xiaomi versus hauwei kopen?

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 maa 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer
Recent bedankt: 1 keer

al jaren content van de smartphones van huawei...
ik koop steeds een budgetsmartphone van huawei...

nu is daar een persoon in Amerika die zoveel mogelijk chinese artikelen wil verbieden bv huawei ,tiktok enz
als ik geen gmail of wat anders van google meer perfect kan gebruiken dan stopt het hier voor huawei

xiaomi is opkomend

en heb er wel interesse in

ik geef max 150 euro

xiaomi redmi 9a (maar ik denk dat 2 GB ram te weinig gaat zijn)
met de smartphone moeten er geen spelletjes gespeeld worden
een sms-ke...bellen....een mailtje nakijken ...

buiten de standaardapp's heb ik zelf max 10 app's erop staan
stybola
Plus Member
Plus Member
Berichten: 142
Lid geworden op: 04 sep 2019, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb vorige week via dit forum een xiaomi gekocht. Natuurlijk een toestel dat behoorlijk high end is.

Wat me bevalt aan dit merk is hun eigen schil over android. Niet teveel mogelijkheden. Simpel en in dezelfde trend als android zelf.

De toestellen zijn in mijn ogen gebruiksvriendelijk.
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Of een Nokia 5.3? (draait op Android One, dus qua updates zit je nog drie jaar goed) Nu aan 145 euro bij vandenborre (prijsmatch met Mediamarkt)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Nu nog Huawei kopen is zot, omdat je geen Google Play hebt etc. Totaal af te raden. Technisch is er met Huawei echter niets mis, net zoals er met andere Chinese merken niets mis is: Nokia, Oneplus, ...

Als je schrik hebt van de Chinezen, kan je beter niets kopen, want ook het dure Apple wordt in China gemaakt (design is US).
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

MIUI heeft enkele rare bugs, zoals veel apps in de recent apps echt sluiten zodat ze hun staat kwijt zijn, en ook komen notifications van sommige apps er gewoon niet door. Ik ben overschakeld van MIUI naar LineageOS en dat ligt mij veel beter, ook omdat die chinezen zich niet schamen om in zelfs de Calculator app online tracking in te bouwen!
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2998
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 593 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 1 keer

lukadad schreef:Of een Nokia 5.3? (draait op Android One, dus qua updates zit je nog drie jaar goed) Nu aan 145 euro bij vandenborre (prijsmatch met Mediamarkt)
Voor mij na de Nokia 5 nooit meer een Nokia.
Door een bepaalde update is de gps nauwelijks nog bruikbaar.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Hier sinds een maandje een Nokia 5.3. Voor zijn prijs zeker een goed toestel, en Android One.
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 725
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 53 keer

stybola schreef: Wat me bevalt aan dit merk is hun eigen schil over android. Niet teveel mogelijkheden. Simpel en in dezelfde trend als android zelf.
Dat is ook mijn ervaring. Ik vind de Xiaomi toestellen met hun MIUI interface schitterend. MIUI is niet zomaar een schilletje dat ze over android plakken, maar een volledig eigen ecosysteem, werkend, keep it simple, en met regelmatige updates. Een ingebouwde virusscanner en malware scanner bvb. Een simpele en goed werkende clouddienst bvb. Ik gebruik bv. alleen de ingebouwde Xiaomi Mint browser omwille van een goede leesfunctie. Ware het niet dat Europa wat dwars ligt, maar stel dat we hier de Chinese versie van MIUI zouden kunnen krijgen (waarbij het aantal Google apps tot een minimum wordt herleid, en de dialer, de mail en contactapp dan native Xiaomi zijn)... het zou echt nog gebruiksviendelijker zijn.

Dat Xiaomi adware toelaat op hun toestellen:
1. nauwelijks (ik krijg enkel nog een advertentie voor apps te zien na het installeren van een app)
2. je kan dit afzetten in de menu's
3. de Mint browser heeft een ingebouwde en perfect werkende advertentie blocker (ik zie dat Google nog niet zo rap doen)
4. draai Adguard op uw toestel (altijd een goed idee): weg probleem

Dat Xiaomi tracking software op hun toestellen zet:
1. wellicht niet meer of minder dan andere fabrikanten of ontwikkelaars, als je ziet wat Adguard blokkeert op een Motorola G8, dan lijkt me dat niet meer of minder dan op een Xiaomi
2. draai Adguard: weg probleem

Het rare gedrag van bepaalde apps (zie post hierboven) heeft te maken met het strenge optreden van MIUI (vandaar mijn punt dat het niet zomaar wat schmuck is dat ze toevoegen). Je kan dit gemakkelijk tweaken per app. Ik gebruik bvb. de Drupe dialer, en je moet in de MIUI app interface gewoon aanduiden dat deze app altijd moet opgestart blijven, geen batterijbeperkingen mag opgelegd worden, en alle rechten geniet. En dan werkt het meteen ook perfect!

Ik heb eind vorig jaar geen 250 euro gegeven voor een Redmi Note 8 pro. Als het er 500 waren geweest, ik zou het zeer logisch gevonden hebben voor de specs van dit toestel. Is ie morgen stuk, dan wordt het een Xiaomi. Da's heel simpel.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3543
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 93 keer

@marcvt63 nu bij electro depot xiaomi Redmi 9c met 3Gb ram voor 129 € in het folder boekje vanaf 30-09 :banana:
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Mobile Vikings internetBox * https://www.speedtest.net/nl/result/15184105255.png
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Hier een Xiaomi Redmi 9a voor mijn vader gekocht, voor 89 euro eigenlijk wel een super instap toestel. Ok, weinig geheugen, maar van de 32 gig is er wel nog 24 vrij. Heb al erger gezien. :)

Scherm is met 6,5" gigantisch en probeer er maar eens een deftig heuptasje voor te vinden. :-)

Bepaalde handelingen zijn anders dan bij Android. Zoals links naar beneden swipen voor de meldingen en rechts voor de instellingen. Of naar links swipen om een melding te muten en rechts om ze van je meldingsscherm te halen... Het is wat wennen, maar eigenlijk ook weer heel logisch. :) Zijn zo 2 dingen waarvan ik denk dat ze beter standaard worden op mijn normaal android toestel.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”