FB geeft andere caller ID dan telefoon?

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Dit is nu de tweede keer dat ik dit "probleem" voorheb...

We krijgen een ongewenste telefoon binnen (in de categorie MS support en aanverwanten). We hebben een aantal dect toestellen op de FB7590 staan. Op onze Alcatel en Philips DECT verschijnt een 0476 nummer als opbeller (sorry geen screenprintje van genomen..), op een FritzFon én in de call log van de FB verschijnt een nummer 0016516.

Nu heb ik dus een dubbel probleem..
1/ Hoe kan het dat op sommige DECT toestellen dit ander nummer verschijnt
2/ Hoe kan het dat dit 0016516 nummer niét werd gefilterd door de FB, aangezien ik een rule heb om alle internationale ("00") nummers af te leiden naar voicemail? (deze rule werkt onder normale omstandigheden perfect, te merken aan de hoeveelheden buitenlandse nummers die ik tegenkom in de call log..)
SNAG-0006.jpg
(9.14 KiB) Nog niet gedownload
SNAG-0005.jpg
(37.58 KiB) Nog niet gedownload
fmcstaartmees
Member
Member
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 feb 2021, 10:24
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 9 keer

dat 0476 nummer is gespoofed terwijl dat 001 waarschijnlijk het echte nummer is?
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Ze mogen wat mij betreft spoofen zoveel ze willen, maar het basisprobleem blijft bestaan... dat de fritzbox zélf ook niet getriggerd wordt door dat (fake, want veel te kort) 00 nummer...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

tdemeyer schreef:1/ Hoe kan het dat op sommige DECT toestellen dit ander nummer verschijnt
2/ Hoe kan het dat dit 0016516 nummer niét werd gefilterd door de FB, aangezien ik een rule heb om alle internationale ("00") nummers af te leiden naar voicemail?
De enige mogelijke verklaring die ik heb, is dat de binnenkomende oproep de informatie had over het nummer (CLIP) en de naam (CNIP).
  • - als nummer werd het 0476 (of +32 476) nummer meegestuurd (dat dan ook verscheen op je DECT).
    - als "naam" werd 0016516 meegestuurd?
Dat zou dan ook verklaren waarom:
  1. je 0016516 ziet in de FritzBox oproeplijst.
    Deze oproeplijst bevat altijd de naam (ofwel meegestuurd via CNIP, ofwel resolved via het telefoonboek) - pas als er geen naam is, het oproepnummer (zoals op je GSM).
  2. het nummer niet gefilterd werd door de 00 filter (gezien een 0476 nummer).
Misschien ver gezocht?
Open eens de FritzBox oproeplijst op je PC scherm, en beweeg met de muis over het "naam/telefoonnummer" veld.
Wellicht zie je daar nu: 0016516 = 0476xxx ??
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Philippe,

Spot on, as usual :)
Open eens de FritzBox oproeplijst op je PC scherm, en beweeg met de muis over het "naam/telefoonnummer" veld.
Wellicht zie je daar nu: 0016516 = 0476xxx ??
Dat staat er dus effektief...

Damn.. Gaan ze nu op die manier beginnen.. Moet ik misschien even bekijken of ik bij OVH de CNIP kan blokkeren... Ik heb een 10-tal van die 0016516 entries in de call log staan, telkens met een ander (onbestaand..) telefoonnummer eraan: met alle mogelijke zonenummers..
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Met de CNIP te blokkeren (bij OVH) kom je niet verder.
Dan verschijnen die onbestaande nummers, en die geraken door je "00" filter?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Da's waar, het gaat hem hier dan enkel nog om het échte nummer te zien n de logs en op de fritzfons..
Maar voor het filteren van dergelijke calls zie ik niet direct een oplossing..

Ik had al halvelings gedacht om uit te gaan kijken naar een IVR als extra tussenlaag.. Druk 1 voor Nederlands, druk 2 voor Frans etc.. (en dan alles wat geen nederlands is naar voicemail)...Gewoon om het ze wat lastiger te maken . Maar ik heb te weinig kennis van VOIP en dito centrales om dat zelf op te zetten..

Of doorschakelen naar Lenny :) :) :) Maar 't schijnt dat dat ook niet meer kan..
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

tdemeyer schreef:Maar voor het filteren van dergelijke calls zie ik niet direct een oplossing..
Misschien iets met een telefoonboek, waarbij je "0016561" als een contact toevoegt?
tdemeyer schreef:Of doorschakelen naar Lenny :) :) :) Maar 't schijnt dat dat ook niet meer kan..
Geen idee of Lenny nog "live" is.
Maar blijkbaar kan je de soundfiles downloaden, en als een "custom destination" instellen op bijvoorbeeld FreePBX
https://www.crosstalksolutions.com/howt ... ith-lenny/
Maar dat helpt jouw FritzBox probleem niet direct :-(
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 736
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

'k Ga mij eens verdiepen in freepbx :) Een mens is nooit te oud om te leren.

Ik zit in mijn hoofd met volgend scenario:
- Inkomende oproep waarvan nummer in mijn FB telefoonboek staat -> mag gewoon doorgaan (mijn schoonmoeder en mijne baas van 't werk mogen nog bellen :) )
- Al de rest via freepbx met IVR en menutje voor taalselectie :) 1 voor NL, 2 voor FR, 3 voor EN. Misschien is dat dan al wat te ingewikkeld voor mijn Indische vrienden van MS..
1 laat ik door, 2 komt op een voicemailbox, 3 stuur ik naar een lokale Lenny.. :)

Naast het belangrijkste feit dat ik misschien along the way wat bijleer gedurende mijn experimenteerwerk wordt dat lachen denk ik.. (al jammer dat er -- voor zover ik weet - geen NL of FR Lenny taalfiles bestaan..)
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”