Nieuwe FritzBox 7590

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

Ter vervanging van mijn oude FB 7390 kocht ik (via bol.com) een nieuwe FB 7590.
Eerst mijn 7390 config file in de 7590 gezet en dan aangevuld met allerlei niuwe dingen.
Alles bleek goed te werken LAN, WIFI, telefonie, NAS enzv. BEHALVE de firmware update. De 7590 kwam met update 7.13 en blijkbaar bestaat er al een 7.20
Op geen enkele wijze krijg ik die 7.20 er op hij meldt steeds dat mijn FB up to date is met die versie 7.13
Wat kan ik verder doen ?

Dank bij voorbaat.
Laatst gewijzigd door bobsys1 03 sep 2020, 21:21, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Land instellingen op NL en nog eens proberen. Voor BE is die versie nog niet beschikbaar.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

Jack Daniels schreef:Land instellingen op NL en nog eens proberen. Voor BE is die versie nog niet beschikbaar.

Jammer maar helaas werkt dat ook niet.
Hij stond op Belgie en taal op Engels.
Na wijzigen land naar Nederland en taal naar Nederlands volhardt het ding dat versie 7.13 de laatste is :eek:

Krijg wel alle menus in het Nederlans i.p.v Engels dus dat werkt wél.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Nieuwe versie downloaden van de AVM ftp server en zelf manueel updaten?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Inderdaad, manueel de firmware flashen gaat het makkelijkste zijn.
Als je niet op een provider zit welke van de whitelist gebruik maakt natuurlijk (lees: proximus of alternatieve providers over VVDSL2), gezien die Belgium folder er voor een reden is.

Maar anders haal je gewoon de firmware uit de other/ folder ipv de Belgium/ folder op de AVM FTP server en flash je die manueel.
Het flashen kan wel een minuutje duren terwijl het lijkt dat die klaar is (of zelfs vastgelopen) als je het manueel doet maar gewoon even geduld hebben.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

GuntherDW schreef:Inderdaad, manueel de firmware flashen gaat het makkelijkste zijn.
Als je niet op een provider zit welke van de whitelist gebruik maakt natuurlijk (lees: proximus of alternatieve providers over VVDSL2), gezien die Belgium folder er voor een reden is.

Maar anders haal je gewoon de firmware uit de other/ folder ipv de Belgium/ folder op de AVM FTP server en flash je die manueel.
Het flashen kan wel een minuutje duren terwijl het lijkt dat die klaar is (of zelfs vastgelopen) als je het manueel doet maar gewoon even geduld hebben.
Jack Daniels schreef:Nieuwe versie downloaden van de AVM ftp server en zelf manueel updaten?
Thanks guys
Mijn provider is Telenet. MODEM ONLY!!! De FB is dus voor een kabelnetwerk geconfigureerd en aangesloten van de modem recht naar de WAN poort van de 7590.
Heb van de ftp server de laatste firmware 7.2 ge-down-load en manueel geinstalleerd. De update startte wel maar zoals Gunther opmerkt liep die vast . Na een half uurtje de FB herstart en helaas nog altijd versie 7.13

Ik twijfel of ik nu van de ftp server de folder BELGIUM of de folder OTHER nam. Wat denken jullie of dit echt belangrijk is of niet?

A propos, de FB geeft als volledig firmware 154.07.13
Geen idee wat die 154 betekend!!!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Dat zie je toch aan de naam van het bestand? Ergens staat er 7.13 of 7.20. Je moet de folder other nemen.
Je hebt toch geen Duitse versie genomen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 817
Lid geworden op: 23 aug 2017, 22:52
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 95 keer

philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

bobsys1 schreef:Ik twijfel of ik nu van de ftp server de folder BELGIUM of de folder OTHER nam. Wat denken jullie of dit echt belangrijk is of niet?
haha, het heeft natuurlijk niet veel zin om dezelfde Firmware te flashen als deze die er al op staat :-D
Jack Daniels schreef:Je hebt toch geen Duitse versie genomen?
Dat maakt niets uit.
Sedert OS 07.19 is er geen onderscheid meer tussen Duitse en internationale firmwares (beide files zijn identiek).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

philippe_d schreef: haha, het heeft natuurlijk niet veel zin om dezelfde Firmware te flashen als deze die er al op staat :-D
Niet goed gelezen?
Geen twijfel over de firmware versie maar de folder waarin die versie stond.
Belgie, Duitsland of Other.
Ftp server geeft 3 mogelijkheden voor versie 7.2

Index of /fritzbox/fritzbox-7590/
../
belgium/ 16-May-2019 08:13 -
deutschland/ 04-Dec-2017 15:48 -
other/ 22-Aug-2018 09:57 -

De FB stond nog steeds op 7.13.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Zélf niet goed gekeken zeker? De Belgium folder heeft GEEN 7.2 staan... (7.13 is de laatste officieel whitelisted Belgische versie)
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

Daar kwam de versie 7.20 dan ook niet vandaan!
De versie die ik installeerde kwam van hier:

../
FRITZ.Box_7590-07.20.image 06-Jul-2020 12:32 34088960


... en liep vast. Zowel vóór als na wijzigen van de landcode.

Uw conclusie dat dezelfde versie bovenop dezelfde versie zou geinstalleerd zijn is is dan ook uit de lucht gegrepen.
Laatst gewijzigd door bobsys1 04 sep 2020, 08:52, in totaal 1 gewijzigd.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

... Je zit hier serieus wat tegenstrijdige info te vertellen. Geen wonder dat mensen een beetje gefrustreerd geraken ;).

Je zegt dat het vastgelopen is, wat ik zei dat het wel kan lijken als deze manueel geupdate wordt.
Op wat voor scherm stond je dan te kijken? Want als je letterlijk een half uur staat te staren op dat scherm gaat er of iets mis, of doe je iets niet goed.
Want als je dan zomaar de stroom eruit trekt terwijl die welgelijk bezig is had je nu een gebrickte 7590 welke je mocht unbricken.
Mijn gedache gaat dus meer uit naar je doet iets niet goed.

Ga dan ook niet mensen die je proberen helpen afbijten als je zelf met tegenstrijdige info afkomt aub ;).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Je hebt eerst oude config van andere FB geplaatst en dan pas update naar 7.20. Probeer de FB te resetten naar fabrieks instellingen, dan update en dan pas config terug plaatsen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

bobsys1 schreef:Op geen enkele wijze krijg ik die 7.20 er op hij meldt steeds dat mijn FB up to date is met die versie 7.13
Wat kan ik verder doen ?
Er is niets verkeerd met Firmware 07.13
Je kan ook gewoon wachten tot de nieuwe Firmware door Proximus goedgekeurd is, en dan de Fritz!Box automatisch laten updaten :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

GuntherDW schreef:... Je zit hier serieus wat tegenstrijdige info te vertellen. Geen wonder dat mensen een beetje gefrustreerd geraken ;).

Je zegt dat het vastgelopen is, wat ik zei dat het wel kan lijken als deze manueel geupdate wordt.
Op wat voor scherm stond je dan te kijken? Want als je letterlijk een half uur staat te staren op dat scherm gaat er of iets mis, of doe je iets niet goed.
Want als je dan zomaar de stroom eruit trekt terwijl die welgelijk bezig is had je nu een gebrickte 7590 welke je mocht unbricken.
Mijn gedache gaat dus meer uit naar je doet iets niet goed.

Ga dan ook niet mensen die je proberen helpen afbijten als je zelf met tegenstrijdige info afkomt aub ;).
Omdat je zowel in het begin van uw bericht als op het einde smilies gebruikt ga ik rustig en kalm op al uw puntjes antwoorden :wink:
Laten we eerlijk zijn, je kan toch niets fout doen bij het updaten van de firmware van een FritzBox? Je gebruikt daarvoor de Wizzard en die doet alles zelf. Die geeft je de versie welke er al op staat en dan een knopje waar je op drukt en hij gaat zoeken of er een nieuwe versie bestaat. Simpel. Maar hij komt terug met het bericht dat er geen update is en dat de bestaande versie 7.13 de laatste is. Je kan zelfs op een andere mannier via System en Update hetzelfde doen maar ook daar hetzelfde resultaat. Nochthans staat er bij AVM te lezen dat de laatste versie 7.20 is! Dus gaan vragen op Userbase en meteen een paar antwoorden gekregen met suggesties. Namelijk dat versie 7.20 niet bestaat voor Belgie en dat de landcode eerst moet veranderd worden. Dat gedaan en weer update gedaan in de hoop dat hij nu vanzelf 7.20 zou vinden. Helaas komt weer terug dat 7.13 de laatste is, ook al stond hij nu op Nederland als landcode. Mijn taal voor Menus ed. stond nog op Engels. Ook al zou het er niets mee te maken mogen hebben toch maar even ook die taal veranderen naar Nederlands en weer Update gedaan. Nu stond landcode en taal beiden op Nederlands maar zijn antwoord was wederom dat mijn firmware 7.13 de laatste was. M.a.w de wizzard kon mij blijkbaar niet verder helpen. Dan maar op zoek of die versie 7.20 te downloaden was en gevonden op de ftp server. Op bureablad gezet en moest daarna een paar uurtjes weg. Let wel er stond dus nog altijd een versie 7.13 op.
Bij terugkomst de manuele 7.20 versie update gestart en het overbekende scherm met het verloop van de installatie komt te voorschijn. Ik weet ook wel dat dit een tijdje kan duren en er staat zelfs een boodschap op dat scherm dat je zeker uw FB niet van de stroom mag halen zo lang het lampje op de FB flikkert. Gelukkig net tijd om te gaan eten. Na een half uur terug en dat scherm was er nog steeds alleen het lampje was gestopt met flikkeren. Omdat ik al verwittigd was dat "het er ZOU kunnen uitzien alsof de boel vast liep" en het lampje gestopt was met flikkeren de PC zelf gereset. (niet de FB) Bij restart geen netwerk meer en dan pas de FB reset. Die startte weer vrolijk op met nog steeds versie 7.13 en alle instellingen correct. Het klopt dat ik intussen al vergeten was uit welke directory van de ftp server ik die versie 7.20 haalde maar uit de naam van het bestand moest dat wel uit de dirctory "Other" komen. Ware de FB niet meer gestart had ik nog altijd 3 backups. Eentje voor ik er aan begon, eentje met veranderde landcode en eentje met veranderde landcode en taal.

So far zou ik je vriendelijk willen vragen waar ik dan " serieus wat tegenstrijdige informatie zit te vertellen" en waar ik "mensen mee gefrustreet heb" zodat ik er wat kan uit leren :wink:
Dus ja ik kreeg goedgemeende hulp van een paar mensen, waaronder u zelf en heb die hulp en suggesties ook toegepast helaas tot op heden zonder succes. Ik ben dus niet akkoord met uw stelling dat ik iemand zou zitten "afbijten" zonder reden wanneer die probeert mij te helpen, integendeel! Het is wél zo dat wanneer iemand die niet probeert te helpen maar integendeel domme schampere opmerkingen maakt die verre van hulp en uit de lucht gegrepen zijn ook niet beter verdient dan daar op gewezen te worden. Als je wind zaait verwacht storm te oogsten. :wink:


Follow up:
Heb daarna de mensen van AVM gebeld (hier handig tel.nr: 0049 3039976232)
Ongelooflijke kerels.
Ik mocht mijn verhaal in geuren en kleuren vertellen en de man wist al halfweg hoe het ging eindigen...
Hij wist meteen te vertellen dat het niet kon lukken met die image op de FTP server en zou mij morgen de passende image bezorgen. Een paar details hangen af van de exacte versie van die 7590 en dat kon hij pas te weten komen nadat ik hem een FritzBox:Support file genereer en hem die doorstuur. Is intussen gebeurd en hij klonk zeker dat het daarmee opgelost zou worden.
We zullen zien :wink:
Laatst gewijzigd door bobsys1 03 sep 2020, 21:24, in totaal 1 gewijzigd.
luukske
Pro Member
Pro Member
Berichten: 238
Lid geworden op: 10 mei 2020, 12:33
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 32 keer

Je zegt zelf al waar je tegenstrijdigheden in je verhaal zaten: de lokatie waar je het bestand vandaan hebt gehaald, er is inderdaad geen 7.20 versie in de Belgium folder.
Ik hoop dat AVM je inderdaad een oplossing geeft hiervoor, want updaten gaat normaal gezien zonder veel problemen. Bij elke update moest ik wel de webpagina zelf vernieuwen, omdat dit bij mij nooit vanzelf gebeurt (ook al zegt de webpagina dat dat wel zo is), maar daarna bleek de update toch altijd gelukt te zijn. Ik zou dan ook niet weten wat er mis zou kunnen zijn.
Mocht het echt niet lukken, dan zeker de tip eens proberen om de instellingen te backuppen, dan een factory reset te doen en nog eens proberen de update te starten.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

:wink:
Laatst gewijzigd door bobsys1 03 sep 2020, 22:06, in totaal 3 gewijzigd.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

Nieuwe image ontvangen van AVM, firmware 7.20 voor Belgie, Telenet modem only in combinatie met mijn 7590.
Installeerde in twee minuten. Geen gepruts met eerst landcode NL in te geven en daarna te wijzigen.
Gewoon starten en twee minuten wachten.
Na istallatie staat er 7.20 op met landcode BE en taal Engels, alle instellingen kloppen, alles werkt prima, alleen DECTS terug aanmelden.
Vreemd genoeg zelfde file name als wat op de ftp server te vinden was. Of ze iets gevonden hebben in de CUSTOMER DATA file die ik moest aanmaken weet ik niet. Alleen crasht hij niet. Wat ze er er aan gedaan hebben zullen we nooit weten want op mijn vraag kreeg ik een ontwijkend antwoord. Wie weet, iets fout bij bepaalde serie nummers?
Toch wel wat verschillen te vinden in de menus waaronder WPA3, wat ik de eerste jaren wel niet zal nodig hebben.

Eind goed al goed.
Nog bedankt voor hen die mee geholpen hebben aan de oplossing.
Laatst gewijzigd door bobsys1 03 sep 2020, 21:19, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Je hebt het de hele tijd over 7.2, maar je bedoelt waarschijnlijk 7.20?

Heel bijzonder verhaal, firmware 7.2 voor België, maar toch dezelfde bestandsnaam, ...

Leuk dat het opgelost is ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bobsys1
Pro Member
Pro Member
Berichten: 394
Lid geworden op: 25 mei 2010, 06:21
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 33 keer

philippe_d schreef:Je hebt het de hele tijd over 7.2, maar je bedoelt waarschijnlijk 7.20?
Heel bijzonder verhaal, firmware 7.2 voor België, maar toch dezelfde bestandsnaam, ...
Yep, 7.20
Zal het maar meteen veranderen :oops:

Aangezien het al aanstekelijk ging werken, misschien dan in uw eigen mail dat zelfde foutje ook maar meteen verbeteren want dat kan ik zelf niet voor u doen :wink: .
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”