Waze nav App

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het probleem is ondertussen opgelost geraakt bij Facebook. Waze gaat wel kijken hoe ze dit scenario in de toekomst kunnen voorkomen.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Kijk ik over de optie om de melding van overwegen af te zetten?
Al enig vooruitzicht voor het weergeven van trajectcontroles in landscape/android auto mode?
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

De optie om overwegen uit te zetten is aanwezig in het menu bij Kaartweergave > Meldingen. Je kan kiezen tussen het verbergen van de waarschuwingen of het verbergen van de icoontjes (of beiden).

Jammer genoeg is er nog altijd geen update rond het weergeven van trajectcontroles in landscape of Android Auto.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Bedankt, dat submenu keek ik dus inderdaad over :-)
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

De opties om meldingen uit te zetten is vooral handig om niet telkens te moeten horen dat er een auto op de pechstrook staat :-D
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Sinds 11 augustus zijn rijstrookaanduidingen voor iedereen beschikbaar geworden in Waze. Hebben jullie er al gebruik van kunnen maken? Of misschien ergens problemen gezien?

https://www.wazebelgium.be/lane-guidanc ... -waze-app/
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Toevallig opgemerkt toen ik de gsm even niet met de auto had verbonden, maar zoals in dat bericht staat is het nog niet beschikbaar op CarPlay.
Google Maps biedt deze daar al wel op aan. Handig dat het aangeboden wordt (en er dus ook aan komt op het auto dashboard)
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor CarPlay is het momenteel voornamelijk nog wachten op de zegen van Apple, heb ik begrepen. Voor Android Auto gaat het wat langer duren aangezien men deze vanaf de grond op aan het herwerken is met de nieuwe APIs die Google ter beschikking heeft gesteld.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Rijbaan aanduiding werkt perfect bij mij.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Een tijdje geleden hier vergeten te vragen. Maar is de weg-naamgeving veranderd op de Brusselse Ring ??
Vorige maand wou hij me zoals vaker afsturen aan de afslag Wemmel/Expo om de file op de R0 buitenring te vermijden. Maar deze keer was ik compleet in de war door de spraak-aanduiding, want ik kreeg te horen 'houd rechts aan richting R0' of iets in dien aard. Ook gisteren viel het me op, dat als hij me niet afstuurt, hij kwam melden dat ik moest rechtdoor rijden richting R0, alsof hij die afslag als een kruispunt aanziet. Behoorlijk verwarrend, en kan nog maar een paar maand zo zijn. Is dit een gevolg van de implementatie van rijstrook-aanduiding ?

Iets anders op dezelfde plaats: blijkbaar krijg je altijd een melding van de flitspaal ginder boven, en niet enkel als je te snel rijdt. Zelfs als ik in de file stond aan te schuiven, kreeg ik de melding. Nochtans krijg ik bij elke andere flitspaal alleen de melding te horen wanneer ik op dat moment te snel rijd. Overigens verkies ik (en ben niet de enige) wel dat we altijd de melding krijgen, en niet enkel als we een eind ervoor te snel rijden. Want dat laatste houdt ook geen steek, want bvb in een flitspaal net bij het binnenrijden van de bebouwde kom krijg je die dan altijd te horen gewoon omdat je op het moment van melding nog 70 of 90 mag rijden.

EDIT: ben ik overigens de enige die de nieuwe rijstrook-indicatie ineens teveel van het goede vindt ? Vandaag pas voor het eerst ondervonden. Echt bij elke gewone afrit, komt hij telkens zeggen dat je naar de rechter rijstrook moet. Zelfs bij het afrijden zelf (wanneer ik dan uiteraard al op de rechter rijstrook ben) komt hij het nog zeggen.
jnsvr
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1156
Lid geworden op: 29 jun 2014, 11:27
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
Bedankt: 130 keer

Glodenox schreef:Voor CarPlay is het momenteel voornamelijk nog wachten op de zegen van Apple, heb ik begrepen. Voor Android Auto gaat het wat langer duren aangezien men deze vanaf de grond op aan het herwerken is met de nieuwe APIs die Google ter beschikking heeft gesteld.
Volgens mij is dit 'Rijbaan aanduiding' in CarPlay.. Is de zegen dan plots door Apple gegeven?
Ik draai wel de beta, dus misschien daardoor, of is dat in dat geval nog steeds een nieuwtje?
Bijlagen
IMG_9746.png
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Rijstrookaanduiding is leuk maar niet consistent en daardoor soms verwarrend.
Soms is de rijstrookaanduiding voor een kruispunt enkele kilometers verderop terwijl je nog enkele kruispunten of wisselaar te gaan hebt. Het staat er uiteraard wel bij "over X km" maar visueel krijg je toch de indruk dat je al moet voorsorteren, wat dus verkeerd kan zijn.
(ik heb het dus over de visuele aanduidingen, ik gebruik de stembegeleiding niet).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Vorige maand tot de vaststelling gekomen dat er eigenlijk een functionaliteit ontbreekt.

Men kan aanduiden dat er wegomlegging is, of dat een stuk van een weg afgelsoten is, éénrichtingsverkeer is wegens werken.
Meestal bij werken zijn er wel borden met plaatselijk verkeer.

Zo was dit vorige maand rond onze verkaveling, de hoofdweg eenrichtingsverkeer tot aan de inrit van de verkaveling.
100m ver was de hoofdbaan (2*2), met de mogelijkheid om vandaar wel nog de verkaveling te kunnen bereiken via de borden plaatselijk verkeer.
Totale bebouwing in de verkaveling waren 230+50+78 +/- 310 huizen, niet niks dus.

Echter waze gooide roet in het eten en gebruikte de verkaveling om een alternatieve route te berekenen dwars door de verkaveling voor het stukje van 300m werken.
Evident dat niet iedereen daar gelukkig mee was.
Het resultaat was dat men de borden vervangen heeft en men van de hoofdbaan niet meer de verkaveling kon bereiken, omrijden voor een kleine 5km was de boodschap (helemaal rond om dan door het eenrichtingsverkeer tot aan de verkaveling te geraken).
Qua afstand nog niet zo erg, ware het niet dat de 2 mogelijke omrijroutes er wel voor zorgden dat de verkeerslichten dit niet konden behappen en je daardoor 20min langer over deed dan aan de verkeerslichten waar je normaal moest inrijden.

Dus besluit:
eigenlijk zou een functionaliteit lokaal verkeer wenselijk zijn en zou waze de alternatieve route buiten de woonwijk moeten aanbieden indien de eindbestemming niet in de woonwijk ligt.
maar ja tussen droom en werkelijkheid ligt een wereld van programmeergenot :wink:
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik vrees dat het Belgische concept "plaatselijk verkeer" niet echt bekend is in California.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Toch wel hoor! Daar hebben ze ook "residents only"-wegen.

Vele jaren geleden werkten de afsluitingen in Waze eerder als een soort aanduiding "plaatselijk verkeer". Omdat hierdoor mensen soms toch nog werfzones ingestuurd werden en het niet echt intuïtief was om bij een afsluiting toch nog routes te kunnen krijgen heeft men dat aangepast. De vraag om een real-time "plaatselijk verkeer"-aanduiding te kunnen zetten staat al sinds dan open bij Waze, maar het ziet er niet meteen naar uit dat dit er van zal komen.

Wel kunnen we bij langdurige werken er voor kiezen om zulke wegen als "private wegen" aan te duiden. Dit type weg heeft namelijk het effect van plaatselijk verkeer: je krijgt er alleen een route door als je beginpunt of eindpunt in die weg ligt of als er geen enkel alternatief bestaat. Probleem daar is alleen dat we hier vrij weinig tot geen informatie over krijgen. In het beste geval weten we op voorhand in welke zone er wegenwerken gaan plaatsvinden, maar veel meer info vinden we meestal niet. Verder is het geen goed idee voor ons om zulke situaties op de kaart te zetten als deze maar een maand of twee duren. Voor zulke aanpassingen zijn we namelijk afhankelijk van een kaartupdate. Als de situatie wijzigt zou het dan minstens 2 dagen duren vooraleer we het in de app aangepast hebben.
R2D2 schreef:Soms is de rijstrookaanduiding voor een kruispunt enkele kilometers verderop terwijl je nog enkele kruispunten of wisselaar te gaan hebt. Het staat er uiteraard wel bij "over X km" maar visueel krijg je toch de indruk dat je al moet voorsorteren, wat dus verkeerd kan zijn.
Hiervoor wordt binnen Waze nog wat geëxperimenteerd. Momenteel ziet men de rijstrookaanduidingen eerder als deel van de navigatie-instructie, en die wordt ook al kilometers op voorhand aangeduid. Helemaal correct is dat niet, dat hoef je me niet te zeggen :wink:
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik vind dat best handig op autosnelwegen.
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Ik merk al een tijdje dat Waze nogal vreemd doet over "grenzen". Zowat elke route geeft aan dat er een "grensovergang" in de route zit en ik heb de indruk dat het eerder over provinciegrenzen gaat :-D
Bv. route van Dendermonde naar Zandhoven (N41, E17, Ring Antwerpen, E313) geeft "bordercrossing"
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dit is jammer genoeg een gekend probleem. Waze heeft jarenlang problemen gehad met de grens tussen land en zee in sommige gebieden (waardoor kuststeden soms in de zee leken te liggen) en is daarom deze databron aan het vervangen met een andere die accurater zou moeten zijn. Het lijkt er op dat men bij die import een veel te sterke vereenvoudiging van de geografie gedaan heeft en daardoor hebben meerdere landen nu plots verkeerde grenzen. We blijven het aankaarten bij Waze, maar jammer genoeg lijkt het niet zo simpel op te lossen. Persoonlijk snap ik niet meteen wat er zo moeilijk aan kan zijn, maar ik weet uiteraard niet hoe ze dit systeem bij hen uitgevoerd hebben.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

We hebben Waze een tijdje enkel gebruikt op de tablet gebruikt wegens een Android Auto probleem maar na een update werkt het weer. Wat ik merk: geen snelheidsaanduiding meer op het scherm, geen geluidje meer bij overschrijding van de maximum snelheid. Dit zijn twee dingen die toch wel zeer handig waren.
Is dit een Waze probleem of is het Android Auto die roet in het eten gooit?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik vermoed dat je met een Ford rijdt? Dit lijkt een probleem te zijn met de gegevens die Ford aanlevert via Android Auto. Veel details heb ik niet, maar aangezien zowat alle andere merken dit probleem niet hebben, is de conclusie relatief makkelijk te trekken.

Aangezien het niet realistisch te wachten is op een update van Ford is Waze aan het kijken naar een manier om dit op te lossen in de app. Het probleem is dus gekend en men is er mee bezig.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

Hier een S-max, ik heb hetzelfde probleem sinds een week of zo. Op Google Maps is het hetzelfde probleem
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Glodenox schreef:Ik vermoed dat je met een Ford rijdt?
LOL... Idd. Goed om te weten dat het probleem gekend is.
Ik dacht dat het met de update van Android Auto te maken had aangezien ik die via de playstore niet kon uitvoeren. (niet geschikt voor dit apparaat, Samsung Galaxy Tab S2) Ik heb via een alternatieve site de APK gedownload (net als bij de eerste installatie trouwens).

Ik heb de indruk dat Waze wat tegenwoordig wat trager reageert trouwens. O.a. de kaart draait niet onmiddellijk wanneer ik in de "verkeerde" richting vertrek. Op een rotonde "neem de tweede afslag" wanneer ik die al neem, i.p.v. wat op voorhand.
De kaart blijft te veel ingezoomd tijdens het rijden terwijl er vroeger meer "overzicht" was.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Ik merk de laatste tijd ook wel dat er problemen zijn met Carplay.

Sluit gsm aan, carplay start op.
Waze wordt opgestart.
Ik zie de map, in 50% van de gevallen is die niet waar ik nu ben, en wilt mijn huidige locatie ook niet tevoorschijn komen.
Ik duw op het scherm, om als de balk bovenaan zichtbaar wordt, op het vergrootglas te drukken om een adres in te tikken.
Ook in ongeveer 50% van de gevallen komt die balk niet zichtbaar.

Enige optie die ik heb, is de gsm ontgrendelen, waze afsluiten, en terug opstarten via de gsm.
Dan pas komt het goed in carplay.

Gekend probleem?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 123 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb dat ook. In een VW weliswaar.
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb dat soort feedback de laatste dagen inderdaad wat meer gezien rond CarPlay. Aangezien ik zelf geen iOS-device heb kan ik het niet testen, noch kan ik de ontwikkeling bij Waze opvolgen.

Een ander probleem dat ik af en toe zie passeren is dat er soms tijdens het rijden niet meer gereageerd wordt door de app als je bijvoorbeeld je bestemming zou willen veranderen of zo. Maar ik heb begrepen dat ook die problemen gekend zijn, dus hopelijk raakt dit in een volgende versie opgelost.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4027
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 102 keer

Geen geluid meer bij meldingen van flitspalen.
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Moet je nu echt een level 3 user zijn om werken van lange duur aan een weg in te plaatsen op de editor? :-(
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

timmermc schreef:Moet je nu echt een level 3 user zijn om werken van lange duur aan een weg in te plaatsen op de editor? :-(
Ik vrees van wel, ja. Het kunnen plaatsen van realtime wegafsluitingen draagt een groot risico in op misbruik, waardoor we dit beperkt willen houden tot mensen waarvan we weten dat ze met de kaartbewerker overweg kunnen, geen kwade bedoelingen hebben en we makkelijk kunnen bereiken als er iets fout lijkt te staan (dus aanwezigheid op onze Slack).

Er zijn meerdere landen waar dit nog steeds pas vanaf level 5 kan, dus eigenlijk zijn we nog vrij open hierin binnen de Waze community :) Maar ik begrijp het gevoel zeker als je gewoon wilt helpen.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
thepretorian
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 07 jan 2009, 18:19
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 23 keer

timmermc schreef:Moet je nu echt een level 3 user zijn om werken van lange duur aan een weg in te plaatsen op de editor? :-(
Om straten af te sluiten moet je inderdaad minstens een level 3 zijn. En je kan enkel segmenten afsluiten tot je eigen level.

Dit is om te voorkomen dat er mensen willekeurig straten beginen af te sluiten. Van een level 3 verwacht men dat die al goed overweg kan met de editor.

Je kan altijd de werken doorsturen via Slack van WazeBelgium op: https://www.wazebelgium.be/join-slack/
Gebruikersavatar
on4bam
Moderator
Moderator
Berichten: 5341
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Locatie: 127.0.0.1 of elders
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 493 keer
Recent bedankt: 11 keer

Toch nog eens terugkomen op mijn vorige post.

Zoomlevels tijdens het rijden zijn nu OK.

Tijdens de laatste ritten had ik 1 keer snelheidsaanduiding + geluid bij overschrijding daarna niet meer.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Al een hele tijd geleden vergeten te posten: sinds wanneer wordt de R0 buitenring thv Wemmel in 2 gesplitst ? Is gewoon vervelend want als je daar helemaal niet af moet navigeert Waze je toch tot daar om dan zogezegd rechtdoor naar R0 te moeten. Nog vervelender is dat als je er daar toch af moet, hij dit óók als richting R0 benoemt.

Makes no sense en vroeger was dat gewoon ok.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Glodenox schreef:
timmermc schreef:Moet je nu echt een level 3 user zijn om werken van lange duur aan een weg in te plaatsen op de editor? :-(
Ik vrees van wel, ja. Het kunnen plaatsen van realtime wegafsluitingen draagt een groot risico in op misbruik, waardoor we dit beperkt willen houden tot mensen waarvan we weten dat ze met de kaartbewerker overweg kunnen, geen kwade bedoelingen hebben en we makkelijk kunnen bereiken als er iets fout lijkt te staan (dus aanwezigheid op onze Slack).

Er zijn meerdere landen waar dit nog steeds pas vanaf level 5 kan, dus eigenlijk zijn we nog vrij open hierin binnen de Waze community :) Maar ik begrijp het gevoel zeker als je gewoon wilt helpen.
Probleem die ik daarmee al gemerkt heb: ik heb al een aantal wijzigingen willen doorgeven, maar had niet het benodigde level.
Telkens iemand moeten storen op de chat om dit te wijzigen (vaak geen gehoor de eerste dagen), en dan gaat die persoon met de experience "lopen".
In plaats van dat deze experience dan toegekend wordt aan de melder, zodat deze op een dag het zelf kan wijzigen...
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

blaatpraat schreef: Probleem die ik daarmee al gemerkt heb: ik heb al een aantal wijzigingen willen doorgeven, maar had niet het benodigde level.
Telkens iemand moeten storen op de chat om dit te wijzigen (vaak geen gehoor de eerste dagen), en dan gaat die persoon met de experience "lopen".
In plaats van dat deze experience dan toegekend wordt aan de melder, zodat deze op een dag het zelf kan wijzigen...
Je kunt het idd vanuit die hoek bekijken, maar als je toelaat dat zomaar iedereen gaat aanpassingen doen ga je ook veel verkeerde info zien op de kaart.
Ik heb nu het geluk gehad dat mijn info meteen is ingevoerd, wat overigens op geen enkele andere kaart reeds is gebeurd (Sygic, Go, AmiGo,...).
Nu kan ik eindelijk eens op die bestuurders hun ruit tikken die verbaasd zijn omdat ze voor een afgesloten weg staan en hun vragen: 'Waarom stap je niet af van je huidige routebegeleiding en gebruik je Waze niet? '
:lol2:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

blaatpraat schreef:Probleem die ik daarmee al gemerkt heb: ik heb al een aantal wijzigingen willen doorgeven, maar had niet het benodigde level.
Telkens iemand moeten storen op de chat om dit te wijzigen (vaak geen gehoor de eerste dagen), en dan gaat die persoon met de experience "lopen".
In plaats van dat deze experience dan toegekend wordt aan de melder, zodat deze op een dag het zelf kan wijzigen...
We weten dat deze manier van werken niet al te handig is. De opvolging van de chat is niet altijd even makkelijk voor ons, terwijl deze wel redelijk prominent aanwezig is in de kaartbewerker. We hebben al pogingen ondernomen om bijvoorbeeld deze berichten te kopiëren naar ons communicatieplatform, maar tot nu toe is dat nog niet gelukt. In sommige landen organiseert men een beurtrol voor mensen om de chat op te volgen, maar daar was niet genoeg enthousiasme voor binnen onze groep. Het Waze forum is ook een optie om ons te bereiken.

Wel moet ik zeggen dat we er wel rekening mee houden wie bepaalde aanvragen heeft ingediend en niet zozeer kijken naar wie de afsluitingen heeft ingevoerd. Sowieso is het aantal aanpassingen aan de kaart zelden tot nooit een reden om iemand naar level 4 te promoveren bij ons. Daarvoor kijken we eerder naar hoe behulpzaam deze persoon is naar andere kaartbewerkers in ons communicatiekanaal. Om het verhaal compleet te maken: level 2 wordt je als we zien dat je zeer simpele kaartaanpassingen kan doen en we weten hoe je te bereiken. Level 5 wordt je eerder als we zien dat je gedurende lange tijd grote projecten in gang zet om de kaart te verbeteren of echt uitzonderlijke prestaties levert die bijdragen aan de community. Level 6, oftewel het "Global Champ"-niveau is voor zij die op alle vlakken van Waze actief zijn en regelmatig als een spreekbuis voor de community werken. Deze worden voorgedragen door de community aan Waze ter beoordeling, aangezien we over dat niveau niet zelf over mogen beslissen.

Ik moet wel toegeven dat we ook soms promoties voor mensen over het hoofd zien. Er gebeuren veel aanpassingen en we hebben systemen om dat wat bij te houden, maar soms durven we het al eens te vergeten om het exact op te volgen. We blijven uiteindelijk vrijwilligers en dan durft het echte leven al eens snel voorrang te krijgen :)

Verder is Waze ook aan het kijken naar een systeem waarbij je een suggestie op de kaart kan plaatsen mocht je bepaalde rechten niet hebben. Dat vereist echter zo veel aanpassingen dat het zeker nog niet voor meteen zal zijn.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Zopas een foto gezien die ik 7 jaar geleden op social media gepost had van Waze:
10295406_10203260121175009_532724117456828996_o.jpg
Dan denk je toch wel eens... de layout is grondig veranderd :lol:
SWAZER
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2021, 00:00

Eerst kreeg ik altijd een waarschuwing als ik mijn route door een Lez zone liep, dit was erg handig. Maar ik waarschijnlijk per ongeluk aangeklikt deze boodschap niet meer tonen. Is er een mogelijkheid om deze LEZ zone waarschuwing opnieuw te activeren?

Ik moest dan klikken, zon toevoegen of rij nu, maar sinds vandaag komt het er niet meer op te staan.

Alvast bedankt,

Groet
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

SWAZER schreef:Eerst kreeg ik altijd een waarschuwing als ik mijn route door een Lez zone liep, dit was erg handig. Maar ik waarschijnlijk per ongeluk aangeklikt deze boodschap niet meer tonen. Is er een mogelijkheid om deze LEZ zone waarschuwing opnieuw te activeren?
Oei, dat weet ik zo niet meteen. Heel misschien komt de melding terug als je de pas eens toevoegt en daarna terug verwijdert, maar dat is een situatie waar ik nog niet eerder van gehoord heb. Een reset van de app zal waarschijnlijk ook wel werken, maar dat is toch iets te drastisch, lijkt me :roll:
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Heb hier iets bizar voor met Waze.
Ik wou van een bepaalde plaats rijden naar mijn tankstation van gewoonte, dus ik type in "Esso" en krijg een lijst te zien waar het tussen staat met straat en gemeente. Ik start navigatie en merk direct dat hij me precies totaal de andere kant uitstuur. Aangezien ik de weg redelijk ken, negeer ik Waze.
Eens thuis check ik het nogmaals. Gemeente juist, straat juist, maar ik zie hem navigeren naar ergens compleet anders ! Het is minstens 10km verwijderd, een andere gemeente en een andere straat !?
Iemand enig idee ? Of waar ik een melding/correctie kan doen ? Al vind ik het vooral bizar dat hij wel de straat+gemeente goed zegt maar dan toch naar ergens compleet anders rijdt.
EDIT: ook eens op Google Maps gekeken en de plaats waar Waze me naartoe stuurt is er niet eens een tankstation. :roll:
EDIT2: als ik op waze.com de navigatie opzoek, vindt hij wel de juiste plaats. Op die verkeerde plaats is er ook totaal geen melding van een tankstation, dus de fout lijkt ergens lokaal in mijn telefoon te zitten ?!
EDIT3: ook na een reinstall op mijn telefoon nog altijd hetzelfde probleem
Yodia
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 24 dec 2021, 09:13
Bedankt: 1 keer

Hoe kan je waze doen stoppen met de schermvullende en niet weg te krijgen melding dat ze continu toegang willen tot de locatiegegevens?

Telkens moeten we de app enkele malen terug afsluiten en herstarten eer deze verder gaat

Het is toch echt erover dat men zo agressief is om continu locatiegegevens te stelen dat men de toegang tot de app zo slecht maakt
Gebruikersavatar
Glodenox
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 29 okt 2015, 15:06
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 54 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tomby schreef:Iemand enig idee ? Of waar ik een melding/correctie kan doen ? Al vind ik het vooral bizar dat hij wel de straat+gemeente goed zegt maar dan toch naar ergens compleet anders rijdt.
Zou je me (al dan niet met een persoonlijk bericht) kunnen laten weten over welk tankstation dit gaat? Dan kan ik het nakijken en rechtzetten. De kans is groot dat een vrijwilliger zich vergist heeft bij het koppelen van de plaats van Google Maps bij een ander tankstation op de kaart van Waze.

Verder kan je dit soort problemen ook in de app melden door via de oranje knop een kaartfout te melden. Dan wordt dat opgepikt door een vrijwilliger die meer informatie zal vragen over het probleem.
Yodia schreef:Hoe kan je waze doen stoppen met de schermvullende en niet weg te krijgen melding dat ze continu toegang willen tot de locatiegegevens?
Hoewel de melding misschien agressief kan overkomen wil je niet weten hoeveel echt agressieve meldingen, inclusief dreigen met rechtzaken, we al ontvangen hebben van gebruikers die kwaad waren omdat ze te laat de melding kregen van Waze dat het tijd was om te vertrekken. Dat is dan ook de voornaamste reden voor deze opdringerigheid. Voor de overgrote meerderheid van de mensen is dat de permissie die ze eigenlijk willen en is het eerder een fout als dit anders zou staan. Deze gegevens worden overigens in de praktijk niet gebruikt voor de advertenties. Het wordt gebruikt voor de melding dat je moet vertrekken voor een rit die je op voorhand ingesteld had of die via de koppeling met je kalender toegevoegd werd, waarschuwingen voor natuurrampen en notificaties als je bijvoorbeeld recent in een gebied was waar er een straat afgesloten wordt met een ANPR-camera en we in Waze de mogelijkheid hebben om daarvoor een pas toe te voegen.

Waze houdt deze gegevens slechts enkele weken bij (kan je ook zien als je je persoonlijke gegevens downloadt). Dat gezegd zijnde ben ik persoonlijk ook wel voorstander van een optie om de "drive later" optie te kunnen uitschakelen, zodat de mensen die de privacy policy niet vertrouwen die permissie gewoon kunnen weigeren.
Afbeelding Waze BeLux Global Champ
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”