ip address van smartphone

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

Weet er iemand hoe dikwijls het ip-address van een smartphone verandert ?
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bedoel je wifi? Mobiel internet?

Ik denk elke keer dat je verbinding wegvalt je kans hebt op een nieuw ip.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Catchthemoment schreef:Weet er iemand hoe dikwijls het ip-address van een smartphone verandert ?
Dat zal vooral afhangen van uw DHCP setting van uw router.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

En hoe vaak de smartphone (al dan niet opzettelijk) van MAC-adres wisselt. Nieuw MAC-adres is in regel nieuw IP-adres tenzij de DCHP-pool zo klein zou zijn dat er maar één IP-adres uitgedeeld kan worden.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik neem aan dat de TS het over zijn data verbinding (4G) heeft?

Hou er rekening meet dat de meeste (of alle) mobile providers gebruik maken van CGNAT, en je dus géén publiek IP adres krijgt.
Bij Proximus kan je de CGNAT laten uitzetten, bij anderen weet ik niet (Bij Proximus moet je wel geluk hebben dat je botst op een Helpdesk medewerker die begrijpt wat je bedoelt, het is gewoon één vinkje aan- of uitzetten op je profiel).

Het "intern" (CGNAT) IP adres kan dat wel veranderen bij het aan/uitzetten van mobiele data, maar het kan even goed gebeuren dat je extern IP adres hiermee niet verandert.
Vergelijk het met je thuis router: zelfs als je Smartphone van jouw WiFi router een ander IP adres krijgt, blijft het externe IP adres van je router hetzelfde, en gaat jouw Smartphone via hetzelfde IP adres op het internet.

Je kan dat ook zelf eens testen, door op jouw Smartphone de Vliegtuigmodus even uit/aan te zetten: hiermee onderbreek je de data verbinding. Resultaat bij Mobile Vikings:
- voor onderbreking:
  • interne IP: 10.153.152.242
    extern ip: 185.194.187.16
- nà onderbreking:
  • interne IP: 10.100.23.67
    extern ip: 185.194.187.238
Hier dus toevallig een nieuw extern IP gekregen (maar bij sommige providers blijf je toch hetzelfde externe IP behouden en verandert alleen het interne IP.

PS. In het voorbeeld hierboven zien we ook dat Mobile Vikings de RFC regels voor CGNAT niet volgt (RFC 6598). Het CGNAT IPv4 adres zou eigenlijk een 100.64.0.0/10 moeten zijn.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Catchthemoment
Plus Member
Plus Member
Berichten: 155
Lid geworden op: 22 jan 2012, 20:18
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb een klein zwave domotica systeem waar ik wil vaststellen of onze telefoons aanwezig zijn in het huis...om zodoende te kunnen zeggen dat we thuis zijn of niet (we hebben onze telefoons toch altijd bij).
Dit zou kunnen door de telefoons te "pingen"...doch als het ip adres constant verandert , heeft dit geen zin natuurlijk.
Gebruikersavatar
Data technicus
Premium Member
Premium Member
Berichten: 689
Lid geworden op: 21 mei 2020, 14:39
Locatie: Spalbeek (Hasselt)
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bij samsung toestellen kun je instellen dat u mac adres willekeurig is.
Bijlagen
Screenshot_20210222-205045_Settings.jpg
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Kan je je smartphone op je router geen fixen ip adres geven?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1605
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 149 keer

In je router, bij de dhcp settings voor de mac adressen van je gsm's een vast adres reserveren, dan krijgt je smartphone op wifi altijd hetzelfde adres, dit kun je dan pingen.
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 438
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

Ik heb hier TP-Link Deco E4 - Multiroom draaien. als ik hier nakijk wie er allemaal op mijn netwerk komt kan ik toch perfekt toelaten dat de buurvrouw haar smartphone connecteert op mijn gastnetwerk. alsook de telefoon van de kuisvrouw kan zo op mijn gastnetwerk.

Blijkbaar hebben die toch dan een vast ip adres ander kan ik deze niet telkens toelaten.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

@de 3 laatste posters...
Jullie vertellen alle drie hetzelfde, maar dat werkt alleen als de smartphone hetzelfde MAC adres behoudt.
Het probleem is dat sommige smartphones blijkbaar een random MAC gebruiken, en dus het "vast" IP omzeilen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Stroper
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 24 aug 2011, 10:27
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 155 keer
Recent bedankt: 1 keer

Is dacht dat dat willekeurig MAC-adres alleen plaatsvond zolang je geen authenticatie maakt met het wifi-netwerken(om wifi-tracking tegen te gaan).
En je telefoon het echt Mac-adres geeft als het een bekend netwerk is.
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1372
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 114 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ken Android niet, maar bij iOS kan je op je iPhone ook manueel een ip instellen, als je een kiest buiten de dhcp range, is dat dus perfect mogelijk.
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 6009
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 507 keer
Recent bedankt: 3 keer

philippe_d schreef:@de 3 laatste posters...
Jullie vertellen alle drie hetzelfde, maar dat werkt alleen als de smartphone hetzelfde MAC adres behoudt.
Het probleem is dat sommige smartphones blijkbaar een random MAC gebruiken, en dus het "vast" IP omzeilen?
Dit is meestal in te stellen per wifi netwerk. Op mijn OnePlus8 kan ik dit - m'n eigen netwerk gebruik ik een vast (device) MAC, de overige zijn randomized. In te stellen in de WiFi settings.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8269
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

Stroper schreef:En je telefoon het echt Mac-adres geeft als het een bekend netwerk is.
Helaas niet op iOS!!! Je kan dat wel instellen, maar het is niet de default setting. Het private adres roteert trouwens ook.

Heel vervelend voor het netwerkbeheer en zonder MDM. Kan wel opgelost worden met authenticatie obv AnyConnect, maar dan moeten ze weer een aparte app openen.

Wat de privacymeerwaarde hiervan is terwijl identifiers als "Karens-iPhone" wel nog gewoon door het toestel verzonden worden via mDNS/Bonjour is mij trouwens onbekend. Zelfs die naam veranderen is nog zinloos, je moet dat dagelijks (manueel) veranderen om niet getrackt te kunnen worden, maar gezien je waarschijnlijk de enige bent die dat zou doen kan ik je enkel obv daarvan ook tracken (zoek het toestel dat dagelijks een andere naam heeft...).
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”