SIP URI oproep naar Fritzbox vanaf Android gsm

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik wil naar huis bellen met bv Zoiper Light.
Op de Fritzbox 7360 heb ik een URI nummer ingesteld, met naam "CV". Ik heb daar ook dynamic DNS bij de provider "selfhost.eu".
Ik veronderstel dat de URI-link de volgende is: [email protected] .

In mijn Google contacts heb ik het volgende gecreëerd: "sip:[email protected]" .

Als ik dat contact oproep met Zoiper krijg ik geen verbinding.
De Fritzbox hangt rechtstreeks aan VDSL bij EDPNET. Een firewall kan het dus moeilijk zijn.

Iemand ervaring ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb nog wat verder gezocht op deze materie.

Methode 1: Linphone

a) Van de gsm naar de Fritzbox bellen.

Je kan een oproep doen naar een willekeurige username van je SIP-providers. Stel, je hebt een Betamax-account "IKKE123" bij Discountcalling.com .
Stel, je hebt een dyndns-ip-adres voor je Fritzbox: MarkXYZ.selfhost.eu .
Dan kan je een Sip-Uri oproep doen naar [email protected] .

Maar... een gewone softphone in Android ondersteunt alleen nummers,geen tekst.
Google Contacts heeft een speciaal veldje voor een Sip-URI link, maar de softphones gebruiken/kennen dat niet.

Behalve 'Linphone'. Installeer deze dus op je gsm en maak een Linphone account.
Linphone zet netjes het Sip-URI adres van je Fritzbox in het 'internet-oproep'-veldje van je contactpersoon.
Je kan de telefoon die verbonden is aan het overeenkomstig account op de Fritzbox oproepen. Gratis.

b) van de Fritzbox naar een gsm bellen.
Ik heb vorige info gevonden in een artikel van 2011:
https://blafhert.wordpress.com/2011/10/29/sip-to-sip/
Hierin staat dat je een Sip-URI link kan opbellen met de Fritzbox door hem te configureren in je telefoonboek. Dan met verkort kiezen het nummer oproepen, bv: Sofie123@Ip-adres .

Sinds 2014 werkt dit echter niet meer zo (rechtstreeks naar buiten). AVM stelt van dan af dat alle oproepen via de provider moeten verlopen. Userbaser "guidodejongh" heeft hier destijds zoiets gemeld. Nagenoeg geen enkele Sip-provider ondersteunt het gratis Sip-URI gebeuren nog, tenzij intern.
viewtopic.php?p=558590#p558590

Een oplossing zou zijn van met de Fritzbox aan te loggen op de Linphone server, met bv een 2de Linphone account. Dit is me niet gelukt. Iemand ?
Het plan was om dan intern een oproep te doen naar [email protected] , via de Linphone-server.

Methode 2: IPTEL.org

Deze organisatie stelt een gratis sip-server ten dienst voor Sip-URI verbindingen. Daarenboven krijgt elk account een intern numeriek telefoonnummer voor de softphones die geen Sip-URI-adres ondersteunen. Net wat we zoeken. Alleen spijtig dat je maar één sip-account krijgt per e-mailadres.

Ik maakte dus 2 IPTEL accounts: èèn voor de Fritzbox en één voor de gsm.
Om te registreren in de Fritzbox:
- Telephone Number for Registration: 58xxx1 (je intern nummer bij IPTEL)
- Username : [email protected] (je username bij IPTEL)
- Registrar: iptel.org
- Proxy & STUN server: leeg laten.
- Use Internet telephone number for registration 'ja'

Op de gsm moet je in principe met Linphone kunnen werken. Maar het is me niet gelukt om IPTEL hierin te connecteren. Iemand ?
Je vindt hierover nog klachten op internet.
Met Zoiper ging het wel:
- Account Name: Kies maar.
- Host: iptel.org
- Username: 58xxx2
- Authentication User: [email protected]
- Outbound Proxy : leeg laten.

Als je nu in Zoiper het intern nummer 58xxx1 oproept zal de telefoon op de Fritzbox rinkelen.

In de Fritzbox configureer je een 'Dialing Rule'. Alle oproepen beginnende met bv 58 moeten langs het account van IPTEL naar buiten gaan.
Nu kan je gewoon nummer 58xxx2 oproepen om de gsm te bereiken. Op voorwaarde dat Zoiper er geconnecteerd is met IPTEL.

Allemaal gratis.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”