HD telefonie - providers ?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
guidodejongh
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 jan 2007, 22:10
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Ik ben sinds jaren een gelukkige gebruiker van de Fritzbox - nu een 7490 (duitse versie).

Zover ik weet, kan je met de Fritzbox ook HD-gesprekken voeren (ik vermoed met de G.722 codex).

Als telefoonproviders gebuik ik, voor inkomende gesprekken, EDPnet, 3starsnet.com, sipgate.de. En voor uitgaande gesprekkenn freevoipdeal.com (een betamax clown). Zover ik weet, ondersteunt geen van deze providers HD-telefonie (codex G.722). Mijn telefoontoestellen - gigaset - zijn aangesloten op de FON1 en FON2 (ik weet dat ik ze ook rechtstreeks op de DECT van de fritzbox kan aansluiten, maar had er nooit behoefte aan).

Vraag:
1. welke VOIP providers ondersteunen HD telefonie?
2. of is er eventueel een mogelijkheid om HD telefonie op te zetten, tussen twee fritzboxen, zonder VOIP providers (en zonder dat het "ingewikkeld" wordt :))?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

guidodejongh schreef:1. welke VOIP providers ondersteunen HD telefonie?
Ik denk geen enkele ...
Zelfs indien jouw toestel een HD (G.722) verbinding zou maken met de telefonieprovider, dan moet deze dat "transcoderen" naar G.711 om het gesprek op het normale telefonie netwerk door te geven naar de transit partners. PSTN en ISDN gebruiken hiervoor de G.711 standaard.
Voor een HD gesprek zou de volledige weg tussen beide eindpunten (beller en ontvanger) in HD moeten lopen.

Zelfs een gesprek tussen 2 klanten van dezelfde provider (voorbeeld: 2 WeePee klanten) wordt getranscodeerd.
Hoewel de SIP standaard eigenlijk voorziet dat de SIP registrar alleen tussenkomt bij de opbouw van het gesprek, en dat beide eindpunten dan rechtstreeks met mekaar verbonden worden (RTP stream), en de te gebruiken codec met elkaar negotiëren, is dit in de praktijk niet het geval.
Er is een gesprek tussen klant A en de provider, en een tweede gesprek tussen provider en klant B.
Ook al vanwege de verplichting van de telefonie provider voor gerechtelijke afluistermogelijkheid.
guidodejongh schreef:of is er eventueel een mogelijkheid om HD telefonie op te zetten, tussen twee fritzboxen, zonder VOIP providers (en zonder dat het "ingewikkeld" wordt :))?
Die mogelijkheid bestaat, en eens je de instellingen hebt opgezet (éénmalig) is het niet ingewikkeld :wink: .
Je moet gewoon in Fritz!Box-A de SIP server activeren (= IP toestel toevoegen), en dan in Fritz!Box-B de andere Fritz!Box als VoIP provider instellen. En omgekeerd.

Dan kan je vanuit Fritz!Box-A naar Fritz!Box-B bellen (= intern nummer), en omgekeerd.
Dit werkt nog beter en veiliger als je een permanente VPN verbinding hebt tussen beide Fritz!Boxen.
guidodejongh schreef:Mijn telefoontoestellen - gigaset - zijn aangesloten op de FON1 en FON2 (ik weet dat ik ze ook rechtstreeks op de DECT van de fritzbox kan aansluiten, maar had er nooit behoefte aan).
De PSTN aansluitingen gebruiken en dan terug over te gaan naar DECT zal geen HD leveren.
Je kan beter (aan beide zijden) de DECT toestellen rechtstreeks op Fritz!box registreren...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

ik merk recent op dat een bepaalde Betamax server G.722 aanbied;

10.02.2021 15:38 *********@sip.megavoip.com >| G.722-HD 9968 (-) - 0 ms -
0:04 (120 ms) 77.72.168.40 <| G.722-HD 9654 (-) -
guidodejongh
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 jan 2007, 22:10
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Ook mijn Betamax en SIPGATE.DE gesprekken verlopen over HD kwaliteit, G.722 - zie screenshot.
Maar mijn gesprekken via SEWAN (ex - 3STARSNET) verlopen niet in HD kwaliteit (en nog steeds over G.711 - zee screenshot).

SEWAN helpdesk meldde me dat ze G.722 ondersteunen (maar zonder meer info). Hoe kan ik ook deze gesprekken in HD kwaliteit doen verlopen?
Of is er een andere belgische SIP provider die HD gesprekken (G.722?) aan biedt, als alternatief voor SEWAN?

Ter info: ik heb een Fritzbox 7530, met Fritz OS 7.50, met FritzFon C6

Bedankt !
Bijlagen
G.711 SEWAN (ex-3starsnet) gesprekken
G.711 SEWAN (ex-3starsnet) gesprekken
G.722 Betamax en SIPGATE.DE gesprekken
G.722 Betamax en SIPGATE.DE gesprekken
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een echt HD gesprek heb je pas als de volledige weg tussen beide eindpunten (beller en ontvanger) in HD kwaliteit verlopen.
Wat je in de Fritz!Box (Telefonie > Eigen telefoonnummers > Spraakoverdracht) ziet, is alleen de verbinding tussen de Fritz!Box en de SIP server van de provider.
De provider kan nog altijd de stream "transcoderen" naar G.711 om het gesprek naar de transit partners door te geven, toch?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

@philippe_d Wat met site-to-site VPN en zo interne telefoonoproep, moet dat de referentie zijn voor een HD gesprek?
Nog nooit echt problemen gehad de tegenpartij te verstaan, denk dat de kwaliteit van microfoon tot luidspreker niet voldoende is om echt voordeel uit HD te halen.

Waarom zou een provider bewust transcoderen indien de volgende schakel compatibel? Kost toch enkel nodeloze rekenkracht, energie, ...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
guidodejongh
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 11 jan 2007, 22:10
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 2 keer

philippe_d schreef: 08 apr 2023, 22:10 Een echt HD gesprek heb je pas als de volledige weg tussen beide eindpunten (beller en ontvanger) in HD kwaliteit verlopen.
Ik vermoed dat,
  • bij gesprekken met SIPGATE.DE, naar andere duitse nummers
  • met de BETAMAX providers naar Smartphones en Proxumus,
dit ook effectief gebeurd: de geluidsqualiteit is aanmerkelijk beter en het icoontje "HD" op de Fritz!Fon C6 is geactiveerd.

Maar bij uitgaande gesprekken van de belgische SIP providers, SEWAN, VOIPTIGER en EDPNET, is er geen G.722 codex en komt er geen "HD" icoontje op de Fritz!Fon C6 te voorschijn. Bij inkomend gesprek, naar EDPNet nummer, is er wel een "HD" icoontje.

Voor mij is het dus een raadsel waarom bij de belgische providers geen "HD" te voorschijn komt, bij uitgaande gesprekken.
Laatst gewijzigd door guidodejongh 11 apr 2023, 01:09, in totaal 2 gewijzigd.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5755
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 536 keer
Bedankt: 347 keer
Recent bedankt: 1 keer

guidodejongh schreef: 10 apr 2023, 22:46 Maar bij de belgische SIP providers, SEWAN, VOIPTIGER en EDPNET, is er geen G.722 codex en komt er geen "HD" icoontje op de Fritz!Fon C6 te voorschijn.
Als Telenet mijn Edpnetnummer belt, zie ik HD icoon.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

honda4life schreef: 10 apr 2023, 19:00 @philippe_d Wat met site-to-site VPN en zo interne telefoonoproep, moet dat de referentie zijn voor een HD gesprek?
Nog nooit echt problemen gehad de tegenpartij te verstaan, denk dat de kwaliteit van microfoon tot luidspreker niet voldoende is om echt voordeel uit HD te halen.
Er is toch wel een groot verschil in verstaanbaarheid als de G.722 codec gebruikt wordt. De spraakfrequentie is dan 50Hz tot 7.000 Hz (in tegenstelling tot standard telefonie waar de frequentieband 300 Hz - 3400 Hz is). Er wordt dus een veel groter bereik van de menselijke spraak gebruikt.

In het Fritz!Box telefoonboek staat er normaal een contact "AVM voice clip (HD)" onder het verkort nummer **799. Dat verwijst naar het "telefoonnummer" [email protected]
Hier kan je de kwaliteit beluisteren van een end-to-end HD gesprek...

Een ander leuk testnummer (die je ook in het telefoonboek kan zetten is [email protected]
Hier kan je toggelen tussen "wide band" en "narrow band" om het verschil te horen (zowel lagere frequenties als hogere).
honda4life schreef: 10 apr 2023, 19:00 Waarom zou een provider bewust transcoderen indien de volgende schakel compatibel? Kost toch enkel nodeloze rekenkracht, energie, ...
Niet bewust maar uit noodzaak. Ik denk vooral:
  • Omdat de meeste gebruikers nog op een PSTN lijn zitten. Je kan geen HD gesprek hebben als de andere kant van de lijn nog een analoog toestel gebruikt.
  • Zelfs de gebruikers die op een VoIP lijn aangesloten zijn, maar de telefonie krijgt via zijn modem, waar dan een analoog toestel wordt op aangesloten (Telenet en Proximus klanten) zijn ook niet in HD.
  • last but not least, providers als Proximus, Telenet aanvaarden geen rechtstreeks inkomende VoIP gesprekken. Dus alle communicatie via de transit partners verloopt nog op de klassieke manier, en geen idee of hier ook al HD gebruikt wordt?
    WeePee bijvoorbeeld mag geen SIP calls rechstreeks aanbieden aan Proximus, maar moet het eerst omzetten naar telefonie. Dan gaat het via de transit partners (vb Colt) naar Proximus, waar dat het dan terug omgezet wordt naar SIP (tot aan de ROP of aan de modem), en dan eventueel terug naar PSTN. :-(
Voorlopig denk ik dat HD telefonie beperkt wordt tussen klanten van dezelfde provider? Als beide gesprekspartners compatibele toestellen gebruiken (bijvoorbeeld een DECT handset direct aangesloten op een Fritz!Box of een B-box3. Een DECT toestel aangesloten op een analoge poort geeft natuurlijk ook geen HD :wink: .
satsurfer schreef: 11 apr 2023, 00:37 Als Telenet mijn Edpnetnummer belt, zie ik HD icoon.
Je bedoelt een inkomend gesprek op jouw EDPNet lijn?
Het HD symbool zegt dat er een HD verbinding is tussen jouw provider (EDPNet) en jouw toestel. Geeft volgens mij niet aan dat dit een end-to-end HD gesprek is?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”