Ervaringen Qi laden + Google Auto

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De Renault Zoe waar ik mee rij heeft standaard maar eventjes 4 USB poorten : 2 vooraan, 2 achteraan. Zeer leuk, zeker in combinatie met Google Auto. Alleen blijkt het vinden van "het juiste kabeltje" nog niet zo simpel te zijn. Aangezien de auto is uitgerust als deelwagen (ik heb de reservewagen van de vloot genomen) zit er standaard zo een 3-in-1 USB kabel in de USB poort (USB-C, micro USB en apple plug). Als ik daar de smartphone (huawei P30) aan koppel dan werkt dat eventjes, maar dan valt het plots uit en is het gedaan. Met mijn 2 el-cheapo USB-C kabels heb ik identiek hetzelfde probleem. De originele Huawei kabel (die aan de lader hangt) werkt dan weer wel heb ik de indruk.

Alleen : de auto heeft standaard ook nog een Qi laadvlak! De telefoon ondersteunt Qi niet, maar ik zie op internet wel meerdere oplossingen hiervoor die je moet kleven aan de achterkant van je smartphone, en waar je met een flexibel dun plat kabeltje naar de USB-C poort van de smartphone gaat. Als je wat verder kijkt blijkt dat Qi laders geen probleem zouden hebben met een bepaalde stoffen tussen de smartphone en de lader. Dus in plaats van het te kleven aan de smartphone kan ik het gewoon klemmen tussen de smartphone en het hoesje!

Alleen ... Google Auto werkt alleen via USB dacht ik? Dus die functionaliteit ben ik dan kwijt? Of ben ik nu zo fout? En hoe snel kan zo een lader "laden"? Ik gebruik namelijk 2 laders voor mn phone op te laden : de originele USB-C snellader van Huawei als ik een nachtshift heb op het werk (zodat de telefoon rap wat extra bijgeladen kan worden tegen de volgende oproep) en een trage lader met USB-C voor als ik thuis slaap (deze zit in een smart plug van de action welke de lader stroom geeft van middernacht tot 4u 's ochtends, tijd zat dus om telkens van +/- 30% naar 100% te gaan).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
cougare
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 21 nov 2007, 13:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 9 keer

Jup tot voor kort werkt alle android auto via de kabel. Enkel een aantal heel recente modellen met de wifi optie hebben ondersteuning voor draadloze android auto.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Dus korte samenvatting : indien ik de Qi wil gebruiken mag ik Google Auto op mn buik schrijven.
Huawei P30 is nu niet echt een recent model...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

die Qi pads om op je telefoon te kleven zijn overigens redelijk trash...

Werken veel slechter dan ingebouwde systemen, en zeker de goedkope worden door smarphones vaak zelfs niet als charger gedetecteerd en doen dus niets...
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16729
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 770 keer

Qi laden in de auto gaat ook niet erg goed, afhankelijk van je verbruik. M'n gsm werd superheet (zo heet dat m'n 10w Qi-pad zichzelf uitschakelde) en uiteindelijk werd er niets "opgeladen", want verbruik lag nog altijd hoger dan wat er draadloos werd opgeladen.

Qua kabeltjes: is verschrikkelijk, ik snap niet dat blijkbaar enkel Apple er in slaagt een stabiele verbinding te maken met hun lightning-kabels, maar zelfs USB-C is bij mij niet stabiel, en dat met een (neem ik aan) kwalitatieve kabel van Audi (krul-kabel, USB-aansluiting met scharnier, usb-c met een hoek).
Een kabeltje dat bij m'n wireless earphone zat geeft uiteindelijk een veel stabielere aansluiting.

Ik heb nu het project AAWireless op Indiegogo gebacked, ik hoop dat dat een deel van m'n ellende op zal lossen (los van het gemak dat een draadloze verbinding betekent).
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”