G Suite setup

Alles over programmeren en development binnen de IT-wereld
Plaats reactie
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Allemaal,

Ik zou graag binnenkort G Suite in gebruik nemen met mijn eigen domein maar heb nog een aantal praktische vragen.
G Suite zou vooral dienen om te mailen van mijn eigen domein uiteraard, maar ook om Google Drive etc te kunnen verenigen. G Suite kost immers minder (8 euro per maand) dan 1 TB Google Drive ruimte, dus waarom niet.

Momenteel zit ik met mijn mail hosting bij Zoho, wat via IMAP goed werkt. Ik zit nog in het oude gratis plan, waarmee ik tot iets van een 25 users gratis kan aanmaken. De setup is nu als volgt: één persoonlijk mailadres [email protected] wat mijn primair mailadres is. Daarnaast is er ook nog een extra user [email protected], waarmee ik alles van logins en signups doe. Bv [email protected] wordt via catch-all doorgestuurd naar [email protected] . Die mailbox wordt ook gelezen, maar de push notifications ervoor staan uitgeschakeld. Op die manier krijg ik enkel van persoonlijk aan mij gerichte mails een melding.

Daar users bij G Suite betalend zijn, is het daarvoor ook weer wat onnozel om er een extra 8 euro per maand voor te moeten leggen. Ik dacht eventueel al om een alias te maken op mijn primair adres en dat in te stellen voor de catch-all. Die kan ik dan vermoedelijk via een mail rule wel in een andere map krijgen?
Iemand die een andere/betere oplossing kan bedenken? Het zou handig zijn moesten ze wel bij in de mailbox komen, maar dan zonder notificatie.

Andere dingen waarmee ik rekening moet houden?

Alvast bedankt!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een alias aanmaken in Gsuite doe je door een groep aan te maken, die groep als functie mailinglist te geven, en dan users toe te voegen. Persoonlijk vind ik het vreselijk omslachtig :)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

butskristof schreef:G Suite kost immers minder (8 euro per maand) dan 1 TB Google Drive ruimte, dus waarom niet.
Office 365 (zonder de Office apps) heb je reeds voor 5 euro (4.2 ex BTW)... inclusief een mailbox en 1 TB OneDrive.

Hier kan je de gewoon onbeperkt shared mailboxen aanmaken (die je apart kan openen, je krijgt er dus geen notificatie van).
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

OneDrive zint me niet echt. Erbarmelijke Mac client, zever met file sizes, maximaal aantal totaal bestanden, ... Via mijn opleiding heb ik al O365 (met Office) en ook geprobeerd, maar praktisch onbruikbaar voor mij.

Google Docs en Drive gebruik ik daarentegen wél heel vaak. Via mijn opleiding opnieuw G Suite met unlimited Drive, maar ik wil ook weer niet al m'n persoonlijke bestanden daarin steken.

STACK heb ik al, maar ik zou graag alles bundelen in één Google account zodat ik geen 34 sync clients moet draaien, Docs kan gebruiken en ineens alles onder m'n eigen domein heb op één plaats.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

butskristof schreef:Erbarmelijke Mac client, zever met file sizes, maximaal aantal totaal bestanden, ...
Over Mac kan ik niet oordelen maar volgens de Microsoft site is de max. file size 15 GB en 30 miljoen files (al vraagt men het te beperken tot 100.000 voor performance redenen). Niet echt limieten waar je snel tegenaan loopt lijkt me ?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1513
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Aha. Laatste dat ik echt OneDrive probeerde was het max 20 000 files, wat wel snel kon vollopen.

Sowieso ben ik niet al te gesteld op Microsoft services, maar ik houd het wel in het achterhoofd. Google is misschien ook niet heilig om al m'n data bij te stockeren, maar hun services voelen wel sneller aan dan MS. Gmail vind ik bv veel prettiger werken dan Outlook, en Drive wordt vaak gebruikt voor gedeelde mappen waarvan ik niet iedereen kan laten verhuizen naar OneDrive.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

butskristof schreef:Aha. Laatste dat ik echt OneDrive probeerde was het max 20 000 files, wat wel snel kon vollopen.
OneDrive heeft eigenlijk een hele historiek die Microsoft stilaan aan het opkuisen is (belangrijk is dan ook om te spreken over de juiste OneDrive versie en client) maar om eerlijk te zijn dacht ik dat het ook nog steeds 20.000 files was.
butskristof schreef:Sowieso ben ik niet al te gesteld op Microsoft services, maar ik houd het wel in het achterhoofd.
Het was dan ook gewoon een tip... maar ik krijg eerder de kriebels van Google (vooral sinds in een Android toestel heb... het blijft zich namelijk continue moeien in privacy gerelateerde issue ondanks dat ik al zoveel dingen heb uitgezet, iets wat ik bij Microsoft producten totaal niet heb).
butskristof schreef:en Drive wordt vaak gebruikt voor gedeelde mappen waarvan ik niet iedereen kan laten verhuizen naar OneDrive.
Om mappen te delen heeft de bestemmeling geen OneDrive of Microsoft account nodig... dit werkt gewoon via de browser ook.

Maar ik begrijp dat wanneer je in een ecosysteem zit het niet vaak eenvoudig is eruit te (willen) geraken.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

r2504 schreef:
butskristof schreef:Aha. Laatste dat ik echt OneDrive probeerde was het max 20 000 files, wat wel snel kon vollopen.
OneDrive heeft eigenlijk een hele historiek die Microsoft stilaan aan het opkuisen is (belangrijk is dan ook om te spreken over de juiste OneDrive versie en client) maar om eerlijk te zijn dacht ik dat het ook nog steeds 20.000 files was.
Dat was een beperking van OneDrive for Business, wat eigenlijk een aangepaste versie van Groove > SharePoint Workspace > Skydrive > OneDrive was. Microsoft is daarna met hun "next-gen client" gekomen om die historische ellende weg te werken, en nu is het een sync client die even vlot werkt als alle concullega's.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

I beg to differ. Hier niets anders dan problemen met de client van OneDrive (for Business). Synct bepaalde files niet, blijft hangen, heeft 2 x zoveel diskspace nodig dan er files zijn, ... Brak! :(
ooh. shiny.
conehead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 793
Lid geworden op: 26 mei 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 22 keer

Ik gebruik de one drive dagelijks op meerdere pc's en heb nog nooit problemen ondervonden ... toch niet sinds de nieuwe client ... en sinds de laatste upgrade heb je ook de optie om bestanden gewoon in de cloud te laten staan en dus niet te downloaden maar ze zijn wel gewoon bereikbaar en zichtbaar ...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cloink schreef:Hier niets anders dan problemen met de client van OneDrive (for Business).
En welk is de exe.... is het Groove.exe of Onedrive.exe ?

Meer info... https://docs.microsoft.com/nl-be/onedri ... 0de34da6fa
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

Ha! Beter: ik heb de beiden blijkbaar. OneDrive.exe voor de built-in OneDrive die bij Windows kwam en inderdaad Groove.exe voor de OneDrive for Business die ik via het werk heb. Die laatste zorgt inderdaad voor de merde. Zal ik eens moeten bekijken, maar geef toe: dat is toch wel een redelijke soep hé. :?
ooh. shiny.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cloink schreef:maar geef toe: dat is toch wel een redelijke soep hé. :?
Het is inderdaad een grote soep... gelukkig komt er beterschap in.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Zelf ben ik onlangs afgestapt van G Suite naar een gewoon gmail adres.
De reden is dat veel zaken van Google niet werken bij een G-suite account: familieaccount om Play Music Family abbonement aan te maken of gekochte apps te delen.
Ik heb nog zo'n eerste G suite abonnement met 50 gratis accounts, dus heb het wel behouden als simpele forwarder.
Mijn @domein.be mails worden nu doorgestuurd naar het @gmail adres en het @domein.be staat ingesteld als default from-adres in het @gmail-adres, dus voor de buitenwereld is er niet veranderd en blijf ik gewoon mijn domein.be adres gebruiken.

Dus als je met zo'n setup kan leven, kan je dus gratis de voordelen van een eigen domeinnaam en van een Google-account combineren.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6012
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 828 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

SpecialK schreef:Een alias aanmaken in Gsuite doe je door een groep aan te maken, die groep als functie mailinglist te geven, en dan users toe te voegen. Persoonlijk vind ik het vreselijk omslachtig :)
Dit is niet langer waar. Je kan gelijk welke account meerdere aliassen geven via de management console, of zelfs mail gaan routeren voor nonexisting accounts, via de instellingen van Gmail.

Nu, voor de OP z'n vraag: ik denk dat een catchall instellen op je domain en dan in de Gmail webmail een filter definiëren op ontvangen adres, en zo sorteren adhv labels, het eenvoudigste zal zijn.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Development”