Suggestie voor VOIP centrale

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Mede UB-ers,

Een collega van me wil een eenvoudige (?) VOIP oplossing voor zijn kantoor. De config omvat 3 vaste toestellen + 1 DECT.
Er komen héél veel inkomende opropen binnen, die moeten allemaal op 1 toestel aankomen. De oproepers moeten in een wachtrij terechtkomen, minimaal met een wachtmuziek/aankondiging, idealiter met de aanduiding van het aantal wachtenden/de te verwachten wachttijd.

Het geheel moet eenvoudig te beheren zijn, dus als het even kan met een gebruiksvriendelijke GUI voor de parameterisatie.

Suggesties zijn welkom. Wie zouden jullie overigens gebruiken als VOIP trunk provider, er van uitgaande dat het aantal uitgaande oproepen zeer beperkt is...
jimghw
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 apr 2004, 11:31
Bedankt: 12 keer

Ik werk voor mijn bedrijf al langere tijd samen met http://www.foundcom.be, de (vrij ingewikkelde) IVR's hebben ze volledig opgezet zoals ik gevraagd heb. Werkt perfect hier.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Ondertussen ben ik me aan het verdiepen in een lokale 3CX installatie. Als ik de bellers in een wachtrij wil houden, moet ik dan een specifieke voip-lijn of voip abonnement afsluiten? Of kan een standaard voip abonnement/lijn meerdere inkomende gesprekken afhandelen?
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2656
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Ik heb ook wat voip installaties reeds gedaan met 3CX on Prem & cloud. Meer en meer cloud, je moet idd gewoon een voip abonnement hebben met voldoende kanalen. Stel je hebt een nummer en 10 kanalen, kan je perfect met 2 mensen aan het bellen zijn en 8 in wacht, dat is een beetje het verhaal van vroeger het aantal lijnen. Voor meer info mag je altijd contacteren of hier vragen.
slkmb
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 30 jun 2017, 08:13

Ik heb al een aantal jaren ALLOcloud, volledig Belgisch, als VOIP en ben er zeer te vrede over. Als je meer van wil weten, geef maar een seintje.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

@tdemeyer feitelijk geef je veel te weinig info, je blad met vragen zal toch wat langer moeten zijn ...
1 - je moet op voorhand weten hoeveel lijnen je inkomend aankan, hoe meer lijnen hoe langer de wachttijden.
2 - wat als er iemand ziek is of met verlof, heb je nog altijd veel lijnen en minder personeel ?
3 - wat tijdens sluiting, weekends, feestdagen, verlengde feestdagen = een antwoordapparaat ? lijnen doorschakelen ? niks ?
4 - hoelang wil je ze aan de lijn houden, er zijn er veel die na een minuut inhaken want dat is al lang genoeg.
5 - zijn het korte gesprekken of elke klant verteld zijn leven aan de telefoon ?
6 - moeten er ook nog vrije lijnen zijn om naar buiten te bellen ?
7 - je spreekt van 1 toestel die al de lijnen moet aannemen = je werkt dan feitelijk met een operator ?
8 - moet de operator al de wachtende oproepen zien individueel of niet, beantwoorden, doorgeven ?
moet hij dat visueel zien vb: verschillende lichtjes (per lijn) op zijn toestel of een opmerking op zijn toestel vb: er zijn nog 3 wachtende
9 - kunnen de klanten berichten inspreken indien het uit de hand loopt, of ze ongeduldig zijn, en jullie ze dan zelfs terugbellen ?
10 - hoe meer toeters en bellen hoe duurder de PABX
11 - een gemakkelijke GUI .... de vraag is of je de GUI gaat begrijpen tijdens de configuratie of wat dan ook !
12 - een IVR maak je zo gemakkelijk of moeilijk als je zelfs wil, bij de meeste is het te complex en laten ze het over aan de de plaatsende firma.
13 - Wat moeten de mensen horen bij het in wacht zijn, enkel muziek, enkel tekst, muziek en tekst ?
14 - indien muziek, wil je een standaard muziekje zonder auteursrechten of ga je er de hitparade op loslaten = auteursrechten betalen !
15 - als ze een tekst moeten horen tijdens het wachten, liefst geen irritante tekst dan vb: "al onze lijnen zijn bezet", moesten ze allemaal bezet zijn dan geraak je niet binnen op die PABX = bezettoon, dat zijn firma's die te weinig personeel hebben 8)

Enz. enz. , stof tot nadenken en niet holder de bolder een VOiP-centrale te plaatsen die veel geld kost maar het niet waard is !

Ik ken een firma die 30 lijnen heeft en maar 5 toestellen waarvan er twee nooit moeten antwoorden.
Dat is overkill, de verkoper heeft wel zijn premie binnengehaald 8)

PS: bij de meeste als je een PABX gaat plaatsen moet je vaststellen dat ze niet goed zijn voorbereid op wat ze echt nodig hebben wat normaal is want het is iets nieuw waarvan ze niet echt de mogelijkheden kennen of sommige dingen hebben ze niet goed verstaan bij de verkoper want die zeggen op alles dat het mogelijk is en dat het een makkie is ..
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

tdemeyer schreef:Als ik de bellers in een wachtrij wil houden, moet ik dan een specifieke voip-lijn of voip abonnement afsluiten?
ik zou dan gaan voor een trunk van OVH bijvoorbeeld, zijn betrouwbaar en dat kost je 15 euro (ex btw) voor 5 gelijktijdige gesprekken.
je kan ook altijd horen bij destiny, al zullen die wel duurder zijn, en je hebt ook nog weepee en 3starsnet (die pas overgenomen zijn door een frans bedrijf)
er zijn best veel opties, want je kan ook luisteren bij bijvoorbeeld voxbone of colt.

slkmb schreef:Ik heb al een aantal jaren ALLOcloud, volledig Belgisch, als VOIP en ben er zeer te vrede over.
en best duur? 15 euro ex btw voor een trunk met maar 2 gelijktijdige gesprekken...

het spijtige van veel van de voip providers is dat ze nog geen transparantie bieden in hun prijzen, en je dus moet zitten mailen om die informatie te ontvangen.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Als iemand die OVH trunk werkende krijgt dan mag hij het altijd laten weten. Hier tot hier toe nog niet gelukt :(

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

krisken schreef:Als iemand die OVH trunk werkende krijgt dan mag hij het altijd laten weten. Hier tot hier toe nog niet gelukt :(
you have mai... euh bericht
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Tomsworld schreef:Ik heb ook wat voip installaties reeds gedaan met 3CX on Prem & cloud. Meer en meer cloud, je moet idd gewoon een voip abonnement hebben met voldoende kanalen. Stel je hebt een nummer en 10 kanalen, kan je perfect met 2 mensen aan het bellen zijn en 8 in wacht, dat is een beetje het verhaal van vroeger het aantal lijnen. Voor meer info mag je altijd contacteren of hier vragen.
Voila, daar weet meteen ik genoeg mee :)

Ben zelf al lang OVH klant, tot volle tevredenheid, dus 'k ga daar al eens een trunk aanvragen...

@splitter: je info is ook hier méér dan welkom, bespaart me wat tijd..
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3724
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bssoft schreef:10 - hoe meer toeters en bellen hoe duurder de PABX
Het kan nochtans perfect gratis met FreePBX, zelfs op een Raspberry Pi van amper 50 euro.

Je moet je dan wel verdiepen in alle settings maar de flexibiliteit is ruim (echt gebruiksvriendelijk zou ik het wel niet noemen maar eens de initiele setup gedaan is valt er ook niet veel meer aan te veranderen).
Splitter schreef:ik zou dan gaan voor een trunk van OVH bijvoorbeeld, zijn betrouwbaar en dat kost je 15 euro (ex btw) voor 5 gelijktijdige gesprekken.
Bij WeePee heb je standaard een trunk van 32 lijnen/gelijktijdige gesprekken.

Kost je een goeie 1.5 euro (ex. btw) per maand.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”