Foto's van een Smartphone downloaden

Hier kan je het hebben over vragen rond mobiele en vaste (smart)phones
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Enkele dagen geleden kreeg ik 3 smartphones (allen Android, diverse types Huawei) in mn handen met de vraag of ik even alle foto's die daar op stonden (nadruk op ALLE, dus zowel van de camera, maar ook bvb Whatsapp en dergelijken) kon downloaden en op een USB stick zetten voor die persoon.

Ik heb toegang tot alle 3 de smartphones en zag dat op alle toestellen Google Photo's ingesteld stond om een backup te maken en te synchroniseren met de Google Cloud. Ik merk wel dat "Uploadgrootte" staat op "Hoge kwaliteit" ipv "Origineel". Logisch want met die instelling kan je onbeperkt aantal foto's bewaren.

Daar ik er niet zoveel zin in had gaf ik de persoon de tip om een betalend Google Account te nemen voor een maand (1.99 dollar), en als al zijn toestellen gesynchroniseerd waren met Google kon hij inloggen op photos.google.com en daar de foto's aanduiden die hij wilt downloaden. Daar de persoon in kwestie thuis slechts een beperkt internet heeft heb ik voorgesteld om de oude Smartphones hier te laten liggen zodat ze rustig konden uploaden.

Inmiddels is de extra cloudruimte aangekocht bij Google sinds zondagmiddag en liggen de telefoons hier sinds maandagochtend. Gewoon allemaal in de stekker, en "uploadgrootte" op "origineel" gezet. Doch tot op vandaag merk ik dat geen enkel van de 3 toestellen de originele foto's reeds heeft geupload naar de cloud?

We spreken echt over enkele honderden tot duizenden foto's per toestel (SD kaarten van 16, 32 en 64GB die minimum voor de helft vol staan met foto's), maar Google is niet overtuigd :

Is er iets dat ik moet triggeren om de upload te starten? Of is deze snelheid "normaal"?

Reden : de persoon in kwestie zoekt foto's van een recent overleden vriendin op die smartphones om die nadien in een collage te gieten. Daarvoor is het wel nodig dat de foto's in een zo hoog mogelijke resolutie bewaard worden. Ze is er van op de hoogte dat bepaalde apps als Whatsapp de foto's comprimeren, maar dat is prima voor deze persoon.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

Krisken,

Call me stupid, maar als die foto's op de memory kaarten staan: waarom die dan niet gewoon in de pc steken en kopiëren??
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Helaas staan niet alle foto's op de memorycards, anders was dat zeker een goede oplossing. Enkel die van de camera zelf staan op de memorycards. Van de apps staan ze in het intern geheugen van het toestel.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Blijven herstarten, tot als ‘m pakt, en dan afblijven
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 737
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 43 keer

't is blijkbaar relatief (?) gemakkelijk om ook die foto's op SD te krijgen: https://www.wikihow.com/Move-Pictures-f ... to-SD-Card
(scroll naar method 2)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Bovenstaande ga ik in de loop van morgen eens proberen.
Alvast een kleine test gedaan : Een A4 blad genomen met daar op "Huawei P7", "Huawei P9Lite" en "Huawei P20" en met het juiste toestel een foto genomen van het overeenkomstig deel van het blad (toestelnaam). Het duurt een 5-tal minuten maximum eer alle foto's bereikbaar waren via de Google photos website, in een correcte resolutie.

Het herstarten van de smartphones heeft dus inderdaad iets geholpen...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6438
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 106 keer
Bedankt: 736 keer

Ik kan me zelfs niet meer herinneren wanneer dat tussen m’n iPhone, iPad en Macbook Pro niet meer gewerkt heeft... iCloud Photos lijkt mij stabiel te zijn.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Om eerlijk gezegd is stabiel ook het woord dat ik wou gebruiken voor Google Foto's. Het probleem is niet zozeer dat de foto's niet geupload worden naar de cloud, maar dat (omwille van een setting in het verleden) men de foto's met een volledige resolutie niet opnieuw gaat uploaden. Iets wat ik eigenlijk wel had verwacht ...

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Unicorn1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1379
Lid geworden op: 15 okt 2017, 22:24
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 53 keer

Tttsss
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2401
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Ik heb onedrive op alles staan en die upload ook in volle resolutie.
Kost me 80 per jaar wel met 5 office installaties bij, voor mij is dit de beste oplossing buiten google om.
De gsm van de mama eens meegenomen en op belnet ingelogd dan upload die tegen de maximum snelheid van de wifi 200mbps was dat dacht ik stonden rap in de cloud :lol:
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Het ontgaat me ff waarom je niet gewoon de foto's van de telefoons op een USB stick gekopieerd hebt?
Passeren via de cloud is toch een beetje omslachtig, niet?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6790
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 225 keer
Bedankt: 614 keer
Recent bedankt: 3 keer

Omslachtig ?
Dat is 1setting verzetten in de instellingen, (naar originele kwaliteit) en blijkbaar uw telefoon eens herstarten.
Volgens mij staan die foto's beter in de cloud dan op een usb stick... elke week staat er wel iemand in de krant met verloren foto's ;-)
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Versta me niet verkeerd, de cloud als backup lijkt me een prima oplossing.
Maar als je nu duzenden foto's moet doorzoeken/kopiëren, zou ik gewoon die 3 smartphones kopiëren naar een pc en daar dan zoeken. En niet wacht op een upload en nadien terug een download (los van het verbruikte internetvolume :)).
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Het probleem is dat niet elke app die foto's gaan opslaan op een logische plaats. De ene app plaatst die op de SD kaart in een bepaalde map, de andere app in een andere map op diezelfde SD kaart, nog een andere zet die "ergens" in het intern geheugen etc etc etc. Daar de persoon echt ALLE foto's wilt die op het toestel staat dacht ik het simpel op te lossen met Google Photo's : zelfs van zodra een app "ergens" een nieuwe map aanmaakt om foto's op te slaan krijg je van de Photo's app een melding met de vraag of je die ook wilt in de backup steken.

Eens alles in de cloud staat (betalend) dan kan je alle foto's gewoon als zip downloaden en uitpakken op een USB stick.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

In Google photos naar de map whatsapp gaan. Select all. Copy to map. Die map staat dan gewoon in dmci.
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

WhatsApp is maar één voorbeeld, er zijn talloze apps op die toestellen die dingen doen met foto's. Viber staat er bvb op, het verplichte Messenger, Skype, ...

Kleine update : geen idee of het toeval is maar ik merk vandaag dat als ik doorheen de foto's scroll op photos.google.com deze plots allemaal op de correcte resolutie staan! Alleen blijft men bij Google beweren dat 0.05% van de opslagruimte gaat naar foto's... Met andere woorden 50MB. Lijkt me nog steeds véél te weinig maar goed :-)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 898
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

krisken schreef:Het probleem is dat niet elke app die foto's gaan opslaan op een logische plaats. De ene app plaatst die op de SD kaart in een bepaalde map, de andere app in een andere map op diezelfde SD kaart, nog een andere zet die "ergens" in het intern geheugen etc etc etc. Daar de persoon echt ALLE foto's wilt die op het toestel staat dacht ik het simpel op te lossen met Google Photo's : zelfs van zodra een app "ergens" een nieuwe map aanmaakt om foto's op te slaan krijg je van de Photo's app een melding met de vraag of je die ook wilt in de backup steken.
In dat geval zou ik jou Total Commander voor Android aanraden in combinatie met de LAN plugin voor Total Commander.
https://play.google.com/store/apps/deta ... lCommander
https://play.google.com/store/apps/deta ... lugins.LAN

Installeer beiden eerst op jouw Android smartphone.
Deel vervolgens een map op jouw PC waarheen de bestanden kunnen gekopieerd worden (in Windows 10: rechts klikken op de map, delen).
Open Total Commander op jouw Smartphone, klik op de LAN plugin en voeg de nieuwe share toe (naam, pad, login, wachtwoord).
Je kunt nu Total Commander in alle folders en subfolders laten zoeken op jpg, png, mp4, whatever file-extensie en de gevonden bestanden via wifi kopiëren naar de gedeelde folder op jouw PC.
Links op de foto is de SD-kaart van mijn smartphone, rechts is de gedeelde Users-folder op mijn Windows 10 PC.

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”