analoge lijn naar voip

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Collega techneuten,

Ik wil een klassieke PSTN aansluiting via VOIP doorschakelen/bereikbaar maken. Iemand een suggestie welk betaalbaar materiaal ik daarvoor best gebruik?

Dit koperpaar bevindt zich in het buitenland, en de bij ons voor de hand liggende methode - ttz. omzetten van het nummer naar een voip provider - is geen optie (redenen daarvoor zijn hier niet terzake doende..)

Ik zoek dus iets waarbij we rechtstreeks kunnen op connecteren met bijvoorbeeld een softphone (of een voip telefoontoestel)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een ATA met FXO poort, zoals de SPA 3102:
https://www.broadbandbuyer.com/products ... pa3102-uk/

Deze kan je aansluiten op het koperpaar, en in/uitgaande gesprekken via VoIP doorverbinden.

Ook een Fritz!box kan je op een analoge lijn aansluiten, en gesprekken omzetten naar VoIP ..
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Die SPA3102 doet wat je wil (heb die zelf ook), maar zou ik nu eigenlijk niet meer durven kopen omwille van gebrek aan ondersteuning. Nieuwe firmware komt al jaren niet meer uit voor dit toestel.
Let ook op voor namaak (ik heb een echte en een valse, ze zijn bijna niet van elkaar te onderscheiden).
Computer(k)nul
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb het vroeger eens getest met een SPA3102 en het is me niet gelukt.
Fritzbox lijkt me beter.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Ik ben er indertijd wel in geslaagd maar gebruik het eigenlijk nooit. Ik zou even moeten graven.
Let er sowieso op dat je eerst een code moet geven vooraleer je gesprek via de VoIP-provider doorgelust wordt. Als je inbelnummer bekend geraakt...
Maar ik treed MarkDM bij: kijk eens richting Fritz!Box.
Computer(k)nul
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Een voip provider ga ik dus niet hebben... Aan de voip kant hangt enkel een softphone of een voip telefoon. Dus da's al geen risico..

En idd een Fritz is interessant (ik gebruik die zelf overigens), maar een beetje overkill. Vooral ook: als het testresultaat meevalt kan het zijn dat we een paar lijnen op die locatie gaan omzetten, en een rek vol met fritzen is wat van het goede teveel :):)
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 60 keer

Voor meerdere lijnen kan je dan bv. een Cisco SPA 8000 gebruiken.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nee toch niet. Cisco SPA 8000 is voor 8 telefoons, FXS-poorten.
TS heeft FXO-poorten nodig.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Klopt :)

Ik lees ook in diverse fora dat de Cisco ook verre van ideaal is omdat (soft?)phones niet kunnen registreren of zoiets.. (wat het aantal mogelijke softphones zou beperken).

En om de fritz piste niet helemaal te verlaten: wat zou dan het goedkoopste model zijn waar ik voip kan realiseren zonder al de overhead van wifi etc..
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Een ATA met FXO poort, zoals de SPA 3102:
Deze kan je aansluiten op het koperpaar, en in/uitgaande gesprekken via VoIP doorverbinden.
Ook een Fritz!box kan je op een analoge lijn aansluiten, en gesprekken omzetten naar VoIP ..
Doorverbinden?
Of de lijn echt omzetten in voip en dan een voip toestel erop laten inloggen via een vpn tunnel?
Klinkt mss interessant om de ouders hun thuistelefoon ook te laten afgaan in hun vakantiehuis.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 124 keer
Recent bedankt: 1 keer

Op Marktplaats.nl en Ebay.de vind je goedkope 7170 en 7270 modellen.
Daarmee kan het.
Fixedline_Calldiversion.png
Edit: ik zie dat de TS wil connecteren met een softphone.
Dat kan ook met deze Fritzboxen. Maar dan moet hun home-netwerk bereikbaar zijn van buitenaf.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Internet connectiviteit is niet echt een probleem..Zelfs een fixed ipv4 range ter beschikking, dus ik kan iedere device (fritz of iets anders) makkelijk naar buiten brengen :)

Ik ga eens zoeken naar goeie deals in FB..
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ITnetadmin schreef:Doorverbinden?
Of de lijn echt omzetten in voip en dan een voip toestel erop laten inloggen via een vpn tunnel?
Klinkt mss interessant om de ouders hun thuistelefoon ook te laten afgaan in hun vakantiehuis.
Het is inderdaad omzetten in VoIP. De functie van een telefooncentrale:
  • - je hebt een (analoge) buitenlijn.
    - je hebt de binnenlijnen: de VoiP toestellen die erop inloggen
Hoeft niet eens met een vpn tunnel, een voip toestel kan ook van buitenuit inloggen.
VPN is natuurlijk veiliger (systemen die van buitenaf bereikbaar zijn worden gretig gebruikt door hackers die dan op jouw kosten dure nummers bellen).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 maa 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Ik heb hier nog een Fritzbox 7113 liggen die daar perfect voor kan dienen (vroegere ADSL FB van Dommel in den tijd)... Is kleiner dan de gemiddelde Fritzbox en heeft een LAN en Tel/ADSL aansluiting. Je kan hem altijd overnemen voor een klein prijsje (of zelfs testen zo nodig). Stuur maar een PM indien interesse.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 735
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

@ITnetadmin: VOIP toestellen zijn idd "verlengstuk" van de analoge lijnen. De analoge binnenkomende oproep doet de softphone bellen... Omgekeerd: opgebouwd uitgaand gesprek op de softphone gaat buiten via de analoge lijn..

Hier bij ons los je dat in 123 op door je nummer te porteren naar OVH/Weepee/EDP, maar op deze specifieke locatie ( :smash2: ) moeten ze het woord nummerportering nog uitvinden :):)

@MarkDM: goeie tip: al een gratis (!) exemplaar kunnen scroren op MP om even te testen..
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

philippe_d schreef:Hoeft niet eens met een vpn tunnel, een voip toestel kan ook van buitenuit inloggen.
VPN is natuurlijk veiliger (systemen die van buitenaf bereikbaar zijn worden gretig gebruikt door hackers die dan op jouw kosten dure nummers bellen).
Kunnen voip toestellen met ddns overweg (maw inloggen op hostname)?
Either way, als het snel genoeg kan met vpn toch liever dat omwille van geen external access.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

ITnetadmin schreef:Kunnen voip toestellen met ddns overweg (maw inloggen op hostname)?
Ja natuurlijk ...
  • Zowel bij een softphone als een VoIP toestel geef je als "Registrar" de domain naam van de SIP server in.
  • Aan de kant van de server (FritzBox) moet je natuurlijk ddns activeren, ofwel een "My fritz" account aanmaken. Dan krijg je ook een domainnaam in de vorm abcdxyz.myfritz.net
  • Tenzij de FritzBox achter een bestaande router staat, en dus geen extern IP adres heeft: dan moet je de ddns naam van de router gebruiken, de nodige poorten openzetten, of eventueel de keep-alive tijd verkorten om de poorten open te houden.
ITnetadmin schreef:Either way, als het snel genoeg kan met vpn toch liever dat omwille van geen external access.
VoIP gebruikt 100 kbps upstream/downstream, snelheid van de vpn zal geen rol spelen.
  • Als de VoIP telefoon op een vaste locatie staat, en je kan zorgen voor een permanente VPN, dan is dat de beste oplossing. Zo verloopt hier de communicatie tussen de woning thuis en de vakantiewoning (2 Fritzen).
  • Als je een softphone gebruikt op een GSM bijvoorbeeld, dan is een permanente VPN wel lastig vind ik (onstabiel).
    • geen probleem voor uitgaande gesprekken: je klikt gewoon de VPN terug aan voor het gesprek.
    • voor binnenkomende gesprekken is dat moeilijker: als de vpn eruit ligt, dan mis je de inkomende calls ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”