voip en noodnummers
-
- Pro Member
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 3 keer
Is er buiten 3starsnet nog een voip-operator die oproepen naar noodnummers - zoals 112 - ondersteunt? Bij 3stars is dat voorzien bij niet-nomadische nummers.
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
-
- Moderator
- Berichten: 17490
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
- Bedankt: 3349 keer
- Recent bedankt: 4 keer
WeePee (nog?) niet.
Ook Nomado niet volgens hun FAQ (nr 4).
Ook Nomado niet volgens hun FAQ (nr 4).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 2029
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 143 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Waarschijnlijk zullen er wel ook gewone klassieke telefoonnummers zijn die ook op de lokale noodcentrale uitkomen van uw woonplaats.
Als je die zou weten dan kon je gewoon de 100 / 101 / 112 lokaal instellen voor uw VOIP-verbindingen om die door te verbinden. Of een centraal gewoon nummer waar je dan de postcode moet ingeven voor de routering naar de lokale noodcentrale. (niet ideaal maar toch een optie denk ik), eventueel met nog een algemene operator er tussen voor hulp als men de postcode niet weet.
Zou moeten kunnen. Ik veronderstel dat ze het niet doen omdat het een riskante zaak is de verantwoordelijkheid van de correcte werking van zo'n systeem. Dat men geen gsm heeft maar enkel een nomadische voip-telefoon is wel eerder zeldzaam denk ik . Maar heb het maar voor, je wil de brandweer bellen, je hebt een telefoon vast maar het kan niet via die telefoon. Waar is de gsm weeral ? ?!!
Als je die zou weten dan kon je gewoon de 100 / 101 / 112 lokaal instellen voor uw VOIP-verbindingen om die door te verbinden. Of een centraal gewoon nummer waar je dan de postcode moet ingeven voor de routering naar de lokale noodcentrale. (niet ideaal maar toch een optie denk ik), eventueel met nog een algemene operator er tussen voor hulp als men de postcode niet weet.
Zou moeten kunnen. Ik veronderstel dat ze het niet doen omdat het een riskante zaak is de verantwoordelijkheid van de correcte werking van zo'n systeem. Dat men geen gsm heeft maar enkel een nomadische voip-telefoon is wel eerder zeldzaam denk ik . Maar heb het maar voor, je wil de brandweer bellen, je hebt een telefoon vast maar het kan niet via die telefoon. Waar is de gsm weeral ? ?!!
-
- Pro Member
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 3 keer
Nochthans heeft het een groot voordeel om noodnummers te kunnen bellen, zonder van de GSM gebruik te moeten maken. Stel, je krijgt een beroerte en je kan daardoor niet of nog heel moeilijk/onduidelijk praten.
Heb je een vaste lijn: geen probleem. Je belt de 100/112, de dispatcher wéét waar je zit en zal de hulpdiensten sturen. Daarom ben ik niet op zoek naar work-arounds à-la programmeer dan maar het lokale noodnummer.
Om die reden overweeg ik naast mijn levenslang gratis abonnement op een nomadisch voip nummer (gesprekken wel te betalen!) toch te betalen voor een niet-nomadisch voip nummer.
Heb je een vaste lijn: geen probleem. Je belt de 100/112, de dispatcher wéét waar je zit en zal de hulpdiensten sturen. Daarom ben ik niet op zoek naar work-arounds à-la programmeer dan maar het lokale noodnummer.
Om die reden overweeg ik naast mijn levenslang gratis abonnement op een nomadisch voip nummer (gesprekken wel te betalen!) toch te betalen voor een niet-nomadisch voip nummer.
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
-
- Moderator
- Berichten: 17490
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
- Bedankt: 3349 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik ben het met jou eens dat het gebrek aan support voor noodnummers een serieuze beperking is voor VoIP, en dat "neem je GSM maar" niet altijd de beste oplossing is in noodsituaties.
Oplossingen zijn zoals je hierboven aangaf:
Bij mij thuis is hiervoor een verwittiging aangebracht op ieder telefoontoestel. Ik heb ook het geografisch nummer van de lokale politiezone op de toestellen vermeld. Dit is een bruikbaar alternatief:
Hiervoor zijn nog een aantal technische, administratieve en juridische obstakels aan te pakken.
Oplossingen zijn zoals je hierboven aangaf:
- - een abbonement nemen op een niet-nomadisch nummer (vb bij 3*).
- de pstn lijn behouden voor nood.
Bij mij thuis is hiervoor een verwittiging aangebracht op ieder telefoontoestel. Ik heb ook het geografisch nummer van de lokale politiezone op de toestellen vermeld. Dit is een bruikbaar alternatief:
- alle telefoongesprekken naar het centrale nummer van de lokale politiezone worden opgenomen, en jouw nummer geregsitreerd.
- buiten kantooruren worden deze gesprekken - inclusief CLIP - omgeleid naar de provinciale politie noodcentrale in Brugge.
Hiervoor zijn nog een aantal technische, administratieve en juridische obstakels aan te pakken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 23 keer
goed bijhouden uwe discovery...Die bestaat niet meer... ook al is ie al paar keer goed "geindexeerd" geweest...
nog alleen Classic & Raw Copper... (en raw copper is duurder dan discovery
nog alleen Classic & Raw Copper... (en raw copper is duurder dan discovery
-
- Pro Member
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik denk inderdaad dat dit het meest werkbare alternatief is, ofwel 20 € betalen / jaar voor geografische voip van 3*. Momenteel zullen oproepen naar dergelijke locale noodcentrales voor verwarring zorgen. Met mijn nomadisch nummer zien ze een 03 nummer bellen, terwijl ik tegenwoordig in de zone 015 woon. Eer je dat hebt uitgelegd...philippe_d schreef:Ik denk dat de wetgever de VoiP providers in de toekomst zal verplichten om de toegang tot nooddiensten beschikbaar te maken, zoals dit al in vele gevallen gebeurd in het buitenland (gebruiker kan dit zelf aan- en uitzetten).
- alle telefoongesprekken naar het centrale nummer van de lokale politiezone worden opgenomen, en jouw nummer geregsitreerd.
- buiten kantooruren worden deze gesprekken - inclusief CLIP - omgeleid naar de provinciale politie noodcentrale in Brugge.
Hiervoor zijn nog een aantal technische, administratieve en juridische obstakels aan te pakken.
Misschien is het dan nog het beste dergelijke noodoproep te laten verlopen via een Betamaxcloon waar je een CLIP van je gsmnr kan koppelen.
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
-
- Moderator
- Berichten: 17490
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
- Bedankt: 3349 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Dat zou toch ook tot verwarring aanleiding kunnen geven. Je zou dus vanop één locatie de nooddiensten bellen, maar als CLIP een gsm nummer die zich toevallig op een andere locatie zou kunnen bevinden ?? Lijkt me niet verstandig, dan maar beter direct de GSM gebruiken om naar hulpdiensten te bellen.freakske_b schreef:Misschien is het dan nog het beste dergelijke noodoproep te laten verlopen via een Betamaxcloon waar je een CLIP van je gsmnr kan koppelen.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 3 keer
Denk toch dat ik het zo ga oplossen. 's Nachts staan alle GSMs af en kunnen maar enkele belangrijke contacten - zo ingesteld op de fritzbox - ons bereiken op onze nomadische voip. Voor noodgevallen ligt er een DECT naast ons bed en daarmee wil ik de nooddiensten kunnen bereiken.
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
-
- Pro Member
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 3 keer
Handig om te weten fdgroote, bedankt voor de tip. Maar door mijn werkgever ben ik gebonden aan Telenet en Belgacom. Bovendien heb je bij EDP geen packs met digitale TV.
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
-
- Pro Member
- Berichten: 313
- Lid geworden op: 25 aug 2007, 14:45
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 18 keer
De noodnummers-kwestie is een van de redenen waarom ik de discovery line hou.
Nu, iets waar ik aan dacht, wat hier nog niet voorbijkwam.
Het volgende (ik weet alleen niet op het kan met de Fritz box)
én of het wel mag.....
- Je Fritz box gebruiken als een soort van gsm gateway (genre simbox)
- Als je dan een noodnummer belt, gaan deze met een prepaid sim kaart.
Op die manier zijn noodnummers ook bereikbaar, zonder dat er een maandelijks abbonement aan vasthangt
én de gebruikers hoeven niet te weten hoe het systeem werkt. (ook bvb een buitenstaander hoeft niets te weten om
een noodnummer te kunnen draaien)
(*) Ik lees in de kleine lettertjes een verbod op simboxen bij veel operatoren.
Hoe kan men dit opsporen? Doordat de gebruiker altijd aangemeld is op dezelfde mast?
EDIT: ik lees dat je een simbox in de plaats van de analoge lijn kan aansluiten. Interessant...
Nu, iets waar ik aan dacht, wat hier nog niet voorbijkwam.
Het volgende (ik weet alleen niet op het kan met de Fritz box)
én of het wel mag.....
- Je Fritz box gebruiken als een soort van gsm gateway (genre simbox)
- Als je dan een noodnummer belt, gaan deze met een prepaid sim kaart.
Op die manier zijn noodnummers ook bereikbaar, zonder dat er een maandelijks abbonement aan vasthangt
én de gebruikers hoeven niet te weten hoe het systeem werkt. (ook bvb een buitenstaander hoeft niets te weten om
een noodnummer te kunnen draaien)
(*) Ik lees in de kleine lettertjes een verbod op simboxen bij veel operatoren.
Hoe kan men dit opsporen? Doordat de gebruiker altijd aangemeld is op dezelfde mast?
EDIT: ik lees dat je een simbox in de plaats van de analoge lijn kan aansluiten. Interessant...
- Ofloo
- Elite Poster
- Berichten: 5271
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
- Locatie: BALEN
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Wat je misschien eventueel zou kunnen doen, is zelf verkorte nummers maken, bij weepee ze hebben ook een vast nummer voor noodopproepen, dan zelf 112 of 100 101 doorverwijzen naar dit vast nummer. Als je voip centrale dit ondersteund, .. en anders zelf een serverke draaien.philippe_d schreef:WeePee (nog?) niet.
Ook Nomado niet volgens hun FAQ (nr 4).
lol, ik zie het al voor me, 112 hallo, .. nee ik ben iets aan het testen vanwege het voip topic op userbase.. bedankt voor de medewerking ..fdgroote schreef:met EDP telephony (voip en raw copper) bel ik noodnummers
[ Post made via mobile device ]
EDIT:
binnenkort moet BGC weer overal telefooncellen plaatsen om noodnummer te kunnen bellen, hehe vanwege de overgang naar VOIP, ik vind het een beetje belachelijk dat het niet kan/mag, .. dat ze eens gewoon erop zetten als het nummer aan een voip account gekoppeld wordt, wat kan dat nu maken, .. bij een gsm weten ze toch ook niet waar je zit, nu valt het wel mee maar helemaal in het begin konden ze toch ook niet zien waar je zat. OK als je dat nu niet kan bij providers zoals betamax zeg ik nog van ja.. maar weepee zou zijn normandische nummers toch moeten kunnen voorzien van noodnummer. 'k vind het gewoon een idiote zaak.
-
- Moderator
- Berichten: 17490
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
- Bedankt: 3349 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ga naar website van 3stars, en klik door naar de FAQJelly schreef:Waar vind je de informatie terug dat 3*net dit wel ondersteund?
- V: Wat is het verschil tussen een nomadische en geografische nummer?
A: Een nomadisch nummer kunt u overal in de wereld gebruiken, wetende dat de hulpdiensten u nooit zullen kunnen vinden daar zij uw adres niet kennen. Daarentegen zullen de hulpdiensten u wel vinden met een geografisch nummer, maar kunt u het enkel vanaf een welbepaalde plaats gebruiken.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 04 feb 2011, 13:55
- Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
- Bedankt: 3 keer
Volgens mij kunnen ze dat onmiddellijk zien aan het Het IMEI (International Mobile Equipment Identity)-nummer van het toestel. Als ze het criterium "altijd aangemeld op dezelfde mast" zouden gebruiken zouden de bewoners van bejaardentehuizen een probleem hebben...vasonline schreef:(*) Ik lees in de kleine lettertjes een verbod op simboxen bij veel operatoren.
Hoe kan men dit opsporen? Doordat de gebruiker altijd aangemeld is op dezelfde mast?...
vasonline schreef:EDIT: ik lees dat je een simbox in de plaats van de analoge lijn kan aansluiten. Interessant...
Van dit alternatief maak ik momenteel gebruik, kwestie van de nooddiensten te kunnen bellen. Maar daarmee weten de nooddiensten nog steeds niet onmiddellijk waar je bent, in tegenstelling tot een oproep via een vaste lijn. En dat kan een probleem zijn als je jezelf niet of niet goed meer kan uitdrukken.
Maar mijns inziens kan dat toch niet zoooo moeilijk zijn om op te lossen. Het zou toch mogelijk moeten zijn om te zeggen: een voip oproep van dat sipdevice met code x als unieke identificatie (vb. een Fritzbox) is gekoppeld aan dat adres. Mobiele sipdevices zouden nog steeds uitgesloten moeten blijven, omdat ze mobiel zijn.
Of zie ik dat te simpel?
voip en modem via Fritzbox 7360 OS 6.31: OVH inkomend, uitgaand vaste lijnen - freevoipdeal naar GSM
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
Wifi via Amplifi HD
proximus pack Familus = TV + internet + vaste lijn
Xiaomi Mi 8 met businesspack Orange
-
- Moderator
- Berichten: 17490
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
- Bedankt: 3349 keer
- Recent bedankt: 4 keer
* Zoals met alle noodoproepen vanaf een GSM is er een plaatsbepaling aan de hand van de masten, maar dat geeft natuurlijk nog altijd niet het excacte adres.freakske_b schreef:Maar daarmee weten de nooddiensten nog steeds niet onmiddellijk waar je bent, in tegenstelling tot een oproep via een vaste lijn. En dat kan een probleem zijn als je jezelf niet of niet goed meer kan uitdrukken.
* In geval van een abonnement bezit de operator de naam en het adres van de abonnee - en in geval van pre-paid kan de klant via de website zijn adres registreren - maar dat is natuurlijk niet noodzakelijk het adres vanwaar de oproep komt ...
In feite is het "simpel" op te lossen:freakske_b schreef:Maar mijns inziens kan dat toch niet zo moeilijk zijn om op te lossen
- de klant zou zelf moeten kunnen opteren of hij toegang tot de hulpdiensten wenst of niet.
- de klant moet dan zelf - online - zijn adresgegevens kunnen wijzigen (voorbeeld bij tijdelijke afwezigheid).
De implementatie is toch niet zo eenvoudig, en er zijn volgens mij nog een aantal technische, administratieve en juridische hindernissen te overbruggen.
- technisch:
- de VoIP provider moet de noodoproepen kunnen doorschakelen naar de correcte noodcentrale (aan de hand van het adres door de klant geregistreerd.)
- de VoIP provider moet een systeem hebben om die klantgegevens aan de nooddiensten mee te delen. - administratief:
- de VoiP provider moet ervoor zorgen dat de klant kan opteren voor toegang tot nooddiensten.
- en ervoor zorgen dat de klant op een eenvoudige wijze - online - de gegevens kan aanpassen (vb op vakantie adres). - juridisch: de VoIP provider zal zich moeten kunnen indekken voor als er iets fout loopt:
- voorbeeld als er een dode valt wegens gebrekkige werking van de dienst ?
- zal moeten kunnen bewijzen dat de klant voldoende geïnformeerd werd over het systeem.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1929
- Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
- Locatie: Berlare (O-Vl)
- Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
- Bedankt: 124 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dit verbod is er omdat simboxen veelal gebruikt worden firma's die veel bellen naar gsm.vasonline schreef:(*) Ik lees in de kleine lettertjes een verbod op simboxen bij veel operatoren.
Ik ken iemand waar dat zo is op 't werk. De telefooncentrale leidt er alle oproepen naar gsm over de simbox. Die heeft een gunstig abonnement hiervoor.
Dat willen de operatoren vermijden met hun verbod op simboxen. Toepassing waar wij hier aan denken zijn volgens mij geen probleem. Je moet dan eerder opletten dat er niet te weinig oproepen zijn.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 2029
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 143 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik ben ook bij weepee .... waar kan men dat alternatief vast nummer voor noodoproepen vinden?Ofloo schreef: Wat je misschien eventueel zou kunnen doen, is zelf verkorte nummers maken, bij weepee ze hebben ook een vast nummer voor noodopproepen, dan zelf 112 of 100 101 doorverwijzen naar dit vast nummer. Als je voip centrale dit ondersteund, .. en anders zelf een serverke draaien.
-
- Moderator
- Berichten: 17490
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
- Bedankt: 3349 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik heb geen weet van "één vast nummer voor noodoproepen" bij WeePee.
Iedere dienst is natuurlijk wel bereikbaar via eigen vaste nummers, maar er is géén "nationaal" vast noodnummer (voor zover ik weet).
Mijn "oplossing" voor het probleem is het vast nummer van de lokale politiezone.
Ik heb geen idee hoe het werkt in andere politiezones, maar als je bij ons (Waregem, zone "Mira") het algemeen nummer draait van de lokale politie (056 626700) dan krijg je een keuzemenu:
Het gesprek wordt altijd opgenomen, en ze krijgen je nummer te zien (als je natuurlijk de CLIP hebt meegegeven).
Dus voor mij is "056 626700 + optie 1" gelijk aan "101".
Ik ben er zeker van dat, in geval van brand / ongeval / medische nood, je via dit nummer wel verder geholpen kan worden. De provinciale 100 centrale zal ook wel bereikbaar zijn via een vast nummer, alleen weet ik dit nummer (nog) niet
Iedere dienst is natuurlijk wel bereikbaar via eigen vaste nummers, maar er is géén "nationaal" vast noodnummer (voor zover ik weet).
Mijn "oplossing" voor het probleem is het vast nummer van de lokale politiezone.
Ik heb geen idee hoe het werkt in andere politiezones, maar als je bij ons (Waregem, zone "Mira") het algemeen nummer draait van de lokale politie (056 626700) dan krijg je een keuzemenu:
- druk 1 voor dringende politiehulp.
- druk 2 voor ....
Het gesprek wordt altijd opgenomen, en ze krijgen je nummer te zien (als je natuurlijk de CLIP hebt meegegeven).
Dus voor mij is "056 626700 + optie 1" gelijk aan "101".
Ik ben er zeker van dat, in geval van brand / ongeval / medische nood, je via dit nummer wel verder geholpen kan worden. De provinciale 100 centrale zal ook wel bereikbaar zijn via een vast nummer, alleen weet ik dit nummer (nog) niet
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Berichten: 405
- Lid geworden op: 14 okt 2004, 17:52
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 36 keer
Voor 101 bel je gewoon het nummer van je lokale politiezone.
Voor 100, brand en dergelijke bel je gewoon het nummer van de brandweer welke tussenkomst in uw stad of gemeente.
Trouwens zie ik niet echt een probleem, de mensen die via Weepee, 3starsnet en dergelijke bellen zullen ook wel een gsm hebben zeker.
En daarmee bel je gewoon 112. Ik woon momenteel 25 jaar op hetzelfde adres en heb in die tijd slechts één maal beroep moeten doen op de noodnummers.
Onderweg is het me al meermaals overkomen, maar dan was er natuurlijk de gsm. En wie is vandaag de dag geen gsm bezitter? Zelf mijn ouders van 75 bellen allebei met gsm.
Voor 100, brand en dergelijke bel je gewoon het nummer van de brandweer welke tussenkomst in uw stad of gemeente.
Trouwens zie ik niet echt een probleem, de mensen die via Weepee, 3starsnet en dergelijke bellen zullen ook wel een gsm hebben zeker.
En daarmee bel je gewoon 112. Ik woon momenteel 25 jaar op hetzelfde adres en heb in die tijd slechts één maal beroep moeten doen op de noodnummers.
Onderweg is het me al meermaals overkomen, maar dan was er natuurlijk de gsm. En wie is vandaag de dag geen gsm bezitter? Zelf mijn ouders van 75 bellen allebei met gsm.
Vandaag aan de hand ... wisten niet dat we geen noodnummer konden bellen, collega met pijn in borst op de grond, geen bereik gsm in gebouw, collega buiten gaan staan om te bellen ... vragen voor patient ... terug naar binnen lopen en gelukkig toch de lijn kunnen open houden! Noodnummers moeten ook met vaste lijn gebeld kunnen worden
-
- Pro Member
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
- Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
- Bedankt: 18 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Het probleem met VoIP is dat je ook in Rusland kan inloggen op het voipaccount en dan krijg je de verkeerde hulpverleners aan de lijn krijgt die niet kunnen komen. Zorgen dat je ook een mobiel in huis hebt en anderen in je huis informeren.
Op het werk moet het management wel een procedure voorzien in overleg met de IT. Geen bereik helpt dan ook niet.
Op het werk moet het management wel een procedure voorzien in overleg met de IT. Geen bereik helpt dan ook niet.
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 2029
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
- Bedankt: 143 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Wat er vooral zou moeten komen is een update van het internationale telefoniesysteem. Met een autorisatie- en identificatielaag.
Zodat je een telefoonnummer ondubbelzinnig kan koppelen aan uw identiteit. Dat spoefing van telefoonnummers onmogelijk maakt. Zodat je geavanceerde controles en opties kunt activeren. Ingebakken in het telefoniesysteem zelf. Niet via diensten van een derde partij.
Ik wil anonieme oproepen blokkeren/oproepen van bellers die een niet-geverificeerd nummer gebruiken. Enkel bepaalde nummers toelaten, bepaalde landen ... Dat je direct aan het telefonie-controlesysteem kun melden als het het spam oproep was en zo het systeem kun leren om die te blokkeren.
Nu is het letterlijk het Wilde Westen. Iedereen kan naar iedereen bellen met een vals nummer en de bestemmeling kan daar niets aan doen. Of het moet zijn dat die iets als een Fritzbox heeft dat op dat niveau bepaalde beperkingen kan opleggen. Hier in België valt dat nog mee maar zoals ik hoor is in de USA en Canada de situatie heel erg met robocalls en oplichters die vele, vele keren per dag bellen.
Zodat je een telefoonnummer ondubbelzinnig kan koppelen aan uw identiteit. Dat spoefing van telefoonnummers onmogelijk maakt. Zodat je geavanceerde controles en opties kunt activeren. Ingebakken in het telefoniesysteem zelf. Niet via diensten van een derde partij.
Ik wil anonieme oproepen blokkeren/oproepen van bellers die een niet-geverificeerd nummer gebruiken. Enkel bepaalde nummers toelaten, bepaalde landen ... Dat je direct aan het telefonie-controlesysteem kun melden als het het spam oproep was en zo het systeem kun leren om die te blokkeren.
Nu is het letterlijk het Wilde Westen. Iedereen kan naar iedereen bellen met een vals nummer en de bestemmeling kan daar niets aan doen. Of het moet zijn dat die iets als een Fritzbox heeft dat op dat niveau bepaalde beperkingen kan opleggen. Hier in België valt dat nog mee maar zoals ik hoor is in de USA en Canada de situatie heel erg met robocalls en oplichters die vele, vele keren per dag bellen.
-
- Moderator
- Berichten: 17490
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
- Bedankt: 3349 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Het bereiken van Hulpnummers vanaf een VoIP telefoon moet perfect kunnen, en zou eigenlijk door het BIPT verplicht moeten worden voor alle providers die een Belgische Telecom licentie hebben.
Het feit dat een VoIP telefoon ook vanop een andere locatie kan gebruikt worden, zou geen reden mogen zijn om het niet aan te bieden:
zie mijn post van 2011: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 99#p370408
Intussen 8 jaar verder, nog niets veranderd
Het feit dat een VoIP telefoon ook vanop een andere locatie kan gebruikt worden, zou geen reden mogen zijn om het niet aan te bieden:
- - Iemand die een "vaste lijn" heeft van Proximus, en zijn VoIP login gekregen heeft, kan deze ook gebruiken vanuit het buitenland.
- Idem voor OVH, EDPNet, 3-Starsnet die wel toegang tot Hulpdiensten mogelijk maakt.
- Iemand die vanuit het buitenland een VPN naar huis instelt, kan ook met zijn thuislijn uitbellen, enz
zie mijn post van 2011: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 99#p370408
Intussen 8 jaar verder, nog niets veranderd
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.