Docker alternatief / Hyper-V werkende krijgen

blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 74 keer
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer

Docker alternatief / Hyper-V werkende krijgen

Berichtdoor blaatpraat » 08 Okt 2019, 13:03

Omdat ik de problematiek van "Dit werkt wel op mijn development machine, maar niet in productie; dan plaatsen we je laptop in productie" beu ben, en debuggen op AWS lastig gaat, dacht ik: waarom stap ik niet af van de ouderwetse manier van werken, en ga ik mee richting docker, die dit soort problemen zou moeten oplossen.

Goed, docker geïnstalleerd en hiermee begonnen.

Sinds vorige week heb ik echter continu netwerkproblemen op mijn machine.
Na onderzoek is gebleken dat Hyper-V aan de basis ligt hieraan.
Hyper-V verwijderen, en probleem is opgelost.
Hyper-V zal continu Vswitchen bij te maken, te verwijderen enzovoort...

Nu... Docker wilt niet werken onder windows zonder Hyper-V.

Ik heb al pogingen ondernomen om het wel te doen werken, maar alle informatie die ik vind, is waardeloos:
Nightly builds, edge versions... Allemaal hebben ze nog steeds Hyper-V nodig.
Zelfs "windows containers" aanvinken ipv Linux containers brengt geen soelaas.

Vandaar mijn vraag:
Wat is een valabel alternatief voor Docker (liefst iets dat ook out-of-the-box werkt met AWS)? Of als alternatief: hoe kan ik Hyper-V troubleshooten?

8balljunkie
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 20 keer
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer

Re: Docker alternatief / Hyper-V werkende krijgen

Berichtdoor 8balljunkie » 08 Okt 2019, 13:35

Ik vind het een beetje een raar verhaal laten we het even op breken.

De plaats uw laptop in productie toont denk ik aan dat je op Windows ontwikkelt, maar je draait in productie op Linux.
Misschien moet je hier meer bewust zijn binnen je applicatie en meer abstractie creëren zodat ongeacht het platform steeds het gewenste resultaat oplevert.

Het docker draaien voor je applicatie is in mijn ogen niet nodig. Zelf doe ik ontwikkeling zonder docker op mijn Windows, package het dan in een docker container om het te kunnen deployen richting Azure. Eens je docker packaging werkt hoe je niet telkens bij elke code wijziging een container starten om te controleren/testen of het werkt.

Hyper-V (om een linux vm te draaien) is wel iets wat ik niet zou gebruiken en eerder naar virtualbox overstappen.
Zelf heb ik een Linux VM om docker containers te draaien en te testen, maar is geen actief onderdeel van mijn ontwikkeling.
Dit gebruik ik eerder om een Mysql of iets dergelijks op te starten wat ik nodig heb binnen mijn applicatie.

Binnenkort komen er wel meer features van Linux binnen Windows uit en dan kan je waarschijnlijk "rechtstreekser" Docker draaien.
https://tweakers.net/nieuws/154004/micr ... -vrij.html

lithion
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 49 keer
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer

Re: Docker alternatief / Hyper-V werkende krijgen

Berichtdoor lithion » 13 Okt 2019, 11:19

Gebruik je een recente Windows 10 build? Staat Hardware virtualisatie aan op jouw machine? Gebruik je Docker Desktop ipv Docker Toolbox? Werkt hyperv als je docker nog niet hebt geïnstalleerd? Blokkeert je antimalware software niet bepaalde zaken waardoor de deployment niet correct werkt?

Terug naar “Web-en applicatie-ontwikkeling”