voor technisch beperktere doelgroep (2j-100j)

Alles over programmeren en development binnen de IT-wereld
Plaats reactie
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Eventjes wat reclame maken voor een Android app die ik in elkaar aan het boksen ben zodat communiceren via een smartphone ook mogelijk is voor mensen die er door de band moeilijk weg mee kunnen. Ideaal in quarantaine tijden. Grote knoppen, kleurtjes, foto's, complexiteit naar beheerdersmodus, ... Mijn dochter van 4 en grootvader van 90 kunnen er feilloos mee weg.

Facebook pagina: https://www.facebook.com/Seniorfoon/
Meer info: http://wonda.be

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door woutervh 15 dec 2020, 17:44, in totaal 12 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb de app niet binnen gehaald, dus misschien zit het er al tussen.

Zijn er widgets beschikbaar? Zo hoeven ze zelfs de app niet te starten, maar kan de gebruiker onmiddellijk bellen met "broer"
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Misschien best toch eens binnentrekken dan :wink:
Nee, er zijn geen widgets beschikbaar en is ook helemaal de bedoeling niet. Als je widgets wil kun je dat nu ook al met whatsapp.
Momenteel werkt deze als app, maar is de bedoeling dat deze instelbaar wordt als launcher. Dan kan er ook niets anders gedaan worden dan drukken op de old-school knoppen die voorzien zijn. Alle "smart"-functionaliteit wordt omzeild
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

woutervh schreef:Alle "smart"-functionaliteit wordt omzeild
ik heb een HELE tijd VEEL van die senioren launchers geprobeerd.... en uiteindelijk opgegeven en mijn moeder een iphone gekocht.
om een of andere bizarre reden kunnen oudjes blijkbaar altijd beter overweg met iphone/ipad dan de android tegenhangers (i dont get it)
- dat gezegd zijnde heeft ze ook wel eens wat voor dat ze mis doet met die telefoon, maar dat is pakweg 1 10de van ervoor, als het al zoveel is)

een reeks zaken wat ik kan meegeven waar het bij de bestaande apps weleens fout liep:

=> een SOS knop/functie - hoe vaak mijn moeder die niet per abuus (en onwetend) activeerde...
=> de drop-down navigatie (of hoe noem je het weer) die niet geblokkeerd was waardoor ze op een of andere manier dingen per ongeluk aanpaste
=> de fysieke knoppen die niet uitgeschakeld waren waardoor soms het volume ineens op 0 stond
=> een manier om naar de instellingen van de launcher te gaan die niet fool-proof was waardoor ze soms ineens daar zat (en niet wist hoe terug te raken)
=> geen eenvoudige manier om in het telefoonboek een persoon te vinden en/of een manier om zelf makkelijk een nummer in te geven
=> kreeg ze een SMSje, kon ze die bij sommige apps gewoon niet openen (laat staan erop antwoorden, maar dat kan ze nog steeds niet...)

ik denk als je bovenstaande zaken met je app kan oplossen, dat het wel een meerwaarde kan hebben, maar if not zal het gewoon weer in de categorie "goed voor mensen die een beetje weten wat ze doen" vallen ipv een echte oplossing voor de niet-zo-technische ouderen.
(ik bedoel maar: tof dat je een app maakt, en dat iemand van 90+ dat kan gebruiken... maar mijn oma kan ook gewoon met een gsm en digitale tv werken zonder app. mijn moeder daarentegen is een, euh, "uitdaging" voor dit soort pogingen)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor alle duidelijkheid, het is niet mijn bedoeling dat ze met een smartphone kunnen werken door vanalles te vereenvoudigen.
Het is enkel mijn bedoeling dat ze een smartphone kunnen gebruiken voor het meest basische, en dat is bellen, inclusief videobellen. Geen sms, sos, adresboek, mail, internet, tv, youtube, tinder, ...
Zo heb ik vorige week een telefoon gedropt bij de grootvader van mijn vrouw aan de voordeur. Gezegd waar de aan/af knop zit (want per default zorgt mijn app ervoor dat het scherm blijft aan staan). Front scherm zijn simpel 8 grote knoppen met al of niet foto of kleurtje. En elke knop is te programmeren om ofwel gewoon ofwel video bellen te starten naar iemand die vooraf gedefinieerd is. Niet meer en niet minder. In instel-modus geraak je door 10x binnen de 5 seconden op de instelling-knop te drukken. En bij hem heb ik mijn app dan nog als startscherm gedefinieerd waardoor hij altijd op dit scherm terecht komt. We zijn een week verder en we hebben toch nog niet moeten ingrijpen (afgezien hij ons nu elk moment van de dag kan bellen :lol: ). Enkel deze namiddag gaat mijn vrouw eens langs om een nummer bij te steken.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Nog niet uitgeprobeerd, maar hoe "tablet-friendly" is dit?

Ik heb een oude Samsung Galaxy Tab S3 aan m'n oma gegeven en ongeveer dit concept willen verwerken in de launcher (door actions-shortcuts te maken), maar heel goed werkt dat toch niet.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als die tablet een simkaart heeft en dus kan bellen, zal dit perfect werken. (Mijn moeder en grootvader van mijn vrouw is ook op tablet) Indien niet, zal hij de nodige mogelijkheden missen om compatibel te zijn met deze app. Gewoon proberen :wink:
Edit: en minimum KitKat heeft
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

meon schreef:Nog niet uitgeprobeerd, maar hoe "tablet-friendly" is dit?
Intussen zijn we een tijdje verder.
Nu ook installeerbaar op een tablet met enkel wifi. Ondersteuning voor telefoonoproep, WhatsApp, Skype en Duo. Aantal knoppen instelbaar.

Volgende versie in beta heeft:
- toegelaten begin en eindtijd instelbaar
- mogelijkheid om door WhatsApp images te gaan
- in te stellen als home launcher
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Als we dan toch verzoekjes mogelijk zijn :).

Kan je ook voorzien om deeplinks te maken naar specifieke YouTube-filmpjes?
Zoiets kan momenteel in geen enkele launcher of manier van snelkoppeling maken, enkel naar de mobiele versie van YouTube en die dempt standaar het geluid als je op die manier iets opent.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bedoel je dan de YouTube app openen met een specifieke video? Of een video afspelen zonder externe app te openen?
Maar voorlopig zit zoiets alleszins niet in mijn scope. Heeft op zich niets met communicatie te maken... Maar ik neem het mee :wink:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

woutervh schreef: Enkel deze namiddag gaat mijn vrouw eens langs om een nummer bij te steken.
Misschien niet eenvoudig qua beveiliging, maar zou het niet handig zijn mocht dit van op afstand kunnen gebeuren?
Zeker nu het zo moeilijk is om in WZC te geraken.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

woutervh schreef:Bedoel je dan de YouTube app openen met een specifieke video?
Dit.

Reden: kleindochter die nu in corona-tijden aan het vloggen geslagen is om toch niet iets te laten zien aan het "thuisfront".

En eigenlijk ook wat cadsite zegt, misschien gewoon een configureerbare URL waar je een .json-file met configuratie kunt laden?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef:
woutervh schreef: Enkel deze namiddag gaat mijn vrouw eens langs om een nummer bij te steken.
Misschien niet eenvoudig qua beveiliging, maar zou het niet handig zijn mocht dit van op afstand kunnen gebeuren?
Zeker nu het zo moeilijk is om in WZC te geraken.
Dit zou inderdaad een handigheidje kunnen zijn. Ook iets waar ik al op dacht. Maar voorlopig zal het de manuele manier moeten zijn ;-)
meon schreef:
Reden: kleindochter die nu in corona-tijden aan het vloggen geslagen is om toch niet iets te laten zien aan het "thuisfront".
't is maar hoe je het kunt uitleggen zeker :lol:
Maar kijk, over de middag even een snel testje gedaan en is eigenlijk redelijk simpel, en ik kan eigenlijk ook nog wel wat andere use cases verzinnen (oude serie/muziek/....). Dus kga't laten staan. De volgende keer dat ik een nieuwe beta push, zal dat er dus inzitten ;)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gisteravond toegevoegd aan bèta
Laatst gewijzigd door woutervh 18 nov 2020, 16:01, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Ziet er al goed uit! Afbeelding

Heb wel nog enkele opmerkingen, die lijst ik even op als ik terug thuis ben. AfbeeldingAfbeelding

Sent from my SM-G973F using Tapatalk
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Cool 8)
Al in actie bij uw oma?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Toch al ingesteld, maar nog niet als launcher actief gezet.
Ik ben érg blij op de manier dat de YouTube-functie werkt, perfect op die manier, merci!
Ook de WhatsApp-images-functie is erg slim!

Opmerkingen:
  • Kan de tekst in de buttons groter en wellicht ook andere kleur? De meeste kleuren in het kleurwiel hebben namelijk slecht contrast met zwarte letters.
  • Een kleur kiezen in het kleurwiel is lastig, want deze beweegt mee in de scrollbeweging van de pagina
  • Als je de app als launcher instelt kan je vanuit een afspelend YouTube-filmpje niet op de homeknop drukken om terug te keren, enkel de backbutton werkt.
  • De app instellen als launcher is helaas beetje alles of niets verhaal om toch nog aan de andere functies en apps van het toestel te raken. Ik weet niet goed hoe dat op te lossen valt, ik stel enkel vast dat dat best lastig is :).
  • Kan je de afbeeldingen voor de buttons ook uit de galerij laten komen? Want niet alles is "contactpersoon"-gebaseerd op die manier.
  • Een manier om de knoppen te sorteren (voor mijn part door een nummering op te geven als je er een edit), want als er nu iets tussen moet, moet je alle knoppen herconfigureren.
Btw, wat is die Ezelmodus? :)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

meon schreef: Opmerkingen:
  • Kan de tekst in de buttons groter en wellicht ook andere kleur? De meeste kleuren in het kleurwiel hebben namelijk slecht contrast met zwarte letters.
  • Een kleur kiezen in het kleurwiel is lastig, want deze beweegt mee in de scrollbeweging van de pagina
Ja, die opmerking heb ik nog gekregen. Eigenlijk zou je een fontsize/kleur en achtergrondkleur moeten kunnen kiezen. Dat kleurwiel zelf is eigenlijk niet zo praktisch. Heb al zitten denken om het te vervangen door een colorpicker, waar je eventueel ook effectief RGB kunt ingeven. Maakt het wat minder "gokken"
meon schreef: [*]Als je de app als launcher instelt kan je vanuit een afspelend YouTube-filmpje niet op de homeknop drukken om terug te keren, enkel de backbutton werkt.
Straf, had ik nog niet opgemerkt.
meon schreef: [*]De app instellen als launcher is helaas beetje alles of niets verhaal om toch nog aan de andere functies en apps van het toestel te raken. Ik weet niet goed hoe dat op te lossen valt, ik stel enkel vast dat dat best lastig is :).
Da's dan ook de bedoeling ;-)
Eenvoudigste is om tijdelijk de startscherm functionaliteit uit te schakelen.
meon schreef: [*]Kan je de afbeeldingen voor de buttons ook uit de galerij laten komen? Want niet alles is "contactpersoon"-gebaseerd op die manier.
In principe moet dat wel lukken. Maar het is gegroeid vanuit een "phone-only" applicatie, en daarmee is het sowieso praktischer van eerst de contactpersonen goed in te stellen, om daarna de app erover te gooien. Zo was ik ook zeker van de imagesize en zo. Nu met de extra functionaliteiten als youtube, whatsapp foto's, ... kan het misschien zinniger zijn van ook andere images te kunnen kiezen.
meon schreef: [*]Een manier om de knoppen te sorteren (voor mijn part door een nummering op te geven als je er een edit), want als er nu iets tussen moet, moet je alle knoppen herconfigureren.[/list]
Valt iets voor te zeggen
meon schreef: Btw, wat is die Ezelmodus? :)
Eens proberen hé :-D
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ter info, bovenstaande versie is productieversie geworden. Je hoeft dus niet persé beta tester meer te zijn om deze functionaliteit te gebruiken
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Gisteren nog wat tijd gehad om eraan te werken:
- na het einde van een Youtube video wordt automatisch terug gekeerd
- WhatsApp foto's worden gesorteerd op tijd
- Batterij indicator toegevoegd

Beschikbaar via het beta traject van google play
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ook gepusht naar productieversie
bexma
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 nov 2020, 16:42
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Werkt super! We proberen er dit weekend onze oudjes mee aan de slag te krijgen.
Het enige wat ik hier niet voor elkaar krijg is het opnemen van incomende call's. Daar krijg ik die grote buttons niet op het scherm, moet daarvoor nog iets ingesteld worden?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

bexma schreef:Werkt super! We proberen er dit weekend onze oudjes mee aan de slag te krijgen.
Het enige wat ik hier niet voor elkaar krijg is het opnemen van incomende call's. Daar krijg ik die grote buttons niet op het scherm, moet daarvoor nog iets ingesteld worden?
Dag Bexma,

Dat klopt.
De versie die in de play store stond, had nog geen grote buttons om op te nemen. Maar ondertussen is er ook "organisatorisch" het één en ander veranderd. Door het succes volgend op de aflevering van "Iedereen beroemd" (laat me raden, jij bent er ook zo terecht gekomen?) en de vele vragen die erop volgden, ben ik mij een beetje als bijberoep aan het organiseren. In eerste instantie verkoop ik dus momenteel voorgeïnstalleerde toestelletjes (zie http://www.seniorfoon.be) en in tweede instantie staat de volledige app momenteel ter verificatie bij Google. Ik verwacht deze eerstdaags in productie. Volledige functionaliteit zal wel enkel via een abonnement-formule beschikbaar staan (ik weiger advertisement toe te voegen voor inkomsten, het blijft nog steeds de bedoeling om de ervaring voor de oudjes zo optimaal mogelijk te houden).
Huidige volledige versie:
- Alles wat vroeger kon
- Opnemen met grote knoppen
- Mogelijkheid tot automatisch opnemen
- Mogelijkheid tot automatisch fotokader met ontvangen foto's
- Knoppen en foto's worden beter geschaald
- Scherm kan zwart worden 's nachts
Waarschijnlijk nog een paar zaken die ik nu vergeet :-)

De oude versie staat trouwens niet meer gepubliceerd in de play store
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nog een belangrijke vergeten:
- Mogelijkheid tot systeem-apps toevoegen onder knoppen

Is trouwens opnieuw beschikbaar in google play:
https://play.google.com/store/apps/deta ... seniorfoon
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Is er een manier om het eenvoudiger te configureren dan via de GUI?
Ik heb 't gevoel dat ik sneller ben met een configuratiefile te bewerken/voor te bereiden en dan in te laden dan URL's te moeten copy/pasten.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Op dit moment enkel manueel te doen.
Plannen zijn er wel om met een server backend te werken, maar zal nog wat moeten uitrijpen...
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2322
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 183 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nog eens wat bijgewerkt:
- configureerbare webview toegevoegd
- beetje logischer te configureren
- bugfixes
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Sticky gemaakt. Dank voor je werk!
Plaats reactie

Terug naar “Development”