Fritz!box CLIR instelling

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1116
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 100 keer

Weet iemand wat de exacte betekenis is van de instelling "Suppress outgoing Caller ID (CLIR)" met keuzes:

- Disabled
- CLIR via display name (dat is de standaard instelling)
- CLIR via display and user name
- CLIR for *31
- CLIR via RFC 3323 (header)
- CLIR via RFC 3325 (ID)
- CLIR via RFC 3323 (ID)

Dit vind je terug bij Telephony/Own Telephone Numbers, en is een instelling per SIP account.

Geeft dit aan op welke manier CLIR (Calling Line Identification Restriction, dus onderdrukken van de identiteit) werkt bij de bewuste SIP provider?
En waarom is "CLIR via display name" de standaard instelling?

PS. via Telephony/Telephony Devices kan men ook per telefoontoestel CLIR aan- of uitzetten. Hier staat trouwens ook de optie voor CLIP: Simple of Expanded. Wat is deze Expanded eigenlijk? Is dat voor CNIP (=ook de naam via caller-ID) ? Ik vermoed van wel, want dit is enkel beschikbaar bij analoge toestellen (niet bij ISDN, DECT noch IP).

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
MacE501
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 25 nov 2005, 12:27
Locatie: Vlaams-Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer

guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

Ik weet het, 4 jaar na de vorige reactie, maar op dit moment zijn al mijn oproepen anoniem terwijl ik dat niet wens?!

Ik heb het nagekeken in mijn Fritz!Box, bij OVH en bij mijn Bètamaxproviders, en overal staat dat de instelling NIET anoniem zou moeten zijn. Alleen is me de CLIR-instelling van de Fritz!Box 7170 niet duidelijk. Ik zou denken dat ik géén CLIR nodig heb, dus zet ik "Suppress outgoing Caller ID (CLIR)" op "Disabled". Maar ook met de standaardinstelling "CLIR via display name" verandert er niets. Heb ook eens "CLIR for *31" geprobeerd, maar nog steeds anoniem!

Op het Duitse forum vind ik alleen maar info over anoniem bellen, en niet dat het nummer meegestuurd mag worden?!
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wat Betamax (Dellmont) betreft:
  • als je een nummer wil meegeven als CLIP moet dat nummer op voorhand geregistreerd worden via de klantentool of de Mobile Voip App.
  • je kan in de klantentool één van de geregistreerde nummers aanvinken, dit nummer wordt dan standard meegestuurd bij uitgaande gesprekken.
  • In de FritzBox moet je onder "Internet nummer" het nummer vermelden dat je als CLIP wilt meesturen
  • In de Telephony settings moet je ook de optie "Use telephone number for registration" aanvinken
Wat OVH betreft heb ik geen ervaring.
Waarschijnlijk moet je het gewenste nummer (jouw OVH nummer of jouw geporteerd nummer) aanduiden op de klantentool.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Wat Betamax (Dellmont) betreft:
  • als je een nummer wil meegeven als CLIP moet dat nummer op voorhand geregistreerd worden via de klantentool of de Mobile Voip App.
  • je kan in de klantentool één van de geregistreerde nummers aanvinken, dit nummer wordt dan standard meegestuurd bij uitgaande gesprekken.
  • In de FritzBox moet je onder "Internet nummer" het nummer vermelden dat je als CLIP wilt meesturen
  • In de Telephony settings moet je ook de optie "Use telephone number for registration" aanvinken
Wat OVH betreft heb ik geen ervaring.
Waarschijnlijk moet je het gewenste nummer (jouw OVH nummer of jouw geporteerd nummer) aanduiden op de klantentool.
Dank je wel, Filip, de oplossing kwam weer uit jouw hoed getoverd! Hoewel ik op één ding na alles gedaan had wat je hierboven schreef, was dit de oplossing:
In de FritzBox moet je onder "Internet nummer" het nummer vermelden dat je als CLIP wilt meesturen
Al jaren stond er hier een willekeurig gekozen nummer. Vroeger werd ons nummer nochtans gewoon meegestuurd; geen idee waarom dat nu ineens niet meer werkt!

Het is wel verwarrend, want ik heb twee Betamaxnummers in gebruik, en nu zie ik niet meer wat via de ene of via de andere registrar moet gestuurd worden...

Voor alle duidelijkheid: in OVH en bij de registrarinstellingen stond alles juist; het was weer eens een instelling in de Fritz!Box 7170!

Nog een ander vraagje: bij de instellingen kan je "Voice Activation Detection" kiezen. Kan dit voor betere gesprekskwaliteit zorgen tijdens het up- en downloaden, juist niet of maakt dit niets uit?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

guy-pc schreef:Het is wel verwarrend, want ik heb twee Betamaxnummers in gebruik, en nu zie ik niet meer wat via de ene of via de andere registrar moet gestuurd worden...
Probeer met verschillende formaten, voorbeeld:
  • 056 123456 voor Betamax registrar 1
    0032 56 123456 voor Betamax registrar 2
    +32 56 123456 Betamax registrar 3
Niet zeker dat dit laatste formaat aanvaard zal worden door de 7110. Het nummer zonder landcode zal aanvaard worden door de Betamax registrar, op voorwaarde dat je in de klantentool een adres in België hebt gegeven ...
guy-pc schreef:Al jaren stond er hier een willekeurig gekozen nummer. Vroeger werd ons nummer nochtans gewoon meegestuurd; geen idee waarom dat nu ineens niet meer werkt!
In de klantentool van de betreffende Betamax provider moet je de gewenste CLIP aanvinken. Dan zou het moeten werken zonder dat je het nummer opgeeft in de FritzBox. Dan natuurlijk de optie "Use telephone number for registration" uitvinken.

Je hebt dus 2 opties:
  1. ofwe correcte nummer invullen en "Use telephone number for registration" AANvinken (> nummer meegestuurd door FritzBox).
  2. ofwel een willekeurig nummer invullen en "Use telephone number for registration" UITvinken (> nummer meegestuurd door Provider).
guy-pc schreef:Nog een ander vraagje: bij de instellingen kan je "Voice Activation Detection" kiezen. Kan dit voor betere gesprekskwaliteit zorgen tijdens het up- en downloaden, juist niet of maakt dit niets uit?
Geen idee.
Voice Activation Detection is vooral bedoeld om bandbreedte uit te sparen. Zolang je niet spreekt worden er geen data verstuurd (ook geen achtergrond ruis). Van zodra je spreekt zal er terug een upload stream zijn.
Dat is waarschijnlijk nog een overblijfsel van de eerste FritzBoxen, die toen nog gebruikt werden op trage ADSL verbindingen, met vooral een zeer lage upload (4 mbps down, 256k up :-( ). Die tijd is nu toch voorbij?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Bssoft
Premium Member
Premium Member
Berichten: 610
Lid geworden op: 11 dec 2012, 14:31
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 156 keer

Edward Valckx schreef: .......... Is dat voor CNIP (=ook de naam via caller-ID) ? Ik vermoed van wel, want dit is enkel beschikbaar bij analoge toestellen (niet bij ISDN, DECT noch IP).
CNIP werkt wel via het ISDN netwerk .... of het ISDN toestel of ISDN PABX dit aankon is een andere vraag 8)
CNIP is nooit een succes geweest !
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

philippe_d schreef:Voice Activation Detection is vooral bedoeld om bandbreedte uit te sparen. Zolang je niet spreekt worden er geen data verstuurd (ook geen achtergrond ruis). Van zodra je spreekt zal er terug een upload stream zijn.
Bedankt, nu begrijp ik hoe dit werkt. Ik denk inderdaad dat dat geen betere kwaliteit gaat geven voor mijn probleem met QoS ==> zie:
https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 70#p723416

Groetjes, Guy
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6310
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Op plaatsen met 'veel' achtergrondgeluid kan dit storend werken, op het moment dat jij zwijgt valt alle geluid voor je gesprekspartner weg, dat kan lijken of de lijn is uitgevallen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

Ja, meestal vind ik dat heel irritant, want er valt altijd een fractie van een seconde weg in het begin van het spreken.
guy-pc
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 25 mei 2010, 12:39
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb mijn Fritz!Box 7330 ondertussen goed (denk ik) ingesteld en deze werkt perfect. Maar ik zit nog met één probleem: anoniem bellen via mijn Bètamax-provider (PanggilanMalaysia) lukt bijna nooit. "Bijna", want af en toe lukt het wel wanneer ik naar mijn eigen gsm bel. Ik kan er geen systeem in vinden, en het lukt meer niet dan wel, zeker wanneer ik kort na elkaar bel en inhaak.

Wanneer ik de Fritz!Box het telefoongesprek via OVH laat afhandelen, is er geen probleem met anoniem bellen.

Ik kan me niet herinneren dat ik dit probleem vroeger met mijn oude Fritz!Box 7170 aan de hand had, dus vraag ik me af of de instellingen er toch iets mee te maken hebben.

Bij de Bètamax-provider hebben ze me laten weten dat ze niet kunnen garanderen dat anoniem bellen lukt:
In some cases our system unfortunately needs a caller ID to connect your calls correctly.

A caller ID depends on the provider that forwards the call.

We have no influence on this.

We normally use the phone number that you stored in your account.

If there is no number available (anymore) we use the phone number you used to verify your account with us.

If you want to use another phone number as caller ID please add this to your account and set it as caller ID.
Vragen:
  • Moet ik het doen met dit antwoord, of kan ik er toch voor zorgen dat anoniem bellen ook lukt via mijn Bètamaxprovider?
  • En zou dit alleen gelden voor PanggilanMalaysia of voor alle Dellmont Bètamax-providers?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Wil je altijd anoniem bellen, of selectief voor bepaalde gesprekken (of naar bepaalde nummers?).

Indien selectief, zou ik de Betamax provider 2 keer registreren in jouw Fritz!Box:
  1. stel jouw PanggilanMalaysia account in met CLIP:
    • telefoonnummer voor de aanmelding gebruiken: AANvinken
    • bij internetnummer geef je het gewenste nummer in dat je als CLIP wil gebruiken
  2. maak nu een nieuwe account aan, met dezelfde PanggilanMalaysia login (account zonder CLIP):
    • telefoonnummer voor de aanmelding gebruiken: NIET aanvinken
    • bij internetnummer geef je een willekeurig nummer in (of hezelfde nummer in een ander formaat).
  3. In de klantentool van PanggilanMalaysia bij Settings > Phonenummers de optie "No Caller ID" aanvinken (dit om te vermijden dat PanggilanMalaysia bij ontbreken van een CLIP toch het nummer meestuurt
Via de kiesregels kan je nu zelf bepalen welke Dellmont/PanggilanMalaysia gebruikt zal worden: deze met of zonder CLIP.
Of je kan het zelf per gesprek bepalen door de prefix van de betreffende te gebruiken (*121#, *122#).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

Om even dit oud thema terug op te rakelen.

Ik werk van thuis uit. Heb een EDPnet vaste lijn.
Onze klanten kennen enkel ons mobiel nummer. We hebben geen vast kantoor en werken van thuis uit.

Via de PC kan ik met mijn vaste lijn bellen (MicroSip). Kwaliteit is supergoed. En is ook handig (ttz...handenvrij).
M'n klanten kennen natuurlijk niet mijn vast nummer. En ik wil ook niet dat m'n klanten m'n vaste lijn beginnen kennen. Dus ik kan m'n uitgaand nummer verbergen. Maar dat wil ik ook niet. Zelf neem ik bv. nooit op als nummer verborgen is.

Is er een Fritz.box setting waarmee ik mijn mobiel nummer (of m'n naam) kan meezenden?

(Fritz!Box 7490)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik neem aan dat je uitbelt via jouw EDPNet lijn?
In dit geval is het niet mogelijk jouw GSM nummer mee te sturen als caller-d
Bij EDPNet kan je geen nummers "spoofen": je kan dus alleen kiezen tussen al- of niet meesturen van de CLIP (= jouw eigen nummer).

Wat je wel kan doen is een account aanmaken bij één van de DELLMONT providers, bijvoorbeeld MegaVoip
Deze account kan je dan instellen in de Fritz!Box, als default uitgaande lijn voor de MicroSip softphone.
Mits de correcte instellingen in de FritzBox kan je dan jouw GSM nummer als CLIP meesturen (na verificatie).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

@Philippe: zit je dan niet in het schuitje van https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=83&t=58105? Ik vind dat knap vervelend. Ik wil net niet dat mijn GSM-nummer meegestuurd wordt met oproepen vanaf de 'vaste' lijn omdat mijn madam meer belt dan ik. Ik ben nog steeds van het principe dat ik een GSM heb voor mijn gemak en niet voor dat van een ander.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ja, maar de vorige poster wilde wel degelijk zijn GSM nummer als CLIP ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

philippe_d schreef:Ja, maar de vorige poster wilde wel degelijk zijn GSM nummer als CLIP ...
Bedankt voor de Dellmont-route. Ik ga dat uittesten.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”