Oppo killt background apps

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Oppo Reno 2 sinds een paar dagen en eerste issue is opgedoken. Tunein radio pro stopt gewoon met werken na verloop van tijd. Kan een half uur zijn, drie kwartier. Er is een opname bezig in de achtergrond terwijl de gsm daar gewoon ligt en plots is het gedaan. App niet meer actief, geen foutmelding, helemaal niks. Dan maar Audials Radio geinstalleerd omdat ik dacht dat het TuneIn Pro related was, maar met Audials identiek hetzelfde scenario.
Edit: ik denk dat ik de oplossing gevonden heb
https://www.gadgetdetail.com/coloros-6- ... ackground/
Edit 2: instructies gevolgd en opname gestart. Helaas na 3 kwartier weer gedaan
Edit 3: energiebesparingsmodus uitgeschakeld (in combinatie met de tips hierboven) en zien wat het geeft
45 minuten later is het alweer gedaan
Een zoektocht met de sleutelwoorden "oppo kill background app" leert dat het internet vol staat van dit fenomeen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

lijkt me erg sterk dat dit enkel oppo is hoor...
zeker gezien oppo en oneplus dezelfde moeder hebben :)

het killen van de background apps is iets dat de batterijduur een stuk langer maakt, en hoe aggresiever hoe beter op dat vlak.
natuurlijk, wil je een bepaalde app behouden dan zal het moeilijker worden.

ik heb zelf geen colorOS telefoon dus geen idee waar het exact staat, maar de stappen die op oxygenOS (oneplus) helpen zijn:

-> settings -> battery -> battery optimization -> app kiezen en als "don't optimize" aanduiden
zorg ook dat zaken zoals battery saver, adaptive battery, en deep optimization uit staan
-> recent apps -> de 3 puntjes bij jouw app -> lock (dit dien je bij een reboot opnieuw te doen, hierdoor zou de app niet gekilled mogen worden)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Besparingsmodi zijn uitgeschakeld, de app is nu vergrendeld. Ben opnieuw aan het opnemen en ik zie wel wat het geeft. Ik wist trouwens niet dat Oppo en Oneplus van hetzelfde bedrijf afkomstig zijn.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

vivo, oppo, oneplus en realme is allemaal BBK elektronics :)
je ziet dat trouwens goed bij de toestellen die oppo uitbrengt en vervolgens het toestel wat oneplus uitbrengt.
zeker in het begin waren die eigenlijk bijna knal hetzelfde.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

ondertussen nog wat liggen klooien met settings, cache geheugen leeg gemaakt, auto start geactiveerd voor tunein pro... opname lijkt voorlopig stand te houden; teller staat op anderhalf uur ongeveer. Er zou blijkbaar ook een appje bestaan die ervoor kan zorgen dat een app niet gekillt wordt in background; appje heet wake lock
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Jack Daniels schreef:ondertussen nog wat liggen klooien met settings, cache geheugen leeg gemaakt, auto start geactiveerd voor tunein pro... opname lijkt voorlopig stand te houden; teller staat op anderhalf uur ongeveer. Er zou blijkbaar ook een appje bestaan die ervoor kan zorgen dat een app niet gekillt wordt in background; appje heet wake lock
Ik ben tunein dus aan het testen nu op de S20 maarja, de test is niethetzelfde als wat u doet natuurlijk dus is moeilijk om te gaan vergelijken, hier is het maar gewoon c-dance retro die aant afspelen is, ondertussen wel wat zitten surfen en facebook gebruiken en blijft na een uur hier perfect draaien maarja, jij hebt het over opnemen natuurlijk, dat is iets wat ik niet doe en ik kan die functie niet gebruiken.

Ik hoop dat het je lukt om het op te lossen, ik weet hoe frusterend het is als iets niet goed werkt.
Tttsss
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Toestel draait op Android 9. Volgens TuneIn support is er misschien een of andere batterij besparende feature ingebouwd. Heb van alles geprobeerd maar niks werkt. Ik heb nu een app geïnstalleerd, autostart and stay, die er voor zou zorgen dat apps in background niet gekillt kunnen worden door het systeem. Ik ga het uitproberen en breng verslag uit.
Edit: geen succes. App stopt er mee na iets minder dan 2 uur.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 40 keer

Hier al even gekeken?
https://dontkillmyapp.com/oppo
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

blatruwe schreef:Hier al even gekeken?
https://dontkillmyapp.com/oppo
Ja, hier had ik al gekeken maar...
enable your app in the app list inside the security app’s “startup manager”: check
“floating app list”: geeft mij een aantal apps waar ik geen enkele app aan kan toevoegen en waar TuneIn niet in voorkomt
turn off battery optimizations: check
give the service a persistent notification to remain in the foreground: ik zou niet weten waar ik dat moet vinden/instellen
Edit: ik heb dit aangekaart bij Oppo. Hun reactie is nogal droog: in juni ontvangt de Oppo een update van ColorOS (wordt versie 7) samen met Android 10. En daar moet een mens het dan maar mee doen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Nog maar eens een update. Afgelopen nacht werd een update van tunein radio pro geïnstalleerd op de Oppo. Dus nog maar eens een opname starten MAAR met 1 aangepaste instelling. Deze keer, in tegenstelling tot alle voorgaande keren (zowel op de Oppo als op de Huawei, de HTC...), heb ik het volume NIET op mute gezet tijdens de opname maar wel op het laagst mogelijke hoorbaar niveau. Ondertussen loopt de opname al 4 uur. Ik houd het in de gaten. Achteraf ga ik nog een opname starten maar met volume op mute. Als de app dan weer stopt met werken, dan weet ik wat de oorzaak is.
Edit: opname met volume op laagst hoorbare niveau werkt. Ik heb een opname gemaakt van 7 uur en 15 minuten, die ik zelf manueel heb stop gezet. Meteen daarna nieuwe opname met volume op mute : de app stopt er mee na 26 minuten. Voor mij is het overduidelijk dat dit ofwel een Android 9 of een Oppo issue is.
Simpel gezegd: staat het volume van de smartphone op 0 dan stopt de app met werken. Zet je het volume op 1 dan blijft de app werken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”